handdator

Visa fullständig version : Vad borde man få när man pröjsar 30%+ skatt?


filmjölk
2015-04-16, 06:03
En tråd där jag som gillar skatt klagar på skatt. Vi betalar mycket skatt, vissa långt mer än andra givetvis, men överlag så betalar nog varenda jäkel som jobbar mer än ett par få timmar i veckan relativt mycket skatt.

Vad får vi då för det? I den här tråden vill jag ha en slags önskelista för saker vi borde få enbart för att vi som kollektiv betalar mycket skatt:

* Förstklassig sjukvård med minimala köer
* Förstklassig äldrevård
* Närmast felfri barnomsorg och skola
* en rent överdriven trygghet att falla tillbaks på vid arbetslöshet, sjukdom etc.
* Ett effektivt polisväsende som förhindrar brott och snabbt löser även triviala saker som inbrott och cyckelstöld.

Fyll på, gnäll, diskutera.

tlk
2015-04-16, 06:11
Att 30% skatt skulle räcka till att finansiera "förstaklassig" sjukvård med "minimala" köer när modern vård kostar vad den faktiskt kostar och en population som envisas med riskbeteenden är en rätt bizarr fantasi..

martikainen
2015-04-16, 06:19
En tråd där jag som gillar skatt klagar på skatt. Vi betalar mycket skatt, vissa långt mer än andra givetvis, men överlag så betalar nog varenda jäkel som jobbar mer än ett par få timmar i veckan relativt mycket skatt.

Vad får vi då för det? I den här tråden vill jag ha en slags önskelista för saker vi borde få enbart för att vi som kollektiv betalar mycket skatt:

* Förstklassig sjukvård med minimala köer
* Förstklassig äldrevård
* Närmast felfri barnomsorg och skola
* en rent överdriven trygghet att falla tillbaks på vid arbetslöshet, sjukdom etc.
* Ett effektivt polisväsende som förhindrar brott och snabbt löser även triviala saker som inbrott och cyckelstöld.

Fyll på, gnäll, diskutera.

haha made me laugh :D Jag gillar vår skatt, dock tycker jag det är förbannat idiotiskt med den statliga inkomstskatten, varför ska vi som strävar efter en karriär med lön därefter straffas? Jag skulle få mer pengar i fickan av att sänka min lön liksom =/ (dock får man ju andra fördelar som pension).

Sen kanske man kan diskutera vad vi använder skattepengarna på, och framförallt då biståndsdelarna och statliga myndigheter/politikers lönenivåer

Fordon
2015-04-16, 06:29
Bra kvalité på vägarna.
Framtidsanpassade vägar
Skyddsräcken med underkörningsskydd

Modernt och fullgott militärt försvar
Starkt polisväsende
Världsklass på sjukvården
Starkt socialt skyddsnät
Fler hyresrätter

Och man kommer nog långt om man gör politiker personligt ansvariga för slöseri där de kan riskera att dömas för grovt eko-brott.

xodd
2015-04-16, 06:40
Vi betalar ju dock långt mycket mer än 30% skatt på våra inkomster, 30% + är ju bara det som ses på lönespecen varje månad. Enbart 30% kommer man nog inte så långt på.

MEN

-Också få flyga regeringsplanet mellan Arlanda och Bromma.
-Infrastruktur som faktiskt klarar av att kvala in på 2000-talet.
-Sjukvård där cancersjuka slipper vänta på diagnos och behandling i flera månader (från det att misstanke väckts skall diagnos vara satt inom 1v, bör inte vara helt orimligt i de flesta fall).
-Äldrevård (allt ifrån akutsjukvård till boenden) som inte är ett skämt.
-Revision av pensionssystemet.
-Ett försvar som inte är en fis i rymden.
-Landsbygdspolitik som inte försöker få alla att flytta in till storstaden.

Arf Pingvin
2015-04-16, 06:55
* mindre skatt

Daniiiel
2015-04-16, 07:32
Å andra sidan betalar väl de flesta av oss en mindre summa än 30% skatt. För de flesta under 400k i årslön bör väl skatten vara drygt 23,5-26% inkl jobbskatteavdraget beroende på vart man ligger i årslön. Att det däremot dras 30% från arbetsgivaren varje månad är väl oftast troligt men det är ju därför så många får fina skatteåterbäringar these dayzz.

Tisu
2015-04-16, 07:35
Jag skulle få mer pengar i fickan av att sänka min lön liksom =/ (dock får man ju andra fördelar som pension).

Hur menar du? Man betalar statlig skatt endast på den del av lönen som överskjuter 36900 kr. Du får alltid mer i fickan ju högre lön du får.

Tisu
2015-04-16, 07:41
Å andra sidan betalar väl de flesta av oss en mindre summa än 30% skatt. För de flesta under 400k i årslön bör väl skatten vara drygt 23,5-26% inkl jobbskatteavdraget beroende på vart man ligger i årslön. Att det däremot dras 30% från arbetsgivaren varje månad är väl oftast troligt men det är ju därför så många får fina skatteåterbäringar these dayzz.

Typ. Tjänar du 30000 kr i månaden betalar du typ 25 % skatt beroende på var du bor. Men din arbetsgivare betalat i runda slängar 30 % "skatt" på att du ska få dessa 30000 kr. Så dina 30000 kr kostar närmare 40000 kr (10000 kr du gå miste om.

