handdator

Visa fullständig version : Vad är medelklass?


mini
2015-04-04, 18:33
Vad tycker ni kännetecknar medelklass idag? Disponibel inkomst? Sparande? Utbildning? Livsstil? Skillnad på övre och lägre medelklass?

Obs: inget skolarbete.

Olegh
2015-04-04, 18:43
Utlandssemestrar eller motsvarande. Riktiga hobbyer.

xodd
2015-04-04, 18:44
För min del är det tveklöst inkomst.

Jockefoten
2015-04-04, 18:47
Det som förut kallades arbetaklassen. Med låga räntor och höga hantverkalöner så har gemene arbetare det rätt fint.

Grazzafukkinrazzi
2015-04-04, 18:51
100kg i bänkpress.

Herr Oberst
2015-04-04, 18:57
100kg i bänkpress.

<-----
Öfvre medelklass :cool:

The_RobRoy
2015-04-04, 18:59
Med tanke på att var och varannan Svensson har gått och blivit mång-miljonär på bostads-karusellen så är det faktiskt en berättigad fråga.

Latissimus Dorsi
2015-04-04, 19:04
Att ha råd med utlandssemester är faktiskt en bra definition.

Agitator
2015-04-04, 19:15
USA senaste 5 åren i rad på semster, bara västkusten och bila runt och se så mycket som möjligt.

Tycker inte utlandssemester är vettig som måttstock.

tossefar
2015-04-04, 19:22
Alla med fast anställning har ekonomisk möjlighet att vara medelklass i dagsläget, så jag tycker nog att vi får gå på andra kriterier.

Kanske är intressen ett bättre riktmärke? Kultur, resor, utbildning och hobbys känns som viktigare punkter än ekonomi.

Arbetarklassen åker till thailand en vecka. Medelklassen en weekend i new york.
Arbetarklassen köper en 50"-tv. Medelklassen ett bord från svenskt tenn.
Arbetarklassen lyfter skrot och tittar på hockey. Medelklassen löper och tittar på formel 1.

Olegh
2015-04-04, 19:29
Alla med fast anställning har ekonomisk möjlighet att vara medelklass i dagsläget, så jag tycker nog att vi får gå på andra kriterier.

Kanske är intressen ett bättre riktmärke? Kultur, resor, utbildning och hobbys känns som viktigare punkter än ekonomi.

Arbetarklassen åker till thailand en vecka. Medelklassen en weekend i new york.
Arbetarklassen köper en 50"-tv. Medelklassen ett bord från svenskt tenn.
Arbetarklassen lyfter skrot och tittar på hockey. Medelklassen löper och tittar på formel 1.


Fast det är ju inte sant. Det gäller inte generellt för ensamstående med barn och deltidsarbetande t.ex.

Och om vi tittar vidare på din lilla lista så blir den ju åtminstone mera rätt om vi säger:

Arbetarklassen åker till thailand en vecka. Medelklassen en weekend i new york och en vecka i Thailand.
Arbetarklassen köper en 50"-tv. Medelklassen ett bord från svenskt tenn och två 60"-tv apparater.

mini
2015-04-04, 19:29
När man sätter inkomst som riktmärke, vad tänker ni er då?

Sarco
2015-04-04, 19:30
En sammanvägning av en mängd faktorer.

Inkomst och ekonomiska tillgångar är en faktor men inte den enda: det finns definitivt arbetare som tjänar betydligt mer än delar av medelklassen.
Kulturellt kapital och social status (från yrket) är en faktor.
Möjlighet till självbestämmande är en faktor. I vilken utsträckning styr man sin egen tid?

Vad man faktiskt gör med sin tid - smak, intressen mm - vill jag inte ha in i en klassdiskussion. Det har med invidividen att göra, inte klassen.

mini
2015-04-04, 19:31
Måste man vara arbetarklass för att man är arbetare?

The_RobRoy
2015-04-04, 19:32
Alla med fast anställning har ekonomisk möjlighet att vara medelklass i dagsläget, så jag tycker nog att vi får gå på andra kriterier.

Kanske är intressen ett bättre riktmärke? Kultur, resor, utbildning och hobbys känns som viktigare punkter än ekonomi.

Arbetarklassen åker till thailand en vecka. Medelklassen en weekend i new york.
Arbetarklassen köper en 50"-tv. Medelklassen ett bord från svenskt tenn.
Arbetarklassen lyfter skrot och tittar på hockey. Medelklassen löper och tittar på formel 1.

Wow du har verkligen lyft arbetarklass och medelklass till rätt höga nivåer. Vad kallar man dom som inte har råd med Thailandsveckor och 50" TV? Och vad gör överklassen i Sverige?

tossefar
2015-04-04, 19:43
Wow du har verkligen lyft arbetarklass och medelklass till rätt höga nivåer. Vad kallar man dom som inte har råd med Thailandsveckor och 50" TV? Och vad gör överklassen i Sverige?

Igen, det har inte med ekonomin att göra. Det jag menar är att intressena skiljer sig åt mellan grupperna. Säg att båda grupperna av någon anledning får tillbaka 50 kkr på skatten, eller vinner på triss. Jag tror att grupperna använder de pengarna helt olika.

tossefar
2015-04-04, 19:43
Fast det är ju inte sant. Det gäller inte generellt för ensamstående med barn och deltidsarbetande t.ex.

Och om vi tittar vidare på din lilla lista så blir den ju åtminstone mera rätt om vi säger:

Arbetarklassen åker till thailand en vecka. Medelklassen en weekend i new york och en vecka i Thailand.
Arbetarklassen köper en 50"-tv. Medelklassen ett bord från svenskt tenn och två 60"-tv apparater.

Du missar poängen med min lista. Medelklassen VILL inte åka en vecka till thailand och VILL inte ha två 60"-apparater.

The_RobRoy
2015-04-04, 19:47
Du missar poängen med min lista. Medelklassen VILL inte åka en vecka till thailand och VILL inte ha två 60"-apparater.

Jag är uppenbarligen arbetarklass som trivs både bra i Thailand och gillar stora TV-apparater :)

Nä tosse, tycker du är ute och cyklar i din exempel. Även om jag är med på vad du menar med olika intressen i olika klass-skikt.

Olegh
2015-04-04, 19:49
Du missar poängen med min lista. Medelklassen VILL inte åka en vecka till thailand och VILL inte ha två 60"-apparater.

Aha, ja, om du försöker lobba för att begreppet medelklass är dött eftersom alla som arbetar har samma möjligheter så förstår jag åtminstone vad du menar.


För de som passar in på dina exempel är väl typ tre fisförnäma familjer bosatta på lidingö.

R Scarpa27
2015-04-04, 19:59
mycket snack om pengar.
men pengar och hur mycket man har råd med kan handla om tänk.

en kille med 40 000 i månaden gör sig av med 45 000 i månaden och lånar 5 varje månad.
en kille på bistånd med 9000 betalar sina räkningar och mat och lägger undan 500:- varje månad.

den med riktigt mkt lön lever över sin stora budget medans den lågavlönade/ bistånd whateva, går 500:- plus varje månad.

mkt har med prio och tänk också.

mini
2015-04-04, 20:04
Jag tänker klass mer som möjligheterna man har till vissa beteenden, inte vad man faktiskt gör. Har man råd med en semester utanför Europa varje år spelar det inte så stor roll om man åker till Thailand eller USA osv.
Frågan är vad det konkret innebär.

