handdator

Visa fullständig version : Vad kan man förvänta sig av hyresvärden i form av underhåll som ny hyresgäst?


timoat
2015-04-16, 08:07
Jag kanske får tag på en lokal att utöva min verksamhet imorgon. Lokalen är 70 kvadratmeter och i behov att ett lager färg. Ett par av väggarna har stora hål i sig efter tv upphängning ect. Den är säkert 40 år gammal. Det ligger en nålfiltmatta genom hela lokalen utom köket. Den är riktigt sliten, missfärgat och har en del hål i sig. I själva ateliedelen bryr jag mig inte men det hade varit trevligt att ha tex mörkt trägolv i galleri delen. Just nu är det vitt på väggarna, jag tänkte mig att det skulle vara ljusgrått mot grönt. Kan man tex vid hyreskontraktsförhandligen ta upp detta, eller är det helt på mig? Kan man be om att de står för färgen så står jag för arbetet? And golvet måste ju en golvläggare komma in och fixa, hur gör man där med rit och grejer?

timoat
2015-04-16, 08:09
Sen undrar jag lite om det här med överlåtningsavgift. Är det lagligt? Andra lokaler jag har tittat på har haft mellan 70 och 250 papp i avgift, medan vissa nuvarande hyresgäster vill ha "en månadshyra i överlåtningsavgift". Jag antar att det är utan att hyresvärden vet om det. Eller om man lägger nytt golv och sen flyttar ut, har jag rätt då att försöka få tillbaka mina utgifter med en överlåtningsavgift till nästa hyresgäst?

Vad kan det kosta att lägga golv på en höft? Rummet jag tänker på är 7.5x4 meter. Jag vet ej vad som finns under mattan.