handdator

Visa fullständig version : Sned bänkpress / bedrövlig form


flamur
2015-04-07, 11:07
Hej,

Jag är verkligen i akut hjälp med hur jag ska fixa min bänkpress...

Har lite pinsamt mycket ansiktsuttryck i videon kanske, men så ser jag ut när jag koncentrerar mig på att spänna hela kroppen :em:

https://www.youtube.com/watch?v=6zxvGo-zN3I&feature=youtu.be

Dessa problem är det som jag ser på videon och själv upplever:

1) Mina fötter och ben hamnar på olika ställen / ojämnt. Det syns i videon att mitt vänstra ben ligger längre bak och längre ut.

Potentiellt problem: Jag vet att jag är stelare i höften på höger sida. Dock är harmstring och lårmusklerna tightare i vänster benet. Jag har även ett längre vänsterben.

2) När jag ska göra första repetitionen så "rättar jag till mig" och hoppar då så jag ligger snett på bänken. Det syns i videon att jag rör huvet till höger på bänken (från mitt perspektiv på bänken) och hela kroppen ligger lite till höger på bänken. Detta gör jag utan att tänka på det och det är i denna ställning jag känner att jag ligger rätt... men är då helt off *gah!*

Lägger jag mig helt rak med hjälp av en polare och med fötterna jämnt så känns det som jag ska ramla ut över vänsterkanten på bänken. Känns även som att hela jag lutar till vänster också. Det känns även - när jag ligger så att det ser korrekt ut - som att vänster skuldra/vänstra bakre axelmuskel hamnar utanför bänken och då blir vänsteraxeln alldeles sladdrig och jag kan inte hålla ihop ryggen i spänn.

3) Jag fick se en video uppifrån och då syns det att vänster axel lite lätt (ytterst subtilt) rör sig medan höger ligger stabilt. Jag har också en väldigt ojämn styrka i höger och vänster sida, där höger är mycket mer utvecklad.

Att vänster axel rör sig mer än höger händer även i militärpress och i axelstrechten där man tar ett kvastskaft och för framåt tillbaka över huvudet. I dessa syns det att vänster rör sig annorlunda än höger och det känns som vänster sida och främst axeln är närmast överrörlig...
____________________

I min set-up så börjar jag med att spänna ihop ryggen och brygga, sen positionerar jag mina ben, som då hamnar olika... Så redan i min set-up blir det snett och jävligt fast det känns rakt och stabilt. Jag tränar själv i övrigt, så jag måste ju gå på känsla vilket gör det extra svårt.
____________________

Jag vet inte om det blev begripligt. Jag håller tummarna för att ni har några bra tips i alla fall - då jag sannerligen behöver det :)

StarkaUlf
2015-04-07, 11:13
6zxvGo-zN3I


Fixade videon :)

flamur
2015-04-07, 11:19
Fixade videon :)

Schysst (Y)

Kischen
2015-04-07, 11:27
Kanske filma från sidan och filma som att det var en kamera ni använde och inte en telefon?

exevision
2015-04-07, 12:46
Du är sned i höften och har fötterna olika. Tar tid att vänja sig och lära sig vara rak i kroppen. Du är säkert olika stark och stram i höger/vänster.

Gnistan
2015-04-07, 13:15
Fixade videon :)

Vet inte men det ser ut som om du pressar med stången för långt ned för det första?
Ser ut som en skum bänk med (small)?
Sen ser det ut som om du spänner dig väldigt mycket med underkroppen.
Prova detta: Sätt dig på bänken med rumpan nära kanten. Placera fötter vid sidan om fötterna på bänken.
Lagg dig ned och fatta stången. Dra upp dig och dra dig nu bakåt så att huvudet/bröst ligger en bit efter där stången ligger på ställningen. Upp nu i brygga så att ögonen möter stången på ett ungefär. Tryck ned dig i bänken. Vrid sedan lite åt ena hållet och försök få in skulderblad och grev ned det i bänken och gör samma åt andra hållet medan andra sidan redan är i bänken.
Brösta upp dig då du tar ett djupt andetag och lyft av stången. Sänk kontrollerat med bra motspänning i bröst. Tryck upp explosivt medan du samtidigt trycker ut luften på uppväg.
Där har du väl ett tipps på en ok press.
Klassikern är att stången skall vara ungefär i nivå med bröstvårtor eller lite nedanför och i ungefärlig ögonnivå om stången ligger där på ställningen då den är uppe.
Men sedan är det lite individuellt annars.
MVH
Gnistan

flamur
2015-04-07, 19:54
Vet inte men det ser ut som om du pressar med stången för långt ned för det första?
Ser ut som en skum bänk med (small)?
Sen ser det ut som om du spänner dig väldigt mycket med underkroppen.
Prova detta: Sätt dig på bänken med rumpan nära kanten. Placera fötter vid sidan om fötterna på bänken.
Lagg dig ned och fatta stången. Dra upp dig och dra dig nu bakåt så att huvudet/bröst ligger en bit efter där stången ligger på ställningen. Upp nu i brygga så att ögonen möter stången på ett ungefär. Tryck ned dig i bänken. Vrid sedan lite åt ena hållet och försök få in skulderblad och grev ned det i bänken och gör samma åt andra hållet medan andra sidan redan är i bänken.
Brösta upp dig då du tar ett djupt andetag och lyft av stången. Sänk kontrollerat med bra motspänning i bröst. Tryck upp explosivt medan du samtidigt trycker ut luften på uppväg.
Där har du väl ett tipps på en ok press.
Klassikern är att stången skall vara ungefär i nivå med bröstvårtor eller lite nedanför och i ungefärlig ögonnivå om stången ligger där på ställningen då den är uppe.
Men sedan är det lite individuellt annars.
MVH
Gnistan

Bänken är inte smal, det är en vanlig stång och sån ställning för knäböj/bänkpress. Jag ska testa dina tips. Framförallt kanske det är ide att först placera fötterna och sedan placera överkroppen... då kan ju se till att fötterna bli jämnt placerade iaf =) Ska även testa att gå ner med stången högre upp mot bröstet.

Synd att videon inte blev optimal som påpekats, men den var tänkt bara under tiden vi tränade. Men det kändes bättre att visa den här också bland er som har koll.

Gnistan
2015-04-08, 10:40
Bänken är inte smal, det är en vanlig stång och sån ställning för knäböj/bänkpress. Jag ska testa dina tips. Framförallt kanske det är ide att först placera fötterna och sedan placera överkroppen... då kan ju se till att fötterna bli jämnt placerade iaf =) Ska även testa att gå ner med stången högre upp mot bröstet.

Synd att videon inte blev optimal som påpekats, men den var tänkt bara under tiden vi tränade. Men det kändes bättre att visa den här också bland er som har koll.

Vinklar med armarna ser annars ok ut och det ser ut som att du i övrigt pressar rätt ok. Glöm ej som sagt att andas rätt. In med luft då du lyfter av. Håll luften och pressa sedan ut den successivt samtidigt som du trycker på explosivt. Får du till detta med luften så brukar späningen i bröst komma automatiskt efter en tid.
När du kör in dig med tekniken så skall man köra på lätta vikter tills det sitter någorlunda. Svårt för att inte säga omöjligt att få till bra teknik om man börjar för tungt.
Lycka till med bänkandet. Blir nog bra skall du se.
MVH
Gnistan