handdator

Visa fullständig version : Kycklingfiléer


Yooo
2004-04-05, 16:04
Hur ska jag tillaga mina kycklingfiléer? Koka, steka, woka, ugnsteka, micra?

Ge mig förslag snälla!! :)

King Grub
2004-04-05, 16:11
Ska?

Det är väl helt upp till dig, vilket du föredrar, och vilket tillagningssätt som passar maträtten du har tänkt dig.

Näringsvärdet på själva kycklingen blir inte olika, oavsett vilket du väljer.

Personligen gillar jag grillade bäst.

Majsan
2004-04-05, 16:29
jag tycker det blir gott när man tillagar kycklingen i ugn.


du har :

kycklingfilé, kryddor, lite matfett i ugnsformen..
släng in dom i ugnen på 175-200 grader i ca 25 -30 min..

voila.. supergott..

Yooo
2004-04-05, 16:31
låter grejt... :thumbup:

Sne
2004-04-05, 16:47
Ett som fungerar för mig:

Skär ner kycklingen i små bitar.
I med dem i stekpannan.
Efter en liten stund slänger du i lök och vitlök.
Sedan en burk krossade tomater.
Sedan en burk champinjoner(eller färska). (detta är väl valfritt)
Man kan nog slänga i det mesta.

krydda med salt och svartpeppar.

Funkar till pasta, ris eller vad som helst nästan. Kan göra stora portioner som du kan frysa in. Dessutom hyfsat ätligt.

B-jay
2004-04-06, 10:43
Själv kokar jag kycklingen i tärningar för tillfället!
slängor i massor av kryddor såsom thailandsk grön curry osv!
det blir helt ok faktiskt!

christian
2004-04-06, 12:01
Originally posted by Sne
Ett som fungerar för mig:

Skär ner kycklingen i små bitar.
I med dem i stekpannan.
Efter en liten stund slänger du i lök och vitlök.
Sedan en burk krossade tomater.
Sedan en burk champinjoner(eller färska). (detta är väl valfritt)
Man kan nog slänga i det mesta.

krydda med salt och svartpeppar.

Funkar till pasta, ris eller vad som helst nästan. Kan göra stora portioner som du kan frysa in. Dessutom hyfsat ätligt.

Mycket gott blev det! Tack för den.

Ludvig
2004-04-06, 20:28
Själv brukar jag ta en fryst.. micra den tills den blir lite mjuk.. klippa/skära den i mindre bitar.. steka i nån form av matfett dit med grovmalen peppar / salt / å diverse andra kryddor.. sen tar jag det tillsammans med 120-150g pasta enkelt som fan å mkt gott..

Fort går det oxå :thumbup:

gibb
2004-04-06, 21:43
Ät den rå skörda frukterna av en trevlig salmonella-konvalecens, det är mitt tips!

Alternativt kan du steka den med lite goa kryddor, som chili/paprika-pulver, och servera med ris och lite goa grönsaker eller dyl.

Andyh
2004-04-06, 21:45
Originally posted by gibb
Ät den rå skörda frukterna av en trevlig salmonella-konvalecens, det är mitt tips!

Alternativt kan du steka den med lite goa kryddor, som chili/paprika-pulver, och servera med ris och lite goa grönsaker eller dyl.

wohoo salmonelladieten är enligt min menig överlägsen alla andra bantningsmetoder. aldrig förr har man kunnat tappa så många kilon på så kort tid :D

Kalleh
2004-04-12, 15:03
Tärna kycklingen.
Tärna potatis.
Hacka lök.

Ner i stekpannan och voila!! ...kycklingpytt. Snabbt, gott, nyttigt.

Action
2004-04-12, 15:26
Enklast är ändå att steka i ugn.

Jag köär mina på 175 grader i 20min. Har man dem för länge blir det torrt. Har man dem längre blir de heller inte goda att värma upp.

Sen kan man göra alla möjliga kryddblandningar. Ett exempel

Senap
olivolja
Sambal Oelek
Pepparmix

Jag brukar ta av det som finns hemma :D

Tomten
2004-04-12, 15:57
Jag brukar skära cirka 400-500 gram kyckling i smä tärningar, sen steker jag dom i olja och olika kryddor... det räcker i ungefär två dagar. Fast det kör jag bara på nu under mitt försök till deff.

