handdator

Visa fullständig version : Tränar ni hårt?


skaparn
2004-04-05, 13:25
Funderar lite på det här med inställning till sin träning.

Kör ni så hårt och ofta ni kan för att nå era mål, då menar jag naturligtvis inte så ofta eller hårt att resultaten blir lidande, utan snarare så att ni ligger på en optimal(tm) nivå.

Eller kommer annat mellan, såsom jobb, skola, familj, lättja etc?

Jag vill kolla eftersom man har hört hur seriös man är hela tiden som inte dricker, äter skräpmat regelbundet och ser till att passa in en ganska omfattande träningsmängd i sitt liv. Förvisso utan att göra avkall på sociala engagemang, men jag är inte ute och stänger baren med polarna varje helg kan man säga.

Jag vill helt enkelt ha lite medhåll....

ivandrago
2004-04-05, 13:36
Går i perioder för mig. Ibland prioriteras träning, ibland studier, ibland sociala livet, ibland någon blandning. Det är svårt att få "optimala resultat" från alla tre samtidigt eftersom tiden inte räcker till.

daja
2004-04-05, 14:27
Originally posted by ivandrago
Går i perioder för mig. Ibland prioriteras träning, ibland studier, ibland sociala livet, ibland någon blandning. Det är svårt att få "optimala resultat" från alla tre samtidigt eftersom tiden inte räcker till.

Går i perioder här med, svårt att inte låta arbetet och vännerna gå före ibland. Tränar "seriöst" när tid finns utan att inkräkta för mycket på allt annat.

TCOG
2004-04-05, 14:30
seriöst hela tiden...

christian
2004-04-05, 14:35
Måste ha benhård disciplin på mig själv vad gäller träningen, annars blir den inte av alls. Sen får man ju prioritera, givetvis.

Inte så att jag sticker o tränar om tjejen har födelsedagsparty, liksom.

Sen har jag den tvivelaktiga "lyxen" att vara mellan jobb, så att säga, så jag har kunnat planera mina pass rätt fritt.

mr_ping2
2004-04-05, 14:37
Seriöst när man inte är sjuk, då är det stenhård vila som gäller. Däremot är det ju jävligt segt o börja efter 1 månads uppehåll pga. sjukdom...som nu :(

Karl_alfred
2004-04-05, 14:41
När jag väl tränar e de seriöst, och hyfsat med maten och sömn. Men jag tycker att de finns saker som egentligen är så mycket viktigare. Man lever bara en gång, att leva träning hela livet och aldrig unna sig goda saker och skoj ser jag ingen riktig mening med. Som i helgen festade jag ganska hårt, för att jag tycker de är skoj ibland.

King Grub
2004-04-05, 15:28
Jag tränar så hårt jag kan, varje pass. Känner jag att jag är trött i kroppen hoppar jag hellre över den dagens pass och kommer igen laddad nästa dag. Mental trötthet räknas inte här. :whipped:

Kosten sköter jag, men jag följer inte GI, II, SI, GL och allt vad det heter som någon stackars slav. Jag äter bra mat, men får inte någon slags ångest om jag äter något jag vill ha, som inte är 100% "nyttigt".

GhostFace
2004-04-05, 15:29
Man får ta dagen som den kommer...

z_bumbi
2004-04-05, 16:00
Originally posted by skaparn
Kör ni så hårt och ofta ni kan för att nå era mål, då menar jag naturligtvis inte så ofta eller hårt att resultaten blir lidande, utan snarare så att ni ligger på en optimal(tm) nivå.

Eller kommer annat mellan, såsom jobb, skola, familj, lättja etc?

Det går väl nästan alltid att kombinera bra träning med jobb, skola, familj osv?

Visst får man göra vissa justeringar men det är ju inget som säger att träningen blir lidande om man vilar en dag extra eller kör något pass mindre en vecka. Snarare tvärtom.

Jobbar eller pluggar man väldigt mycket så får träningsvolymen kanske dras ner under en längre period men det finns ju sätt att utnyttja det till sin fördel också.

