handdator

Visa fullständig version : Växtbaserad kost (inkl fisk och kyckling)


stargate
2015-04-05, 14:41
Hej!

Av hälsoskäl har jag tänkt att lägga om kosten lite. Det blir inga större förändringar (hoppas inte min sambo blir galen *grr27*) men tanken är att jag ska sluta äta rött kött och även dra ner på mjölkintaget.

Min fråga är om det kommer att påverka mitt testosteronvärde väldigt negativt av att gå över till mer sojaprodukter? Jag tänkte nämligen byta ut vassleproteinet mot sojaprotein.

Det skrivs ju en hel del om att soja sänker testosteronvärdet och eftersom läkarna säger att jag ligger inom normalvärdet dock vid det nedre strecket blir jag lite orolig över hur det kommer att påverka kroppen.

Mvh

JacobHeitmann
2015-04-05, 16:04
Hej!

Min fråga är om det kommer att påverka mitt testosteronvärde väldigt negativt av att gå över till mer sojaprodukter? Jag tänkte nämligen byta ut vassleproteinet mot sojaprotein.

Det skrivs ju en hel del om att soja sänker testosteronvärdet och eftersom läkarna säger att jag ligger inom normalvärdet dock vid det nedre strecket blir jag lite orolig över hur det kommer att påverka kroppen.

Mvh

Nej (http://www.lakareforframtiden.se/kost-och-halsa/livsmedel/soja/).

cero
2015-04-05, 16:22
Sojaprotein anses vara fullvärdigt så vitt jag vet.

R Scarpa27
2015-04-05, 19:27
jag kör väldigt mkt sojabaserat (vegetarian också) och funkar precis lika bra som innan.

du har ju även quorn.

men äter du kyckling, fisk, sojaprodukter och quorn behöver du ju inte oroa dig.

sen har ju all kost fördelar och även nackdelar.

King Grub
2015-04-05, 19:40
Serum testosterone decreased 19%(±22%) during the 4-week use of soy protein powder (P = 0.021) and increased within 2 weeks after we discontinued soy protein powder.

http://cebp.aacrjournals.org/content/16/4/829.abstract?ijkey=7b9a5c3ce102a83ed364a58a5f15a7b dbf14e8ec&keytype2=tf_ipsecsha

3bz
2015-04-05, 20:49
http://cebp.aacrjournals.org/content/16/4/829.abstract?ijkey=7b9a5c3ce102a83ed364a58a5f15a7b dbf14e8ec&keytype2=tf_ipsecsha

Studie utan kontrollgrupp. För övrigt är det en del som inte stämmer i den studien:

...−7, 0, 14, and 28 and day 42...

The mean ± SD of testosterone was 411 ± 175.82 ng/dL (range 198 to 872 ng/dL) at the start of therapy...

Jämför detta med figur 1 där en person ligger på 1300ng/dL i baseline. De där siffrorna verkar stämma bättre överens med dag 14 i figuren. För övrigt är ju subjekt 2 en fin outlier, skulle vara skoj att se hur effekten ser ut utan den personen.

Nu har ju iofs andra studier påvisat effekter, eller iaf 2 stycken av 8, som de själva skriver i denna paper:

In healthy males, various soy formulations have been evaluated in several studies to determine its effectiveness in decreasing testosterone and ultimately its role in reducing the risk of prostate cancer (15-22). Most of these studies did not document a significant reduction in circulating testosterone, with the exception of the study by Gardner-Thorpe (18), which used a high concentration of soy isoflavone, and the study by Dillingham (22), which showed a minor reduction of hormone levels.


Orkar inte kolla igenom allt, men det verkar som 18 och 22 iaf har bemödat sig med en cross-over design vilket är bättre, om än har sina egna problem. Kan vara värt att tillägga att det var mindre effekter på testo där, men ett problem är ju att det är stor variation i vad för typ av supplement (och mängd) de använt sig av i studierna.

thel1985
2015-04-06, 07:58
Hej!



Av hälsoskäl har jag tänkt att lägga om kosten lite. Det blir inga större förändringar (hoppas inte min sambo blir galen *grr27*) men tanken är att jag ska sluta äta rött kött och även dra ner på mjölkintaget.



Min fråga är om det kommer att påverka mitt testosteronvärde väldigt negativt av att gå över till mer sojaprodukter? Jag tänkte nämligen byta ut vassleproteinet mot sojaprotein.



Det skrivs ju en hel del om att soja sänker testosteronvärdet och eftersom läkarna säger att jag ligger inom normalvärdet dock vid det nedre strecket blir jag lite orolig över hur det kommer att påverka kroppen.



Mvh


Jag åt bara fisk innan, dock inte sojaprotein, kollade testot, låg på ca 14 normalt 8-28, men att sikta på 20 är nog rimligt för dig. Jag har använt steroider i flera omgångar innan dess och var ren sedan 7-8mån när jag gjorde testet och då hade jag inte använt mig utav hcg eller östrogensönkande. Men som läkaren sa så är det även nivån på dht som är intressant och inte bara testot, även mängden shbg är intressant ett högt shbg med högt testo ändå resulterar i mindre aktivt testosteron. Sojaprotein borde kunna påverka dig negativt, vegetarianer och veganer har ju oftast normalt till lite lägre testosteron men oftast högt shbg vilket som sagt ger mindre aktivt testosteron. Jag råder dig att ta kreatintillskott då detta ökar mängden dht i kroppen och det var något jag borde ha gjort då man inte tappar så mycket i styrka då samt bibehåller högre igf-1 m.m.
Jag upplevde att jag blev mer stressad av att undvika nötkött och mår bäst med en kost som innehåller fisk, kyckling, nöt och lamm.

Ska du ta tillskott kan du väl använda dig utav
Eaa? Eller varför inte hampaprotein istället för soja.
Jag tror att mjölk sänker testot då jag
Var utan steroider i 2år samtidigt som jag drack mjölk, då var testot på 8. Kan ha varit andra faktorer som påverkade men jag med flera vänner märker av att acnen som kan komma vid bruk av steroider uteblir när mjölk är uteslutet ur kosten.
Ett tecken på att hormonerna är i bättre balans enligt mig.

Så kanske får du upp ditt testo enbart genom att sluta med mjölk men håll dig till hampaprotein och kanske lite leucin kring träningen samt kreatin såklart.

Kör på detta och ta nya blodprover på shbg och testo samt igf-1, hade varit intressant att höra hur det har gått.

Kör hårt


Skickat med Tapatalk