handdator

Visa fullständig version : Att träna ben; att få så mycket som möjligt för minsta insats


Latissimus Dorsi
2015-04-12, 17:23
Jag hatar att träna ben vilket härstammar ifrån att jag är så jävla kexig i underkroppen, exakt allting är stelt och ruttet. Benutvecklingen har i och med det lidit. Har någon tips för hur man kan få benen att växa ändå? Alla tips är väldigt uuppskattade.

Pretorian
2015-04-12, 18:33
Lär dig älska träna ben. Jag hatade benträning tidigare men nu kör jag varannan dag. När du märker att du börjar få utveckling är det så mycket roligare.

crizzan
2015-04-12, 18:44
Får väl hålla med pretorian :)

Kan du beskriva mer vad du tycker är jobbigt? Någon speciell rörelse, är det att du är stel endast?

XXXL
2015-04-12, 18:45
Du behöver ju inte köra böj, prova maskiner istället? Antar att du redan gjort det men

PKG
2015-04-12, 18:55
Kör utfall med hantlar, och så går du 3 set tills du inte orkar mer. Två gånger i veckan.

Old Nick
2015-04-12, 19:01
Gör det enkelt bara. Benpress och lårcurl. Eller kanske benspark och lårcurl? Går att slänga in i slutet av något annat pass istället för att ha ett dedikerat benpass. Vill man vara riktigt tidseffektiv gör man det i vilopauserna när man tränar chins eller latsdrag. Uttröttade quads påverkar inte precis chinsen så det stör inte.

Sheogorath
2015-04-12, 19:02
Kör en split där du börjar med ben varje pass. Överkroppsträningen blir en bonus när du kört dina benset, som ska utgöra 50% av totala mängden set i din träning. Så fick jag fart på mina ben. Och som sagt: när det börjar hända grejor är det kul att träna ben. Dessutom är det creddigt... :D När du refereras till som "han som alltid kör ben" kan du ju inte gärna sluta.

Old Nick
2015-04-12, 21:26
Det är faktiskt jävligt trevligt att ha vältränad ben. Inte bara för utseendets skull, utan för att det märks så tydligt i det vardagliga livet. Det är helt enkelt otroligt skönt att kunna trampa på som en tävlingscyklist utan att behöva växla ner eller ställa sig upp i uppförsbackar. Att rusa uppför trappor, tre-fyra steg i taget, medan alla andra traskar som sniglar bakom en. Att bara hoppa jämfota över vad än som ligger i vägen.

När man märkt av detta börjar det bli kul att träna ben.

Sheogorath
2015-04-12, 22:10
Den enda gången jag känner att det är bekvämt att göra något som har med benen att göra är ju när man är i senare hälften av en vilovecka. Annars är det bara tungt och stelt av all påtaglig alternativt diffus träningsvärk.

filmjölk
2015-04-12, 22:50
En riktigt dum sak du kan göra är att ha ett enda, svinhårt ångestfyllt hardcoreneurotiskt benpass i veckan.

Tränar man så sällan, men så hårt får man massiv och handikappande träningsvärk varenda gång. Kör istället 2pass på 75%s intensitet från svinhårt ångestfyllt hardcoreneurotiskt.

Jokester
2015-04-13, 07:00
Stretcha lite, stretcha lite mer och sen stretchar du ännu mer. Benträningen smakade bajs varenda gång tills det att jag började stretcha höfter, fotleder etc varje dag. Nu är det en fröjd varenda gång jag får böja, så mycket roligare och skönare att kunna böja när man är säker på tekniken och känner sig vig.

z_bumbi
2015-04-13, 07:51
Fixa de problem du har så gott det går och sen är det en fråga om du prioriterar det eller inte.

as0k
2015-04-13, 08:07
Är det tillräcklig benträning för utveckling att köra 3-4 arbets-set av följande: böj, spark, lårcurl, super-set stående/sittande vadpress?

Wipflash
2015-04-13, 08:23
Spamma mindre bilder på överkroppen om du vill komma ifrån disco-turk stämpeln då allt ryggdunkande bara förstärker din ovilja att träna ben

Jamerson
2015-04-13, 08:24
En riktigt dum sak du kan göra är att ha ett enda, svinhårt ångestfyllt hardcoreneurotiskt benpass i veckan.

Tränar man så sällan, men så hårt får man massiv och handikappande träningsvärk varenda gång. Kör istället 2pass på 75%s intensitet från svinhårt ångestfyllt hardcoreneurotiskt.

Hahaha, spot on. Dessa "hardcoreneurotiska" pass härstammar som så mycket andra träningsrutiner från bodybuildingen där ett välfyllt medicinskåp som inte farbror konstapel bör se är mer regel än undantag. Dessa preparat förlänger din muskelproteinsyntes och kommer ofta till sin rätt med stor volym så vad dessa byggare märker är att ofta räcker det att träna en muskel en gång i veckan, om du fulständigt förstör den.