Arf Pingvin
2015-04-04, 20:14
Jag hatar hela konceptet klass och att ens tänka i de termerna.

jenni
2015-04-04, 20:17
Ju mer ekonomisk frihet ju högre klass ? Är dock inte säker på vad jag tycker om rankingsystemet då jag inte tänker i de termer

Jokester
2015-04-04, 20:19
Stabil inkomst. Har råd att bo hyfsat stort i ett bra område. Modern bil. Har råd att låta barnen utöva de idrotter/hobbies de vill. Har råd att åka på semester minst 2 gånger per år. Utöver detta har man ett akademikeryrke, en svartjobbande elektriker klassar inte in. Typ så.

Toni Radanov
2015-04-04, 20:48
En skolklass i Medelpad.

The_RobRoy
2015-04-04, 21:06
Förmögenhet/lön är en liten del i klasstillhörighet, men För mig handlar klass främst om vad man har för uppväxt och bakgrund. Med det som bas känner man lättare samhörighet med vissa människor och på så sätt identifierar man sig med en viss klassbakgrund. Sen har vissa ett väldigt behov att byta klass, JW i snabba cash är en karikatyr på det, medan andra som tex blir rika går in lite extra för att försöka stanna kvar i sin arbetarklass tillhörighet, eftersom det är så man trivs.

Jokester
2015-04-04, 21:08
Förmögenhet/lön är en liten del i klasstillhörighet, men För mig handlar klass främst om vad man har för uppväxt och bakgrund. Med det som bas känner man lättare samhörighet med vissa människor och på så sätt identifierar man sig med en viss klassbakgrund. Sen har vissa ett väldigt behov att byta klass, JW i snabba cash är en karikatyr på det, medan andra som tex blir rika går in lite extra för att försöka stanna kvar i sin arbetarklass tillhörighet, eftersom det är så man trivs.

Ja, uppkomlingar ja. Hemska personer rakt igenom. Blä.

filmjölk
2015-04-04, 21:38
Övre medelklass, akademiker, +60k i månaden.
Medelklass, akademiker, 35-60k i månaden.
Lägre medelklass 25-35k i månaden. Akademiker, smart, bildad men med kasst betalt.

Arbetarklass är man om man är arbetare oavsett lön. Skillnaden på arbetarklass och medelklass är bildning, utbildning och beteende, inte nödvändigtvis pengar. Överklass är väl betalt som övre medelklass fast med adliga anor alternativt snobbighet.

filmjölk
2015-04-04, 21:51
Jag tänker klass mer som möjligheterna man har till vissa beteenden, inte vad man faktiskt gör. Har man råd med en semester utanför Europa varje år spelar det inte så stor roll om man åker till Thailand eller USA osv.
Frågan är vad det konkret innebär.

Du är troligtvis medelklass. Vet du hur jag kan gissa det? På ditt språk. Om du hade vart arbetarklass hade du kanske formulerat dig såhär istället:

Ja tänker klass mer typ... såhär möjligheterna man har till olika saker, inte vilka saker man gör...om du fattar??? Har man råd att resa varenda år spelar det inte så stor roll...om man åker till typ Thailand eller typ USA osv. Fattar du hur jag menar??? Frågan är vad det betyder rent konkret???

Olegh
2015-04-04, 21:52
Du är troligtvis medelklass. Vet du hur jag kan gissa det? På ditt språk. Om du hade vart arbetarklass hade du kanske formulerat dig såhär istället:

Ja tänker klass mer typ... såhär möjligheterna man har till olika saker, inte vilka saker man gör...om du fattar??? Har man råd att resa varenda år spelar det inte så stor roll...om man åker till typ Thailand eller typ USA osv. Fattar du hur jag menar??? Frågan är vad det betyder rent konkret???

Så du är medelklass filis?

filmjölk
2015-04-04, 21:52
Så du är medelklass filis?

Nej, jag är arbetarklass.

mini
2015-04-04, 21:58
Du är troligtvis medelklass. Vet du hur jag kan gissa det? På ditt språk.
Jag är född i en medelklassfamilj men jag har länge haft en inkomst som inte är särskilt medelklass, och jobb som inte har varit särskilt akademiska.

Olegh
2015-04-04, 22:10
RobRoy har nog mest rätt vid närmare eftertanke. "Klasstillhörighet" (om vi ska säga att det finns nåt sånt) är nog lite som nationalitet. Man är född in i en livsstil som ens föräldrar definierar. Sedan kan man försöka flytta. Att flytta från Sverige till Norge är enkelt, och att flytta från Jemen till Sverige är ett större steg. Det är svårare att känna sig som hemma i sitt nya hemland.

Samma sak gäller nog "klassresor". Har man växt upp i en familj med taskig ekonomi så bär man den erfarenhet med sig livet ut. Ok, ekonomisk bakgrund är nog snäppet mindre definierande än geografisk härkomst men det här känns fasen som en rätt bra analogi.

O.W.
2015-04-04, 22:10
Intressant ämne. Enklaste definitionen är att det är allt som är mellan underklass och överklass.
Underklass skulle jag säga lågbetalt yrke, inte kunna styra över arbetstider, osäkert med arbete, arbetslöshet, lägre utbildning max upp till gymnasiet och inga tillgångar. Sämre hälsa.

Medelklasss skulle jag inte dra in klassiska arbetaryrken längre tror jag. Tänker mer stabil inkomst, utbildning minst gymnasiet men troligtvis högre. Sen finns förstås undantag som klarar sig bra ändå och är självlärda eller skapat något eget. Har tid och råd att hålla på med hobbies, utlandssemestrar, om barn så så har de råd att hålla på med olika idrotter. Boende tillsammans i medelklassområden hus/radhus/BR

Men när övergår det till överklass?
En definition tänker jag är åtminstone nettoförmögenhet i omsättningstillgångar. Ekonomiskt oberoende. Men jag är osäker när man kan sägas övergå till det. Det kändes som en svårare fråga för mig.

filmjölk
2015-04-04, 22:17
Jag är född i en medelklassfamilj men jag har länge haft en inkomst som inte är särskilt medelklass, och jobb som inte har varit särskilt akademiska.

Klassresa neråt då:)

En annan grej som kan ge en medelklassklass-indikator är efternamnet, när icke-adliga fick börja studera på universitet (typiskt rika köpmanssöner) så tog de lite latinskt klingande namn, eller gjorde om sina föräldrars soldatnamn. Ofta lite kortare efternamn med ändelser -en,-én, -ius, -us, -in,

Dahlén, Fahlén, Dahlin, Brolin, Gradin, Dorsin, Karlén, Sahlin

(OT: Ditt eget efternamn är förmodligen en sammanslagning av två soldatnamn)

Dessa kallades för "snobbnamn" (snob= Sans Nobilitas dvs. utan adel. Så registrerades de på universiteten, namn och titel, eller snob om titel saknades). "Snobbar" var kända för sin vulgära lyxkonsumtion och sin efterapning av adeln, men även om de hade pengarna så räknades de inte riktigt.

