handdator

Visa fullständig version : Läkarintyg som gäller utomlands - Milano


HerrLuta
2015-04-13, 10:56
Haj!

Kommer i höst plugga i Milano och har av en kompis blivit tipsad om att ordna ett läkarintyg som säger i princip att jag "is able to perform physical exercise...etc." för att få gymma där nere då de kan vara kinkiga annars.

Någon som har erfarenhet av detta sen innan och vet om det duger med att besöka VC eller bör jag vända mig någon annanstans för att få ett korrekt intyg?

Tacksam för all hjälp!

cero
2015-04-13, 11:48
:confused:

Intyg för att få träna? Vad menar du?

AeternusRex
2015-04-13, 12:25
:confused:

Intyg för att få träna? Vad menar du?

Det finns länder som kräver att du genomgår en fullständig undersökning innan du får träna. Har med försäkringar och stämningsrisk osv att göra.

PureWhey
2015-04-13, 12:55
What. Har tränat i USA, Spanien, Frankrike etc utan några prob.

TomasB
2015-04-13, 13:08
HAHA, italienare - mitt broderfolk. Byråkratins högborg. :D

Tomas W
2015-04-13, 13:10
Går säkert att skaffa på VC, tänk på desto fler stämplar och kontaktuppgifter det står på pappret desto bättre :D.

grimfish
2015-04-13, 13:18
Det beror lite på vilken typ av intyg du vill ha. En enklare kroppslig undersökning och ett EKG går att få till hos vissa privatläkare och en del vårdcentraler (sannolikheten att denna möjlighet finns är större på en vårdcentral där patienttrycket inte är så högt, t.ex. på en nyöppnad). I just Italien vill man ibland att både EKG och arbetsprov ska ha gjorts, och i så fall måste man istället försöka vända sig till en kardiologmottagning (om du bor i Stockholm vet jag att det kan utföras på Stockholm Heart Center och Aleris Sabbatsbergs kardiologmottagning).

cero
2015-04-13, 13:57
Det finns länder som kräver att du genomgår en fullständig undersökning innan du får träna. Har med försäkringar och stämningsrisk osv att göra.

På riktigt? Det låter ju helt absurt.

HerrLuta
2015-04-14, 09:39
Det beror lite på vilken typ av intyg du vill ha. En enklare kroppslig undersökning och ett EKG går att få till hos vissa privatläkare och en del vårdcentraler (sannolikheten att denna möjlighet finns är större på en vårdcentral där patienttrycket inte är så högt, t.ex. på en nyöppnad). I just Italien vill man ibland att både EKG och arbetsprov ska ha gjorts, och i så fall måste man istället försöka vända sig till en kardiologmottagning (om du bor i Stockholm vet jag att det kan utföras på Stockholm Heart Center och Aleris Sabbatsbergs kardiologmottagning).

Herrejesus det lät avancerat. Får väl helt enkelt kontakta min lokala vårdcentral och kontrollera vad jag kan få hjälp med där. Orkar dock inte mötas av den skentrianmässiga attityden jag tycker att man brukar få på en vårdcentral tyvärr...nu är jag inte ens sjuk liksom.

jakoe91
2015-04-14, 10:23
Herrejesus det lät avancerat. Får väl helt enkelt kontakta min lokala vårdcentral och kontrollera vad jag kan få hjälp med där. Orkar dock inte mötas av den skentrianmässiga attityden jag tycker att man brukar få på en vårdcentral tyvärr...nu är jag inte ens sjuk liksom.

Besök den lokala vårdcentralen och få en läkartid (är det väldigt bråskande kan du kanske få en akuttid då att skriva en remiss går fort.) De skickar dig till en kardiologmottagning där du kan utföra ett arbets- och långtids-EKG. Några blodprover lär tas på både vårdcentralen och kardiologmottagningen dessutom.

Svaren får du relativt fort från kardiologmottagningen och att maila intyget ska oftast inte vara några problem alls. Huvudsaken är (antagligen) att du kan visa upp intyget, be bara läkaren eller läkarna att skriva det på engelska så ska det inte vara några problem.

grimfish
2015-04-14, 15:12
Herrejesus det lät avancerat. Får väl helt enkelt kontakta min lokala vårdcentral och kontrollera vad jag kan få hjälp med där. Orkar dock inte mötas av den skentrianmässiga attityden jag tycker att man brukar få på en vårdcentral tyvärr...nu är jag inte ens sjuk liksom.

Tråkigt att höra att du tidigare upplevt brister i bemötandet på din vårdcentral.

Precis som du poängterar så är du inte sjuk den här gången, så du får räkna med att andra patienter går före dig och det är inte säkert att de tar emot dig på din lokala vårdcentral.

Jag skulle rekommendera att du tar reda på vad det är för ett intyg du behöver innan du kontaktar en vårdenhet.

Morrris
2015-04-14, 15:21
Skriv ett eget.

mn8eii
2015-04-16, 20:08
Räkna med att det blir rätt mycket dyrare än en vanlig patientavgift. Varierar en del mellan landsting men någonstans i mellan 1000-3500 kr skulle inte förvåna mig beroende på exakt vilka undersökningar du kräver.

Skickat från min A0001 via Tapatalk