Annars brukar jag göra grytor med olika grönsaker, tomatpure och grejer... sen kan man göra mycket god mat med olika typer av curry paste. Gå till närmaste butik som drivs av en invandrare, de har alltid ett bättre utbud av exotiska kryddor och paste än vanliga svenssonbutiker som konsum och ICA...

gibb
2004-04-14, 18:09
Kvällens wookade kycklingfiléer!

Du behöver: 2st filéer, 1/4 squash ca, 3 champinjoner, 2st morötter, 1 burk cocosmjölk och något att reda såsen med, jag använde maisena-redning, samt diverse kryddor! Jag använde själv sambal oelek, chilipulver, peppar, salt och den starkare varianten av curry.

Så här gick tillagningen till:
Tog 2st lagom stora filéer, som tärnades i lagom stora mumsbitar för effektiv inskyffling ( jag gör dem ganska stora, blir lite mer spänst eller vad man ska säga i dem då också ).
Jag brynde dem separat tills de var helt färdiga, slog sen i dem i wook-pannan. Jag hade förberett med lök, strimlad squash, gräslök och en tre-fyra champinjoner, som jag sen wookade rätt hårt en stund så de fick den där rätta lystern. Sen i med 2st morötter, skurna i strimlor av vanlig dip-storlek ( dessa råkade vara lite marinerade i curry-honung, fråga mig inte varför :> ). Såsen gjorde jag på cocosmjölk (1 burk) och redde den med maisena-redning.

Vidare till kryddfasen, jag drar ofta på rätt bra med kryddor. En rejäl tesked sambal oelek, duttade på lite chilipeppar, ca 1 tsk stark curry ( Karry! ) och så avslutade med lite peppar och 2 fingernypor salt. Själv tyckte jag kryddningen var rätt okej, men kan helt klart bli bättre. Smaken var inte så väldigt fyllig, blev kanske för mycket chili/sambal oelek som gjorde att det blev lite skarpa kanter på smaken. Jag ska hursomhelst fortsätta experimentera med saken, och om ni har några tips är ju detta den ultimata tråden.

Serveras givetvis med lagom mängd parboiled ris!

Smaklig måltid!

Metal_boy_
2004-04-15, 20:33
släng upp ett par i en form o släng på stek o grillsås sen kycklingkrydda och elda på

chmielex
2004-04-15, 22:31
ja fy bubblan de verkar som man kan göra vad som helst med kyckling file ju men jag måste hålla med om att finns få saker som slår att grilla dom. annars kan man ju göra välkrydade strimlor i tunbröd med ogräs o skit osso i me lite gegga med vitlöks smak o vipas så har man en snor nyttig kycklingkebab

s_himself
2004-05-02, 12:46
Man kan ha en panna, men lock (hyffsad djup panna så man kan ha sås i.. sedan häller du i grädde, smör, hackar lite purjolök, paprika (hacka det i den storlek du vill) sedan kryddar du med typ cayene, chili, salt, peppar sambal oelek (eller hur det stavas).. sedan slänger du in det i ugnen på kanske 175-200 grader.. har ingen koll på hur länge dock.. men sedan har du bresserad kycklingfilé :thumbup:

glöm inte locket bara! hehe det ska typ kokas eller så.. ångan ska rinna ner i pannan iaf.


EDIT::

man ska ta bort locket och ösa såsen över kycklingen nångång ibland också! och sedan lägg på locket igen ;)

Halldin
2004-05-03, 14:20
Originally posted by Sne
Ett som fungerar för mig:

Skär ner kycklingen i små bitar.
I med dem i stekpannan.
Efter en liten stund slänger du i lök och vitlök.
Sedan en burk krossade tomater.
Sedan en burk champinjoner(eller färska). (detta är väl valfritt)
Man kan nog slänga i det mesta.

krydda med salt och svartpeppar.

Funkar till pasta, ris eller vad som helst nästan. Kan göra stora portioner som du kan frysa in. Dessutom hyfsat ätligt.

Provade precis, smakar mycket bra :thumbup:

charmed
2004-05-04, 09:17
Originally posted by Halldin


Provade precis, smakar mycket bra :thumbup:

Provade i söndags också, helt okej och vart schyssta matbackar till jobbet

HarD
2004-05-11, 23:55
Detta receptet gåt inte av för hackor.

Stek kycklingfileén i strimlor.
Krydda med salt och peppar och låt steka vidare.
Häll sedan på lättmjölk.
Krydda vidare med köttbuljongtärning, basilika, oregano och lite piripiri.

Funkar till pasta, ris och förmodligen potatis också(även om jag inte provat själv).

Smaklig Måltid! :)

:eating: