handdator

Visa fullständig version : Vuxenmobbas det mer på kvinnodominerade arbetsplatser?


filmjölk
2015-04-04, 12:47
Då jag jobbat mestadels på kvinnodominerade arbetsplatser har jag sett väldigt mycket vuxenmobbing, utfrysning, skitprat, drama mm. Det förekom vuxenmobbing på den enda mansdominerade arbetsplatsen jag vart på också, men jag har en fördom att kvinnor vuxenmobbar mer än män. Mobbingen har utförts av kvinnor mot kvinnor, och som heterosexuell man på kvinnodominerade arbetsplatser har jag upplevt erfarenheten att man inte blir utsatt, utan omtyckt och accepterad enbart på premissen av att vara heterosexuell och man.

Tanken var att göra en poll, men jag har för många frågor:

Har ni upplevt vuxenmobbing på arbetsplatser? Ni som jobbar i branscher med enbart män, har ni erfarenhet av vuxenmobbing? Stämmer min fördom om att det vuxenmobbas mer på kvinnodominerade arbetsplatser? Stämmer min fördom att vuxna kvinnor på kvinnodominerade arbetsplatser inte vuxenmobbar heterosexuella män? Vad beror vuxenmobbing på arbetsplatsen på?

Loke
2015-04-04, 12:58
Jag har två närastående som blivit vuxenmobbade, båda var kvinnor på arbetsplatser med mest män. Det otrevligaste stället jag varit på, där jag mycket väl kan tänka mig att vuxenmobbing skulle kunnat uppstå, var också det mest mansdominerade stället jag varit på.

Så nja. Utmärkande för alla dessa ställen var dock att det var lågutbildade ställen där det fanns mycket bitterhet i luften. Nedläggning hotade, företagen var/hade varit i kriser, de som hade jobbat länge drabbades av smärtor i kroppen, osv. Jobbig och otrygg arbetsmiljö tror jag alltså kan vara en viktig grogrund för mobbing, och visst, det är nog vanligt på många typiska kvinnojobb.

Latissimus Dorsi
2015-04-04, 12:59
Gud ja, definitivt. Mamma är förskolelärare och helvete vad mycket käbbel det är.

Ape3
2015-04-04, 13:01
http://www.ur.se/Produkter/163648-UR-Samtiden-Vuxna-som-mobbar-vuxna-Mobbning-ett-modernt-samhallsproblem

walkmail
2015-04-04, 14:16
Rent biologiskt så har kvinnor en tendens att snacka skit bakom andras rygg mer ja, även mycket psykologisk krigsföring. Medans män ofta tar till konfrontation direkt på, ibland fysiskt, och sen är det bra med det.

Kan minnas mig läst en del undersökningar som klart och tydligt visade att såkallad "vuxenmobbning" var mycket vanligare på arbetsplatser med majoritet kvinnor.

walkmail
2015-04-04, 14:23
Det har också visat sig att kvinnor har mycket större problem med att samarbeta med arbetskamrater av lägre rang på arbetsplatsen:

Women In Academia Are Less Likely Than Men To Cooperate With Lower-Ranked Colleagues

When it comes to demographics and society, no one likes surveys and statistics that make them look less positive. Yet surveys and statistics are all we have to go by in order to know if people are treating each other the way they expect to be treated in turn.

In society, there is a belief that women will be more cooperative than men. In academia, that is not the case, according to a paper in Current Biology. Instead, women in academia are less likely to cooperate than men.

The findings are based on an analysis of the publication records of professors working at 50 North American universities.And the lack of cooperation is most evident in an area where women overwhelmingly dominate.

"People are often upset to hear evidence of sex differences in behavior," says Joyce Benenson of Harvard University. "But the more we know, the more easily we can promote a fair society."

Males cooperate more in nature also, such as we see among other primates. To explore these dynamics in humans, Benenson and colleagues looked to academia, because it had the basic information they needed — individual rank, evidence of mutual investment, and a baseline number of males and females — which is less easy to find about the military, government, or business. Female professors are still underrepresented in areas of science like chemistry and physics (and to some extent in biology) so they went where they had ample data - psychology departments.

Using numbers of co-authored, peer-reviewed publications as an objective measure of cooperation and professorial status as a measure of rank, the researchers calculated the likelihood of co-authorship with respect to the number of available professors in the same department. Their calculations showed no difference between men and women at all among individuals of equal rank.

Yet male full professors were much more likely than female full professors to co-author publications with a same-gender assistant professor, which is a lower rank. In other words, differences in rank didn't get in the way of cooperation amongst men in the way that it did for women.

Benenson says they are planning a number of follow-up analyses to find out if men in psychology are underrepresented yet somehow still prevent women from cooperating more. Or if women simply fail when they attempt cooperation. Is the reluctance to cooperate driven from above or below? And what would encourage women to reach out and cooperate more?

The bottom line for now, they say, is this: "In ordinary life we often think of women as being more cooperative and friendly with each other than men are, but this is not true when hierarchy enters the picture," Benenson says.

Citation: Joyce F. Benenson, Henry Markovits, Richard Wrangham, 'Rank influences human sex differences in dyadic cooperation', Current Biology 24(5) pp. R190 - R191 3 March 2014 doi:10.1016/j.cub.2013.12.047



http://www.science20.com/news_articles/women_academia_are_less_likely_men_cooperate_lower ranked_colleagues-130817

Armed Dingo
2015-04-04, 14:52
Rent biologiskt så har kvinnor en tendens att snacka skit bakom andras rygg mer ja, även mycket psykologisk krigsföring. Medans män ofta tar till konfrontation direkt på, ibland fysiskt, och sen är det bra med det.

Kan minnas mig läst en del undersökningar som klart och tydligt visade att såkallad "vuxenmobbning" var mycket vanligare på arbetsplatser med majoritet kvinnor.

Rent biologiskt? Hur förklarar du det?


Tror att hur det än är så finns det en liten skara människor som vill lägga skulden för detta på vita män.

Själv vet jag inte. Beror nog som tidigare sagts på vilken status yrket har och hur påfrestande det är.

Vid en gissning och generalisering tror jag män håller varann om ryggen mer för att skapa en bra grupp medan kvinnor hellre har en liten, nära relation som dels stärks av att distansiera sig från andra, genom att prata dåligt om dem. Detta grundar jag på åren i skolan från lågstadium till högskolan där kvinnor i princip alltid har mibdre grupper på ungefär 3-4 personer och sällan umgås utanför den, och män som kan vara med lite vem som helst.

De kvinnor som inte passar in i den ramen och har kunnat umgås "med alla" har alla haft en mer manlig personlighet (traditionellt sedd manlighet) och god självkänsla, precis som min flickvän. Som har en del problem med att många tjejer tycker hon tar för mycket plats och vill inte alltid umgås med henne. Bra att hon inte bryr sig :cool:

Kaalle
2015-04-04, 14:58
Upplever att det snackas skit och hatas över alla former av köns och åldergränser på alla möjliga arbetsplatser.

Asdf
2015-04-04, 16:18
Finns en gammal bondepraktika där ett hönshus alltid är i kaos om det inte finns en tupp med i bilden :)

Fordon
2015-04-04, 16:58
Det är lite intressant hur lätt man glömmer bort hur dåligt andra tidigare arbetsplatser har varit när man är på en riktigt bra arbetsplats.

jenni
2015-04-04, 17:16
Och sedan har de mage att klaga över manssamhället

Armed Dingo
2015-04-04, 17:50
Jag drar massa dåliga slutsatser ibland. Vill inte kalla det ovan för en generalisering utan något som stämmer in på en minoritet i könen.

