handdator

Visa fullständig version : Köra tungt/lätt eller variera övningar?


biggusdickus
2015-04-13, 14:09
En intressant fråga som råkade hamna off topic i en annan tråd.

När jag kör samma muskel tex tre pass i veckan varierar jag övningar istället för att köra vartannat pass lättare som verkar rätt vanligt. Jag gillar variation å jag kan köra rätt hårt fast jag kört samma muskel bara nån dag innan genom att ha en övning med lite annorlunda vinkel på rörelsebanan.

Det här har jag aldrig läst nåt om så jag tar gärna synpunkter ifrån de som har mer koll på programupplägg.

Fredrik A
2015-04-13, 16:25
Jag tror mer på att variera repsen. Vet inte varför. Kanske har Jacob Gudiol sagt det, då brukar jag lyda :hbang:.

Annars kan jag byta övning när jag antingen blir less på nuvarande eller att jag känner att jag nått någon sorts tak för stunden. Ibland rekommenderas väl typ att sänka 10% och köra på men jag tycker det är tråkigt.

Exempelvis kom jag ganska nyligen till en vikt i stångrodd där jag kände att jag kommer börja gunga upp skiten snart, så nu har jag bytt och försöker köra hantelrodd ett tag istället.

BengtBurk
2015-04-14, 11:14
För det första behöver det ena inte utesluta det andra och som jag ser det finns det både fördelar och nackdelar med båda. Det mest avgörande för vilket jag skulle föredra beror på hur programmeringen ser ut på det stora hela. Är det en period där tanken är att ligga på rätt hårt för att i ett senare skede lätta på träningen skulle jag hellre variera övningar för att på så sätt ändå kunna genomföra övningarna med hög kvalité. Det här förutsätter såklart att du behärskar övningen till fullo vilket kan vara en nackdel med att variera övningarna alltför mycket.

Generellt sett tror jag dock att det skulle lämpa sig bäst att variera lätta och tunga pass, annars är risken stor att man lyckas pressa sig själv hårdare än vad kroppen egentligen klarar av.

Stjarnan
2015-04-14, 11:29
http://suppversity.blogspot.se/2015/04/low-vs-high-load-resistance-training.html

biggusdickus
2015-04-14, 16:52
Generellt sett tror jag dock att det skulle lämpa sig bäst att variera lätta och tunga pass, annars är risken stor att man lyckas pressa sig själv hårdare än vad kroppen egentligen klarar av.

Ja det är förstås nåt att fundera på..