Så vi en lön på 30000 får du typ 22700 kr efter skatt. 22,7/40 = 43 % skatt. Sedan ska du använda dina redan skattade pengar att konsumera, som du betalar skatt för (moms, elskatt, bensinskatt, fordonsskatt, fastighetsavgift). Så när allt kommer omkring så går mycket av "dina" pengar till kommunen och staten. På gott och ont.

Alla exempel är ungefärliga.

eternallord
2015-04-16, 08:05
Å andra sidan betalar väl de flesta av oss en mindre summa än 30% skatt. För de flesta under 400k i årslön bör väl skatten vara drygt 23,5-26% inkl jobbskatteavdraget beroende på vart man ligger i årslön. Att det däremot dras 30% från arbetsgivaren varje månad är väl oftast troligt men det är ju därför så många får fina skatteåterbäringar these dayzz.

Räknar man med inkomstskatt, arbetsgivaravgift, moms, diverse punkskatter och andra avgifter m.m så är det mer än 50% av det som tjänas som går direkt till statsapparaten för de flesta. Fanns någon bra sida där man kunde slå in sina uppgifter och se exakt, kan inte minnas vad den heter dock.

martikainen
2015-04-16, 08:12
Hur menar du? Man betalar statlig skatt endast på den del av lönen som överskjuter 36900 kr. Du får alltid mer i fickan ju högre lön du får.

Jag menar att jag får mindre pengar i fickan än om vi inte skulle haft statlig skatt, formulerade mig lite dumt ser jag nu, det var mer av "jag skulle lika gärna kunna sluta sträva uppåt eftersom ju mer jag tjänar desto mer % skatt vill staten ha av mig."

Minimjölk
2015-04-16, 08:14
PÅ denna sidan (http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Rakna-ut-din-skatt/)kan du skriva in din lön och se hur mycket pengar som du opch arbetsgivaren betalar i skatt utifrån detta.

Du kan även klicka på en av ikonerna under uträkningen för att se hur just dina skattepengar fördelas.

En liten varning bara, det är lätt att bli irriterad när man ser hur mycket pengar som man bidrar med till samhället i stort jämfört med hur mycket man får behålla.

Nu har vi skatt i detta landet och det är något man måste acceptera. Jag är även för att vi bygger upp en social välfärd så att alla kan ha en dräglig tillvaro.

Det som jag har något emot är att det är för många som utnyttjar skattesystemet och att det finns ett rejält svinn pga Byråkrati och alla instanser. Jag tycker dessutom det är helt barockt att de som jobbar med ansvarsfulla och svåra och därmed högavlönade jobb och bidrar till samhället på det sättet dessutom blir straffade med högre procentsats av sin lön till skatt vilket i reda pengar många gånger är 10 gånger mer än vad medelsvensson betalar. Sedan tycker då delar av samhället att denna personen är en parasit och att den bör bidra med ännu mer.

För att svara på topic så skulle jag gärna se att mer av skattepengarna gick till bättre förutsättningar i ffa grundskolan som ändå någonstans lägger grunden för ett bra liv.

Jag skulle även vilja ha en bättre och mer rättvis fördelning av bidrag så att de bara ges till de som har behov. Barnbidraget som tex automatiskt delas ut oberoende av inkomst är helt sjukt.

Sjuk och friskvård skall vara top notch.

Med tanke på alla bränsleskatter borde man kunna förvänta sig fint asfalterade vägar.

Det intressanta med skattetrycket i Sverige är att oavsett vilken inkomst du har så är du inte rik/förmögen och kan leva ett liv i lyx. Oavsett vem du är måste du jobba hårt för att kunna unna dig något trevligt. Det enda sättet att lyckas bli förmögen är att ärva sig till det. Fast å andra sidan, så har det ju alltid sett ut...

agazza
2015-04-16, 08:19
Med tanke på att det tas ut skatter på annat än lönen så är det ju högre.

Folk som orkar googla kan gärna lägga ut det totala skattetrycket i Sverige, jämfört med vart Sverige ligger i topplistorna när det gäller ovan nämnda tjänster.

Nu hittar jag inte referensen men jag har för mig att det totala trycket i Sverige skall vara 25000kr av en lön på 27000kr. Ifall man räknar med det vi betalar på tjänster och varor vi förbrukar

The_RobRoy
2015-04-16, 08:38
Det intressanta med skattetrycket i Sverige är att oavsett vilken inkomst du har så är du inte rik/förmögen och kan leva ett liv i lyx. Oavsett vem du är måste du jobba hårt för att kunna unna dig något trevligt. Det enda sättet att lyckas bli förmögen är att ärva sig till det. Fast å andra sidan, så har det ju alltid sett ut...

Håller helt med dig Mini, men det finns väl i princip två sätt att bli rik i Sverige, starta ett eget företag, då kan du ta ut vinster i form av utdelning och på så vis få betydligt lägre skatt. Eller att göra bostadskarriär, känner en kille på helt vanlig lön som flippat och renoverat bostäder, samt tecknat upp sig på nybyggnationer senaste 10 år och nu börjar närma sig ekonomiskt oberoende.