R Scarpa27
2015-04-04, 18:34
jobbat i ett kök en gång, där jag var ensam kille, jag fick alltid diska och göra som jag blev tillsagd och kvinnorna cirkulerade mellan de andra områderna.

jag var inte långvarig där.
behöver ju inte alls bero på att det är kvinnor, utan personligheten.
men här kände jag mig utanför som ensam man faktist :(
slutade till och med att jag stod med mp3 spelare dag in och dag ut helt själv vid min diskmaskin.

filmjölk
2015-04-04, 21:43
jobbat i ett kök en gång, där jag var ensam kille, jag fick alltid diska och göra som jag blev tillsagd och kvinnorna cirkulerade mellan de andra områderna.

jag var inte långvarig där.
behöver ju inte alls bero på att det är kvinnor, utan personligheten.
men här kände jag mig utanför som ensam man faktist :(
slutade till och med att jag stod med mp3 spelare dag in och dag ut helt själv vid min diskmaskin.

Jag har aldrig känt mig utanför på kvinnodominerade arbetsplatser, utan känt mig väldigt uppskattad och omtyckt. Mycket mer uttalat när jag var ung och vältränad än som gammal och tjock, men ändock.

Tolkia
2015-04-05, 00:02
Upplever att det snackas skit och hatas över alla former av köns och åldergränser på alla möjliga arbetsplatser.
+10000000000000000. Jag upplever varken att mansdominerade miljöer har varit generellt trevligare än kvinnodominerade, eller att män som arbetskamrater har varit mindre känslostyrda eller benägna att skvallra eller snacka skit om varandra. Möjligen skiljer sig de verbala uttrycken en smula, men inte beteendena i sig.

Edit: Om jag skall säga något om var jag upplevt att konflikter, trakasserier etc. varit vanligare så är det dels det Loke beskriver, arbetsplatser där man känt sig hotad lite till mans (neddragningar, anställningsstopp, nedläggningar etc.), dels arbetsplatser där den formella ledningen varit svag, alternativt man (trott att man) kört en "platt" stil utan hierarkier, vilket öppnat för informella (oftast ej så lämpliga) ledare och småkrig mellan dessa.

saigon
2015-04-05, 01:13
Absolut utan tvekan mer skitprat och mobbning på kvinnodominerande arbetsplatser.

Har arbetat en hel del på båda sidor så att säga, och det är sjukt stor skillnad.

MrBoris
2015-04-05, 01:14
edit: Om jag skall säga något om var jag upplevt att konflikter, trakasserier etc. Varit vanligare så är det dels det loke beskriver, arbetsplatser där man känt sig hotad lite till mans (neddragningar, anställningsstopp, nedläggningar etc.), dels arbetsplatser där den formella ledningen varit svag, alternativt man (trott att man) kört en "platt" stil utan hierarkier, vilket öppnat för informella (oftast ej så lämpliga) ledare och småkrig mellan dessa.

+1

Blaine
2015-04-05, 01:15
Vad är det för skillnad på "vuxenmobbning" och mobbning?

MrBoris
2015-04-05, 01:16
Vad är det för skillnad på "vuxenmobbning" och mobbning?

Antar att åldern på dem som mobbar och mobbas är >=18år?cofffee

Jokester
2015-04-05, 01:18
Vad är det för skillnad på "vuxenmobbning" och mobbning?

Inte lika mycket doppa huvudet i toan och sno kläderna efter gympan utan mer psykologisk mobbing antar jag.

Blaine
2015-04-05, 01:39
Antar att åldern på dem som mobbar och mobbas är >=18år?cofffee

Ah ok, då är jag med på vad definitionen är. Vi kanske borde lägga till 'vuxen' som ett prefix på allt som innefattar 18+.

filmjölk
2015-04-05, 08:44
Vad är det för skillnad på "vuxenmobbning" och mobbning?

Jag valde att beskriva det så och upprepa uttrycket för att begränsa diskussionen till vuxna.