handdator

Visa fullständig version : Old school kroppsbygge


Ozziking
2015-04-10, 11:26
Tja! Har det diskuterats om hur de tränade på Arnolds tid här? typ sets, reps osv? I så fall, kan någon hjälpa mig hitta tråden? :)

Om inte.. Så ser det ut som de tränade med ganska höga och låga repetitionsintervaller, många set och att man ska vara helt slut i musklerna? Eller är jag helt ute och cyklar?

Skulle vara kul och diskutera / läsa om det.

mvh

Ölkorv
2015-04-10, 11:38
https://www.youtube.com/watch?v=tnf5Oss20GI

Seedstream
2015-04-10, 11:54
Jag vet att Arnold nämnde i encyklopedia of modern bodybuilding att 75% av 1RM på tror det var 8-12 reps var det optimala. Antar att han då oftast körde efter det.

Brinke
2015-04-10, 12:14
Tips kolla på pumping iron

Ozziking
2015-04-10, 12:21
Tips kolla på pumping iron

Seen it :)

arthax
2015-04-10, 12:27
Här är lite http://oldschooltrainer.com/bill-starrs-5-x-5-training/

Och här är lite till http://ditillo2.blogspot.se/2009/01/full-body-workouts-cs-sloan.html

ARMSTARK
2015-04-10, 12:34
Jag har Arnolds bok om träning hemma någonstans, ska leta fram den och citera lite i den här tråden. Minns att han skrev om långa slanka muskler och punktförbränning m.m. Det kan rent av vara han som är skaparen av Bor-science. :d

CalleP
2015-04-10, 12:58
Det jag kommer ihåg om Arnold var att det var hög volym och ofta. Typ en dubbelsplit 6 dagar i veckan där varje muskel tränas 3 gånger per vecka haha...

MuskelMasen
2015-04-10, 13:22
Det jag kommer ihåg om Arnold var att det var hög volym och ofta. Typ en dubbelsplit 6 dagar i veckan där varje muskel tränas 3 gånger per vecka haha...


Konstigt, hehe.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

kalle_kula
2015-04-10, 13:44
Det jag kommer ihåg om Arnold var att det var hög volym och ofta. Typ en dubbelsplit 6 dagar i veckan där varje muskel tränas 3 gånger per vecka haha...

vad menar du med "haha..."?

PureWhey
2015-04-10, 13:46
Det jag kommer ihåg om Arnold var att det var hög volym och ofta. Typ en dubbelsplit 6 dagar i veckan där varje muskel tränas 3 gånger per vecka haha...

Haha...

Konradsson
2015-04-10, 13:53
Här är en relativt ny video med Arnold: https://www.youtube.com/watch?v=QcM9CZMMDkU. Han pratar mycket om volymträning, superset, trippelset, pump, kontakt etc.

CalleP
2015-04-10, 13:56
vad menar du med "haha..."?
Att det är rätt saftig volym vi snackar om. :p
Vad trodde du jag menade?

koncept
2015-04-10, 14:17
Det jag kommer ihåg om Arnold var att det var hög volym och ofta. Typ en dubbelsplit 6 dagar i veckan där varje muskel tränas 3 gånger per vecka haha...

Hade varit intressant att se vilka resultat dagens toppbyggare hade fått med det upplägget, dvs högre frekvens snarare än väldigt splittat.

CalleP
2015-04-10, 14:29
Hade varit intressant att se vilka resultat dagens toppbyggare hade fått med det upplägget, dvs högre frekvens snarare än väldigt splittat.

Har tänkt lite på det med.. Undrar varför de gick ifrån helkropps/frekventa upplägg till mer splittrad träning? Var det drogerna?

anvihl
2015-04-10, 14:59
Har tänkt lite på det med.. Undrar varför de gick ifrån helkropps/frekventa upplägg till mer splittrad träning? Var det drogerna?

Den muskeluppbyggande effekten av träning är förhöjd mycket längre med AAS i kroppen, därför behöver man inte träna särskilt ofta för att stimulera tillväxt över en lång period, så ja, högre doser droger har nog resulterat i mindre träning för samma eller bättre resultat.

Sen om det hade blivit bättre med mer frekvent träning återstår väl att se, jag tror på det, men vad jag tror spelar ingen roll :)

Rent spekulativt är byggare lata och vill/orkar/pallar inte träna varje muskel mer än 1 max 2 gånger i veckan. Det krävs ändå en hel del mer tänkande kring sitt upplägg om man vill köra högfrekvent även om man har kroppen full med AAS.

biggusdickus
2015-04-10, 15:10
Att det är rätt saftig volym vi snackar om. :p
Vad trodde du jag menade?

