handdator

Visa fullständig version : Mitt val eller Vitamineral eller?


robertk
2002-02-25, 14:33
Tja!

Funderar lite på det "optimala vitamin/mineral-tillskottet".. använde innan Mitt Val Sport men de är rätt dyra och skall tas två ggr per dag så nu blev det Vitamineral i storpack som dessutom bara skall tas en gång per dag = 4ggr billigare!

Men är de 4ggr "sämre"? Innehållsmässigt verkar de relativt likvärdiga.. kanske man skulle ta vitamineral 2ggr per dag istället..? Iaf hälften så dyrt som Mitt Val då.

Nån som har kikat lite närmare på vad de innehåller och vad man i så fall skulle rekommendera? Eller kanske det finns någon produkt som är ännu bättre? Någon typ av mineral/vitamintillskott kan ändå knappast skada när man tränar hårt..

Kan skriva in innehållet i detalj här om ni vill (orkar inte just nu).

mvh, Robert

Fultjack
2002-02-25, 16:46
Bra fråga..

skulle jag oxo vilja veta :]

Frazze
2002-02-25, 18:16
Jag tror nog att apotekets vitamineral bör räcka om du äter riktig mat varje dag.

Själv tar jag det + en selen/e-vitamin tablett barje dag tillsammans med en brus c-vit. Också järn i en ve´cka när jag gett blod då...

Big_ShaQ
2002-02-25, 18:36
Tjena Robertk! Tycker att du bodde köra med c-vitamin+ fiskolja helst i flyttande form. Tar inget annat förutom detta själv då. Tycker att räcker med aptokets vitamineral om du för övrigt sköter kosten..... ;)

[ 25 Februari 2002: Inlägget har ändrats av: Big_ShaQ ]

[ 25 Februari 2002: Inlägget har ändrats av: Big_ShaQ ]

Munter
2002-02-27, 14:41
Ingen mer än jag som dricker 1,5-2 liter mjölk om dagen ? Dels till proteindrinken o sen till gröt o käk. Med så stora mängder får man i sig rejält överskott av vissa vitaminer...Ingen C-vitamin dock.

Bodyblast.com
2002-02-27, 23:33
De bästa vitaminerna jag har provat, där 30packs dags påsar.

Det finns en hel del olia märken. I varje påse finns 6-7 tabletter och kapslar som man intar vid olika tidpunkter på dagen.

Vitamineral och liknande Multivitaminer kan omöjligt ge samma effekt som om separerar de olika vitamin och mineral grupperna vid olika tidpunkter på dygnet.

Jag har aldrig sovit så gott som när jag åt 30packs vitaminer, måste börja med det igen.

Bodyblast.com
2002-02-27, 23:35
skit vad mycket stav fel jag gör....
Måste ta mig tiden att läsa igenom vad jag har skrivit innan jag skickar iväg... ;)

donga
2002-02-27, 23:38
Ursprungligen skickat av Munter:
<STRONG>Ingen mer än jag som dricker 1,5-2 liter mjölk om dagen ? Dels till proteindrinken o sen till gröt o käk. Med så stora mängder får man i sig rejält överskott av vissa vitaminer...Ingen C-vitamin dock.</STRONG>

Endast 1,5-2 liter per dag, minst det dubbla blir det för mig...minst... ;)

Frazze
2002-02-28, 00:08
Jag dricker nog lika mycket om inte mer... Men det är ju ett problem med alla dessa B och A vitaminer man får så det räcker och blir över för halva sveriges befolkning...

Finns det inte vitaminfri mjölk?

:D

eiselt
2002-02-28, 13:39
Ursprungligen skickat av robertk:
<STRONG>Tja!

Funderar lite på det "optimala vitamin/mineral-tillskottet".. använde innan Mitt Val Sport men de är rätt dyra och skall tas två ggr per dag så nu blev det Vitamineral i storpack som dessutom bara skall tas en gång per dag = 4ggr billigare!

Men är de 4ggr "sämre"? Innehållsmässigt verkar de relativt likvärdiga.. kanske man skulle ta vitamineral 2ggr per dag istället..? Iaf hälften så dyrt som Mitt Val då.

Nån som har kikat lite närmare på vad de innehåller och vad man i så fall skulle rekommendera? Eller kanske det finns någon produkt som är ännu bättre? Någon typ av mineral/vitamintillskott kan ändå knappast skada när man tränar hårt..

Kan skriva in innehållet i detalj här om ni vill (orkar inte just nu).

mvh, Robert</STRONG>

SVAR: Vad som är "optimalt" är relativt. JAg tycker att Donsbachs Mivitotal är ganska bra (men givetvis betydligt dyrare än Apotekets relativt enkla produkter. Har själv använt alla de stora mäkena... Tycker inte om produkter som bara innehåller "megadoser" bara för att de tror att mer är bättre. Om man tar mycket av ett vitamin eller mineral så måste man ta mycket av alla andra också för att det inte ska bli obalans i kroppen. Att ta höga doser av ett enstaka vitamin eller mineral är onaturligt för kroppen, och bör därför undvikas såvida man inte har konstaterad brist.

Om man vill komma relativt billigt undan så skulle jag rekommendera en produkt som heter V&M som finns i de flesta hälsokostaffärer. Den har sina brister men är rätt bra. Om man vill satsa lite mer på sånt här så kan jag med gott samvete rekommendera Eiselts kommande "Balance" som kommer vara anpassad enligt alla de senaste rönen osv. Vi har tex inte järn i produkten eftersom det är en pro-oxidant. Den innehåller dessutom 50 mg liponsyra som jag tror att man ska ta i låga doser under längre tid för att få optimal effekt. Det finns lite mer info på hemsidan.

Om man handlar på Apoteket (försöker personligen undvika att stödja statliga eller megastora företag) så skulle jag rekommendera Recips Mitt Val sport.

Mvh/
Henrik

dormin
2002-05-26, 18:41
Någon som har nått bra svar på varför jag alltid börjar må illa då jag äter Vitamineral i samband med måltid som det ska göras, men även de gånger jag tagit dem utan att äta mat...? Brukar då också ibland må så illa så att mates åker ut igen samma väg som den kom in vilket ju e helt kass och inget jag vill, undrar om någon känner liknande ? :( :confused:

GhostFace
2002-05-27, 07:56
Det uppstår en reagens i magsäcken då kapseln smälts av den magsaft som kroppen producerar dagligen för att kroppen skall lättare kunna ta upp näring i maten vi äter.

Din vitaminkapsel kanske innehåller något som din kropp helt enkelt inte kan 'ta upp' (i magsäcken) därav en reagens å det negativa. ;)

dormin
2002-05-27, 08:44
tack ghostface....jo så kan de kanske vara. Får prova om jag kan hitta nån annan som passar, då mitt val sport ger samma effekt.. :( Får testa eiselt's balance som rekomenderades här uppe av eiselt, verkar ju bra den
;) :)

[ 27 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: dormin ]

Lalla
2002-05-27, 16:26
Jag kör med Victell Elite, min återhämtning är bättre med dessa, sover bättre och mår helt enkelt bättre...

Placebo?, kanske... :rolleyes: