handdator

Visa fullständig version : Den generella tråden om vidarestudier


Raschmus
2015-04-14, 07:24
Jag är införstådd att Kolozzeum inte skall bidra med läxhjälp. Här skall vi snarare nyttja varandra till SYV och rådgivare om diverse skolor.

Den som är insatt alt färdigbildad bör ha skapat sig en uppfattning om den eller de skolor den läste under.


Fri diskussion!

Raschmus
2015-04-14, 07:25
Trådskaparen börjar;

Någon som har en uppfattning om ekonomutbildningarna på IHM samt/eller FEI?

För- samt nackdelar?

Raschmus
2015-04-14, 13:35
Alla kolomedlemmar är fulländade i sin kunskap om vidarestudier?

Snubben
2015-04-14, 13:41
Nu jobbar jag kommunalt och kanske inte kan ge det perspektiv som en som jobbar privat kan göra men om du har saker som låter fint så är det kanon för att få jobb inom den kommunala sektorn - i och med nyrekrytering av chefer i och med pensionsavgångarna SAMT att man inser att man släpar kompetens och lönemässigt.

Däremot har jag en personlig uppfattning om att vidareutbildningarna oftast bara är blajj. Om du inte har snabbat upp saker som t.ex. affärssystem, dess beslut och kostnader rörande detta under sitt arbete så kommer man inte göra det under kursen heller.. Men det kommer se riktigt bra ut på pappret.

agazza
2015-04-14, 14:21
Gör en excel över eventuell investering (tid och pengar) samt avkastning och se ifall någon vidareutbildning är värt det.

Det jag ser just nu är bredbandsprojektör YH ett år, ger mest bang for the buck så att säga.

Olegh
2015-04-14, 16:02
Gör en excel över eventuell investering (tid och pengar) samt avkastning och se ifall någon vidareutbildning är värt det.

Det jag ser just nu är bredbandsprojektör YH ett år, ger mest bang for the buck så att säga.

För det enda som räknas är livslön.

Eller ja det kanske det är förresten. Här på kolo.

Trouble
2015-04-14, 17:00
För det enda som räknas är livslön.

Eller ja det kanske det är förresten. Här på kolo.

In och misstolka, classic olegh :thumbup:

Olegh
2015-04-14, 17:32
In och misstolka, classic olegh :thumbup:

*hug*

agazza
2015-04-14, 21:18
För det enda som räknas är livslön.

Eller ja det kanske det är förresten. Här på kolo.
Avkastning är ju upp till varje person att försöka definiera

Olegh
2015-04-14, 21:43
Avkastning är ju upp till varje person att försöka definiera

Visst. Men behöver man göra en excel-lista där man försöker stolpa upp det i kronor och ören så har man misslyckats helt kapitalt med att se sin "livsplan" från ett helikopterperspektiv. Behöver du räkna så vet du för lite om vad du vill göra och dina alternativ. Gör mer research. Grubbla mer.

Du verkar ofta ha en ganska nykter syn på saker och ting och jag kan ha viss respekt för att man kan angripa problem på olika sätt, men det du föreslår är ju mer nåt som man skulle sammanställa för att publicera i Aftonbladet. Inte något att använda som beslutsunderlag.

Scratch89
2015-04-14, 22:25
Jag utbildade mig i tre år till sjukgymnast (eller ja, fysioterapeut). Värt det rent ekonomiskt? Aldrig någonsin. Värt det för att det ger mig något, och att det är kul att gå till jobbet? Helt klart.

Jokester
2015-04-14, 22:40
Trådskaparen börjar;

Någon som har en uppfattning om ekonomutbildningarna på IHM samt/eller FEI?

För- samt nackdelar?

Skräp och slöseri med tid och pengar. Ska du ha en vettig lön för den investering du gör och vill studera ekonomi så är det HHS som gäller.

agazza
2015-04-15, 05:56
Visst. Men behöver man göra en excel-lista där man försöker stolpa upp det i kronor och ören så har man misslyckats helt kapitalt med att se sin "livsplan" från ett helikopterperspektiv. Behöver du räkna så vet du för lite om vad du vill göra och dina alternativ. Gör mer research. Grubbla mer.

Du verkar ofta ha en ganska nykter syn på saker och ting och jag kan ha viss respekt för att man kan angripa problem på olika sätt, men det du föreslår är ju mer nåt som man skulle sammanställa för att publicera i Aftonbladet. Inte något att använda som beslutsunderlag.
När man väljer en utbildning så är det enda man har som input i kalkylen, tid och pengar. Jag ser inget annat som "går åt" på den sidan kalkylen. Men ser någon annan en till variabel på den sidan kalkylen så får de gärna utöka den.

På andra sidan kan man ha vad som helst, till och med flera variabler.

Tex roligt på jobbet, vad anser man det är värt i andel av hundra.

Kanske folk bryr sig om kapitalavkastningen.
En person kanske vill ha nära till potentiell arbetsplats, eller vill bo på ett nischat ställe osv.

Det är upp till var och en att bestämma och definiera hur mycket varje punkt är värd för en själv, med tex en total poäng av hundra, så det är lätt att räkna ställa upp en kalkyl.

Då får man en överblick på hur man resonerar, man får anledning till att verkligen tänka över vad man vill ha för variabler i form av avkastning, hur mycket man värderar varje variabel samt får en logisk tankegång och kalkyl som gör att man kommer känna sig nöjd med sitt val.

Shqypnia
2015-04-15, 10:13
Glöm inte att det är sista dagen idag för att ansöka kurser och program inför höstterminen.

Fenyl
2015-04-15, 13:18
Hur dumt är det att plugga en ren språkutbildning på universitetsnivå? Finns det några jobb?

Jokester
2015-04-15, 13:56
Hur dumt är det att plugga en ren språkutbildning på universitetsnivå? Finns det några jobb?

Nej. Om du inte vill undervisa är det med största sannolikhet inget som ökar dina chanser till jobb.
Sen kan man väl plugga det för att det är kul, men...

BlötSnö
2015-04-15, 15:14
Hur dumt är det att plugga en ren språkutbildning på universitetsnivå? Finns det några jobb?

Beror på språket och kanske också om du är villig att flytta.

Jokester
2015-04-15, 18:50
Beror på språket och kanske också om du är villig att flytta.

Vad menar du med det? Du tror att det är en bra merit på ensam hand att ha pluggat ett annat lands modersmål?

Yes
2015-04-16, 02:02
Tolkar har rätt höga arvoden. Språkkunskaper i kombination med annan kompetens kan också vara högt eftretraktat.

Raschmus
2015-04-16, 07:40
Vad alla tycks glömma är vad man skall ha sin utbildning till. Skit i IHMs anseende och statusvärde i ett CV. Utgå från att jag har en chefstjänst erbjuden under förutsättning att jag studerar ekonomi under tiden jag arbetar. Har utbildningens innehåll kvalité nog att mäta sig någorlunda med exempelvis HHS? Jag skiter i diplomet, vill bara ha kunskapen en utbildning för med sig.

Gör en excel över eventuell investering (tid och pengar) samt avkastning och se ifall någon vidareutbildning är värt det.

Det jag ser just nu är bredbandsprojektör YH ett år, ger mest bang for the buck så att säga.

Eftersom jag skall jobba heltid parallellt med samma ersättning som i dagsläget och utbildningen finansieras av arbetsgivaren så är min enda investering tid och energi till förmån av mindre fritid en period.

Latissimus Dorsi
2015-04-16, 07:45
Ekonomi och it, kandidat, på Stockholms universitet. Bu eller bä?

Fenyl
2015-04-16, 10:31
Finns det något universitet som erbjuder kandidat i språk på distans?

Jokester
2015-04-16, 11:23
Vad alla tycks glömma är vad man skall ha sin utbildning till. Skit i IHMs anseende och statusvärde i ett CV. Utgå från att jag har en chefstjänst erbjuden under förutsättning att jag studerar ekonomi under tiden jag arbetar. Har utbildningens innehåll kvalité nog att mäta sig någorlunda med exempelvis HHS? Jag skiter i diplomet, vill bara ha kunskapen en utbildning för med sig.



Eftersom jag skall jobba heltid parallellt med samma ersättning som i dagsläget och utbildningen finansieras av arbetsgivaren så är min enda investering tid och energi till förmån av mindre fritid en period.

Nej den mäter sig inte med HHS. Inte ens nära. Med det sagt är inte HHS be någon jätteutbildning heller bortsett från att det ser bra ut på cv. Uppsala, Lund och Linköpings ekonomutbildningar är inte långt ifrån den kunskapsnivå du kan få på HHS, däremot är det bara HHS som ger dig ett vettigt jobb efter. Så är det enbart kunskapen och du inte kommer in på HHS så kör du på Uppsala, Lund, Linköping.

Ekonomi och it, kandidat, på Stockholms universitet. Bu eller bä?

Vad ska du ha det till? Du kommer troligtvis inte ha superlätt att hitta jobb och inte heller få bra betalt. Då är det bättre att bara köra it eller ekonomi och senare ngn masters du gillar.
Av de ekonomiinriktningar SU erbjuder skulle jag säga att ekonomi och matematik är den enda som är något att ha.