Idag snackar man norsk mängdträning där man kör samma muskel 6 ggr i veckan då förstår jag inte det komiska i att Arnold körde 3 ggr?

PureWhey
2015-04-10, 15:16
Har tänkt lite på det med.. Undrar varför de gick ifrån helkropps/frekventa upplägg till mer splittrad träning? Var det drogerna?

Dom når sin maximala potential ändå p.g.a. du vet...

Stor Hård Ådrig
2015-04-10, 20:00
På Arnold's tid hade de inte tillgång till så starka tillskott så att säga, vilket kan vara en anledning till att det var mycket helkroppspass på den tiden. Tramset med 5-splittar osv har på senare tid blivit mer populärt i takt med att starkare och starkare tillskott blommat fram. Det är också antagligen dels på grund av användandet av dessa starkare tillskotten som gjort att så pass många andra följt efter med diverse splittar.

ARMSTARK
2015-04-10, 20:15
På Arnold's tid hade de inte tillgång till så starka tillskott så att säga, vilket kan vara en anledning till att det var mycket helkroppspass på den tiden. Tramset med 5-splittar osv har på senare tid blivit mer populärt i takt med att starkare och starkare tillskott blommat fram. Det är också antagligen dels på grund av användandet av dessa starkare tillskotten som gjort att så pass många andra följt efter med diverse splittar.

Det där är inte riktigt sant, det är många i modern tid som upplevt fina framsteg med 5splitar utan steroider bara genom intelligent planering. Det är typ så alla tränar.

Gnistan
2015-04-10, 20:16
Tja! Har det diskuterats om hur de tränade på Arnolds tid här? typ sets, reps osv? I så fall, kan någon hjälpa mig hitta tråden? :)

Om inte.. Så ser det ut som de tränade med ganska höga och låga repetitionsintervaller, många set och att man ska vara helt slut i musklerna? Eller är jag helt ute och cyklar?

Skulle vara kul och diskutera / läsa om det.

mvh

Minnen.
Kommer ihåg då man körde i gym på 70 talet. Bilder på Lou Feringo och Arnold på väggarna. Mycket snack om dessa grabbar var det.

Ozziking
2015-04-10, 20:43
Undrar om någon skulle palla med sådan träning utan droger :D



@Gnistan Finns ett sånt gym här ;) Asballt där inne!

Stor Hård Ådrig
2015-04-10, 21:41
Det där är inte riktigt sant, det är många i modern tid som upplevt fina framsteg med 5splitar utan steroider bara genom intelligent planering. Det är typ så alla tränar.

Vad av det jag skrev säger du emot?

Självklart kan man göra framsteg med 5-splittar men det är inte det effektivaste.

Ohjo
2015-04-11, 08:25
Vad av det jag skrev säger du emot?

Självklart kan man göra framsteg med 5-splittar men det är inte det effektivaste.
Har du källa på att det inte är effektivaste.?

Tapatalk

jon lord
2015-04-11, 11:54
I'll just leave this here *går iväg*
wMQrCkjmGvk

XXXL
2015-04-11, 12:08
Förstår inte hur nån kan lyssna på Arnold, eller en person bara överhuvudtaget. Har personligen aldrig sett upp till Arnold, tycker han verkar ha en rätt knarkad syn på träning.

70-talet överhuvudtaget var rätt värdelöst, tidigt 90-tal/sent 80 fram till 2002-03 var mycket bättre.

arthax
2015-04-11, 12:54
I'll just leave this here *går iväg*
wMQrCkjmGvk

Vad fan, 1982!?

84´gjorde han Terminator och var bra jävla grov har jag för mig, jämfört med videon?

F Ultra
2015-04-11, 14:08
Vad fan, 1982!?

84´gjorde han Terminator och var bra jävla grov har jag för mig, jämfört med videon?

Han var ju inte direkt liten i Conan heller och den spelade han in 1981, så han hade väl en svacka/off-season 82-83 och pumpade upp igen lagom till 84?

Latissimus Dorsi
2015-04-11, 14:37
Förstår inte hur nån kan lyssna på Arnold, eller en person bara överhuvudtaget. Har personligen aldrig sett upp till Arnold, tycker han verkar ha en rätt knarkad syn på träning.

70-talet överhuvudtaget var rätt värdelöst, tidigt 90-tal/sent 80 fram till 2002-03 var mycket bättre.

Typ tills ruhl night of champions? :D

arthax
2015-04-11, 15:15
Han var ju inte direkt liten i Conan heller och den spelade han in 1981, så han hade väl en svacka/off-season 82-83 och pumpade upp igen lagom till 84?