Sådana här släkter blev en välbärgad medelklass, och i vissa fall så lever det nog kvar idag. Så har någon ett "snobbnamn" är hen med viss sannolikhet medelklass.

micke81
2015-04-04, 22:21
Man kan lätta ställa sig frågan hur vi ser på saker och ting,hur många som åker utomlands på semester har råd att göra så på riktigt? betänk att många som åker utomlands gör det indirekt med lånade pengar.

Jokester
2015-04-04, 22:36
Intressant ämne. Enklaste definitionen är att det är allt som är mellan underklass och överklass.
Underklass skulle jag säga lågbetalt yrke, inte kunna styra över arbetstider, osäkert med arbete, arbetslöshet, lägre utbildning max upp till gymnasiet och inga tillgångar. Sämre hälsa.

Medelklasss skulle jag inte dra in klassiska arbetaryrken längre tror jag. Tänker mer stabil inkomst, utbildning minst gymnasiet men troligtvis högre. Sen finns förstås undantag som klarar sig bra ändå och är självlärda eller skapat något eget. Har tid och råd att hålla på med hobbies, utlandssemestrar, om barn så så har de råd att hålla på med olika idrotter. Boende tillsammans i medelklassområden hus/radhus/BR

Men när övergår det till överklass?
En definition tänker jag är åtminstone nettoförmögenhet i omsättningstillgångar. Ekonomiskt oberoende. Men jag är osäker när man kan sägas övergå till det. Det kändes som en svårare fråga för mig.

Överklass kan man inte bli, antingen är man det eller inte. Dvs. adlig, ha en lång tradition av förmögenhet och makt/respekt inom familjen, möjligtvis band till kungafamiljen samt den vett och etikett som är ingrodd sedan barnsben.

Yes
2015-04-04, 22:41
Jag hatar hela konceptet klass och att ens tänka i de termerna.
Ja, klasstänket hör kommunister och annat lösker folk till.

mini
2015-04-04, 22:43
Ja, klasstänket hör kommunister och annat lösker folk till.

Då kan du ju hålla dig i trådar där du får sprida ditt ocharmiga förakt över andra.

O.W.
2015-04-04, 22:46
Överklass kan man inte bli, antingen är man det eller inte. Dvs. adlig, ha en lång tradition av förmögenhet och makt/respekt inom familjen, möjligtvis band till kungafamiljen samt den vett och etikett som är ingrodd sedan barnsben.

Det är något sådant jag far efter. Man kan bli snuskigt rik medelklass eller vad man ska kallas? Det är ju inte medelklass.

Köpa in sig så man kan bo i överklass områden och låta ens barn gå på rätt internatskolor och universitet och umgås med överklassen och komma in i den, så det tar en generation eller två. Eller så kanske man kan gifta in sig. Eller kanske tänker jag för traditionellt nu och det har ändrat sig.

The_RobRoy
2015-04-04, 22:55
Överklass kan man inte bli, antingen är man det eller inte. Dvs. adlig, ha en lång tradition av förmögenhet och makt/respekt inom familjen, möjligtvis band till kungafamiljen samt den vett och etikett som är ingrodd sedan barnsben.

På ett sätt håller jag med, men riktigt rika personer blir ibland svåra att klassificera så som du tänker. Anledningen till det tror jag är att klasstillhörighet har två dimensioner, det du nämner, samt pengar.

Är Ingvar Kamprad medelklass eftersom han inte kommer ifrån ovan nämnd bakgrund? Det blir lite löjligt rent ekonomiskt att kalla honom medeklass. Men hans image och hans bakgrund säger ju snarare arbetarklass eventuell lägre medelklass. Så pengar kommer heltklart ibland in och gör det otydligt vilken klass man tillhör.

På samma sätt som mini säger att hon kommer ifrån akademiker bakgrund, men kanske nu arbetar, har låg lön och mestadels umgås med arbetarklass, vad är man då?

Sen är det ju som flera säger, inte direkt blodigt allvar vilken klass man tillhör och knappast något man ligger sömnlös om nätterna om. Men på något sätt handlar det om tillhörighet, en tillhörighet som baserar sig på både kunskap i form av lärande i skola, allmänbildning, vett och etikett hemifrån och kanske även världsvana? Och pengar är den andra dimensionen som möjliggör ett leverne/frihet som är synonymt med olika klasser i samhället i ett mer historiskt perspektiv.

Yes
2015-04-04, 22:55
Då kan du ju hålla dig i trådar där du får sprida ditt ocharmiga förakt över andra.
Det är en härlig ironi när jag blir kallad föraktfull i en tråd som försöker kategorisera folk utefter ekonomisk bakgrund. Med tanke på att det är ren marxistisk materialism så var min lilla känga ändå ytterst återhållsam mot vad som egentligen vore påkallat.

Olegh
2015-04-04, 22:55
I nationalitetsanalogin ingår också att man får bestämma själv. Säger filmjölk att han känner sig som arbetarklass, då är det så.

Jokester
2015-04-04, 22:56
Det är något sådant jag far efter. Man kan bli snuskigt rik medelklass eller vad man ska kallas? Det är ju inte medelklass.

Köpa in sig så man kan bo i överklass områden och låta ens barn gå på rätt internatskolor och universitet och umgås med överklassen och komma in i den, så det tar en generation eller två. Eller så kanske man kan gifta in sig. Eller kanske tänker jag för traditionellt nu och det har ändrat sig.

Nej. Du kan köpa hus var du vill och sätta dina ungar på vilken skola du vill men du kommer aldrig bli överklass ens efter 10 generationer. Du kanske får umgås lite med vissa och gå på mingel men du kommer aldrig vara en del eller vara samma. Du kan om du har otur bli helt utmobbad och få benämningen uppkomling.

Jokester
2015-04-04, 23:02
På ett sätt håller jag med, men riktigt rika personer blir ibland svåra att klassificera så som du tänker. Anledningen till det tror jag är att klasstillhörighet har två dimensioner, det du nämner, samt pengar.

Är Ingvar Kamprad medelklass eftersom han inte kommer ifrån ovan nämnd bakgrund? Det blir lite löjligt rent ekonomiskt att kalla honom medeklass. Men hans image och hans bakgrund säger ju snarare arbetarklass eventuell lägre medelklass. Så pengar kommer heltklart ibland in och gör det otydligt vilken klass man tillhör.

På samma sätt som mini säger att hon kommer ifrån akademiker bakgrund, men kanske nu arbetar, har låg lön och mestadels umgås med arbetarklass, vad är man då?