Om du däremot INTE nyttjar några av dessa preparat så är det av stor vikt att du stimulerar dina muskler ofta och lagom mycket för att du ska få en fin muskelproteinsyntes. Detta är anledningen till att helkroppspass 3ggr i veckan eller varannan dag funkar så bra. Även om detta hela tiden och helt ofelbart hamnar i skuggan av alla splittar så våra kära byggare kör...

Till saken: Träna dina ben lagom och ofta så slipper du träningsångest och träningsvärk och får stora ben.

Jamerson
2015-04-13, 08:32
Är det tillräcklig benträning för utveckling att köra 3-4 arbets-set av följande: böj, spark, lårcurl, super-set stående/sittande vadpress?

Ja om du gör dem 2-3 ggr i veckan och fokuserar på böjen. Rehabmaskinerna behöver du inte så länge du inte är skadad eller behöver den sista procenten för att vinna en skönhetstävling. Klarar du rent psykiskt inte av att skippa dessa så kör dem lätt efter knäböjen och se till att denna extra volym inte negativt påverkar nästa böjpass. Vill du träna baksida lår så är marklyft och marklyft varianter överlägsna.

På naturlig väg så håller den förhöjda muskelproteinsyntesen av träning i sej i 48h i bästa fall. Så för att ha en fin förhöjd MPS ska man följaktligen träna var 48h timme. Detta är inget nytt och vetenskapligt bevisat om och om igen men hamnar i våra kära byggares medicinskåps dunkla skugga allt för ofta. Kanske redan i denna tråd? :)

perl
2015-04-13, 08:40
Fråga på samma ämne, jag kör 5 set böj och 5 set utfall varje benpass. kör 2-split så ben hinns med ca 2 ggr per vecka. Oftast kör jag i 8-12 reps intervallet men kan variera med lite tunga samt lätta pass beroende på hur kroppen känns.
Jag tycker det ger resultat men är det i lägsta laget ändå tro? kan jag bygga bättre om jag lägger till mer?
Har endast fria vikter med stång/hantlar att tillgå alltså inga maskiner överhuvudtaget.

peterson
2015-04-13, 08:41
Böjer man inte tränar man väl inte?

Skämt åsido. Lär dig böja, du kommer att älska det! Men som sagt, gör det minst två gånger i veckan om du vill kunna gå normalt övrig tid.

ALDA BERGR
2015-04-13, 09:07
För att verkligen växa är jag inte helt förtjust i att träna för ofta generellt, just ben, åtminstone mina klarar en något högre frekvens dock. Var fjärde till sjätte istället för femte till sjunde dag. Är styrka prio kan man nog träna oftare. Dessutom, det finns fler variabler än mps att ta hänsyn till, tänker främst på återhämtning och nedbrytning.

Latissimus Dorsi
2015-04-13, 15:01
Tacksam för alla svar. Blir nog utfall två gånger i veckan tills jag inte kan gå längre kombinerat med mycket stretch. Det här har jag problem med i varje enskild övning

Benspark: för stel i insida lår (?) så kan knappt köra innan jag blir slut någonstans i insida lår/ övre delen av låret
Benpress: förjävla stel, kommer knappt ner
Knäböj: kan köra det i perioder, sen går allting åt helvete
Marklyft: kan omöjligen köra utan ryggont hur rak än ryggen är

Jamerson
2015-04-13, 16:08
Tacksam för alla svar. Blir nog utfall två gånger i veckan tills jag inte kan gå längre kombinerat med mycket stretch. Det här har jag problem med i varje enskild övning

Benspark: för stel i insida lår (?) så kan knappt köra innan jag blir slut någonstans i insida lår/ övre delen av låret
Benpress: förjävla stel, kommer knappt ner
Knäböj: kan köra det i perioder, sen går allting åt helvete
Marklyft: kan omöjligen köra utan ryggont hur rak än ryggen är

Kan du utveckla det markerade?

Snubben
2015-04-13, 16:14
Läs hans journal.

Jamerson
2015-04-13, 18:26
Läs hans journal.

Ja nu har jag läst lite i journalen och sett en böjfilm. Du ser ut att ha ganska långa lårben så det kommer bli svårt för dej att få till en upprätt böj. Är du ute efter benutveckling i första hand och PBn i andra hand så skulle jag föreslå hög stång placering och olyskor samtidigt som du jobbar på att sitta mer rakt ner och få UT knäna. Detta "kortar" dina lårben. Jobba på rörligheten i höft, ljumskar och fotleder.

Highbar, olyskor, rakt ner, ut och fram med knäna. Tänj.

Och framförallt, vill du bli bra på knäböj och få stora ben, böj ofta. Teknik teknik teknik. Många korta set, 2or och 3or. Så många du kan med bibehållen form. Detta nöter i rörelsen och du får många setups.