handdator

Visa fullständig version : Lite hjälp!


Mackan1981
2015-04-08, 22:45
Hej allihop.
Markus heter jag och är 33år gammal/ung.
Har hängt med här ett tag nu och använt sökfunktioner och dylikt.
Blir mest lite förvirrad av allt man läser till slut :)
Min vikt ligger idag på 116kg vilket innebär att jag är ett fetto med enkla ord.
Dock är jag stor i mig själv, alltså inte bara fett utan förhoppningsvis en del muskler som gömmer sig någonstans.
Nu till hjälpen jag behöver.
Vill såklart gå ner i vikt men samtidigt få en stark och stabil kropp som ska orka med vardagen och allt vad det innebär.
Vet att jag har lång väg att gå/slita men det känns som att jag måste ta tag i mitt liv och min överviktiga kropp för att inte ställa skorna i en hjärtinfarkt eller annan skit som allt det feta innebär.

Någon som gjort samma resa som jag är påväg att ge mig in på?
Vilket träningsschema bör jag använda mig av?
Ska jag kombinera styrka och motion, och hur är bästa sättet att göra detta utan att förlora dem musklerna man har?
Ska jag satsa på en proteinhög kost med ett lite lägre kcalintag?

Självklart använder jag sökfunktionen och läser mig mätt på allt som finns att tillgå på nätet.
Tänkte bara att min start på min långa resa kanske kan börja här med en eller flera knuffar och stöd i rätt riktning.

Tacksam för all hjälp jag kan få!!

Mvh Markus

BengtBurk
2015-04-09, 16:38
Vilket träningsschema bör jag använda mig av?
Ska jag kombinera styrka och motion, och hur är bästa sättet att göra detta utan att förlora dem musklerna man har?
Ska jag satsa på en proteinhög kost med ett lite lägre kcalintag?

Programmet beror mycket på dina förutsättningar, preferenser, erfarenheter och mål. Det finns många nybörjarprogram här på kolozzeum om du använder sökfunktionen.

Ja, det låter som att du borde kombinera styrkan med någon form av aerob träning. Initialt behöver du inte tänka på hur du ska kombinera dessa på "bästa sättet". Hitta träningsformer du trivs med och se till att du kan prestera när du väl utför dem.

Vill du gå ner i vikt är ett kaloriunderskott ett måste och ett högt proteinintag att föredra.

ballongen
2015-04-09, 19:19
Jag har själv gjort resan! Började på 125kg och väger idag 6månader senare 96kg. Jag valde att inte följa ett program utan göra sånt som jag tyckte va roligt på gymmet. I mitt fall var de att köra basövningar och lite kompleteringsövningar som jag tyckte var roliga. Körde väldigt kortvila för att få upp lite puls och se till så svetten började rinna. För mig handlade om att göra de roligt för annars visste jag att jag skulle tröttna och så skulle jag aldrig gå till gymmet. Sen avslutade jag altid med 10 minuter på crosstrainern.

Vad de gäller kosten så var de där jag gjorde de största förändringarna, jag sket i alla regler vad gäller hur många % man ska äta av protein, kolhydrater och fett. Jag sket i att räka kalorier, allt som krånglar till det gör ofta att man tröttnar och skiter i det. Jag åt mycket kyckling och vitfisk, ofta med bulgur eller couscous och sen grönsaker, åt även mycket rotfrukter. Men jag såg till att portionerna inte var lika stora som de brukade vara!

Sen är de bara o sluta med all skitmat! (vet inte om du käkar godis, läsk, pizza men de gjorde jag så de var bara o sluta med de dåliga maten)

Sen tror jag inte du behöver vara så rädd för att förlora muskelmassa bara för att man kombinerar kontiton med att lyfta. 10-30 min på crossen/cyklen/bandet gör dig bara gått och du kommer med sannolikhet inte att förlora några muskler av det!
Kämpa på!

Mackan1981
2015-04-09, 22:24
Fan ballongen! Precis sånt jag behöver höra för att ge mig fan på att lyckas, kan andra så kan jag helt enkelt.

Ang träningen så tror jag att jag ska köra PPL plus cardio. Känns som de passar mig bäst just nu.