Sen är det ju som flera säger, inte direkt blodigt allvar vilken klass man tillhör och knappast något man ligger sömnlös om nätterna om. Men på något sätt handlar det om tillhörighet, en tillhörighet som baserar sig på både kunskap i form av lärande i skola, allmänbildning, vett och etikett hemifrån och kanske även världsvana? Och pengar är den andra dimensionen som möjliggör ett leverne/frihet som är synonymt med olika klasser i samhället i ett mer historiskt perspektiv.

Ekonomi spelar ingen roll i det här fallet.
Ingvar Kamprad - förmögen arbetarklass
Zlatan - förmögen underklass
Jesper Parnevik - förmögen övre medelklass

Olegh
2015-04-04, 23:06
Det är en härlig ironi när jag blir kallad föraktfull i en tråd som försöker kategorisera folk utefter ekonomisk bakgrund. Med tanke på att det är ren marxistisk materialism så var min lilla känga ändå ytterst återhållsam mot vad som egentligen vore påkallat.

Det Jokester sysslar med är någon slags föraktfull klassificering. Att försöka "siza upp" människor i de termer som mini pratar om gör alla på ett eller annat sätt hela tiden - fast outtalat. När man kommer till att tillskriva facken betydelse så kan föraktet komma in i bilden.

The_RobRoy
2015-04-04, 23:11
Ekonomi spelar ingen roll i det här fallet.
Ingvar Kamprad - förmögen arbetarklass
Zlatan - förmögen underklass
Jesper Parnevik - förmögen övre medelklass

OK, jag håller inte med.

Jakobson
2015-04-04, 23:11
Överklass kan man inte bli, antingen är man det eller inte. Dvs. adlig, ha en lång tradition av förmögenhet och makt/respekt inom familjen, möjligtvis band till kungafamiljen samt den vett och etikett som är ingrodd sedan barnsben.

Klart du kan bli överklass, men du kan inte bli adel

Jokester
2015-04-04, 23:30
Klart du kan bli överklass, men du kan inte bli adel

Okej.

Lycklig
2015-04-04, 23:32
https://www.youtube.com/watch?v=HDw33iLMKS8

Jan Guillou ger sina 50 ören på vad som är överklass.

Jakobson
2015-04-04, 23:35
Okej.

Ja, ta tex diplomatfamilj de räknas som överklass men den titeln kan du uppnå utan att födas in i det, adel är en helt annan sak, i Storbritannien finns del adel och lords som har sin titel men är bankrutt

Jokester
2015-04-04, 23:49
Ja, ta tex diplomatfamilj de räknas som överklass men den titeln kan du uppnå utan att födas in i det, adel är en helt annan sak, i Storbritannien finns del adel och lords som har sin titel men är bankrutt

Ja och de är fortfarande överklass även om de är bankrutt, exempelvis Fergie. Vem säger att alla diplomater räknas som överklass? Dummaste jag hört.

The_RobRoy
2015-04-04, 23:50
https://www.youtube.com/watch?v=HDw33iLMKS8

Jan Guillou ger sina 50 ören på vad som är överklass.

Det var en fin sammanfattning för vad som gäller som en traditionell indelning i Sverige. Det där med skorna kommer jag aldrig som arbetarklass-pojk förstå mig på..

Jag tycker dock Jans indelning är föråldrad i det samhälle vi lever i Sverige idag, då människor ifrån alla klasser har fått möjlighet till universitetsutbildning och där många familjer som kommer ifrån arbetarbakgrund har tagit sig igenom universitetsutbildningar och sedan bildad familj. Merparten av de som bor i Djursholm, på Östermalm och liknande är mixade gifta par ifrån olika samhällsskikt.

När en stor del av det som tidigare kallades medelklassen har en utbildningsnivå och vett & etik som det som tidigare var överklass, så blir pengar enligt mig en ytterligare markör för vilka som är medel eller överklass.

En definition med den fattiga överklassaren och den stenrike arbetarklassaren känns väldigt omodern och det är inte så jag själv hade använt ordet för att klassificera någon, om det nu nödvändigtvis behövs klassificeras överhuvudtaget.

Tolkia
2015-04-04, 23:58
Om du hade vart arbetarklass hade du kanske formulerat dig såhär istället:

Ja tänker klass mer typ... såhär möjligheterna man har till olika saker, inte vilka saker man gör...om du fattar??? Har man råd att resa varenda år spelar det inte så stor roll...om man åker till typ Thailand eller typ USA osv. Fattar du hur jag menar??? Frågan är vad det betyder rent konkret???
Alltså ... nej. Jag känner många (och träffar även i yrket många) som är vad man skulle kalla arbetarklass; har traditionella arbetaryrken och inte har någon högre utbildning och ingen av dem pratar sådär, eller har några problem att förstå vanlig svenska. Bara för att man är arbetarklass alt. inte är akademiker behöver man inte vara illitterat eller sluta utvecklas efter fjorton.

Jakobson
2015-04-05, 00:01
Ja och de är fortfarande överklass även om de är bankrutt, exempelvis Fergie. Vem säger att alla diplomater räknas som överklass? Dummaste jag hört.

alla diplomat familjer?
Jag förmodar att du sällan socialiserar dig med överklassen

Jokester
2015-04-05, 00:11
alla diplomat familjer?
Jag förmodar att du sällan socialiserar dig med överklassen

Bara det att du särskriver gör att det är svårt att ta dig på allvar.
Huruvida jag är eller socialiserar med överklass är väl ändå tämligen ointressant? Däremot kan jag med säkerhet intyga att väldigt många diplomater inte alls är överklass.

421
2015-04-05, 00:15
Beror vad man räknar diplomat och vilka nationer.

Jakobson
2015-04-05, 01:03
Bara det att du särskriver gör att det är svårt att ta dig på allvar.
Huruvida jag är eller socialiserar med överklass är väl ändå tämligen ointressant? Däremot kan jag med säkerhet intyga att väldigt många diplomater inte alls är överklass.

Är rätt nöjd med min skrift med tanke på dyslexin
Det skrev jag inte heller, utan att det kan räknas till överklassen och är möjligt att uppnå utan att komma från ett överklass släkte

hurril
2015-04-05, 01:17
När man kan välja vad man ska använda sina pengar till tycker jag själv fungerar rätt bra.

tjabon
2015-04-05, 01:24
Bara arbetarklassen döper sina pojkar till Conny, Ronny och Sonny :d

Rahf
2015-04-05, 01:47
När man kan välja vad man ska använda sina pengar till tycker jag själv fungerar rätt bra.

Och vilka val som, utan problem, finns tillgängliga.

-squat-
2015-04-05, 11:20
Bara arbetarklassen döper sina pojkar till Conny, Ronny och Sonny :d

Förr var det så. Idag är det Kevin och Liam som gäller.

filmjölk
2015-04-05, 23:07
Jag vill byta namn till Sonny-Ronny Connysson. Fast får inte för min fru:(

hurril
2015-04-06, 00:14
Jag vill byta namn till Sonny-Ronny Connysson. Fast får inte för min fru:(

Ron kanske? Y:et kan du spara till efternamnet.

