handdator

Visa fullständig version : Mottagaren trycker upptaget. Vem har ansvaret att ringa upp?


Määng
2015-04-16, 08:00
Exempel: Jag ringer till en person. Denna person trycker upptaget.

Fråga: Vems ansvar är det att ringa upp? Mottagaren eller jag som ringde?

Jag är i en diskussion med en bekant angående hos vem ansvaret för uppringningen ligger. Jag hävdar att det är den person som tryckte upptaget som skall ringa upp eftersom att den personen genom att trycka upptaget visade att hen var upptagen, därför bör hen ringa upp när hen har tid igen.

Ifall ansvaret skulle ligga på den som ringde första gången så medför ju detta att man kan ringa och störa upprepade gånger eftersom man omöjligt kan veta när mottagaren slutar vara upptagen.

Vad säger ni?

Dreas
2015-04-16, 08:03
Exempel: Jag ringer till en person. Denna person trycker upptaget.

Fråga: Vems ansvar är det att ringa upp? Mottagaren eller jag som ringde?

Jag är i en diskussion med en bekant angående hos vem ansvaret för uppringningen ligger. Jag hävdar att det är den person som tryckte upptaget som skall ringa upp eftersom att den personen genom att trycka upptaget visade att hen var upptagen, därför bör hen ringa upp när hen har tid igen.

Ifall ansvaret skulle ligga på den som ringde första gången så medför ju detta att man kan ringa och störa upprepade gånger eftersom man omöjligt kan veta när mottagaren slutar vara upptagen.

Vad säger ni?Självklart har du rätt. Om en person trycker bort dig så har den sett att du ringer. Då är det mottagaren av samtalet som får ringa upp dig när den har tid.

anvihl
2015-04-16, 08:04
Exempel: Jag ringer till en person. Denna person trycker upptaget.

Fråga: Vems ansvar är det att ringa upp? Mottagaren eller jag som ringde?

Jag är i en diskussion med en bekant angående hos vem ansvaret för uppringningen ligger. Jag hävdar att det är den person som tryckte upptaget som skall ringa upp eftersom att den personen genom att trycka upptaget visade att hen var upptagen, därför bör hen ringa upp när hen har tid igen.

Ifall ansvaret skulle ligga på den som ringde första gången så medför ju detta att man kan ringa och störa upprepade gånger eftersom man omöjligt kan veta när mottagaren slutar vara upptagen.

Vad säger ni?

Ja, du har rätt att mottagaren ska ringa upp om den vill det, men något "ansvar" finns ej. Det är helt upp till personen om hen vill prata med dig eller inte.

Pudzianovski
2015-04-16, 08:06
Det är väl den som vill något som har "ansvaret" i så fall. Oftast den som ringer.

Men något "ansvar" finns inte.

Määng
2015-04-16, 08:09
Jag håller med om att ansvar var fel ordval.

Minimjölk
2015-04-16, 08:20
Ett problem som kan uppstå är om personen är väldigt upptagen under en längre stund och den förste personen ringer flera gånger och stör innan person nr till sist har tid att ringa tillbaka, i situationen ovan blir ofta båda personerna irriterade. jag är ofta person nr2 och folk har överlag dålig förståelse för att man kan vara upptagen med andra mer akuta grejor.

Määng
2015-04-16, 08:20
Det är väl den som vill något som har "ansvaret" i så fall. Oftast den som ringer.

Men något "ansvar" finns inte.

Vad är enligt dig lämpliga uppringsningsintervaller då? Varje halvtimme? Timme? En gång per dag?

Määng
2015-04-16, 08:21
Ett problem som kan uppstå är om personen är väldigt upptagen under en längre stund och den förste personen ringer flera gånger och stör innan person nr till sist har tid att ringa tillbaka, i situationen ovan blir ofta båda personerna irriterade. jag är ofta person nr2 och folk har överlag dålig förståelse för att man kan vara upptagen med andra mer akuta grejor.

Ja, precis. Exakt detta är ju problemet. I situationen som gjorde att diskussionen uppstod handlade det dessutom om att jag behövde en tjänst av personen som jag ringde till, att då ringa och nöta och göra mottagaren irriterad innan man ens får ett svar är ju då en dålig ide.