Raschmus
2015-04-16, 13:16
Nej den mäter sig inte med HHS. Inte ens nära. Med det sagt är inte HHS be någon jätteutbildning heller bortsett från att det ser bra ut på cv. Uppsala, Lund och Linköpings ekonomutbildningar är inte långt ifrån den kunskapsnivå du kan få på HHS, däremot är det bara HHS som ger dig ett vettigt jobb efter. Så är det enbart kunskapen och du inte kommer in på HHS så kör du på Uppsala, Lund, Linköping.



Vad ska du ha det till? Du kommer troligtvis inte ha superlätt att hitta jobb och inte heller få bra betalt. Då är det bättre att bara köra it eller ekonomi och senare ngn masters du gillar.
Av de ekonomiinriktningar SU erbjuder skulle jag säga att ekonomi och matematik är den enda som är något att ha.

Jag tackar dig för ditt engagemang men vad grundar du det på? Vad har du gjort på arbetsmarknaden som gett dig denna insikt?

Ingen dryghet i frågan, nyfiken och försöker lyssna kritiskt.

Raschmus
2015-04-22, 11:49
humpbump

Jokester
2015-04-22, 11:57
Jag tackar dig för ditt engagemang men vad grundar du det på? Vad har du gjort på arbetsmarknaden som gett dig denna insikt?

Ingen dryghet i frågan, nyfiken och försöker lyssna kritiskt.

Är student själv men tycker mig ha bra inblick i hur kunskapen och karriären ser ut på de olika ekonomiutbildbningarna utifrån kontakter och vänner som både pluggat/pluggar och är klara på HHS, SU och UU. Din fråga var om kunskspsnivån var likvärdig med ihm och det är den ej. Mellan HHS och övriga vettiga universitet skiljer det dock inte mycket i kvalité på utbildningarna utan det är främst kontaktnät och merit som gör HHS till det självklara valet då det är vad som främst är viktigt om du fått för dig att studera ekonomi.

Raschmus
2015-04-22, 12:56
Är student själv men tycker mig ha bra inblick i hur kunskapen och karriären ser ut på de olika ekonomiutbildbningarna utifrån kontakter och vänner som både pluggat/pluggar och är klara på HHS, SU och UU. Din fråga var om kunskspsnivån var likvärdig med ihm och det är den ej. Mellan HHS och övriga vettiga universitet skiljer det dock inte mycket i kvalité på utbildningarna utan det är främst kontaktnät och merit som gör HHS till det självklara valet då det är vad som främst är viktigt om du fått för dig att studera ekonomi.

Jag tackar för din input men i det fetstilta har du fel. Du vet ju inte vilken kontaktnät personen i fråga har sedan tidigare eller vad den har för avsikt att göra med sin utbildning.

I övrigt kan jag inte säga emot.

Jokester
2015-04-22, 13:28
Jag tackar för din input men i det fetstilta har du fel. Du vet ju inte vilken kontaktnät personen i fråga har sedan tidigare eller vad den har för avsikt att göra med sin utbildning.

I övrigt kan jag inte säga emot.

Givetvis är det så, men i det fallet utgick jag från en person utan vidare kontaktnät i branschen, som börjar från scratch vilket många faktiskt gör.

Määng
2015-04-24, 06:19
Jag pluggar systemvetenskap och hade 30HP fria val till hösten. Hade garantiplats på fyra stycken GIS-kurser och tänkte att det skulle komplettera utbildningen bra. Börjar komma på andra tankar nu när det är försent att ändra. Är GIS värt någonting på arbetsmarknaden idag eller är det ovärt att gå?

Jokester
2015-04-24, 11:19
Jag pluggar systemvetenskap och hade 30HP fria val till hösten. Hade garantiplats på fyra stycken GIS-kurser och tänkte att det skulle komplettera utbildningen bra. Börjar komma på andra tankar nu när det är försent att ändra. Är GIS värt någonting på arbetsmarknaden idag eller är det ovärt att gå?

Huruvida det kompletterar din utbildning på så sätt att du blir attraktivare på arbetsmarknaden är svårt att säga, men i alla befattningar som har något med GIS att göra så kommer du hamna i lä till ingenjörerna och inte ha någon chans gentemot dem.

Snubben
2015-04-24, 11:22
Vart man har pluggat är bara viktigt för första jobbet. Andra jobbet så är det aktuellt vad du kan bidra med till företaget och dina utbildningar är helt sekundärt.

Förutom i löneförhandling, då kan man få upp den några lappar för man har den eller den kompetensen.

Raschmus
2015-10-01, 13:25
Ansökte igår Fil. Kand ekonom 180hp på distans som skall läsas parallellt till heltidsarbete.

1. Någon som har genomgått en liknande situation?
2. Spontan uppfattning kring FEI?
3. Uppfattning är att bli civilekonom krävs 240hp. Kan man utifrån en "vanlig" fil. kand 180hp ansöka vidare för de saknande 60hp?
4. Övrig uppfattning från Jokester?