Ajasoro
2015-04-06, 00:15
Flera olika faktorer avgör klass:
• yrke
• utbildning
• inkomst
• socialt och kulturellt kapital
• bakgrund

Sen måste man inte pricka in alla för att räknas till en viss klass. Ang. medelklass: vad fan är det för påhitt?

Den marxistiska synen på klass tycker jag är viktig eftersom den belyser att det är en maktrelation. Äger du produktionsmedel och tjänar pengar på någon annans arbete, eller säljer du din arbetskraft? Med den tolkningen tillhör en större del av befolkningen arbetarklassen, och medelklassen krymper. Jag tror det är farligt att invagga folk att vi har en bred medelklass. Visst har levnadsstandarden höjts avsevärt, men även klyftorna har blivit större. Bara för att folk inte svälter finns inte motsättningar. Majoriteten av medelklassen skulle tjäna på revolution, men de är nöjda så länge de får överklassens rester.

Vad man faktiskt gör med sin tid - smak, intressen mm - vill jag inte ha in i en klassdiskussion. Det har med invidividen att göra, inte klassen.
Här håller jag inte med. Vad man har för resurser är en förutsättning för vad man kan och vill göra av sin tid, om en ens har tid att förgylla sin vardag med diverse hobbies. Jag förstår folks ovilja att förknippa arbetarklassen med buskis, hip-hop och annan kultur som anses vara fulkultur, men samtidigt är hela stämpeln fulkultur något som kommer från just medel- och överklassen, och inget som är givet.

Jag hatar hela konceptet klass och att ens tänka i de termerna.
Ju mer ekonomisk frihet ju högre klass ? Är dock inte säker på vad jag tycker om rankingsystemet då jag inte tänker i de termer
Varför gillar ni inte att tänka på klass?

Du är troligtvis medelklass. Vet du hur jag kan gissa det? På ditt språk. Om du hade vart arbetarklass hade du kanske formulerat dig såhär istället:

Ja tänker klass mer typ... såhär möjligheterna man har till olika saker, inte vilka saker man gör...om du fattar??? Har man råd att resa varenda år spelar det inte så stor roll...om man åker till typ Thailand eller typ USA osv. Fattar du hur jag menar??? Frågan är vad det betyder rent konkret???
Att belysa att arbetarklassen har sämre möjligheter till högre utbildning och har svårigheter att röra sig i den akademiska världen, helt okej. Att länka dålig svenska (eller egentligen, talspråklig oakademisk svenska) till arbetarklass är däremot bara att befästa en stereotyp.

Dessutom det larvigt att klassprofilera människor för att underminera deras argument.

Ekonomi spelar ingen roll i det här fallet.
Ingvar Kamprad - förmögen arbetarklass
Zlatan - förmögen underklass
Jesper Parnevik - förmögen övre medelklass
Du menar alltså att klass är något essentiellt? Aldrig hört talas om klassresor? Vad är skillnaden mellan arbetarklass och underklass? Olika begrepp eller synonymer?

Arf Pingvin
2015-04-06, 08:28
Konceptet klass skapar motsättningar där det inte finns några. Tänka i termer av klass är i samma liga som att tänka i termer av ras. Det är helt förlegat när majoriteten äger produktionsmedlen även om de är arbetere. Vem har inte en fond eller en tjänstepension med aktieinnehav? Det begränsar folks sätt att tänka och används för att begränsa folk, du är arbetarklass du ska rösta på det här, tycka det här, vara med i det här. Ungefär jämförbart med ett självvalt kastsystem. Avskyvärt.

filmjölk
2015-04-06, 13:59
F


Att belysa att arbetarklassen har sämre möjligheter till högre utbildning och har svårigheter att röra sig i den akademiska världen, helt okej. Att länka dålig svenska (eller egentligen, talspråklig oakademisk svenska) till arbetarklass är däremot bara att befästa en stereotyp.

Dessutom det larvigt att klassprofilera människor för att underminera deras argument.




Hade jag underminerat deras argument hade jag underminerat mina egna argument, då jag är arbetarklass. Jag beskrev enbart hur vi i arbetarklassen skriver, till skillnad från hur Mini skriver.

jenni
2015-04-06, 15:23
Flera olika faktorer avgör klass:
• yrke
• utbildning
• inkomst
• socialt och kulturellt kapital
• bakgrund

Sen måste man inte pricka in alla för att räknas till en viss klass. Ang. medelklass: vad fan är det för påhitt?

Den marxistiska synen på klass tycker jag är viktig eftersom den belyser att det är en maktrelation. Äger du produktionsmedel och tjänar pengar på någon annans arbete, eller säljer du din arbetskraft? Med den tolkningen tillhör en större del av befolkningen arbetarklassen, och medelklassen krymper. Jag tror det är farligt att invagga folk att vi har en bred medelklass. Visst har levnadsstandarden höjts avsevärt, men även klyftorna har blivit större. Bara för att folk inte svälter finns inte motsättningar. Majoriteten av medelklassen skulle tjäna på revolution, men de är nöjda så länge de får överklassens rester.


Här håller jag inte med. Vad man har för resurser är en förutsättning för vad man kan och vill göra av sin tid, om en ens har tid att förgylla sin vardag med diverse hobbies. Jag förstår folks ovilja att förknippa arbetarklassen med buskis, hip-hop och annan kultur som anses vara fulkultur, men samtidigt är hela stämpeln fulkultur något som kommer från just medel- och överklassen, och inget som är givet.



Varför gillar ni inte att tänka på klass?


Att belysa att arbetarklassen har sämre möjligheter till högre utbildning och har svårigheter att röra sig i den akademiska världen, helt okej. Att länka dålig svenska (eller egentligen, talspråklig oakademisk svenska) till arbetarklass är däremot bara att befästa en stereotyp.

Dessutom det larvigt att klassprofilera människor för att underminera deras argument.


Du menar alltså att klass är något essentiellt? Aldrig hört talas om klassresor? Vad är skillnaden mellan arbetarklass och underklass? Olika begrepp eller synonymer?
Gillar och gillar, jag tycker först att det är skillnad på överklass och adel dock kan adel tillhöra överklass, sedan är överklass inte bara "gamla pengar" utan även nya. Personligen roas inte att överklassen om man tänker adeln, för mig är det mer att har du pengar och makt kan du även få överklassen att böja sig. De gamla anorna finns knappt kvar, det är endast pengar som styr.

Jokester
2015-04-06, 16:23
Du menar alltså att klass är något essentiellt? Aldrig hört talas om klassresor? Vad är skillnaden mellan arbetarklass och underklass? Olika begrepp eller synonymer?

Ja? Klassresor kan väl göras, arbetarklass -> medelklass. En klassresa till överklass är få förunnat och extremt få i Sverige, görs dessutom sällan över en generation isåfall. Sir Paul McCartney i England är väl ett exempel på någon som lyckats. Annars vill gärna rika uppkomlingar tro att de tillhör överklassen bara för att de kan köpa samma livsstil som överklassen, men det gör de inte och kommer aldrig att göra heller med sina smutsiga, nyfunna pengar. Överklassen genomsyras av stil, klass och anor. Något som ej kan läras eller köpas.

