handdator

Visa fullständig version : Lite frågor ang. viktminskning.


waspen123
2015-04-08, 09:52
Tjena! Har sedan mitten/slutet i somras gått från 132kg till ca 105, men har nu stått stilla ett par månader och skulle behöva hjälp och sätta igång igen!

Jag har dock inte börjat äta mer eller så, utan viktnedgången har bara stannat upp liksom. Jag märker dock hur armar och ben blir mer tonade, men magen och låren sitter då kvar :D

En vanlig dag för mig innebär ungefär:

06:00
Proteinshake(whey 80 i mjölk) med en macka (av hälsosammare sort) med typ ost och/eller kaviar, utan smör.

09:00
Kan bli en proteinbar och någon lightdryck/ramlösa om man åker förbi en affär.

12:30
En broccoli omelett med en macka på sidan av, ibland någon köttbit och/eller pasta/ris till.

16-17
2-400g kyckling med broccoli och ca 1dl ris(ibland helt utan ris)

Innan jag lägger mig(varierar) kanske en macka eller två med stekt ägg på alt. ca 200g hallonkvarg med havrekuddar i typ. Samt på sistonde en till proteinshake.

På fredagar brukar det bli lite naturgodis eller nötter med lite dricka. (Ej alkohol)

Har alltså ätit liknande under hela viktnedgången, dock mer kött o godsaker i början.

Borde väl fortf vara i kaloriunderskott om jag äter som så på ca 185cm o 105kg?
Eller borde jag gå ner mer i kalorier? Har dock gått ner 1-2kg MER nu när jag börjat fuska lite mer, hur det nu går ihop.

Planerar även att börja gå/börja på gym inom närmsta framtiden då jag kommer flytta till bredvid ett gym. Cyklar även "bmx" på fritiden. Har tränat mycket hemma med armhävningar o diverse övningar men dock inte senaste månaden eller två då jag haft otroligt ont i ryggen.

Tacksam för hjälp! :d


/mvh
Dennis.

Snubben
2015-04-08, 09:55
Ingen direkt insyn men jag tycker du äter väldigt väldigt väldigt lite. Även för att vara deff. Kan juh även vara så att nu när du har gått ner så har du hamnat på din nya kaloribalans. Börja gå/Träna så kommer det nog rassla på. Men tänk även på att din kropp behöver energi för att kunna bränna energi. Typ.

waspen123
2015-04-08, 10:11
Ingen direkt insyn men jag tycker du äter väldigt väldigt väldigt lite. Även för att vara deff. Kan juh även vara så att nu när du har gått ner så har du hamnat på din nya kaloribalans. Börja gå/Träna så kommer det nog rassla på. Men tänk även på att din kropp behöver energi för att kunna bränna energi. Typ.

Jo lite så jag tänkte, men äter jag verkligen så lite? Kanske inte behöver må så dåligt när man tar en macka till maten eller lite extra ris nån gång eller så då :d Blir ju proppmätt vid både lunch o middag liksom! Iofs har man väl krympt magsäcken också en hel del! :)

Brukade ju iofs äta mer kalorier i godis o chips varje kväll förut än vad man gör nu för tiden på en dag haha!

krull01
2015-04-09, 08:51
Tycker du ska dricka lite soppa! Kan ju va bra till kvällsmål med kyckling osv.. sen känns det som att du äter för mycket mackor. Byt ut de till andra saker..

waspen123
2015-04-09, 13:07
Tycker du ska dricka lite soppa! Kan ju va bra till kvällsmål med kyckling osv.. sen känns det som att du äter för mycket mackor. Byt ut de till andra saker..

Jo mackorna är väl mest av lathet, men 1-3 mackor på en dag är väl inte så mycket? Blir oftast typ Raskers fullkorn (typ toastbröd?) så borde väl inte tjuva allt för mycket.

krull01
2015-04-09, 13:37
Kroppen behöver variationer både via kost och träning eftersom kroppen snabbt vänjer sig vid de nya rutinerna och efter ett tag händer det inte så mycket.

hasch
2015-04-09, 13:43
Vi är i nästan identisk sits och min gissning är att du har tappat en del muskelmassa under din nedgång pga du ej skött styrketräningen vilket ihop med det faktum att du nu är mycket mindre än innan har sänkt din förbränning och därmed ligger du nu på balans och går således inte ner i vikt.
Ät mindre eller träna mer. Eller en kombination. Det är så simpelt.
Du gör det enklast för dig själv genom att räkna kalorierna du stoppar i dig också så att du har stenkoll istället för att gå på ögonmått/gissa. Bröd och nötter innehåller generellt ganska mycket kcal.

waspen123
2015-04-09, 13:58
Vi är i nästan identisk sits och min gissning är att du har tappat en del muskelmassa under din nedgång pga du ej skött styrketräningen vilket ihop med det faktum att du nu är mycket mindre än innan har sänkt din förbränning och därmed ligger du nu på balans och går således inte ner i vikt.
Ät mindre eller träna mer. Eller en kombination. Det är så simpelt.
Du gör det enklast för dig själv genom att räkna kalorierna du stoppar i dig också så att du har stenkoll istället för att gå på ögonmått/gissa. Bröd och nötter innehåller generellt ganska mycket kcal.

Konstigt nog är jag även starkare nu än innan, dock alltid varit naturligt "musklig"? Har iofs ätit mycket kött osv så har väl fått i mig rätt mycket proteiner, har ju även tränat lite med hantlar hemma o så.

Men som ovan sagt så känns det som det kanske behövs lite variation.

Besökte även ett trevligt lokalt gym igår, ska flytta in knappt 100m därifrån 1'a maj :) dom hade en massa av typ allt för att vara ett så litet gym. En halvtimmes gå/jogga/cykla och lite tyngder varje morgon innan jobbet skulle nog kanske ge en bra start på dagen :) Bara o ta sig dit så tidigt dock ;)

hasch
2015-04-09, 14:40
Konstigt nog är jag även starkare nu än innan, dock alltid varit naturligt "musklig"? Har iofs ätit mycket kött osv så har väl fått i mig rätt mycket proteiner, har ju även tränat lite med hantlar hemma o så.

Men som ovan sagt så känns det som det kanske behövs lite variation.

Om du ökat i styrka och tränat med hantlar så har du kanske inte tappat muskelmassa alls det var bara min gissning då du skrev att du funderade på att börja träna så jag tolkade det som att du inte hade gjort det.
Oavsett så ligger du förmodligen på balans just nu om du varken ökar eller minskar i vikt. I synnerhet om du gjort det i flera månader och hållt samma kost som du påstår.

Personligen ger jag inte mycket för teorin om variation då jag själv äter extremt enformigt och så länge jag håller mig på ett underskott så går jag ned i vikt. Kcal in och kcal ut helt enkelt.

Shqypnia
2015-04-10, 10:07
Dina mackor kan vara hur mycket kcal som helst lika så lite naturgodis och dricka på helgerna. Du kan börja räkna ett tag, åtminstone en dag, för att se vad du verkligen ligger på.

Aliaas
2015-04-10, 10:33
Kroppen behöver variationer både via kost och träning eftersom kroppen snabbt vänjer sig vid de nya rutinerna och efter ett tag händer det inte så mycket.
Va?
Menar du att kroppem vänjer sig vid kaloriunderskott av viss typ? Det är inte sant alls.


Förövrigt är det väldigt mycket spekulationer och tveksamma uttalanden i denna tråd. Ts går inte ner i vikt eftersom han äter för mycket.

Snubben
2015-04-10, 11:34
Va?
Menar du att kroppem vänjer sig vid kaloriunderskott av viss typ? Det är inte sant alls.


