handdator

Visa fullständig version : Knäppande fingrar/stela fingerleder? Trigger finger?


Kappan
2015-04-10, 00:36
Tjenare, har nu under ett år haft problem med att mina fingerleder knäpper och smäller. Jag har även problem med att fingrarna känns väldigt stela och känns som fingrarna "låser" sig när jag kniper igen handen. Har läst runt lite och skulle kunna tro att det är trigger finger, det är i båda händerna.

Det blir som värst när jag inte har använd händerna på ett tag, som tex när jag har sovit. Då kan de verkligen kännas som att de låser fast sig när jag kniper ihop handen, typ som att det skulle finnas "två olika" lägen i mina fingrar, ett där nere och ett där uppe.

Jag känner även lite små strålningar i underarmarna när jag kör tex latsdrag. Att jag har blivit svagare i greppstyrkan etc.. Något känns fel innuti underarmarna.

Det knäpper i VARJE fingerled om jag kniper ihop handen, och även i underarmarna/armvecket när jag gör hastiga rörelser, det gör varken ont eller något.. men det stör mig ganska mycket.

Vill minnas att jag hade kört axlar/ mycket sidolyft med handlar, kom hem, åt mat, la mig för att att sova, vaknade och kände hur stel/svullen jag var i varje finger, sen har det varit såhär sen ett år tillbaka.

Kanske kommer ladda upp video imorgon på när jag visar hur mycket det knäpper i mina fingrar.

Några tips på vad detta kan vara? Är det överbelastning? Någon som har varigt med om något liknande?

Tack på förhand!

dodie
2015-04-10, 07:29
Du kanske har drabbats av artros i fingrar/händer :(. Låter lite dom det, bara att du inte har ont dock.

h051n
2015-04-10, 07:50
Hela jag knäpper och knäcker hela tiden, typ i de flesta lederna.
Mina händer kan jag knäcka och knäppa bara genom att öppna och stänga händerna.

Eraserhead
2015-04-10, 15:23
Spontant tänker jag ledvätska och brosket /senor / ligament ja allt det där som inte är muskler...du borde kolla upp det kan ju ha massa orsaker bakom

Kappan
2015-04-10, 16:54
Tack för alla svar alla! Läste runt lite och kom in på Glukosamin, är det någon som skulle kuna hjälpa mig? Läste lite om folk som har haft problem med stela leder/trigger finger och det hjälpte dom till en viss del.

Taurus
2015-04-10, 17:23
Trigger finger har jag haft i bägge händerna, ring och långfinger. det gav sig inte efter ett halvår, så doktorn opererade den ena handen.

Din beskrivning låter träffande. Mina händer kändes helt bortdomnade när jag vaknade om morgonen, händerna låsta i en heavy metal pose, som ibland tog flera timmar att mjuka upp och dra ut fingrarna igen, i ett "klunk". Men då var det inga lindriga triggerfingrar heller.

klickandet kände jag mer några år efter, då jag åkte på en lätt triggertumme som gjorde mer ont och var mer svullen. En kortisolspruta gjorde susen med ny arbetsteknik där

Kappan
2015-04-10, 18:18
Trigger finger har jag haft i bägge händerna, ring och långfinger. det gav sig inte efter ett halvår, så doktorn opererade den ena handen.

Din beskrivning låter träffande. Mina händer kändes helt bortdomnade när jag vaknade om morgonen, händerna låsta i en heavy metal pose, som ibland tog flera timmar att mjuka upp och dra ut fingrarna igen, i ett "klunk". Men då var det inga lindriga triggerfingrar heller.

klickandet kände jag mer några år efter, då jag åkte på en lätt triggertumme som gjorde mer ont och var mer svullen. En kortisolspruta gjorde susen med ny arbetsteknik där

Det roliga är att det är på varje finger på båda händerna, dvs alla tio, som jag har problem med klickningar samt låsningar i :/

Rahf
2015-04-10, 22:15
Besök en läkare.

Adrian
2015-05-09, 20:09
Har råkat ut för samma sak som du/ni, vet inte vad jag ska göra, blir helt tokig av att inte kunna utföra mina vanliga "set"

fast jag har iofs endast fått problem med mina bägge ringfingrar, tror ni sådana handleds krokar kan hjälpa med att avlasta fingrarna? Eller har ni några andra tips?

Kappan har det löst sig för dig?

Mhv/Adrian