Abbs
2015-04-06, 16:47
Ja? Klassresor kan väl göras, arbetarklass -> medelklass. En klassresa till överklass är få förunnat och extremt få i Sverige, görs dessutom sällan över en generation isåfall. Sir Paul McCartney i England är väl ett exempel på någon som lyckats. Annars vill gärna rika uppkomlingar tro att de tillhör överklassen bara för att de kan köpa samma livsstil som överklassen, men det gör de inte och kommer aldrig att göra heller med sina smutsiga, nyfunna pengar. Överklassen genomsyras av stil, klass och anor. Något som ej kan läras eller köpas.

Det här är bland det roligaste jag läst.

Överklassen har sådana där fina anor som inavel.

Olegh
2015-04-06, 16:55
Nu är jag ju inte den som tycker det är särskilt attraktivt att bara ha mycket pengar, men jag har tusenfalt gånger högre respekt för de som gått över lik för att samla ihop sin egen förmögenhet jämfört med de som fötts med guldsked i munnen. Handlingskraft och företagsamhet är imponerande om än lite perverst efter en gräns.

Känslor av det här slaget är kanske en bidragande orsak till att övferklassen "måste vara" ett slutet sällskap för inbördes beundran.

filmjölk
2015-04-06, 17:01
Jokester ger uttryck för en härlig adlig frustration som hör hemma för några hundra år sedan:) Adeln gillade i regel inte rika köpmän, storbönder, soldater som gjort karriär eller andra uppkomlingar som också blev rika. Rikedom skulle ärvas och ökas genom att driva in skatt på andras arbete, inte genom eget arbete.

Att nyrika är vulgära, eller att deras pengar är "smutsiga" och att de inte riktigt räknas trots deras pengar har man nog ansett sedan 1100-talet.

bigtraps
2015-04-06, 17:07
David Bowie vägrade bli adlad. Keith Richard vågade man inte ens fråga.
Heder till dessa

Patriarch K
2015-04-06, 17:09
Eftersom alla som jobbar fulltid känns som medelklass i dagsläget så skulle jag nog säga att de som inte tillhör medelklassen är WT-folk och vänsterfolk. De borde kategoriseras in i arbetarklassen på något vänster. Vad nu arbetarklassen är.

bear.flowertwig
2015-04-06, 17:21
Ja? Klassresor kan väl göras, arbetarklass -> medelklass. En klassresa till överklass är få förunnat och extremt få i Sverige, görs dessutom sällan över en generation isåfall. Sir Paul McCartney i England är väl ett exempel på någon som lyckats. Annars vill gärna rika uppkomlingar tro att de tillhör överklassen bara för att de kan köpa samma livsstil som överklassen, men det gör de inte och kommer aldrig att göra heller med sina smutsiga, nyfunna pengar. Överklassen genomsyras av stil, klass och anor. Något som ej kan läras eller köpas.

Haha. Möjligen är du ironisk men högst troligt är det ett roande självmål på dig själv.

Ignatius72
2015-04-06, 18:03
Överklass kan man vara utan särdeles mycket pengar men det är svårt att bli överklass bara för att man har pengar.

jenni
2015-04-06, 18:11
Överklass kan man vara utan särdeles mycket pengar men det är svårt att bli överklass bara för att man har pengar.

Överklassen säljer ju sig billigare än en strippa som ligger bakom med hyran

Magnus Larsson
2015-04-06, 19:07
En avgränsning av vad som är medelklass (Och klass i stort) är att se till utbildning, ekonomi, social ställning och andra socioekonomiska parametrar, för att bedöma klasstillhörighet. En akademiker får väldigt mycket medelklasspoäng men kan falla ner i plebejträsket om denne tex tvingas försörja sig med ett jobb inom LO-kollektivet. En välavlönad arbetare exempelvis förman på Volvo kan ta ett steg upp ur arbetarnas led. En syn är att medelklassbegreppet mer handlar om privilegier. Då skulle det sista vara ett bra exempel.

Man kan också säga att medelklassen till skillnad från arbetarklassen inte är de som är mest utsugna (som saknar kontroll över produktionsmedlen), utan åtnjuter vissa bestämda fördelar. Dessa kan bygga på exempelvis intellektuell kapacitet men också annat. Ex läkare, jurister i det förra och poliser, brandmän i det senare.

Frihet att kunna skapa, och att ha, ekonomiska medel och att kunna använda dessa till att skapa fler ekonomiska fördelar, tycker jag är en definition av medelklass.

Ignatius72
2015-04-06, 19:16
Överklassen säljer ju sig billigare än en strippa som ligger bakom med hyran

Vad tänker du på?

StorSven
2015-04-06, 19:28
Vad tänker du på?

Sig själv

421
2015-04-06, 19:30
Hus, två bilar, två barn. Hund.

O.W.
2015-04-07, 11:10
Länk "Hur ska vi rädda medelklassen (http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/hur-ska-vi-radda-medelklassen_4464047.svd)"

Hur ska vi rädda medelklassen?

Är du ingenjör? Eller är du läkare? Bra för dig. De yrkena kan svårligen ersättas av datorer. Tvärtom kan man anta att datorerna kommer att höja produktiviteten för dessa yrkeskategorier, med högre löner som följd, trots att lönen redan i dag är relativt hög.

Är du vaktmästare? Städare? Jobbar du med omvårdnad av andra? Då har du förvisso ganska dåligt betalt i dag, men det finns en tröst. Inte heller du lär bli ersatt av en dator.

Jobbar du med bokföring? Har du ett repetitivt industrijobb? Är du växeltelefonist? Då finns det en risk att du får säga hej till arbetslivets nya elektroniska härskare och hej då till din medelklasstillvaro. Ditt jobb lär snart bara finnas kvar som en monter på Arbetets museum bredvid telegrafist, roddarmadam och sumprunkare.

Vi har bara sett början av vad datorerna kommer att göra med våra yrkesliv, och experterna förutspår just nu vad de kallar jobbpolarisering. Redan högt betalda yrken med arbetsuppgifter som kräver abstrakt tänkande, problemlösning och kreativitet kommer att ge ännu bättre avkastning. Enklare servicejobb som kräver mänsklig hand kommer att finnas kvar, men ge sämre betalt. Jobben i mitten av lönefördelningen antas vara enklast att ersätta med datorkraft, så de kommer att bli färre. Dess forna innehavare kommer att tvingas nedför lönetrappan. Och tillbringa resten av livet med att städa den.

Utvecklingen är redan igång. Datorerna kom ju för flera decennier sedan. Nationalekonomerna Adrian Adermon och Magnus Gustavsson har räknat på hur arbetsmarknaden har förändrats (se SNS Analys 28). Om man delar upp den svenska arbetsmarknaden i fem lönenivåer, så ökade antalet jobb på alla nivåer mellan 1975 och 1990. Störst var ökningen i den lägsta och de två högsta lönenivåerna, men även i mitten puttrade det på. Efter det har det sett helt annorlunda ut. Efter 1990 (och fram till 2005, där mätningen slutar) krymper antalet anställda vid alla lönenivåer utom den högsta. Mest jobb försvinner i mitten. De femton åren efter 1990 försvann en dryg kvarts miljon jobb i de mellersta nivåerna, enligt studien. Och utvecklingen fortsätter.