4623
2015-04-16, 08:43
Håller helt med dig Mini, men det finns väl i princip två sätt att bli rik i Sverige, starta ett eget företag, då kan du ta ut vinster i form av utdelning och på så vis få betydligt lägre skatt. Eller att göra bostadskarriär, känner en kille på helt vanlig lön som flippat och renoverat bostäder, samt tecknat upp sig på nybyggnationer senaste 10 år och nu börjar närma sig ekonomiskt oberoende.

Duktiga säljare kan också göra sig riktigt bra summor.

The_RobRoy
2015-04-16, 08:49
Duktiga säljare kan också göra sig riktigt bra summor.

Göra bra summor gör många, men som Minimjölk säger, försvinner allt i skatt. Eller menar du att du är egenföretagare som säljare?

4623
2015-04-16, 08:51
Göra bra summor gör många, men som Minimjölk säger, försvinner allt i skatt. Eller menar du att du är egenföretagare som säljare?

Beror på, drar du in 3M+ per år så tar det inte så lång tid att bli ekonomiskt oberoende om du vill.

Ignatius72
2015-04-16, 09:02
Passerar man 50" så pratar vi om nästan 60% skatt på det du tjänar. Alla som har råd letar då sätt att få ner det till rimlig nivå.
Från 20 till 60" i månaden skiljer det 4000 till 24000kr i skatt. Dvs 6ggr så mycket i kr och dubbelt i procent. Varför ska läkaren jobba extra? Då tar man in en stafettläkare för trippla pengen. Skattebetalarna förlorar.

DPahkamaa
2015-04-16, 09:06
Underlivskonst
Håbetteku-konsulter
Kulturbidrag
Genuspedagogik
Statlig indoktrinering
Ränteavdrag

L-Sami
2015-04-16, 09:16
Jag tycker att sjukvården skulle kunna effektiveras mycket, om man skulle använda resurserna bättre. Rätt diagnos till rätt instans. Detta skulle bidra till bättre och snabbare vård och mindre köer. Det skulle spara pengar för samhället.

filmjölk
2015-04-16, 09:16
Underlivskonst
Håbetteku-konsulter
Kulturbidrag
Genuspedagogik
Statlig indoktrinering
Ränteavdrag

:D :D

Jag vill lägga till ett vettigt försvar, "gratis" (dvs redan helt betalat genom skatten) lokaltrafik, "gratis" träning på kommunala gym som saker vi som kollektiv redan borde ha betalat för via skatten.

agazza
2015-04-16, 09:24
Jag tycker att sjukvården skulle kunna effektiveras mycket, om man skulle använda resurserna bättre. Rätt diagnos till rätt instans. Detta skulle bidra till bättre och snabbare vård och mindre köer. Det skulle spara pengar för samhället.

Digitaliseringen kommer nog hjälpa till att effektivisera sjukvården, både när det gäller övervakning och diagnosställning

Tisu
2015-04-16, 09:24
Passerar man 50" så pratar vi om nästan 60% skatt på det du tjänar. Alla som har råd letar då sätt att få ner det till rimlig nivå.
Från 20 till 60" i månaden skiljer det 4000 till 24000kr i skatt. Dvs 6ggr så mycket i kr och dubbelt i procent. Varför ska läkaren jobba extra? Då tar man in en stafettläkare för trippla pengen. Skattebetalarna förlorar.

Om man tjänar 50 000 kr betalar man ca 16 500 kr i skatt, dvs. 33 %.
Om man tjänar 100 000 kr betalar man ca 45 500 kr i skatt, dvs. 45,5 %.

4623
2015-04-16, 09:31
Om man tjänar 50 000 kr betalar man ca 16 500 kr i skatt, dvs. 33 %.
Om man tjänar 100 000 kr betalar man ca 45 500 kr i skatt, dvs. 45,5 %.

Du glömmer inte bort den där lilla posten som kallas arbetsgivaravgifter?

Tisu
2015-04-16, 09:34
Du glömmer inte bort den där lilla posten som kallas arbetsgivaravgifter?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7324862&postcount=9

L-Sami
2015-04-16, 09:38
Digitaliseringen kommer nog hjälpa till att effektivisera sjukvården, både när det gäller övervakning och diagnosställning

Hur menar du?

4623
2015-04-16, 09:39
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7324862&postcount=9

Jaha?

Daniiiel
2015-04-16, 09:43
Räknar man med inkomstskatt, arbetsgivaravgift, moms, diverse punkskatter och andra avgifter m.m så är det mer än 50% av det som tjänas som går direkt till statsapparaten för de flesta. Fanns någon bra sida där man kunde slå in sina uppgifter och se exakt, kan inte minnas vad den heter dock.

Jo det är ju sant men ska man tänka så är ju depressionen inte långt borta:)

Tisu
2015-04-16, 09:44
Jaha?

Tänkte visa att jag är medveten om arbetsgivaravgiften, men posten jag svarade på rörde inte arbetsgivaravgiften. Det var inkomstskatten på beskattningsbar inkomst.

The_RobRoy
2015-04-16, 09:50
Beror på, drar du in 3M+ per år så tar det inte så lång tid att bli ekonomiskt oberoende om du vill.

Visst, men hur många säljare i Sverige drar in 3M+ per år? Det är inte en jätterimlig siffra du drar till med. Som tidigare nämnts betyder då detta också att med arbetsgivaravgifter betalar företaget runt 4M per år för dig.

