handdator

Visa fullständig version : Fråga om bälte


Jooohan87
2015-04-07, 17:14
Hej

Har ett litet problem. När jag kör knäböj med bälte så klämmer jag mig varje gång i nedre position vid kärlekshantagen och får "sår", har provat väldigt många gånger att flytta bältet uppe&ner ner&upp med bättre och sämre framgångar men bra blir det aldrig. Kör ett whallander bälte som är samma mått runt om (väldigt fint bälte, bra kvalite osv) så det är inget fel på det.

Min fråga är om jag ska gå och köpa ett som är bred bak och smalare fram till för att undvika dessa problem, eller är det "förbjudet" att använda sånna bälten till knäböj och marklyft. Inser ju att det blir sämre tryck mot magen.

Kör någon av er med ett brett bälte bak och smalt fram till knäböj/marklyft?

Tacksam för svar

SimonV
2015-04-07, 17:33
Jag mjukade upp mitt bälte och slutade spänna stenhårt och fokuserade på att skapa tryck så försvann det problemet du beskriver

filmjölk
2015-04-07, 17:51
Måste du ha bälte öht?

Jooohan87
2015-04-07, 18:11
Jag mjukade upp mitt bälte och slutade spänna stenhårt och fokuserade på att skapa tryck så försvann det problemet du beskriver

Okej, tips på hur jag mjukar upp det?


Måste du ha bälte öht?

Frågan var inte om jag behöver eller inte.

pazzion
2015-04-08, 12:17
Hej

Har ett litet problem. När jag kör knäböj med bälte så klämmer jag mig varje gång i nedre position vid kärlekshantagen och får "sår", har provat väldigt många gånger att flytta bältet uppe&ner ner&upp med bättre och sämre framgångar men bra blir det aldrig. Kör ett whallander bälte som är samma mått runt om (väldigt fint bälte, bra kvalite osv) så det är inget fel på det.

Min fråga är om jag ska gå och köpa ett som är bred bak och smalare fram till för att undvika dessa problem, eller är det "förbjudet" att använda sånna bälten till knäböj och marklyft. Inser ju att det blir sämre tryck mot magen.

Kör någon av er med ett brett bälte bak och smalt fram till knäböj/marklyft?

Tacksam för svar
Jag har också ett bälte från honom och hade samma problem i början (trots 8 % kroppsfett) vilket försvann efter att det dels blev mjukare med användning, dels att jag började spänna det halvhårt, sätta mig i övningens bottenläge och sen spänna det hårt när det hade satt sig i den position det vill vara i i bottenläget.

nu har jag inga sådana problem längre, trots en ganska kraftig viktökning under vintern.

Lycka till!

Agitator
2015-04-08, 12:37
Bälte fungerar väl bäst när det sitter normalt? Dvs tight men inte åtspänt? Vet att vissa använder sig av ställning och sin kroppsvikt ibland för att spänna sina bälten, men det är väl nästan dåligt.

Tanken är väl att man ska ha det tight, sedan ska man skapa ett bra buktryck mot bältet så att det stabiliserar runt om hela bältet.

När man sätter det för hårt åtspänt blir det väl sämre, än som det är tänkt att spännas? DVS tight men inte hårt.

spoon
2015-04-08, 13:05
Agitator är inne på något. Spänn inte åt bältet för hårt. Spänn åt det så att du kan blåsa upp dig som en ballong mot bältet.