Det är svårt att förutspå framtiden. Människans uppfinningsförmåga har många gånger segrat över domedagsprofeterna. Kanske ska man inte måla iFan på väggen. Men det finns all anledning att ta varningarna på allvar.

Utvecklingen lär stärka den stratifiering som redan syns i övrigt. I exempelvis ”Coming Apart” (Crown Forum 2012) visar statsvetaren Charles Murray hur klyftorna ökar, och menar att det delvis beror på att de kognitiva färdigheter som behövs i de högbetalda kreativa yrkena inte är jämnt spridda i befolkningen. När kaka söker maka, som är allt lättare i våra tider, växer skillnaderna. En annan statsvetare, Robert Putnam, ägnar nya ”Our Kids” (Simon & Schuster) åt växande klyftor. Ett av fynden är att försämrade normer har försvårat för dem som har det sämst ställt.

Utan en bred samhällsklass i mitten kommer det att bli svårt med sammanhållningen. Kan vi uppfinna en politik som kan rädda medelklassen?

AeternusRex
2015-04-07, 11:31
Medellön i Sverige är 28 000 vvilket i min värld är medelklass. Således är jag halvfattig vilket går hand i hand med andra Argument då jag inte har råd med ett riktigt åkdon

ARMSTARK
2015-04-07, 11:40
Äter grönt, tänker blått, röstar rött, jobbar svart, skryter vitt.

Minimjölk
2015-04-07, 12:35
Hmm, så om jag förstår diskussionen rätt. Om vi pratar om klasser så finns det följande:
Adel
Överklass
Medelklass
Arbetarklass
Lägre än arbetarklass?

Klass har mer att göra med vilken bakgrund man har och vilken släkt och familj man har som i sin tur har präglat din uppväxt och den person du är.

Det går att göra klassresor men det är en långsam process och det vanligaste är om någon nyrik och lyckosam person med klass för över detta på sina barn varvid dessa då kanske kan antas som överklass.

Jag håller med om att mängden pengar man har inte avgör vilken klass man tillhör. Däremot tycker jag livsstil, karriär och allmänt uppträdande under en längre tid kan få människor att byta klass.

Sedan är det en berättigad fråga varför man vill tillhöra en viss klass och vem det är som avgör detta? Det är ju inte precis som man får ett ett kort där det står vilken klass man tillhör utan snarare som så att ens klass avgörs av de som befinner sig i ens närhet och har en åsikt om ens beteende och stil. Desto fler områden som man tillhör inom ett visst intervall för varje klass desto större sannolikhet att allmänheten anser att man tillhör denna klass.

Jag har haft "förmånen" att träffa på såväl både nyrika och adliga och det finns en härlig spridning från svin till helt underbara människor inom båda dessa grupper precis som inom alla övriga grupper.

Om det nu är som så att man bara kan födas till överklass innebär detta per automatik att vi i Sverige har en enormt stor medelklass. Varvid begreppen som över- och undre-medelklass är berättigade och användbara.

I allmäna termer skulle jag säga att en person av medelklass i 2015 års Sverige är en person som är gift och bor i en mindre stad. Båda jobbar och en av parterna har en avslutad eftergymnasial utbildning. De innehar en högt belånad bostad och har såväl barn som husdjur. De har en nyare bil och har möjlighet att köpa teknikprylar, finare kläder samt unna sig finare mat på helgen. Om de har intresset har de även möjlighet att resa 1-2gånger om året. Överlag umgås de med likasinnade.

Jag skulle säga att den sista meningen är intressant. Titta runt på ditt umgänge och försök klassificera dem. På något sätt utgör troligtvis ditt umgänge en definition av din klass.

Frisk
2015-04-07, 12:40
Hellre rik underklass än fattig adel om jag fick välja tillhörighet.

Minimjölk
2015-04-07, 12:57
Hellre rik underklass än fattig adel om jag fick välja tillhörighet.


Jag håller med, vet inte om det var denna diskussionen Mini ville få igång när hon använde ordet medelklass men just medelklass tycker jag speglar mer det liv man valt att leva snarare än den bakgrund man har. Tycker mig oftare hör att någon kommer från en arbetarbakgrund/överklassbakgrund och idag gör aktivitet X och då skall man som åhörare alltså väga in personen bakgrund i sitt beaktande. När någon säger sig vara medelklass så tänker sig nog de flesta en person med en medelsvensson-livsstil oavsett hur deras bakgrund ser ut.

Som jag sade tidigare så finns det enligt mig möjligheter att göra klassresor även om det finns många fall där personens bakgrund lyser igenom. Detta gäller ju dock egentligen i alla situationer och inte bara när deras klass skall definieras.

De som har en viss egenskap behöver inte framhäva densamma vilket då omedvetet ger intrycket av att de har något att komma med inom området. De som vill ta sig från punkt A till B kan lätt på vägen hamna i något av en framhäva-situation. Tomma tunnor skramlar etc.

Jämför med killen på gymmet som precis klarat 100kg i bänkpress och skryter bland sina vänner när det finns ett otal människor i andra bekantskapskretsar där alla kör med 100kg på uppvärmningen och inte ens blir upphetsade av 200kg.

Killen tror sig vara stark och vill flasha med detta fastän han har en lång väg kvar att vandra. Det är möjligt att han en vacker dag är riktigt stark och då är frågan om hans hårda och gedigna arbete samt ökade erfarenhet även förändrat hans beteende eller om han vill framhäva sig ännu mer?

filmjölk
2015-04-07, 15:43
Högadel
Lågadel
Överklass
övre medelklass
medelklass
lägre medelklass
välbeställd arbetarklass
arbetarklass
underklass
pariah

Minimjölk
2015-04-07, 16:06
Högadel
Lågadel
Överklass
övre medelklass
medelklass
lägre medelklass
välbeställd arbetarklass
arbetarklass
underklass
pariah

Vad menar du med det fetade ovan? Välbeställd som i arbetarklass fast med mer flis eller något annat? Jag tycker det här med klass är svårt då det omöjligen går att sätta en siffra på det. Det hade varit betydligt enklare om vi pratat om inkomster eller bänkpressresultat.

Jag skulle tex ha väldigt svårt att hitta vilken grupp jag tillhör i dessa ovan då jag inom olika områden har kopplingar till alla utom då adel. Skulle gissa på medelklass men på väg uppåt om trenden sitter i.

filmjölk
2015-04-07, 16:35
Vad menar du med det fetade ovan? Välbeställd som i arbetarklass fast med mer flis eller något annat? Jag tycker det här med klass är svårt då det omöjligen går att sätta en siffra på det. Det hade varit betydligt enklare om vi pratat om inkomster eller bänkpressresultat.

Jag skulle tex ha väldigt svårt att hitta vilken grupp jag tillhör i dessa ovan då jag inom olika områden har kopplingar till alla utom då adel. Skulle gissa på medelklass men på väg uppåt om trenden sitter i.