Ang kosten så har jag blivit tjock/fet/överviktig pga av mitt jobb. Jobbar som bagare och konditor vilket är som att skjuta sig själv i mer än ena foten om man inte håller fingrarna i styr från dag 1.

Har använt sökfunktionen på massa olika och tror jag har hittat hur jag ska gå tillväga utan att toktröttna på verken kost eller träning.

Har lite funderingar ang kosttillskott. Ska man köpa sig whey 80 och eaa/bcaa eller är det överkurs i mitt fall?

Tackar för svaren.

skyclaw
2015-04-09, 23:46
Har gjort en liknande resa, från 116kg till 75kg. Tog mig ~1½ år. Det är bara köra, i början går det så jävla fort, då är det skitkul :)
Läs deffguiden i deff-forumet och se den som någon slags bibel. Jag körde på ett kaloriunderskott på 1000kcal med högt proteinintag samtidigt som jag gymmade, fungerade bra för mig. Även om du tycker det är tråkigt att räkna kalorier är det bra att åtminstone göra det i några veckor i början så man får lite känn på hur mycket man kan äta. Rekommenderar appen lifesum till mobilen för att enkelt kunna bokföra maten.

Vet inte hur pass erfaren du är i gymmet, själv var jag ganska oerfaren så jag körde något egensnickrat program i maskinerna första månaderna. Tyckte det var ett bra sätt att få känna på att lyfta lite först innan man ger sig på basövningar och liknande.
Cardio behövs inte för att gå ned i vikt men kan vara gött att få upp lite flås ändå.

Ta inte ut dig för hårt i början, då kommer du bara tröttna.

Väg dig dagligen, bokför vikten och räkna ut medianen veckovis - förslagsvis i excel. Och glöm inte ta "före"-foton!

Lycka till.

henrikl
2015-04-10, 07:20
Motivation: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7031788

Mackan1981
2015-04-10, 13:41
Nja inte överdrivet erfaren men samtidigt inte helt nollställd i gymmet heller.
Kört push igår och pull idag och det känns helt magiskt bra att komma igång såhär och känna att man inte är helt värdelös.
Tänker däremot inte väga mig dagligen utan veckovis istället. Detta beror på att jag är rädd för att bli less om vågen skulle stå still eller gå upp några gram från dag till dag.
Har börjat räkna kcal ordentligt nu, skriver upp allt jag äter, allt jag rör mig och hur min sömn ser ut.
Ska börja i ett lugnt tempo så jag inte som så många andra tröttnar efter några veckor utan göra detta till min nya livsstil helt enkelt.

Ställde frågan innan ang proteintillskott och bcaa.
Är detta något som är värt att satsa på i min situation just nu eller ska jag bara fokusera på maten och kcal in - kcal ut?

Snubben
2015-04-10, 13:47
Nja inte överdrivet erfaren men samtidigt inte helt nollställd i gymmet heller.
Kört push igår och pull idag och det känns helt magiskt bra att komma igång såhär och känna att man inte är helt värdelös.
Tänker däremot inte väga mig dagligen utan veckovis istället. Detta beror på att jag är rädd för att bli less om vågen skulle stå still eller gå upp några gram från dag till dag.
Har börjat räkna kcal ordentligt nu, skriver upp allt jag äter, allt jag rör mig och hur min sömn ser ut.
Ska börja i ett lugnt tempo så jag inte som så många andra tröttnar efter några veckor utan göra detta till min nya livsstil helt enkelt.

Ställde frågan innan ang proteintillskott och bcaa.
Är detta något som är värt att satsa på i min situation just nu eller ska jag bara fokusera på maten och kcal in - kcal ut?

Maten är A och O men det är viktigt att du ser till att aktivera dig.

Ett tips är att kanske väga dig lite mindre men att faktiskt ta ett måttband och mät typ lår, midja bröst, armar och dokumentera det. Många hamnar i en negativ fas när vågen faktiskt stannar av men glömmer bort att man kan faktiskt lägga på sig lite muskler vilket gör att vikten stannar MEN kroppen fortsätter att förändras.

Kör hårt nu :thumbup:

Mackan1981
2015-04-10, 14:01
Maten är A och O men det är viktigt att du ser till att aktivera dig.

