handdator

Visa fullständig version : Vrålhungrig vid träning, frsvinner så fort man börjat träna.


novanix
2015-04-09, 12:27
Hej,

Eftersom jag deffar tänkte jag att denna tråd passar i denna forumdel.

tänkte på en sak häromdagen och beslöt mig föratt fråga er.

Jag deffar och kör PF så lunchen intas runt 12. Efter jobbet ca 17-18 går jag och gymmar. Då har jag inte ätit på 5-6 timmar och är vrålhungrig.

Ibland tänker jag att jag ska käka något litet innan men jag gör inte det.

Men så fort jag börjar träna så försvinner hungern. Vad kan det bero på och har ni liknande erfarenheter? Jag är fascinerad. Från svälthunger till att man drar en proteinshake efter passet och väntar ca 1h med att äta middag.

Kan tilläggas att jag gymmar ca 1h och avslutar med 20 min medelintesiv cardio.

Snobbe
2015-04-09, 13:38
Jag blir hungrig oftast samma tider varje dygn, tror det har mer o göra hur van jag är o käka vissa tider än "riktig" hunger.

Angående att du inte känner dig hungrig under träning är väl en sak jag känner också, men det är mer för att jag gör och fokuserar intensivt på något annat än o sitta still o tänka om man är hungrig. Samma sak om ja går ut på en promenad så försvinner hungern rätt fort.

TomasB
2015-04-09, 14:42
Har exakt samma erfarenhet. När jag är på väg till gymmet är jag svinhungrig - sen försvinner hungern direkt!
Detsamma gäller när jag tränar kondition. Har ofta squashträningar 20.45 på kvällen och äter sällan middag innan (mellanmål och några frukter innan). Presterar inte lika bra som när jag är utvilad och mätt, men hungern försvinner).

vicarious
2015-04-09, 14:47
Spekulerar bara men gissar på aktivering av det sympatiska nervsystemet vid fysisk aktivitet har något med saken att göra. Blodflödet ökar till muskulaturen istället för matspjälkningen och du får annat att tänka på.

Cykelcykel
2015-04-09, 16:06
Alltid så. Kan va hungrig sen springa en mil sen vill man inte ha nåt på 1-2 timmar men sen blir man fett hungrig

Morty
2015-04-09, 20:39
Vicarius har det. Det beror på sympaticus vs parasympaticus. Sympaticuspåslag dövar hunger och minskar aktivitet i digestionen. Parasympaticus gör dig slö, rest and digest. Det är inte på grund av kolisar i maten som man blir "värsta trött", det är en helt naturlig reaktion. Precis som att hungern dövas vid träning. Intervallpass dövar dessutom hungern flera timmar efter avslutat pass, vet inte varför men det är användbart.

Bossebäver
2015-04-09, 20:49
Vicarius har det. Det beror på sympaticus vs parasympaticus. Sympaticuspåslag dövar hunger och minskar aktivitet i digestionen. Parasympaticus gör dig slö, rest and digest. Det är inte på grund av kolisar i maten som man blir "värsta trött", det är en helt naturlig reaktion. Precis som att hungern dövas vid träning. Intervallpass dövar dessutom hungern flera timmar efter avslutat pass, vet inte varför men det är användbart.

Även därför fasta till viss del kan döva hungern, sympatiska nervsystemet is:hbang:

Kollisar i maten kan dock göra en trött pga verkan på halter av seratonin and whatnot.

Morty
2015-04-09, 20:51
Kollisar i maten kan dock göra en trött pga verkan på halter av seratonin and whatnot.

Jaså? Care to elaborate?

Bossebäver
2015-04-10, 09:03
Jaså? Care to elaborate?


Trött är nog kanske fel ord, Seratonin verkar avslappnande och höjer "lugn". Trötthet etc finns det nog stora individuella variatoner på.

Men i kort så är verkningsmekanismen något i stil med:
Kolhydrater in, blodsocker och insulin upp, halterna av tryptofan som är en prekursor till seratonin höjs då kvoten tryptofan/övriga aminosyror höjs eftersom tryptofan ej plockas upp av musklerna. Därefter Tryptofan > 5-HTP > 5-HT (serotonin). Hoppas att jag fick det där rätt utan att googla!cofffee

Det är därför det suger apbajs att försöka somna på lågkolhydrat/lågkalori-kost. Balansen mellan "stresshormoner/signalämnen" och "Lugnhormoner" blir fucked up.

novanix
2015-04-10, 11:42
Mycket bra info, tackar.
Lustigt att du nämner det. Har svårt att somna på carb backloading , som är en kost med relativt låg kolhydrathalt, beroende på vad man väljer att käka efter träningen på kvällen.

Snittar ingen bra sömn alltså. Somnar oftast runt 01 och går upp 8. Då är jag knappt trött när jag ska försöka sova. Dricker inte koffein efter lunch och tar inte pwo.

Hade gärna lagt mig 22 och vaknat 06 :)

Trött är nog kanske fel ord, Seratonin verkar avslappnande och höjer "lugn". Trötthet etc finns det nog stora individuella variatoner på.

Men i kort så är verkningsmekanismen något i stil med:
Kolhydrater in, blodsocker och insulin upp, halterna av tryptofan som är en prekursor till seratonin höjs då kvoten tryptofan/övriga aminosyror höjs eftersom tryptofan ej plockas upp av musklerna. Därefter Tryptofan > 5-HTP > 5-HT (serotonin). Hoppas att jag fick det där rätt utan att googla!cofffee

Det är därför det suger apbajs att försöka somna på lågkolhydrat/lågkalori-kost. Balansen mellan "stresshormoner/signalämnen" och "Lugnhormoner" blir fucked up.

Bossebäver
2015-04-10, 13:00
Mycket bra info, tackar.
Lustigt att du nämner det. Har svårt att somna på carb backloading , som är en kost med relativt låg kolhydrathalt, beroende på vad man väljer att käka efter träningen på kvällen.

Snittar ingen bra sömn alltså. Somnar oftast runt 01 och går upp 8. Då är jag knappt trött när jag ska försöka sova. Dricker inte koffein efter lunch och tar inte pwo.

Hade gärna lagt mig 22 och vaknat 06 :)

Carb backloading ska väl inte vara lågkolhydrat annat än under dagen?

Testa en hästdos (inom kaloriramen, givetvis) snabba kolhydrater och en lämplig dos protein inom en tidsram du tycker om. Vissa somnar bäst proppmätta, andra inte. Om jag äter för mycket kolhydrater för nära blir jag för varm iaf, så jag är lite mittimellan.