handdator

Visa fullständig version : Aktiv vs passiv återhämtning


Bmwtwinturbo
2015-04-06, 16:21
Fick ont i ryggen för ca 4 veckor sedan vid mark. Körde fler reps än jag brukar och slarvade med tekniken. Lyfte med stången för långt från benen och höll inte ryggen riktigt.
Inte haft ont så jag varit sängliggande men stel. Ingen smärta i benen.
Nu är all känsla borta så länge jag inte anstränger mig. Provade mark och vid startläget känns det lite obehagligt men smärtar inte vid skadeområdet och blir inte värre till dagen efter.

Är det bästa att vila ett par veckor till tills man kan köra utan att de känns eller kan man köra väldigt, lätt typ 80kg mindre än vanlig arbetsvikt och köra lite enkla set typ 5x3 för att komma igång?

Har kört som vanligt i övrigt inkl böj under tiden utan problem. Är bara mark och stående rodd som varit problem.

biggusdickus
2015-04-07, 12:22
Även fast du inte har ishiassmärtor i benen så är det risk att dina besvär beror på en lindrig diskskada. Den bör man kanske akta sig för att irritera men samtidigt är det inte bra om du blir stel för det kommer öka skaderisken när du kör igång igen. Så lätt träning för att hålla uppe smidigheten är nog att föredra.

Bmwtwinturbo
2015-04-07, 14:44
Tack, det är ju ingen panik att köra marklyft igen. Det finns ju gott om tid framåt om ryggen blir frisk. Rehaben får ju vara väldigt lätt för att inte förvärra och får ju köras med känsla.

Jag vet inte om disksmärta skall vara fokusera till ryggraden eller ej men det onda sätter sig ca 1 dm ut på sidan där man kan föreställa sig muskeln bör sitta. Men man kan kanske inte avgöra orsaken så lätt. Till saken hör att jag är ganska rörlig i det mesta förutom att böja mig framåt med raka ben vilket känns som en möjlig bov.

biggusdickus
2015-04-07, 20:11
En irriterad disk kan ofta kännas som en ömhet mitt på å även de närmaste ryggsträckarna blir också påverkade. Om du endast känner ömhet längre ut på sidan så är det kanske bara en sträckning i tex Quadratus lumborum.

Stelhet i baksida lår kan mycket riktigt göra det svårare att hålla ryggen. Googla på Adduktor magnus för lämpliga rörlighetsövningar.