Ett tips är att kanske väga dig lite mindre men att faktiskt ta ett måttband och mät typ lår, midja bröst, armar och dokumentera det. Många hamnar i en negativ fas när vågen faktiskt stannar av men glömmer bort att man kan faktiskt lägga på sig lite muskler vilket gör att vikten stannar MEN kroppen fortsätter att förändras.

Kör hårt nu :thumbup:

Ja att kosten är A och O syns mer än väl på min kropp idag.
Kommer köra PPL 3-1-3 som träning. Aktiverar mig utöver det gör jag en del på jobbet då jag "går" i snitt ca 1.5-2 mil om dagen bara där.
Räcker det med endast styrketräning för att tappa fett och vikt eller måste man ge sig på den otroligt tråkiga cardioträningen med som t.ex powerwalks, löpband, långa promenader osv osv?

Snubben
2015-04-10, 14:06
Ja att kosten är A och O syns mer än väl på min kropp idag.
Kommer köra PPL 3-1-3 som träning. Aktiverar mig utöver det gör jag en del på jobbet då jag "går" i snitt ca 1.5-2 mil om dagen bara där.
Räcker det med endast styrketräning för att tappa fett och vikt eller måste man ge sig på den otroligt tråkiga cardioträningen med som t.ex powerwalks, löpband, långa promenader osv osv?

Du tappar inte fett för att du tränar, du tappar massa för du äter mindre än vad din kropp behöver för att hålla din vikten +-0.

Träning, rörelse, aktivering leder till att kroppen behöver mer energi. Om denna inte tillförs från mat så kommer kroppen börja nalla av den energin som finns lagrad i din kropp. Således viktnedgång - men inte bara fett utan även muskler. Så därför är det vettigt att du styrketränar, då kommer se till att bibehålla, kanske t.om bygga muskler.


Styr din kost först. Börja röra/träna sen. Styrketräning räcker gott och väl, det behöver du inte oroa dig över. Om du även har ett jobb där du rör dig en del på så är det bara att köra. Var dock inte dumdristig och tänk att "desto mindre mat desto mer viktnedgång" - du kan också tära på kroppen genom att "göra för mycket samtidigt". Sikta på lagom träning, lagom viktnedgång. Då håller det i de långa loppet :)

Mackan1981
2015-04-10, 14:24
Maten är A och O men det är viktigt att du ser till att aktivera dig.

Ett tips är att kanske väga dig lite mindre men att faktiskt ta ett måttband och mät typ lår, midja bröst, armar och dokumentera det. Många hamnar i en negativ fas när vågen faktiskt stannar av men glömmer bort att man kan faktiskt lägga på sig lite muskler vilket gör att vikten stannar MEN kroppen fortsätter att förändras.

Kör hårt nu :thumbup:

Du tappar inte fett för att du tränar, du tappar massa för du äter mindre än vad din kropp behöver för att hålla din vikten +-0.

Träning, rörelse, aktivering leder till att kroppen behöver mer energi. Om denna inte tillförs från mat så kommer kroppen börja nalla av den energin som finns lagrad i din kropp. Således viktnedgång - men inte bara fett utan även muskler. Så därför är det vettigt att du styrketränar, då kommer se till att bibehålla, kanske t.om bygga muskler.


Styr din kost först. Börja röra/träna sen. Styrketräning räcker gott och väl, det behöver du inte oroa dig över. Om du även har ett jobb där du rör dig en del på så är det bara att köra. Var dock inte dumdristig och tänk att "desto mindre mat desto mer viktnedgång" - du kan också tära på kroppen genom att "göra för mycket samtidigt". Sikta på lagom träning, lagom viktnedgång. Då håller det i de långa loppet :)

Låter väldigt vettigt. Tänker inte svälta mig själv för det vet man ju själv att man sitter där med mer vikt än vad man började med om något år eller till och med snabbare.
Satsar på en ny livsstil helt enkelt som får mig att må bra.
Tackar för alla svaren! Nu är de bara att köra på och hänga i :)

Snubben
2015-04-10, 14:28
Glöm inte journalen. Man tränar inte på riktigt om man inte för en journal.


;)

Mackan1981
2015-04-10, 16:18
Glöm inte journalen. Man tränar inte på riktigt om man inte för en journal.


;)


Är fixat😉