handdator

Visa fullständig version : Mår skit över min kassa utveckling


Bullova
2015-04-14, 18:51
Har styrketränat regelbundet i fem år och rätt så seriöst. Har som alla andra haft mina sämre tider men har i det stora hela hållit mig på banan. Sedan starten kan jag konstatera följande utveckling.

Av gamla bilder att döma vägde jag före träningsstart 58-60 kg på en kroppsfettprocent om ca 16-18 %, jag är 177 cm lång. Idag, fem år senare och efter en månad på diet (gått ner två kg), väger jag 75 kg på en kroppsfettprocent om ca 13-15 % (3-punktskaliper gav 14 %, sådan man håller med händerna gav 15 % och av spegeln att döma har jag typ synliga magrutor när jag står avslappnad och har som bäst 12-13 % att döma).

Styrkemässigt kan jag konstatera följande ungefärliga siffror (mäter oftast min styrka på fem st. repetitioner från mina "tyngre" perioder): 5x160 kg marklyft, 5x120 kg knäböj, 5x100 kg bänkpress, 5x55kg militärpress, 5xkv+30 kg chin-ups.

Det jag mår så förbannat dåligt över är att jag, trots detta, är missnöjd över hur jag ser ut, ser bara smal och tanig ut. Den vikt jag väl går ner genom min diet känns som att den bara är till följd av en lika stor förlust muskelmassa som fettmassa, d.v.s. jag går ner lika mycket i fett och muskelmassa. Det enda jag kan ta med mig från min diet som positiv än så länge är att styrkan är kvar.

Mina "makros" är ca 2 100 kcal, 215 g protein, 160 g kolhydrater och 50 g fett. Jag gör ingen s.k. "cardio" eller annan typ av aktivitet annorlunda mot när jag inte är på diet. Kosten består mycket av havregryn, kvarg, kyckling, broccoli, ris, bär, lax och potatis och omfattar totalt 5 måltider.

Frågorna jag vill att ni tar ställning till är bl.a. om mina siffror låter som rimliga och om det visar på en acceptabel utveckling under fem års träning? Om något varningstecken dyker upp angående min diet?

Kanske lägger upp bilder senare då det säger mer än tusen ord, men just nu mår jag bara skit, överväger att helt enkelt sluta träna eftersom att jag är så missnöjd nu när jag börjar kolla till hur resultatet efter fem år ser ut. Det har varit mycket slit, tid och pengar som har gått åt.

spoon
2015-04-14, 19:17
Det sitter i huvudet. Du har gjort helt okej resultat och styrkan är god för att väga 75 kg.

Bullova
2015-04-14, 19:30
Det sitter i huvudet. Du har gjort helt okej resultat och styrkan är god för att väga 75 kg.

Tack för ditt svar. Verkar, av det lilla som framgår, dieten vara okej?

Det som är lite förkrossande är att av bilder på andra som jag har som "mål" att se ut som, så behöver jag nå ca 8 % kroppsfett, vilket innebär att jag behöver gå ner till 70 kg. Det låter så himla lite, rädd för att bara bli smal och tanig.

spoon
2015-04-14, 19:57
Diet är inte min starka sida. Men man brukar väl säga att det tar en hel träningskariär för att nå kv-100 i tävlingsform. Det skulle betyda 77 kg på 5% med din längd. Du är ju halvvägs dit. Försök hitta lite glädje i träningen och kämpa vidare.

Shqypnia
2015-04-14, 21:07
Man ska alltid tävla och jämföra sig med sig själv. Du har ju helt klart utvecklats bra! Tycker du ska vara stolt!

Pretorian
2015-04-14, 21:13
Du har gått upp 15 kg och minskat din fettprocent. Låter ganska bra. Jag har tränat myyycket längre och börjar först nu se de resultat jag eftersträvat från start.

Fortsätt som du gör och tänk på din utveckling. Testa att gå ner lite till och se hur det känns. sen får du säkert lägga på dig lite igen under en period. Se det långsiktigt.

1975
2015-04-15, 09:05
Tråkigt att du mår skit, då du egentligen borde vara väldigt stolt över din "resa"

Tror inte det är många som skulle kunna skryta med +15 kg. och samtidigt gå ned i fettprocent.

Såklart svårt att avgöra om du är "tanig" som du skriver, utan att se en bild på dig, men jag tror det mest sitter i ditt huvud.

HerrCarlsson
2015-04-15, 09:10
Diet är inte min starka sida. Men man brukar väl säga att det tar en hel träningskariär för att nå kv-100 i tävlingsform. Det skulle betyda 77 kg på 5% med din längd. Du är ju halvvägs dit. Försök hitta lite glädje i träningen och kämpa vidare.

Skitformel. För vem? 52kg 1.81cm Pelle-non-responder eller Danne-dunder som nästan är där utan att träna?


TS:
Du har gjort bra ökningar, var nöjd med det du åstadkommit istället för att vara missnöjd över att inte nått (orealistiska)? mål.

Jag har sedan starten gjort ungefär samma massamässiga förändring på nästan samma längd. För mig har det tagit tretton år av slit, blod, svett och tårar. Eller ok, inga tårar, är ingen mes, men du ser min poäng.

drkrupp
2015-04-15, 09:14
Frågan är hur du hade sett ut och mått om du inte tränat under denna tid.

AeternusRex
2015-04-15, 09:55
Jag gick från 58 kg till 70 kg mina första 4 år med en bf på ca 10% det var jag stört missnöjd med då men nu 12 år senare inser jag att jag borde varit jävligt nöjd.

Beemel
2015-04-15, 11:42
En ökning av LBM med, i snitt, över tre kg per år... Dåligt?!?