Pudzianovski
2015-04-16, 08:23
Vad är enligt dig lämpliga uppringsningsintervaller då? Varje halvtimme? Timme? En gång per dag?

Finns väl inget facit direkt. Handlar väl mer om vem det är och situationen.

Vän? arbetsintervju? Reklamföretag? Försäljare? Familj?
morgon? natt? sen kväll?

osv...

mini
2015-04-16, 08:27
Är det skillnad mellan någon som trycker upptaget och någon som inte svarar alls? Den senare har ju också sett att det ringt.

4623
2015-04-16, 08:31
Personligen blir jag irriterad när folk inte ringer upp mig när de missat/klickat mitt samtal. Tycker det är ett förkastligt beteende.

Snubben
2015-04-16, 08:32
Man ringer, inget svar eller ett klick leder till att man skickar ett SMS/E-mail.

mini
2015-04-16, 08:37
Jag ringer aldrig upp om jag inte blir ombedd att göra så på telefonsvarare eller sms. Om någon vill något ringer personen igen.

BlötSnö
2015-04-16, 08:40
Jag som mottagare av samtalet har borde ringa upp vid lämplig tidpunkt.

MouZe
2015-04-16, 08:40
Är det skillnad mellan någon som trycker upptaget och någon som inte svarar alls? Den senare har ju också sett att det ringt.

Ja du den första ser att du ringer direkt och trycker bort dig. Troligtvis för att personen du ringt är upptagen med annat eller inte vill prata just då. Du vet att han sett att du ringt så man väntar tills personen ringer upp.
Den senare kanske inte tittar på telefonen på hela dagen eller först flera timmar senare, har haft den på ljudlös hela dagen eller vadsomhelst.

Jag ringer oftare upp igen en stund senare efter att inte fått svar alls än när personen tryckt upptaget iaf.

Dreas
2015-04-16, 09:40
Är det skillnad mellan någon som trycker upptaget och någon som inte svarar alls? Den senare har ju också sett att det ringt.Inte säkert, personen kanske inte hör mobilen, kanske inte fått eventuellt sms som genererats osv.

Men visst är det liknande förutsättningar.

r1kkie
2015-04-16, 09:40
Jag ringer aldrig upp om jag inte blir ombedd att göra så på telefonsvarare eller sms. Om någon vill något ringer personen igen.

Jag ligger åt ditt håll men beror också på lite vem som ringer.
Okänt nummer ringer jag aldrig upp, vill de något viktigt får de ringa igen.
Är det någon polare eller päronen brukar jag ringa upp. :)

King Grub
2015-04-16, 09:42
Jag bara trycker "Decline" och kollar i efterhand upp vem som ringde och avgör om jag vill prata med denne eller inte. Oftast blir svaret nej.

mangemani
2015-04-16, 10:19
en person man skickat si så där 100 sms till, ringt xx antal gånger till, lämnat meddelanden både på personens mobil svar, hos personens föräldrar xx antal gånger och till personens vänner där man ber personen höra av sig, men ändå inget svar, självklart känner man ju då att bollen ligger på personens planhalva för det finns inte en chans i världen att personen inte har sett eller hört något utav alla de gånger men har försökt ta kontakt.

kebne
2015-04-16, 11:21
en person man skickat si så där 100 sms till, ringt xx antal gånger till, lämnat meddelanden både på personens mobil svar, hos personens föräldrar xx antal gånger och till personens vänner där man ber personen höra av sig, men ändå inget svar, självklart känner man ju då att bollen ligger på personens planhalva för det finns inte en chans i världen att personen inte har sett eller hört något utav alla de gånger men har försökt ta kontakt.


Den personen har uppenbarligen inget intresse av att komma eller vara i kontakt så verkar dumt att förlita sig på att den ska kontakta en då.

Tricce
2015-04-16, 11:31
Slå på att den inte ska visa numret och pröva en gång i halvtimmen. Kan ju alltid påstå att det inte är du som ringt ;)

thompaboy
2015-04-16, 11:39
Beror helt på vem som ringer. Är det bekanta eller någon där jag kan tänkas veta vad syftet är, t ex ett företag där man sökt jobb, ringer jag ju självklart upp. Okända nummer eller personer får ringa igen och hoppas att jag svarar.