handdator

Visa fullständig version : Tvåskiftssömn


XXXL
2015-04-13, 22:23
Någon här som provat att sova tvåskiftssömn? Eller kanske rent av gör det just nu?

Jag läste att vi människor sov i tvåskiftssömn innan glödlampan uppfanns, och att vi slutade göra det ca 1920 när den industriella revolutionen tog fart.

Thomas Wehr gjorde ju även ett experiment om de här på 90-talet

http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Wehr

In a 1990s study on photoperiodicity in humans, Wehr placed a group of volunteers in an environment in which it was dark for 14 hours each day for a month. The subjects were able to sleep as much as they wanted during the experiment. The first night, the subjects slept an average of 11 hours a night. This was judged as probably repaying a chronic sleep debt. By the fourth week, the subjects slept an average of eight hours a night – but across two separate blocks, not unbroken. First, subjects tended to lie awake for one to two hours and then fall quickly asleep. Onset of sleep was linked to a spike in the hormone melatonin. Melatonin secretion by the brain's pineal gland is triggered by darkness. After an average of three to five hours of sleep, the subjects would awaken and spend an hour or two in quiet wakefulness before a second three- to five-hour sleep period. It was thus suggested that such a biphasic pattern of sleep is the natural or pre-historic tendency for humans.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10607034

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2869.1992.tb00019.x/abstract;jsessionid=6544AAC6BAC79F6EC012FECA94C75F 6B.f03t04

filmjölk
2015-04-13, 22:48
Jag tror att det är svårt att göra så utanför ett kontrollerat test. 4+4timmar med 2h till i sängen mitt i blir 10h.

Jag tror att det blir för svårt att sova så i ett modernt samhälle med jobb, bestämda tider, krav och rutiner. För många är det nog mer ""naturligt"" att sova i runt 5timmar 5-6 nätter i veckan och åtta+ timmar i 1-2 dagar i veckan.

Testet avspeglade vår mlm kollektiva sömnbrist bra med en inledningsnatt på 11timmars sömn:)

Men det hade onekligen vart intressant om någon här testade med en sådan naturlig sömnmetod, ihop med bra kost och bra träning är jag närmast övertygad om att det hade gett bättre gainz både lång- och kortsiktigt.

XXXL
2015-04-13, 23:22
Ja det är intressant filmjölk!

Historikern och författaren till boken At Day’s Close, A.Roger Ekirch, har under många år fördjupat sig i sömnens historia i Europa under förindustriell tid. Enligt honom hade natten i Europa ända fram till 1900-talet sin egna, distinkta kultur och var ”en värld av älvor och sagor vid brasan, stölder och midnattshyss”. Det var när glödlampan började göra sitt intåg och gatubelysningen förbättrades i Europas städer som sömnvanorna också började ändras. Innan dess var det vanligt att gå och lägga sig i åttatiden och sova djupt i några timmar för att sedan gå upp kring midnatt. I otaliga historiska källor har det skrivits om ”den första sömnen” och ”den andra sömnen”, med motsvarande begrepp på många språk, något som ger en fingervisning om att den uppstyckade sömnen har varit en norm i olika delar av världen, inte minst i Europa. Under de vakna timmarna kunde man sitta och prata, ha sex, läsa en bok eller besöka grannen. I gamla dagböcker beskrivs också nattimmarna som en stund för ro, bön och meditation samt för att reflektera över drömmar och nå självkännedom. Även barn var uppe på natten, och det har skrivits om särskilda nattlekar som skulle hålla barnen upptagna inomhus. Det var också vanligt att berätta kusliga historier om naturväsen, spöken, kidnappare, tjuvar och barnamördare i syfte att både underhålla och skrämma barn från att vilja gå ut på natten.

Arf Pingvin
2015-04-13, 23:26
Asså. Jag tenderar att göra det i viss mån när jag byter till nattskift. Jag är trött efter jobbet och sover, vaknar på dagen innan lunchtid men brukar kunna sova ett par-tre timmar till innan det är dags att börja kliva upp ordentligt på eftermiddagen.

Scratch89
2015-04-13, 23:40
Fast 14 timmars mörker om dagen är inte direkt ett habitualtillstånd för den mänskliga rasen, bara för oss här uppe i norden och bara under ett par månader om året.

spoon
2015-04-14, 04:19
När jag bilade i europa i 10 veckor så sov jag den mesta tiden på billiga campingar som inte var direkt upplysta. Det slutade oftast med att jag gick och la mig när det blev mörkt och jag vaknade av att solen lyste upp tältet.

Men det är ett intressant ämne.

exor
2015-04-14, 05:02
Hade gärna prövat, men svårt i dagens samhälle.

AeternusRex
2015-04-14, 07:26
Såg en dokumentär om hur våran egna interna klocka fungerar med sömn osv. Experiment innefattade ett slutet komplex utan tillgång till klockor reflektiva ytor mm och en grupp människor som gick styra å ställa bäst dom ville med sin tid. När testet var över efter x antal veckor hade merparten en vaken cykel på ca 24 timmar och sen ca 12 timmars sömn.

Tomas W
2015-04-14, 08:00
En del av de som jobbar på båt jobbar enligt 6 h jobb, 6 vila, 6 h jobb, 6 h vila. Borde bli någon sorts av 2 kortare sovperioder för de.

AeternusRex
2015-04-14, 08:12
När vi kör våra komprimering är det 10 timmar jobb. 6 timmar sömn 10 timmar jobb 6 timmar sömn 10 timmar jobb.