handdator

Visa fullständig version : Ketchup


snej
2004-04-05, 16:38
Någon som vet vad ketchup har för GI? Hittar det inte varken på livsmedelsverket eller i min fina kostbok :] Eller så är jag bara kass på att söka... Ketchup kan väl inte var speciellt onyttigt? Äter mycket Heinz, och kcal ligger på 107/100gram. 24,7g kolhydrater. Är jag dum om jag inte vet hur man räknar ut?:em:

Vir
2004-04-05, 16:47
Originally posted by snej
Någon som vet vad ketchup har för GI? Hittar det inte varken på livsmedelsverket eller i min fina kostbok :] Eller så är jag bara kass på att söka... Ketchup kan väl inte var speciellt onyttigt? Äter mycket Heinz, och kcal ligger på 107/100gram. 24,7g kolhydrater. Är jag dum om jag inte vet hur man räknar ut?:em:

Räkna ut? Vad ska du räkna ut? GI? Det kan du inte.
Jag vet inte om ketchup är nyttigt eller onyttigt. Troligtvis det sistnämda, men du behöver ju knappast mycket ketchup för att sätta lite smak på maten. Jag käka just pasta och tonfisk med 15g ketchup och om ketchupen hade ett GI på över 100 så bryr jag mig verkligen inte för det blev inte mer än ett par ynkliga g kolhydrater.

snej
2004-04-05, 16:57
Originally posted by Vir


Räkna ut? Vad ska du räkna ut? GI? Det kan du inte.


Där ser du, då e ja inte dum trots allt :smash:

King Grub
2004-04-05, 17:40
Visst kan du räkna ut GI, om du har tillgång till en mätare av blodsockret. Då är det bara att äta och sticka sig i fingret. ;)

Ketchup har ett GI på 95, om jag inte minns fel. Obs att det, liksom allt annat, gäller ett intag av 50 gram kolhydrat från ett visst livsmedel. En liten skvätt ketchup ger inget nämnvärt blodsockersvar.

Vir
2004-04-05, 18:08
Klart man kan räkna ut GI, annars hade vi aldrig haft några GI värden. Men man kan inte räkna ut det med någon enkel formel som snej verkade tro där ett tag ;)

z_bumbi
2004-04-05, 19:02
Originally posted by Vir
Klart man kan räkna ut GI, annars hade vi aldrig haft några GI värden. Men man kan inte räkna ut det med någon enkel formel som snej verkade tro där ett tag ;)

Man mäter väl GI för att få fram det?

snej
2004-04-05, 19:12
Originally posted by Vir
Klart man kan räkna ut GI, annars hade vi aldrig haft några GI värden. Men man kan inte räkna ut det med någon enkel formel som snej verkade tro där ett tag ;)


Jag hade ärligt talat INGEN ANING :] Men frågar man aldrig så lär man sej aldrig något nytt...

snej
2004-04-05, 19:15
Originally posted by Vir

Jag käka just pasta och tonfisk med 15g ketchup


Väger du ketchupen?:eek: Hur, om man får fråga?

kharon
2004-04-05, 19:20
Originally posted by King Grub
Visst kan du räkna ut GI, om du har tillgång till en mätare av blodsockret. Då är det bara att äta och sticka sig i fingret. ;)


Vadå, det har väl alla seriösa byggare? ;)

Varför skulle man följa tabeller som är baserade på främmande människors blodsockersvar då man kan använda sitt eget individuella.

z_bumbi
2004-04-05, 19:26
Originally posted by snej



Väger du ketchupen?:eek: Hur, om man får fråga?

En våg?

Vad har du för nytta av ett evenuellt gi på ketchup om du inte tänkte väga ketchupen?

Jag säger nu inte att du ska väga det då det känns totalt överdriver i 99,9% av fallen.

snej
2004-04-05, 19:35
Originally posted by z_bumbi


En våg?

Vad har du för nytta av ett evenuellt gi på ketchup om du inte tänkte väga ketchupen?

Jag säger nu inte att du ska väga det då det känns totalt överdriver i 99,9% av fallen.


Jo, att det var med våg förstod jag, men alltså ketchup är ju KLETIGT. Måste vara jobbigt att väga? Jag skulle aldrig få för mej att väga varken ketchup eller något annat, jag använder ögonmått :]
Sen så är jag inte så überseriös heller, jag tränar inte i bodybuilding, tävlingssyfte eller liknande. Att jag undrade vad ketchup hade för GI var mest av ren nyfikenhet, eftersom jag inte kunde hitta det någonstans hehe. Nyfiken i en strut...

King Grub
2004-04-05, 19:41
Originally posted by snej



Jo, att det var med våg förstod jag, men alltså ketchup är ju KLETIGT. Måste vara jobbigt att väga? Jag skulle aldrig få för mej att väga varken ketchup eller något annat, jag använder ögonmått :]
Sen så är jag inte så überseriös heller, jag tränar inte i bodybuilding, tävlingssyfte eller liknande. Att jag undrade vad ketchup hade för GI var mest av ren nyfikenhet, eftersom jag inte kunde hitta det någonstans hehe. Nyfiken i en strut...

Man kan lägga det man skall hälla ketchupen över i vågen, och sedan spruta på tomatsörjan och se, hur mycket vikten ökar. Om man tar sitt GI på högsta allvar. ;)

Vir
2004-04-06, 08:22
1 matsked ketchup = ca 15g ;)

Nu under deffen så väger jag ALLT. Förutom när jag äter borta.

JAM
2004-04-06, 12:22
Originally posted by snej
Jo, att det var med våg förstod jag, men alltså ketchup är ju KLETIGT. Måste vara jobbigt att väga? Jag skulle aldrig få för mej att väga varken ketchup eller något annat, jag använder ögonmått :]
Sen så är jag inte så überseriös heller, jag tränar inte i bodybuilding, tävlingssyfte eller liknande. Att jag undrade vad ketchup hade för GI var mest av ren nyfikenhet, eftersom jag inte kunde hitta det någonstans hehe. Nyfiken i en strut... Precis som Grub säger är det ju bara att ställa tallriken på vågen, nollställa och spruta på!

mendezzz
2004-07-22, 18:32
En annan bra grej är att väga i det här fallet ketchupflaskan innan man sprutar på och sen väga förpackningen efter du sprutat på sen tar du vikten som förpakningen vägde innan minus vad den väger efter så får du fram hur mycket du använt :)

King Grub
2004-07-22, 18:36
Originally posted by mendezzz
En annan bra grej är att väga i det här fallet ketchupflaskan innan man sprutar på och sen väga förpackningen efter du sprutat på sen tar du vikten som förpakningen vägde innan minus vad den väger efter så får du fram hur mycket du använt :)

Alla sätt är bra utom de dåliga...

Majsan
2004-07-22, 21:53
mums.. jag har nog ketchup till nästan all mat..

oops.. ketchupmissbrukare.. :eating:

JAM
2004-07-22, 22:16
Originally posted by Majsan
mums.. jag har nog ketchup till nästan all mat..

oops.. ketchupmissbrukare.. :eating: Och jag använder aldrig det (förutom på varmkorv och hamburgare...). Vad är jag då? "Antiketchupare"? :)