Har du denna lön bor du troligtvis fint, kör bra bil, reser bra osv. Samt du är knappast 26 år och singel, utan du har en hel familj att försörja. Men visst tjänar du 3M+ per år, då är man ju ekonomiskt oberoende efter cirka 15 år. Man kanske når den lönen tidigast vid 40 och så 15 års arbete till, grattis du är ekonomiskt oberoende 10 år innan pensionsålder, trots rekord-lön.

4623
2015-04-16, 09:57
Visst, men hur många säljare i Sverige drar in 3M+ per år? Det är inte en jätterimlig siffra du drar till med. Som tidigare nämnts betyder då detta också att med arbetsgivaravgifter betalar företaget runt 4M per år för dig.

Har du denna lön bor du troligtvis fint, kör bra bil, reser bra osv. Samt du är knappast 26 år och singel, utan du har en hel familj att försörja. Men visst tjänar du 3M+ per år, då är man ju ekonomiskt oberoende efter cirka 15 år. Man kanske når den lönen tidigast vid 40 och så 15 års arbete till, grattis du är ekonomiskt oberoende 10 år innan pensionsålder, trots rekord-lön.

Hur många gör bostadskarriär mot ekonomisk oberoendehet? Tror nog det är fler som knegar sig till denna oberoendehet.

The_RobRoy
2015-04-16, 10:16
Hur många gör bostadskarriär mot ekonomisk oberoendehet? Tror nog det är fler som knegar sig till denna oberoendehet.


Jag pratade inte om hur många som gör det, det är klart fler antal människor arbetar än renoverar bostäder. Men om average-Joe i Sverige vill bli ekonomiskt oberoende i Sverige vilket råd skulle du ge honom som 15 åring? 1. Försöka starta eget. 2. Få ett jobb med OK lön och sen köpa/renovera bostäder. 3. Bli Sveriges bästa säljare och dra in 3M?

Jag skulle säga att sannolikheten att lyckas är störst på 1, sen 2 och sist 3. Nummer två just nu är väl kanske inte lysande när marknaden redan är högt värderad, men det finns fortfarande stora pengar att tjäna på kort tid om man tar risker.

XXXL
2015-04-16, 10:41
Ingen dimmaskin i Landskronas för 200 000 i alla fall.

Minimjölk
2015-04-16, 10:48
Visst, men hur många säljare i Sverige drar in 3M+ per år? Det är inte en jätterimlig siffra du drar till med. Som tidigare nämnts betyder då detta också att med arbetsgivaravgifter betalar företaget runt 4M per år för dig.

Har du denna lön bor du troligtvis fint, kör bra bil, reser bra osv. Samt du är knappast 26 år och singel, utan du har en hel familj att försörja. Men visst tjänar du 3M+ per år, då är man ju ekonomiskt oberoende efter cirka 15 år. Man kanske når den lönen tidigast vid 40 och så 15 års arbete till, grattis du är ekonomiskt oberoende 10 år innan pensionsålder, trots rekord-lön.

Drar in som i före eller efter skatt? Oavsett vilket så är det oerhört få promille om ens det som ligger på dessa nivåerna och inte något som man kan få till med bara hårt arbete utan man måste kombinerat detta med en enorm tur och skicklighet.

Det finns däremot horder av enormt kompetenta och högpresterande personer som jobbar massor av övertid och ändå inte kommer upp högre än kanske 40-60k.

Visst, 60k är på inget sätt en dålig lön men skillnaden mellan låt säga 35brutto och 60brutto är "bara" 11k netto. Dessa 11k är inte mycket pengar* i dagens läge men för att uppnå de 60k krävs en rejäl dedikation och troligtvis uppoffring som inte personen med 35k-jobbet behöver göra.

Det finns med andra ord incitament till att få andra förmåner istället för högre lön när man är på den nivån och detta hämmar säkerligen utvecklingen i stort då färre är intresserade av att avancera vidare än annars, kanske bättre att gå ned och jobba 80% och få tid över för annat?

Att sälja av ett lönsamt bolag eller göra bostadskarriär är såklart en bra väg att gå men det förstnämnda kräver troligtvis en hel del skills och risktagning.

Likväl är det fascinerande att i ett penga-race mellan Sture som under hela livet är höginkomsttagare och väljer att investera sina sparpengar men haft lite blandad tur med både aktier/fonder och boende och Ole som är låginkomsttagare men som istället haft lite tur i bostadsförsäljningarna så kan det ofta vara Ole som är den mer förmögne trots att Sture varit den jobbat absolut hårdast och mer gått inför att bli rik.

Att jobba och spara är bra för att bygga en trygghet/framtid men det krävs enorma summor innan man kan börja leva i lyx och med tanke på hur skattesystemet så krävs nästan 10gånger arbetsinsatsen för att nå dubbla pengen. Detta kanske är en trådstart i sig?

agazza
2015-04-16, 10:54
Jag pratade inte om hur många som gör det, det är klart fler antal människor arbetar än renoverar bostäder. Men om average-Joe i Sverige vill bli ekonomiskt oberoende i Sverige vilket råd skulle du ge honom som 15 åring? 1. Försöka starta eget. 2. Få ett jobb med OK lön och sen köpa/renovera bostäder. 3. Bli Sveriges bästa säljare och dra in 3M?

