handdator

Visa fullständig version : Motsträviga mål


peterson
2015-04-13, 08:20
Jag försöker kombinera styrketräning och löpning och tycker att det är väldigt svårt att balansera träningen.

Ni som kombinerar olika typer av träning, hur gör ni och hur går det?

Word
2015-04-13, 11:17
Jag kör långa helkroppspass mellan 80-90 minuter och långa konditionspass mellan 80-90 minuter, beroende på hur mycket tid jag har brukar upplägget se ut så här:

Måndag: Kondition
Tisdag: Styrka
Onsdag: Återhämtning (oftast promenad 80-90 minuter)
Repeat

Alternativt en vilodag mellan varje pass (och skippa promenaderna).

Jag tycker att det funkar riktigt bra och sedan jag började träna konditionsträning så har styrketräningen blivit väldigt mycket lättare. Kan köra helt sjuka helkroppspass utan att känna mig trött efteråt. Kommer upp i ca 30 set per pass och kan trötta ut hela kroppen ordentligt. Konditionspassen består nästan enbart av 1 mil barfotalöpning + 30 minuter rodd/stavmaskin eller cykling om det sker utomhus.

PerLedin
2015-04-20, 08:06
Jag håller med, det är svårt att kombinera. Jag sprang 4 gånger i veckan och kände jag mig klen, tänkte att 5x5 två gånger i veckan är svaret. Det ledde, föga förvånande, till att jag sällan kände mig riktigt fräsch i benen. Det är en logistisk övning av rang att böja två gånger i veckan och samtidigt försäka vara någorlunda fräsch till backintervallerna och långpasset.

Numera kommer styrketräningen till stor del via crossfit, så jag kommer ju mer sällan till löpning med sådär äckligt fyrkantigt stumma ben som jag fick efter böj+mark-passen.

Rent allmänt så försöker jag distansera intervallpasset från veckans tyngsta benpass så mycket det går. Föredrar även att köra benträning dagen efter intervaller än vice versa.

Hur det går? Fram till nu har jag blivit både starkare och snabbare parallellt, (fortfarande väldigt mycket svagare än vad jag är snabb dock) Har haft bristande motivation till löpning december - mars, få veckor där jag sprungit fler än två pass, så jag är i rätt katastrofal form, löpmässigt, men har istället blivit lite starkare, och egentligen i bättre form ent allmänt.

Nu sitter jag och filar på ett upplägg över sommaren där veckorna minst ska innehålla 3 löppass (ett vardera av intervall, distans och långpass eller tävling på helgen) samt två gym/crossfit, men förhoppningvis minst ett pass till allt som oftast.