handdator

Visa fullständig version : varför bättre kontakt och tillväxt i bröst av smalbänk jmfr bred


Supermicke
2015-04-11, 22:14
har alltid skytt smalbänk men har kört den mkta nu och helt skippat breda bänk.

Varför upplever jag bättre kontakt och tillväxt när motsatsen rekommenderas för brösttillväxt?

Jokester
2015-04-11, 22:24
Svårt att säga utan att se på din teknik men högst sannolikt är ju att du trycker mer med bröstet när du kör smalbänk. Att du inte "känner" i bröstet behöver dessutom inte betyda att du inte tränar muskeln.

BobaFett
2015-04-12, 08:20
Min spontana tanke är att du gör nåt du inte är van vid och därför får bättre resultat.

Det är bra att då och då byta vinklar, greppbredd etc.

filmjölk
2015-04-12, 08:30
För att du får längre ROM.

DJJOHANSSON
2015-04-12, 09:31
Varför kör dom flesta i staterna smalare än ringarna? De flesta youtubekändisar har lillfingret 2-3 cm innanför ringen medans i sverige är det vanligare att man har ring/långfingret på ringen. Vilka är fördelarna för brett respektive smalt? (Nu menar jag inte smalbänk vs vanlig bänk utan jag menar vanlig bänk med olika grepp)

BengtBurk
2015-04-12, 10:27
The influence of grip width and forearm pronation/supination on upper-body myoelectric activity during the flat bench press.
(http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16095407)

Sheogorath
2015-04-12, 10:29
Varför kör dom flesta i staterna smalare än ringarna? De flesta youtubekändisar har lillfingret 2-3 cm innanför ringen medans i sverige är det vanligare att man har ring/långfingret på ringen. Vilka är fördelarna för brett respektive smalt? (Nu menar jag inte smalbänk vs vanlig bänk utan jag menar vanlig bänk med olika grepp)

Underarmarna i lod ger minimal aktivering av triceps oberoende av var du har armbågarna. Bredare fattning än så ger kortare rörelselängd för bröstet.

pezrulezhaakon
2015-04-12, 14:38
För att du får längre ROM.

Det beror på om du menar rörelsen eller bröstmuskelns arbets-ROM...