Jag skulle säga att sannolikheten att lyckas är störst på 1, sen 2 och sist 3. Nummer två just nu är väl kanske inte lysande när marknaden redan är högt värderad, men det finns fortfarande stora pengar att tjäna på kort tid om man tar risker.

jag måste faktiskt hålla med här om renovering, ingen har någon som helst teknisk kompetens eller är insatt i vad det är för arbete man gör när man renoverar ytskickt, medan folk köper vad de känner är godtyckligt för det är bara ändå en månadskostnad på räntan på lånet.


Jag bytte golvet, hela köket, ny spis, ny häll, nya tapeter, nya reglade innerväggar, infällda eluttag, inbyggd ledbelysning i skåp, usb laddaruttag infällda i väggen och lite annat krafs för 16k, samt fem helgers arbete, det var ett gammalt torp och inte en rak betonglägenhet.

Skulle visuella skillnaden göras på en sunkig gammal 70 tals lägenhet i sthlm skulle värdeökningen genast varit det tiodubbla.

Det gäller bara att skaka fram objekten och komma över dom, för det finns många som satt samma plan i verket.

När jag projekterade fibernät åt föreningar i sthlm var vi in i hundratals lägenheter som hade varit perfekta objekt, inlåst änka i en trea som har alla ytskickt sen 60 talet, noll koll på världen utanför och köpte sin lägenhet för 40-80k för en ettagevåning på kungsholmen osv.

Där köper man loss lägenheten av henne i utbyte mot att man hjälper hon hitta ett trevligt gemytligt ställe på landet där det finns fler gamlingar att umgås med i godan ro.

agazza
2015-04-16, 10:57
Drar in som i före eller efter skatt? Oavsett vilket så är det oerhört få promille om ens det som ligger på dessa nivåerna och inte något som man kan få till med bara hårt arbete utan man måste kombinerat detta med en enorm tur och skicklighet.

Det finns däremot horder av enormt kompetenta och högpresterande personer som jobbar massor av övertid och ändå inte kommer upp högre än kanske 40-60k.

Visst, 60k är på inget sätt en dålig lön men skillnaden mellan låt säga 35brutto och 60brutto är "bara" 11k netto. Dessa 11k är inte mycket pengar* i dagens läge men för att uppnå de 60k krävs en rejäl dedikation och troligtvis uppoffring som inte personen med 35k-jobbet behöver göra.

Det finns med andra ord incitament till att få andra förmåner istället för högre lön när man är på den nivån och detta hämmar säkerligen utvecklingen i stort då färre är intresserade av att avancera vidare än annars, kanske bättre att gå ned och jobba 80% och få tid över för annat?

Att sälja av ett lönsamt bolag eller göra bostadskarriär är såklart en bra väg att gå men det förstnämnda kräver troligtvis en hel del skills och risktagning.

Likväl är det fascinerande att i ett penga-race mellan Sture som under hela livet är höginkomsttagare och väljer att investera sina sparpengar men haft lite blandad tur med både aktier/fonder och boende och Ole som är låginkomsttagare men som istället haft lite tur i bostadsförsäljningarna så kan det ofta vara Ole som är den mer förmögne trots att Sture varit den jobbat absolut hårdast och mer gått inför att bli rik.

Att jobba och spara är bra för att bygga en trygghet/framtid men det krävs enorma summor innan man kan börja leva i lyx och med tanke på hur skattesystemet så krävs nästan 10gånger arbetsinsatsen för att nå dubbla pengen. Detta kanske är en trådstart i sig?

Det är lättare att kapa 11k onödiga utgifter än att göra en lönekarriär från 35 till 60k.

11k kan människor göra lättare som mellanförsäljare åt tysklandpendlare..

Du bör definitivt göra en tråd i ämnet så forumets medlemmar kan sänka sina mål och standarder

tp_88
2015-04-16, 11:23
30%? En vanlig löntagare betalar snarare 60%.

Minimjölk
2015-04-16, 11:34
Det är lättare att kapa 11k onödiga utgifter än att göra en lönekarriär från 35 till 60k.

11k kan människor göra lättare som mellanförsäljare åt tysklandpendlare..

Du bör definitivt göra en tråd i ämnet så forumets medlemmar kan sänka sina mål och standarder


Ja, det är lite så jag känner. Jag är i grunden en ekonomisk person men pga div omständigheter har jag "tröttnat" på det tänket i alla fall tillfälligt och därmed minskat behovet av att göra sunda ekonomiska val och istället tillåta utsvävningar.

Det jag har uppnått så här långt är en skönare känsla och en uppskattning till vad man kan göra för pengar snarare än att onanera framför Excel till en framtida avkastning. ;)

Hur som helst, i denna resa har jag också redan upptäckt hur fort ett överskott i ens ekonomi kan absorberas av diverse kostnader. Jag har just nu varken viljan eller orken att dra i svångremmen utan vill se hur långt jag går innan jag anser mig hittat en balans. I mina eskapader så ser jag ständigt andra som gör liknande utsvävningar utan att ens blinka med något av ögonen och detta kanske i en situation som är mer ansträngd än min ekonomiskt.