Förövrigt är det väldigt mycket spekulationer och tveksamma uttalanden i denna tråd. Ts går inte ner i vikt eftersom han äter för mycket.

Nja, det handlar väl mer om att i och med tiden går och du går ner i vikt så kommer din kaloribalans att förändras. Det som tidigare har varit -500 kcal kommer att bli +-0 kcal då du inte behöver lika mycket för att bibehålla din nya lägre vikt. Är väl fel uttryck att säga att man vänjer så, mer att kroppen kaloribalansen förändras.

Om jag har förstått det hela rätt.

Aliaas
2015-04-10, 12:51
Nja, det handlar väl mer om att i och med tiden går och du går ner i vikt så kommer din kaloribalans att förändras. Det som tidigare har varit -500 kcal kommer att bli +-0 kcal då du inte behöver lika mycket för att bibehålla din nya lägre vikt. Är väl fel uttryck att säga att man vänjer så, mer att kroppen kaloribalansen förändras.

Om jag har förstått det hela rätt.
Ah jaha ah men det är ju solklart :)

Är dock inte säket på att det är det krull1 menar?

Snubben
2015-04-10, 14:08
Ah jaha ah men det är ju solklart :)

Är dock inte säket på att det är det krull1 menar?

Kanske, kanske inte. Tror han syftar på samma sak men kanske uttryckte sig lite klumpigt. :)

waspen123
2015-04-10, 16:49
Fick idag veta att jag har en "disk i kläm" i ryggen, vilket orsakat mina ryggproblem. Tror även jag ska fortsätta äta överskott av mat för att ge kroppen den energi den behöver för att läka, har gjort det i en vecka eller två redan dock. Har inget emot att gå upp 2-3kg om ryggen läker lite snabbare, dom kan jag gå ner så fort ändå så :) (dock gått ner ett kilo sen jag börjat äta mer, hur det nu går ihop. Läs: äta allt jag ser)

Men tack för all hjälp! Lite mer variation ska det bli, försöka minska ned/hitta något annat än brödet och äta lite mindre får det bli, så fort ryggen blir bättre då! Även börjat gymma hade jag tänkt! Dock inte aktuellt just nu :(

King Grub
2015-04-10, 16:51
Dina ryggproblem blir inte bättre av överätning.

waspen123
2015-04-10, 17:43
Dina ryggproblem blir inte bättre av överätning.

Menar inte att jag äter allt för mycket dock, ligger mellan 2-3000 kalorier ist för 1500-1800 som innan kanske, äter i princip bara mer kött o grönsaker sen kan det bli en liten bit fusk då o då (håller mig under 300kalorier även vid fusk dock).

Känns rent naturligt som kroppen reparerar sig själv snabbare om man inte ligger i ett stort kaloriunderskott?

Beemel
2015-04-10, 19:27
Menar inte att jag äter allt för mycket dock, ligger mellan 2-3000 kalorier ist för 1500-1800 som innan kanske, äter i princip bara mer kött o grönsaker sen kan det bli en liten bit fusk då o då (håller mig under 300kalorier även vid fusk dock).

Känns rent naturligt som kroppen reparerar sig själv snabbare om man inte ligger i ett stort kaloriunderskott?

Kan kroppen verkligen reparera den typen av skador i ryggen. Visst man kan stärka omkringliggande muskler för att dämpa symptomen. Men reparera?

waspen123
2015-04-10, 20:05
Kan kroppen verkligen reparera den typen av skador i ryggen. Visst man kan stärka omkringliggande muskler för att dämpa symptomen. Men reparera?

Haha jadu är ingen expert direkt :d men det tar ett par veckor för kroppen att bli kvitt problemet, att inte ligga i stort kalori-underskott känns som det kan vara en bra idé i så fall. Tänker öka mitt kaloriintag lite och gå en timme om dagen istället :) Att gå är det det enda som jag hittat som hjälpt. Att bara ligga still gör bara motsatsen.