handdator

Visa fullständig version : Diagnostisera min armbåge!


LordLaban
2015-04-15, 08:28
God dag!

Jag är 30 år gammal, 185 cm, 83 kg. Tränat i 10 år, 2-6 ggr/vecka utan något längre uppehåll men är trots det rätt klen.

För några månader sen efter ett tungt bicepspass började jag få ont i högra armbågen/greppmuskeln och det verkar inte försvinna av sig själv. Jag har inte särskilt ont när jag lyfter men dagen efter gör det väldigt ont i vissa vinklar om jag har kört vissa specifika övningar. De vanliga stora övningarna är inget problem men om jag försöker köra mer arminriktade grejer, biceps, triceps, chins etc, då är jag invalid ett par dagar efteråt.

Två veckors frånvaro från gymmet hjälpte men så fort jag började känna på armövningarna så var det som vanligt igen. Jag har provat rehabövningar med riktigt lätta vikter för högerarmen men har kanske inte haft tillräckligt tålamod och ökat vikten för snabbt och då fått ont igen.

Är det någon här som känner igen symtomen, i synnerhet att få ont dagen efter belastning?

Tack för hjälpen!


edit:
Jag firade mitt tioåriga medlemskap på forumet med att skriva mitt första inlägg. Hurra! :D

Maverick
2015-04-15, 08:52
Vart på armbågen mer exakt gör det ont?

LordLaban
2015-04-15, 11:15
http://www.corpshumain.ca/en/images/Muscles_bras_120%20(FF)_en.jpg

Jag har svårt att lokalisera smärtan riktigt men ska göra ett försök att beskriva detaljerat.

Om jag har armen helt utsträckt framför mig och drar handleden bakåt till pushup-position bränner det i utsidan av armbågen, Anconeus m. tror jag. Smärtan är koncentrerad där men också i Extensor digitorium m och lite längre ut fast alltid precis intill armbågen. Det gör iofs ont överallt runt armbågen men det är mest koncentrerat runt utsidan, ner mot Olecranon.

Hoppas det blev tydligare, tack för hjälpen!

1975
2015-04-15, 12:31
Jag är ingen sjukgymnast eller expert på något sätt, men det du beskriver tycker jag låter som "tennisarmbåge"

Jag har själv haft det, och din beskrivning tycker jag stämmer bra in på det.
Jag fick ont när jag körde bicepsövningar framförallt.

Sedan kände jag av smärta när jag använde fingrarna/händerna i ansträngande rörelser/positioner.
T.ex. skruva av ett lock som sitter åt, eller bära något tungt där jag fick knipa åt med fingrarna. Hålla något tungt långt ut i fingrarna m.m.

Ajemän
2015-04-15, 12:39
Jag hade kört voltarengel, några dagars vila och köra rotatorcuffar + biceps + triceps med gummiband. Värm upp noggrant med samma procedur och thailiniment+ lite lättare curls och tricepspushdowns innan passen. Kör sedan så tungt du kan utan att det smärtar.

Det finns nog inte supermycket mer att göra än att köra rehab och ha tålamod. Kör en ordentligt rehabperiod och satsa på benträning, kondition m.m under tiden

therunningman
2015-04-16, 07:07
Fullt normalt att smärtan kommer en dag eller två efter träningen om det är en extensor tendinopati eller "tennisarmbåge".

Om det är extensor tendinopati bör man rehabilitera det på följande sätt:

Rehabträna med lite smärta, undvika smärta i övrigt. Styrketräning för extensorerna, både koncentriskt, isometriskt och excentriskt går bra. Låt underarmen vila och lyft en hantel eller liknande.

Tvära friktioner på extensor-vävnaden när den handleden är böjd

Både muskulär och neuralstretch - googla på dessa, lite svåra att förklara

Gå igenom hela underarmen efter triggerpunkter och försök få dem att släppa om du hittar några

Träna gärna upp utåtrotatorer i skuldran om de är svaga (ofta är de det) så slipper du överanstränga dina extensorer

Det är väl vad man kan göra själv utan hjälp vad jag kommer på nu.

LordLaban
2015-04-22, 11:17
Stort tack för hjälpen! Jag ska följa ordinerad rehab ovan och återkommer med resultat senare.