Ett exempel från någon helg tillbaka, jag och frugan var ute och käkade en "ok" middag på restaurang, kostnad för kvällen slutade på 2,5k för oss båda vilket jag tycker är rätt mycket pengar. Samtidigt såg jag väldigt många unga på samma restaurang som gjorde motsvarande och dessutom beställde in dryck för merdubbla pengarna och såg detta som en vanlig fredag...

Någonting har gått snett i dagens samhälle när skillnaderna utifrån jobbet man bedriver gör väldigt liten skillnad i vad man kan unna sig men där man kan uppnå denna skillnad på annan väg. Tur med arv, bostadsförsäljning eller varför inte lånad lyx i form av att man unnar sig på belånade pengar som sedan ditt framtida jag eller staten får täcka upp.

Det är idag inte säkert att Spara är vinnare mellan Spara och Slösa utan allt detta har slagits på ända pga skattetrycket och den extremt höga belåningsgraden det medfört.

PureWhey
2015-04-16, 12:38
En tråd där jag som gillar skatt klagar på skatt. Vi betalar mycket skatt, vissa långt mer än andra givetvis, men överlag så betalar nog varenda jäkel som jobbar mer än ett par få timmar i veckan relativt mycket skatt.

Vad får vi då för det? I den här tråden vill jag ha en slags önskelista för saker vi borde få enbart för att vi som kollektiv betalar mycket skatt:

* Förstklassig sjukvård med minimala köer
* Förstklassig äldrevård
* Närmast felfri barnomsorg och skola
* en rent överdriven trygghet att falla tillbaks på vid arbetslöshet, sjukdom etc.
* Ett effektivt polisväsende som förhindrar brott och snabbt löser även triviala saker som inbrott och cyckelstöld.

Fyll på, gnäll, diskutera.

En statsminister som inte är svetsare.
En regering med relevant högskoleutbildning för respektive fält.
En regering med 105 min IQ.
Innovation.

The_RobRoy
2015-04-16, 12:38
Minimjölk ditt sista inlägg stämmer väldigt väl överens med hur jag känner senaste året. Har också tröttnat på att hålla igen och min spend-rate har mer eller mindre fördubblats senaste tiden.

Gällande dit tidigare inlägg om 11k i skillnad håller jag också med. Jag var lat i gymnasiet och spelade mest Counter-Strike, men efter det, har jag gått den hårda vägen och kämpat i nu totalt 12-13 års tid. Jag valde att läsa teknisk fysik med tillämpad matematik som specialisering, istället för att gå ett Ekonom-program som jag läst in med högre betyg som deltidsstudier. Väl i arbetslivet så kom jag inte in på drömtjänsten direkt, men har visat framfötterna jobbat hårt och på den vägen tidigt tagit mig till en chefstjänst utomlands. Väl där valde jag samtidigt som jag jobbade heltid att studera på deltid under 2 års tid, så jag i princip tagit en dubbel-examen. Därefter förra året landade jag tillslut lite av ett drömtjänstjobb, rent arbetsuppgiftsmässigt (inte lönemässigt). Så vad har detta "slit" givit mig extra jämfört med om jag lallat igenon Ekonomprogrammet och tagit de jobb som erbjöds mig. Svårt att säga såklart, men gissningsvis rör dig som ungefär 11k extra efter skatt i månaden. Samt att jag har ett intressantare (men stressigare) jobb.

Dessa 11k extra i månaden, om jag spart undan dessa, är något en annan har tjänat "extra" för att han valde att köpa en lägenhet på 65 m^2 istället för som mig på 43 m^2 för 8 år sen. Eller bara köpt i rätt område istället för mig som köpte i "fel" område. Eller tecknat sig för en nybyggnation vilket gjort att man fått uppgång på sin nuvaranda bostad samt nybyggnationen medans den färdigställdes, vilket innebar en extra halv-miljon i vinst.

Det kan låta som gnälligt, men jag anser som dig, att det inte är rimligt att man jobbar så hårt som jag gjort och inte kommer ut som vinnare. Det är min största personliga anledning varför jag inte trivs eller planerar att bo i Sverige på lång sikt. Särskilt nu när trenden är att den sittande regeringen ska ta bort jobbskatteavdraget för mig 2016.

Minimjölk
2015-04-16, 13:24
Minimjölk ditt sista inlägg stämmer väldigt väl överens med hur jag känner senaste året. Har också tröttnat på att hålla igen och min spend-rate har mer eller mindre fördubblats senaste tiden.

Gällande dit tidigare inlägg om 11k i skillnad håller jag också med. Jag var lat i gymnasiet och spelade mest Counter-Strike, men efter det, har jag gått den hårda vägen och kämpat i nu totalt 12-13 års tid. Jag valde att läsa teknisk fysik med tillämpad matematik som specialisering, istället för att gå ett Ekonom-program som jag läst in med högre betyg som deltidsstudier. Väl i arbetslivet så kom jag inte in på drömtjänsten direkt, men har visat framfötterna jobbat hårt och på den vägen tidigt tagit mig till en chefstjänst utomlands. Väl där valde jag samtidigt som jag jobbade heltid att studera på deltid under 2 års tid, så jag i princip tagit en dubbel-examen. Därefter förra året landade jag tillslut lite av ett drömtjänstjobb, rent arbetsuppgiftsmässigt (inte lönemässigt). Så vad har detta "slit" givit mig extra jämfört med om jag lallat igenon Ekonomprogrammet och tagit de jobb som erbjöds mig. Svårt att säga såklart, men gissningsvis rör dig som ungefär 11k extra efter skatt i månaden. Samt att jag har ett intressantare (men stressigare) jobb.

Dessa 11k extra i månaden, om jag spart undan dessa, är något en annan har tjänat "extra" för att han valde att köpa en lägenhet på 65 m^2 istället för som mig på 43 m^2 för 8 år sen. Eller bara köpt i rätt område istället för mig som köpte i "fel" område. Eller tecknat sig för en nybyggnation vilket gjort att man fått uppgång på sin nuvaranda bostad samt nybyggnationen medans den färdigställdes, vilket innebar en extra halv-miljon i vinst.

Det kan låta som gnälligt, men jag anser som dig, att det inte är rimligt att man jobbar så hårt som jag gjort och inte kommer ut som vinnare. Det är min största personliga anledning varför jag inte trivs eller planerar att bo i Sverige på lång sikt. Särskilt nu när trenden är att den sittande regeringen ska ta bort jobbskatteavdraget för mig 2016.


Intressant att läsa och jag är helt med hur du känner. Samtidigt så vet både du och jag att vi är lyckligt lottade då vi har ett stimulerande jobb och trots allt har jobbat/sparat ihop en del pengar som ger oss en del möjligheter som andra drömmer om.

För egen del har jag precis som du funderat kring vad hårt jobb egentligen har gett mig. Tittar jag runtomkring så är det sällan de som jobbat hårdast som är de som är lyckligast. I många andra länder innebär varje steg man gör i karriären en rejäl löneökning netto vilket gör att man kan ta sig helt nya spenderbyxor och även säkra framtiden parallellt vid avancemang.

I Sverige får man oftast någon tusenlapp vilket netto inte blir så stor skillnad men samtidigt förväntas du köpa finare kläder, du får mindre tid för städning och fixa hemma, du förväntas jobba på helger, semestrar etc.

Har du en familj med några barn och vill bo fint, ha två nyare bilar och åka på två ok semestrar om åretoch hålla sig välklädd och äta bra mat så krävs väldigt bra inkomster . Vill du sedan vara skuldfri och spara ihop en buffert och investera i tex värdepapper för at tsäkra en bra och trygg framtid samtidigt så krävs det typ dubbla löner i 95e percentilen för att ro runt detta.

Någonstans är det sjukt att bara ca 3promille av befolkningen kan uppnå detta ändå högst rimliga mål genom hårt jobb medan var och varannan 60-talist och äldre är mångmiljonärer pga sina bostäder.

Denna känslan är det som håller tillbaka Sverige och gör att de som vill lyckas flyr landet. Kvar har vi en massa människor som kollar på hur de som bäst skall löneväxla för att slippa betala 75% skatt på sin lön.

The_RobRoy
2015-04-16, 13:41
Givetvis är man lyckligt lottad. Man föddes i rätt land till att börja, i alla fall om man som jag föds in i arbetarbakgrund. Man hade tur att växa upp i en stabil familj så man fick stöd och studie-ro. Det är en rad saker som inte jag kunnat påverka, som möjlig-gjort att man är där man är idag. Men faktum är fortfarande att jag upplever att jag gjort min del i att kämpa för att göra det mesta av mina förutsättningar och förmågor. Och det ger ingen utdelning rent ekonomiskt i Sverige.

benya
2015-04-16, 14:24
- Effektivare och snabbare sjukvård
- Bättre integration
- Mer forskning
- Myndighet som jobbar med att länka ihop forskning och näringsliv (om det redan finns, så mera satsningar på det!)
- Bättre skola, högre lärarlöner och mer resurser (fler skolar kanske)
- Sänkta arbetsgivaravgifter för ungdomar
- Fler hyresrätter
- Mer hjälp till de allra värst utsatta
- Mer pengar till ensamstående föräldrar, synnerhet flerbarnsföräldrar
- Mordernare, snabbare och mer tillgänglig kollektivtrafik

Yes
2015-04-16, 14:41
Den som stödjer systemet borde få pengarna bortrollade i offentlig sektors svarta hål. Övriga borde få pengarna tillbaka.

Alexton
2015-04-16, 14:48
Med tanke på våra extremskatter anser jag att vi borde ha bättre skola, vård och omsorg än 99% av resterande länder.

Vi borde ha ett fungerande försvar.

Och vi borde ha ett system där politiker hålls ansvariga för den ekonomi de för. Nuon affären skulle till exempel leda till minst 15 års straffarbete på Svalbard för de sittande och deras anhang.

supercharge
2015-04-16, 14:54
Det är ju ett ganska konstigt system vi har här i Sverige. Progressiviteten gör ju att vi har väldigt dåligt betalda akademiker, utbildning och ambition ska inte löna sig i någon särskild omfattning helt enkelt. Däremot de som redan har kapital, dem beskattar vi inte alls progressivt. Så de de som redan är mångmiljonärer det är en klass i samhället och resten är en annan klass där alla ska hållas nere i dyn oavsett hur duktiga de är - och för att säkerställa det har vi en mycket hög progressivitet på ökade löneinkomster.

Det är ju egentligen något slags bisarrt klassamhälle vi har som upprätthålls med de här underliga reglerna. Jag kan personligen åtminstone tycka att jag kan sympatisera mer med en person som blivit rik genom utbildning, hårt arbete och hög kompetens, snarare än någon som bara har fötts med en massa pengar som sedan tickar in avkastning, men Sverige har uppenbarligen den omvända inställningen.

eternallord
2015-04-16, 15:01
supercharge: Intressant synsätt, aldrig reflekterat över det sådär. Ligger mycket i det du säger

4623
2015-04-16, 15:53
Det är ju ett ganska konstigt system vi har här i Sverige. Progressiviteten gör ju att vi har väldigt dåligt betalda akademiker, utbildning och ambition ska inte löna sig i någon särskild omfattning helt enkelt. Däremot de som redan har kapital, dem beskattar vi inte alls progressivt. Så de de som redan är mångmiljonärer det är en klass i samhället och resten är en annan klass där alla ska hållas nere i dyn oavsett hur duktiga de är - och för att säkerställa det har vi en mycket hög progressivitet på ökade löneinkomster.

Det är ju egentligen något slags bisarrt klassamhälle vi har som upprätthålls med de här underliga reglerna. Jag kan personligen åtminstone tycka att jag kan sympatisera mer med en person som blivit rik genom utbildning, hårt arbete och hög kompetens, snarare än någon som bara har fötts med en massa pengar som sedan tickar in avkastning, men Sverige har uppenbarligen den omvända inställningen.

Svårt att tyda hur du står i frågan. Men tycker du att arvs- och förmögenhetsskatt är något bra?

BigSpawn
2015-04-16, 16:06
såg faktiskt en video som en muslimsk polare postade för några dagar sen som tog upp just det, tror systemet kallades Zakat. Det visade just på att de som var rika och inte jobbade betalade väldigt lite skatt jämfört med de som jobbade arslet av sig.
Det systemet gick ut på att alla betalade skatt efter disponibelt kapital, dvs det man har kvar efter man betalt av hushållets utgifter typ, så är man rik så får man betala mer medans om man har lite pengar kvar efter man betalat av familjens utgifter så betalar man mindre.

https://www.facebook.com/InnocenceOfMuslimss/videos/271321263019604

Problemet jag ser är att vad drar man gränsen för befogliga utgifter? en utlandsresa om året? hur många kanaler på tvn? måste bli svårt att dra sådana gränser

Olegh
2015-04-16, 16:11
En kittlande tanke vore att skattebefria arbete och beskatta naturresursanvändning/förädling på nåt finurligt sätt.

Exdiaq
2015-04-16, 18:41
För de 50+ procenten nästan alla betalar i skatt tycker jag att man kollektivt skulle kunna förvänta sig:


Försvar som kan försvara området.
Rättsväsende som är lättillgängligt, synligt och kompetent.
Sjukvård med där väntetiderna på akuten är obefintliga, man kan träffa en specialist samma dag som man söker och får en vårdplats direkt vid behov.
Avgiftsfri skola där utbildningen är slagkraftig internationellt.
Avgiftsfri infrastruktur där det mesta inom området enkelt kan nås med kollektivtrafik.
Avgiftsfri energi och kommunikation.
A-kassa utan karensdagar, pension som möjliggör nästan samma levnadsstandard som när man arbetar.

Arf Pingvin
2015-04-16, 19:36
Avgiftsfri energi skulle leda till enormt slöseri med resurser. Inget incitament till att bygga snåla hus, bilar, osv.

JacobHeitmann
2015-04-16, 19:42
I Temomätningen var den genomsnittliga uppfattningen bland de tillfrågade att skatteuttaget för en vanlig anställd ligger på 41 procent av inkomsten. Det kan ställas mot de cirka 60 procent som låginkomsttagare betalar i skatt, om man lägger ihop inkomstskatt, arbetsgivaravgifter, moms och andra skatter.

För personer med högre inkomster blir de samlade skatterna ännu högre.
http://www.dn.se/ekonomi/svenskar-vet-inte-hur-mycket-de-betalar-i-skatt/

Exdiaq
2015-04-17, 17:01
Avgiftsfri energi skulle leda till enormt slöseri med resurser. Inget incitament till att bygga snåla hus, bilar, osv.

Precis som många andra skattefinansierade områden. Finns inga incitament att börja i rätt ände när det gäller sjukvård (läs: många går till akuten istället för VC), att avstå från att lösa tramsutbildningar på universitet o.s.v. Att slösa, eller nyttja/utnyttja, är mer regel än undantag då den direkta kostnaden inte är förknippat med nyttjandet.

Morty
2015-04-17, 17:30
För att dra in tråden på ämnet igen, saker jag tycker att man borde få också;
Jag tycker att det vore fett om det skulle kunna få tillbaka saker som typ mer eller mindre alla borde ha nytta av såsom:
- En viss mängd växtbaserad mad per vecka, säg 500g/dag.
- En cykel eller liknande för att underlätta transport, självklart väl utbyggda cykelbanor och helst bilfria innerstäder.
- Avgiftsfri kollektivtrafik för de som inte kan använda sin egen motor/om det är för långt.
- Möjlighet att ta ut ytterligare löneökningar i arbetstidsförkortning.
- På något sätt allmänna, avgiftsfria träningsanläggningar.