Man måste inte köra 4-5 pass per vecka för att få ut något av sin träning.

skaparn
2004-04-05, 17:04
Originally posted by z_bumbi


Det går väl nästan alltid att kombinera bra träning med jobb, skola, familj osv?

Visst får man göra vissa justeringar men det är ju inget som säger att träningen blir lidande om man vilar en dag extra eller kör något pass mindre en vecka. Snarare tvärtom.

Man måste inte köra 4-5 pass per vecka för att få ut något av sin träning.

Ja och nej. Det beror lite på vilka målen är. Antar att om man som enda mål har att bli stor och stark, kräver detta inte så farligt med tid, men om man vill bli en riktigt uthållig rackare då krävs det att man kör långa pass, och vill man dessutom bli lite bättre än konkurrensen, då får man köra dom ganska ofta.

Dock vet jag att det finns många förespråkare av intervallträning för att träna upp även uthålligheten, antar att det har att göra med den förbättrade fettförbränningsförmågan som kommer med HIIT-liknande träning. Men jag kör ändå på filosofin att man bli bra på det man tränar, och vill man köra lopp på 3-5 timmar så vill det till att passen är av motsvarande storlek. Om inte annat så för att vänja kroppen och psyket på den långvariga påfrestningen.

Att sedan njuta av livet som många skriver är ju också beroende av definition, vad en anser är "leva livet" är ju inte allmängiltigt. Jag har fortfarande inte hittat motsvarande känsla än när man verkligen känner träningen ge resultat och man i ett tävlingsliknande sammanhang tillintetgör(nåja, kanske) motståndet.

Men att få uppleva detta kräver ju lite slit, och vissa anser det vara värt det.

Om jag sedan lever strikt är en annan femma, egentligen borde jag inte hänga på gymmet för lite discoträning emellanåt, det är ju bara fåfänga. Muskler är dessutom tunga vilket man får lida för i backarna.

raZmus
2004-04-05, 17:15
Jag försöker ge fullt varje pass. Jag har även kommit överens med mig själv att inte dricka en droppe alkohol fram till sommaren. Kanske inte kommer dricka någon efter det heller.

Jag tycker såna uppoffringar är ganska små om jag vet att det ger resultat, saker som att avstå från alkohol eller från en bulle till trefikat ;)

Semiramis
2004-04-05, 17:34
Jag tränar hårt i så måtto att jag prioriterar träningen högt och tränar ofta. Är inte så noga med kosten som jag borde vara alla gånger. Jag tror att det är viktigt att verkligen göra ett medvetet val om vad man prioriterar. Jag skulle inte vilja ha ett liv utan socialt umgänge men jag klarar mig bra utan att slötitta på TV till exempel. Jag har gymkort både nära jobbet och hemma så att det alltid är praktiskt lätt att komma iväg. Sen om resor och familj ibland tar tid från träningen så är det inte hela världen, men om jag väljer at göra mindre prioriterade saker istället för att träna så är det något som är fel, kanske behöver jag en vilovecka, kanske gehöver jag ta mig i kragen.

hallar
2004-04-05, 17:49
Har faktiskt inte funderat på detta tidigare men jag trænar nog ganska seriøst. Før det førsta har jag en træningspolare och vi peppar varandra till att træna si och så många dagar i veckan, så det blir aldrig att man bara stannar hemma før att man ær lite mentalt trøtt (annan trøtthet ær dock en annan femma).

Sedan nær man væl ær på gymmet tycker jag inte det ær mycket mening med att bara gå och sløtræna, det tar j ændå lika lång tid och vill gærna få något ut av min træning.

Nu nær jag trænar hårt och regelbundet så tycker jag inte heller att det ær någon mening med att inte skøta kosten før utan en bra kost kan man j træna hur hårt som helst utan att det hænder ett jota.

Så 1,2,3 vips så ær man en person som trænar regelbundet, hårt och skøter kosten. Kan bara sæga att jag ær utomordentligt nøjd med min træning som den førløper nu och tycker ændå inte att jag måste gøra något avkall på mina øvriga aktiviter. Dessa avkall beror i så fall mer på den omænskliga arbetsinsatsen jag måste gøra på mina studier nu nær examen nærmar sig.

palme
2004-04-05, 17:53
Tränar som en mes.

Nils
2004-04-05, 18:05
Originally posted by z_bumbi


Det går väl nästan alltid att kombinera bra träning med jobb, skola, familj osv?

Visst får man göra vissa justeringar men det är ju inget som säger att träningen blir lidande om man vilar en dag extra eller kör något pass mindre en vecka. Snarare tvärtom.

Jobbar eller pluggar man väldigt mycket så får träningsvolymen kanske dras ner under en längre period men det finns ju sätt att utnyttja det till sin fördel också.

Man måste inte köra 4-5 pass per vecka för att få ut något av sin träning.
Det där låter nästan som om det bara var träningen som kunde vara svår att få in bra.
Vilket jag inte håller med om. Det som utan tvekan är värst för mig att få tid och möjlighet till är maten. Få till någon timme under valfri tid på dagen till träning är ju ingen konst.
Men att kontinuerligt många gånger om dagen lyckas äta bra behöver man ju nästan jobba hemma för att lyckas riktigt med. Hopplöst om man har stressigt jobb utan pauser.
Nils

Styrkebyggare
2004-04-05, 18:08
Tycker inte det är så himla svårt att få tiden att gå ihop. De fyra dagar i veckan jag tränar kommer jag hem 18:00 (nyduschad och klar) istället för 16:30.

Löparpass på 30-40 min slänger man ju lätt in några gånger (oftast två) per vecka.

Finns tid i överflöd till både flickvän, socialt liv och musikaliska intressen. Det handlar bara om att inte dega bort för mycket tid vid Internet, TV eller liknande.

Styrkebyggare
2004-04-05, 18:09
Originally posted by Nils

Det där låter nästan som om det bara var träningen som kunde vara svår att få in bra.
Vilket jag inte håller med om. Det som utan tvekan är värst för mig att få tid och möjlighet till är maten. Få till någon timme under valfri tid på dagen till träning är ju ingen konst.
Men att kontinuerligt många gånger om dagen lyckas äta bra behöver man ju nästan jobba hemma för att lyckas riktigt med. Hopplöst om man har stressigt jobb utan pauser.
Nils


Några shakers eller bars kan du väl få med dig?

Fatalist
2004-04-05, 18:49
Tränar till balansen sätter stopp (nästan)

Assazel
2004-04-05, 18:50
Originally posted by Fatalist
Tränar till balansen sätter stopp (nästan)

luddigt..... :confused:

Sallae
2004-04-05, 19:15
lika å träna hårt.. annars kan man juh lika gärna stanna hemma ;)

Medusa
2004-04-05, 19:21
Jag är seriös hela tiden. Jag äter en del fet mat och godis, men ingen skräpmat ala macdonalds, etc. Att äta mer ibland och onyttigt ingår i min dietplan, jag bulkar helt enkelt och då måste man förse kroppen med allt den behöver, även ett rejält överskott då och då för att tydligt visa "Här finns det att ta av".

Jag missar aldrig ett träningspass, det skulle vara om jag är sjuk. Motivationen sviktar aldrig, utan jag är klar med vart jag vill komma och vad som krävs av mig för att nå dit.

John M
2004-04-05, 20:03
Medusa: Menar du att äta godis är en del av din dietplan för att visa kroppen att "här finns det att ta av"??? J

ag skulle tippa på att godis inte fyller någon som helst fysisk funktion (jaja, om det inte är skumbananer efter träningspasset :D ) utan endast psykisk.

Metal_boy_
2004-04-05, 20:12
Träna hårt eller hyra en rulle..finns inga anledningar att springa o lösträna..

bubbleman
2004-04-05, 21:29
Tränar så ofta jag kan... 4-5 gånger i veckan på gym. Det är bara öppet på vardagar och har problem med skjuts och sånt ibland men det brukar lösa sig. Springer gör man 1-3 gånger i veckan och jag skulle aldrig missa ett pass pga att jag inte är sugen eller liknande, man måste ju ha lite självdiciplin, annars kommer man ju ingenstans.

Skolan kan jag inte förstå att folk skyller på för att missa ett träningspass, jag har ALLTID haft tid över efter träningen till skolan och sånt. Oftast så sitter man ju bort den tiden vid datorn men betygen har ju alltid varit tipptopp ändå.. Kan inte förstå den ekvationen riktigt.

Jag ger dock inte upp sociala grejjer för träningen, jag undviker inte ifrån alkohol och fester bara för att man skulle tappa ett gram muskelmassa av alkoholen eller liknande. Jag kan förstå personer som avstår sånt här innan tävlingar men annars tycker jag det är rätt löjligt.

Medusa
2004-04-05, 21:53
Originally posted by John M
Medusa: Menar du att äta godis är en del av din dietplan för att visa kroppen att "här finns det att ta av"??? J

ag skulle tippa på att godis inte fyller någon som helst fysisk funktion (jaja, om det inte är skumbananer efter träningspasset :D ) utan endast psykisk.

Tja, godis skapar ju ett stort överskott, och dessutom är det gott! :eating: Man måste unna sig lite ibland, i mitt fall är det endast helger då jag kan klämma ca 200 gram.

John M
2004-04-05, 22:01
Men det där överskottet skulle ju kunna komma från mat istället som förmodligen hade byggt mer muskler, eller hur? ;)

:D

Medusa
2004-04-05, 23:04
Originally posted by John M
Men det där överskottet skulle ju kunna komma från mat istället som förmodligen hade byggt mer muskler, eller hur? ;)

:D

Jo, troligtvis, men ingen är perfekt, och sannerligen inte jag :D

Dipshit
2004-04-05, 23:36
Tränar i huvudsak för rehab...
Så jag är väl klenast av alla här..=/
Men EN DAG..!!

bigmcgee
2004-04-06, 09:55
hehe

Jag har varken jobb eller går i skola och ingen familj.. lättja vad är det? :D Så det enda jag behöver bry mig om just nu är att försöka äta tillräckligt.. men tyvärr blir det inte alltid att jag äter som jag bör. Sover för länge på förmiddagarna och missar ofta frukosten som är ett viktigt mål. Man kan säga att jag äter kombinerad frukost/lunch. Även om det är svårt att äta mycket när man just klivit upp(mycket pga gainer innan sovdags) så försöker jag äta ett rejält mål mat. :eating: För övrigt blir det träning kring 4ggr i veckan och det gör jag inte avslag på för något annat än sjukdom! :devil:

Officer
2004-04-06, 09:58
Jag tränar hårt när det väl kommer till kritan och försöker alltid att inte missa mina pass, men gör jag det är det inte hela världen, jag tar det nästa dag istället.

Käkar bra mat gör jag också, och även mcdonalds som jag älskar nån dag i veckan, plus kebab/pizza på en annan dag.
Även en godisdag har jag, och blir jag väldigt sugen på lite godis en dag utanför godisdagen så drar jag mig inte för att köpa nåt hekto godis och trycka i mig för att dämpa suget. För jag sköter ju kosten i övrigt ändå!

Spike
2004-04-06, 10:00
Originally posted by AnabolicProtein
Jag tränar hårt när det väl kommer till kritan och försöker alltid att inte missa mina pass, men gör jag det är det inte hela världen, jag tar det nästa dag istället.

Käkar bra mat gör jag också, och även mcdonalds som jag älskar nån dag i veckan, plus kebab/pizza på en annan dag.
Även en godisdag har jag, och blir jag väldigt sugen på lite godis en dag utanför godisdagen så drar jag mig inte för att köpa nåt hekto godis och trycka i mig för att dämpa suget. För jag sköter ju kosten i övrigt ändå!

Så ska det se ut bitch :thumbup:

Officer
2004-04-06, 10:39
Originally posted by Spike


Så ska det se ut bitch :thumbup:


Det ska se Proteinstyle ut oavsett vad, you know what I mean, hoe :whipped: ;)