Dem actors genetics! *screwy*:d

arthax
2015-04-11, 15:17
Typ tills ruhl night of champions? :D

Snacka inte skit om Ruhl! Han och Art Atwood är gudar! :cool:

XXXL
2015-04-11, 23:29
Typ tills ruhl night of champions? :D

Ruhl hade fortfarande förhållandevis smal midja.

http://muscletime.com/index.php?view=image&format=raw&type=img&id=33436&option=com_joomgallery

filmjölk
2015-04-12, 00:00
De där jäkla axlarna är ju helt sinnes....synthol?

Latissimus Dorsi
2015-04-12, 00:05
De där jäkla axlarna är ju helt sinnes....synthol?

Definitivt. Om amatören Totte har synliga separationer på axlarna och inte Ruhl är det definitivt något som är skumt.

XXXL
2015-04-12, 00:37
De där jäkla axlarna är ju helt sinnes....synthol?

Nej det tror jag inte, han var alldeles för stark för att ha olja i axlarna. Jag vet inte om han kan ha gjort något annat men jag har läst att om man fyller armarna med olja så tappar man styrka, styrka fattades aldrig hos Ruhl :)

MLx1GPDiJsk

Ca 250 kg i pressarna han kör sen när han lägger på extravikt, men fullmag han kör i början är inga pappersvikter heller.

Här står de lite men jag kan typ inget om det så någon annan kanske kan fylla i, jag vet att Grub har koll

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3459719/

Henke78
2015-04-12, 09:19
Nej det tror jag inte, han var alldeles för stark för att ha olja i axlarna. Jag vet inte om han kan ha gjort något annat men jag har läst att om man fyller armarna med olja så tappar man styrka, styrka fattades aldrig hos Ruhl :)

MLx1GPDiJsk

Ca 250 kg i pressarna han kör sen när han lägger på extravikt, men fullmag han kör i början är inga pappersvikter heller.

Här står de lite men jag kan typ inget om det så någon annan kanske kan fylla i, jag vet att Grub har koll

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3459719/

Haha!
Du menar alltså att han inte blir starkare av långvarigt brukande av diverse oljor i mängder?
Synthol använs nog bara i syftet att fylla ut där dom ligger lite efter inför tävling.

Stor Hård Ådrig
2015-04-12, 10:50
Har du källa på att det inte är effektivaste.?

Tapatalk

Borde vara ganska välkänt vid det här laget att en högre frekvens är mer effektivt än en lägre sådan för naturliga individer, inte direkt något nytt.

Gnistan
2015-04-12, 12:54
Undrar om någon skulle palla med sådan träning utan droger :D



@Gnistan Finns ett sånt gym här ;) Asballt där inne!
Häftigt. Ja man hade nog en hel del övertro på grabbar av Arnolds sort och tyckte närmast att de kom från en annan planet. På min tid fanns ju inte heller internet och jag hade inte kommit till någon klubb med vettiga tränare som kunde ge mig en bra handlednig i skrotlyfftandets konst. Man körde på det andra körde på eller tippsade om att de hört eller läst. I bland bra i bland mindre bra.
Proteinpullvren var nästan odrickbara och det var pasta som gällde samt råa ägg. Vitaminer var sällan man stoppade i sig. Problemet för min del på den tiden i den åldern , var även att man inte körde så strikt och inriktat, vilket de stora grabbarna ju gjorde. Man insåg nog aldrig hur mycket jobb det krävdes för herr Aenold att komma dit han kom. I mitt fall tyckte jag att det fanns andra roliga saker att göra förutom att lyfta skrot. Så som meka med hojen. Fiska, Hålla på med diverse hobbies osv...

Gnistan
2015-04-12, 13:30
Tja! Har det diskuterats om hur de tränade på Arnolds tid här? typ sets, reps osv? I så fall, kan någon hjälpa mig hitta tråden? :)

Om inte.. Så ser det ut som de tränade med ganska höga och låga repetitionsintervaller, många set och att man ska vara helt slut i musklerna? Eller är jag helt ute och cyklar?

Skulle vara kul och diskutera / läsa om det.

mvh

Då jag körde var det mycket högreppare och högsettare som gällde.
En av mina tränare jag kom i kontakt med på senare tid förespråkade mycket 10x10 då det var bygg på G. Annars mycket 6:or och 8:or.
De gym jag var på på 70 talet var mycket spartanska av typen: Ett litet rum med hantlar. Ett ställe för att köra bänk, Ett för att köra ben och mark. Några få dragmaskiner, En dippställningf kanske. En hörna för att köra mage på, en matta vid några ribbstolar. En motionscykel (som oftast ej fungerade).
På väggarna satt berömda skrotlyftare bl.a en svart man som var känd för sin enorma grovhet i överkroppen och hans armar. (kommer ej ihåg hans namn). Han var väl snäppet efter Arnold och Lou då han ansågs inte vara lika komplett.