Välbeställd arbetarklass är dom där som tjänar ruggigt bra, tex. hamnarbetare (som ekonomiskt hamnar över de båda lägre medelklassgrupperna) som har råd med villa, volvo, fru som jobbar halvtid men som fortfarande anser sig vara utsugna, läser proletären, är antiintellektuella och gillar fotboll.

Olegh
2015-04-07, 16:38
Välbeställd arbetarklass är dom där som tjänar ruggigt bra, tex. hamnarbetare (som ekonomiskt hamnar över de båda lägre medelklassgrupperna) som har råd med villa, volvo, fru som jobbar halvtid men som fortfarande anser sig vara utsugna, läser proletären, är antiintellektuella och gillar fotboll.

Gruvarbetare också. Ev. snickare, rörmokare, etc. Svartjobbare i allmänhet.

Sheogorath
2015-04-08, 22:05
Välbeställd arbetarklass är dom där som tjänar ruggigt bra, tex. hamnarbetare (som ekonomiskt hamnar över de båda lägre medelklassgrupperna) som har råd med villa, volvo, fru som jobbar halvtid men som fortfarande anser sig vara utsugna, läser proletären, är antiintellektuella och gillar fotboll.

Hög inkomst eller inte så fanns den typen av arbetarklass knappast ens på 70-talet (även om vänstern önskade det o-så-gärna) och har sedan dess bara skymtats som en karikatyr i Nile City. Svensk arbetarklass har, åtminstone sedan 70-talet överlag varit mer intresserade av trädgårstomtar och Mallorca (nu Thailand) än att stå på barrikaderna och krossa makten. Det har istället varit skitnödiga lågavlönade wannabe-akademikers göromål. Utmålar sig som arbetarklass men passar in på kvarterskrogen eller på fotbollsläktaren lika bra som en katt bland hermeliner. Det har varit en ständig sorg för kommunisterna att arbetarklassen i Sverige varit fantastiskt ointresserad av sitt eget bästa och mer tänkt på husvagnssemester, Ullared och finsprit från Tyskland.

C.E.J.
2015-04-08, 22:19
Hög inkomst eller inte så fanns den typen av arbetarklass knappast ens på 70-talet (även om vänstern önskade det o-så-gärna) och har sedan dess bara skymtats som en karikatyr i Nile City. Svensk arbetarklass har, åtminstone sedan 70-talet överlag varit mer intresserade av trädgårstomtar och Mallorca (nu Thailand) än att stå på barrikaderna och krossa makten. Det har istället varit skitnödiga lågavlönade wannabe-akademikers göromål. Utmålar sig som arbetarklass men passar in på kvarterskrogen eller på fotbollsläktaren lika bra som en katt bland hermeliner. Det har varit en ständig sorg för kommunisterna att arbetarklassen i Sverige varit fantastiskt ointresserad av sitt eget bästa och mer tänkt på husvagnssemester, Ullared och finsprit från Tyskland.

Hear, hear!

jenni
2015-04-08, 22:37
Sig själv

Och du känner mig? Eller vad grundar du ditt uttalande på?

AeternusRex
2015-04-09, 09:40
Hög inkomst eller inte så fanns den typen av arbetarklass knappast ens på 70-talet (även om vänstern önskade det o-så-gärna) och har sedan dess bara skymtats som en karikatyr i Nile City. Svensk arbetarklass har, åtminstone sedan 70-talet överlag varit mer intresserade av trädgårstomtar och Mallorca (nu Thailand) än att stå på barrikaderna och krossa makten. Det har istället varit skitnödiga lågavlönade wannabe-akademikers göromål. Utmålar sig som arbetarklass men passar in på kvarterskrogen eller på fotbollsläktaren lika bra som en katt bland hermeliner. Det har varit en ständig sorg för kommunisterna att arbetarklassen i Sverige varit fantastiskt ointresserad av sitt eget bästa och mer tänkt på husvagnssemester, Ullared och finsprit från Tyskland.

Episkt inlägg +1

filmjölk
2015-04-09, 12:31
Hög inkomst eller inte så fanns den typen av arbetarklass knappast ens på 70-talet (även om vänstern önskade det o-så-gärna) och har sedan dess bara skymtats som en karikatyr i Nile City. Svensk arbetarklass har, åtminstone sedan 70-talet överlag varit mer intresserade av trädgårstomtar och Mallorca (nu Thailand) än att stå på barrikaderna och krossa makten. Det har istället varit skitnödiga lågavlönade wannabe-akademikers göromål. Utmålar sig som arbetarklass men passar in på kvarterskrogen eller på fotbollsläktaren lika bra som en katt bland hermeliner. Det har varit en ständig sorg för kommunisterna att arbetarklassen i Sverige varit fantastiskt ointresserad av sitt eget bästa och mer tänkt på husvagnssemester, Ullared och finsprit från Tyskland.

:) I Göteborgs hamn kan du faktiskt se dessa exemplar live!

awesomooo
2015-04-09, 12:46
Är medelinkomsten i swe 28k brutto?

Vissa personer kan ju kategorisera det i vad man ha för yrke, 35k som hamnarbetare är fortfarande lika mycket pengar som 35k som en ingenjör tjänar.

PureWhey
2015-04-09, 13:41
Är medelinkomsten i swe 28k brutto?

Vissa personer kan ju kategorisera det i vad man ha för yrke, 35k som hamnarbetare är fortfarande lika mycket pengar som 35k som en ingenjör tjänar.

I count to potato

agazza
2015-04-09, 14:00
Ordet medelklass är bara kopplat till inkomst, allt annat dravel om hur man lever, är uppväxt, hur man beter sig och så vidare, är bara dravel av de som inte vill vara i kategorin, låginkomsttagare, lägre medelklass, medelklass, övre medelklass osv.




Sen såg jag något inlägg du skrev The_robroy om att det fanns en del som

"gått och blivit mång-miljonär på bostads-karusellen så är det faktiskt en berättigad fråga."

Som jag bara ville påpeka att detta är ett stort problem eftersom väldigt få realiserat sina vinster och värdeökningar.
De flesta konsumerar upp detta överskott på ny bil, semester, prylar och annan tillfällig konsumtion utan att säkra avkastning
Det är lite farligt anser jag, eftersom de inte egentligen är så rika som dom känner sig, eftersom det är en fiktiv värdeökning som inte blivit realiserad, men som dom ändå kan konsumera. Det blir lite skevt.

De känner sig säkert som övre medelklass, men de är ju egentligen inte annat än medelklass eller lägre för det. Den psykologiska bubblan är jag rädd för, eftersom det brukar ta hårt sin personliga svär blir kränkt och spricker.

Kort notering av min synpunkt på bostadskarriärister och dess "förmögenhet".




Jag själv kommer från lägre medelklass, och har väl kanske tagit mig till medelklass lagret, fast med ett större sparkapital än genomsnittet, men det sätter mig ändå inte i kategorin övre medelklass bara för att jag har ett tillfälligt konsumtionsuttrymme