handdator

Visa fullständig version : Går inte ned i vikt mer?


RainbowGG
2015-04-03, 12:24
Utgångsläge: 90kg, 170cm lång, väldigt inaktiv.
Började i ungefär mitten av december att gymma och ändra kosten lite grann. Lade av med godis, läsk, chips och socker i mitt te. Bytte ut allt vitt bröd mot fullkorn och knäckebröd, fullkornspasta osv.
Jag gick fram tills för ca en månad sedan ned lite varje vecka och väger nu 82-83kg.
Jag gymmar minst 3 dagar i veckan, mestadels kondition men jag har även byggt upp lite muskler. Jag vet inte min fettprocent. Jag räknade ut att mitt dagsbehov ligger runt 2100kcal enligt King Grubbs deffguide.
En helt vanlig dag äter jag:
Frukost - Knäckebröd med smör, ost och skinka, te med 1dl mellanmjölk. Alla komponenter är vägda och landar på 340 kcal. (I princip varje dag)

Lunch - (tar onsdagens latlunch som exempel) två pitabröd, två hamburgare gjorda på enbart nötfärs och kryddor, minimalt med hamburgerdressing som jag glömde räkna med. Landade på 460-500kcal.

Middag- köttfärsomelett. 450-500kcal

Mellanmål - 1 clementin, 30kcal.

Och landar därmed på omkring 1280-1370 kcal.
När jag tränar orkar jag inte så mycket, jag brukar orka med ~400kcal cykel eller crosstrainer en bra dag men oftast bara 200 och sedan styrketräning efter det.
Nu har vågen stått stilla i en månad och det är såklart skittråkigt, den rör sig verken upp eller ned ett enda hekto. Mina mått har heller inte förändrats under denna månaden.
Vad gör jag fel? Vad kan jag göra annorlunda?
Det känns osannolikt att mina uträkningar skulle vara väldigt fel, mina portioner är små och jag väger allt jag använder i min mat, har ju dock inte räknat med smöret som jag steker i. Jag är hungrig typ hela tiden.

Pretorian
2015-04-03, 12:41
Du kan ju räkna fel. Dessutom skriver du ungefärliga siffror både på mat och cardio.

Maverick
2015-04-03, 13:07
Är Clementinen det enda i frukt och grönt kategorin du stoppar i dig?

RainbowGG
2015-04-03, 13:24
Du kan ju räkna fel. Dessutom skriver du ungefärliga siffror både på mat och cardio.

Ja, jag kan ju räkna fel. Tex dressingen räknade jag ju inte så jag lade på lite kcal.
På konditionen är det alltid minst 200, ibland 250, 201 osv. Så ja, det blir ju ungefärligt?

RainbowGG
2015-04-03, 13:32
Är Clementinen det enda i frukt och grönt kategorin du stoppar i dig?

Nej, den dagen var det det. Men jag ska erkänna att jag är dålig på grönsaksfronten, jag gör sällan sallader men använder vissa grönsaker i matlagningen som tomat, majs, paprika, broccoli, svamp, babyspenat och isbergssallad.
Frukt äter jag som mellanmål "on the go" och då blir det frukt som är enkel att äta som klementin eller banan. Bara de två egentligen. Jag är allergisk mot äpple och päron som annars hade varit enkla att äta. Oftast äter jag en clementin på förmiddagen mellan frukost och lunch och sedan en banan mellan lunch och middag.

FairtradeDave
2015-04-03, 13:38
Jag kanske är helt ute och cyklar, men är det inte i sådana här lägen en refeed dag kan vara av nytta?

RainbowGG
2015-04-03, 14:44
Jag kanske är helt ute och cyklar, men är det inte i sådana här lägen en refeed dag kan vara av nytta?

Jag har ingen aning. Värt att testa? Ska man bara äta vad man vill eller mer av det man redan äter?

tossefar
2015-04-03, 15:24
Nej, du behöver inte en refeed-dag. Det du måste inse är att alla energitabeller för matvaror visar medelvärden, och att kaloriförbrukningen som maskinerna på gymmet uppger är rena gissningar. Du äter helt enkelt för mycket.

Din latlunch t.ex. verkar inte ha särskilt rimliga uträkningar.

RainbowGG
2015-04-03, 16:19
Nej, du behöver inte en refeed-dag. Det du måste inse är att alla energitabeller för matvaror visar medelvärden, och att kaloriförbrukningen som maskinerna på gymmet uppger är rena gissningar. Du äter helt enkelt för mycket.

Din latlunch t.ex. verkar inte ha särskilt rimliga uträkningar.

Jag vet verkligen inte hur jag skulle kunna äta ännu mindre. Alltså 2 hamburgare på 50g var? är det för mycket? Visst bröden var på 300 nånting kcal totalt och jag är kanske off med 25kcal men ännu mindre?
Hur jag räknar är att jag antingen kollar på förpackningen vad energivärdet är per 100g, eller på livsmedelsverkets hemsida. Sedan dividerar jag det med 100 och multiplicerar med vikten av min mat. Hur ska jag annars räkna?
Och så vet jag självfallet redan att maskinerna inte visar exakt vad jag förbrukar eftersom detta varierar från person till person.
Jag vet inte hur du kan säga att jag äter för mycket när du inte vet vilken mängd mat jag äter. Mina portioner är små och väger ofta runt 100g-150g beroende på vad det är för mat, eller lite mer när det är kalorisnål mat.
Jag är redan jäkligt hungrig typ hela tiden, även direkt efter att jag har ätit, något som jag inte var när jag faktiskt åt för mycket.

FairtradeDave
2015-04-03, 16:33
Nej, du behöver inte en refeed-dag. Det du måste inse är att alla energitabeller för matvaror visar medelvärden, och att kaloriförbrukningen som maskinerna på gymmet uppger är rena gissningar. Du äter helt enkelt för mycket.

Din latlunch t.ex. verkar inte ha särskilt rimliga uträkningar.

Du tror TS räknar fel på ~800kcal varje dag? Det är en djävligt hög felmarginal. Visst, matvarorna visar medelvärden, men nu har han stått stilla i vikt i en månad och div avvikelser från medelvärdena lär ha jämnats ut..

Eftersom han räknat ut sitt dagsbehov enligt Harris&Benedict-ekvationen så tar jag för givet att han inte håller på och justerar sitt energiintag utifrån vad maskinerna på gymmet säger.

Så tycker inte du ska vara så djävla tvärsäker på din sak när mycket talar för att han visst ligger på ett energiunderskott. Att man platår är också vanligt även om en månad är i absolut längsta laget.

FairtradeDave
2015-04-03, 16:34
Jag har ingen aning. Värt att testa? Ska man bara äta vad man vill eller mer av det man redan äter?

Sök på här på forumet efter refeed, jag är inte tillräckligt insatt i hur det fungerar tyvärr.

Jokester
2015-04-03, 17:23
Du äter för mycket eller rör på dig för lite. Att tipsa en överviktig person som fastnat om refeed är inte bara korkat det är oansvarigt också.

FairtradeDave
2015-04-03, 17:34
Du äter för mycket eller rör på dig för lite. Att tipsa en överviktig person som fastnat om refeed är inte bara korkat det är oansvarigt också.

Ah, ja. Förlåt. Att "överäta" ett par hundra kalorier en-två dagar vore riktigt djävla livsfarligt om viktnedgången stannat i en månad. Herregud vad oansvarigt. Skulle även säga att tipsa(som att det vore en rekommendation) är att överdriva. Jag slängde ut det som ett möjligt alternativ TS bör undersöka och se om det kanske vore tillämpligt för hans fall.

Att alla ska ifrågasätta TS förmåga att räkna kalorier är underligt. Det är lågstadiematte och en apa skulle klara av det. Nästan så man kan tro att folk inte har någon djupare kunskap utan bara upprepar samma mantra som alla andra hjärndöda idioter gör så fort någon står still i vikt, utan att reflektera över det enskilda fallet.

Och jo, jag är fullmedveten om hur en viktnedgång fungerar och att i många fall överskattar folk sin förbrukning eller underskattar sitt intag. I detta fallet tror jag dock inte det.

tossefar
2015-04-03, 18:11
Du tror TS räknar fel på ~800kcal varje dag? Det är en djävligt hög felmarginal. Visst, matvarorna visar medelvärden, men nu har han stått stilla i vikt i en månad och div avvikelser från medelvärdena lär ha jämnats ut..

Eftersom han räknat ut sitt dagsbehov enligt Harris&Benedict-ekvationen så tar jag för givet att han inte håller på och justerar sitt energiintag utifrån vad maskinerna på gymmet säger.

Så tycker inte du ska vara så djävla tvärsäker på din sak när mycket talar för att han visst ligger på ett energiunderskott. Att man platår är också vanligt även om en månad är i absolut längsta laget.


Ja du davve, antingen äter han mer än han tror, tränar mindre än han tror eller så är han en trollkarl. Du får själv välja vad du tror är rimligast.

INGET av det han skrivit tyder på att han ligger på energiunderskott. Vi kan inte få någon som helst information av eventuellt över/underskott av det han skriver. Det enda vi vet är att han inte går ned i vikt.

Eller hon. Vad vet jag.

FairtradeDave
2015-04-03, 18:30
Ja du davve, antingen äter han mer än han tror, tränar mindre än han tror eller så är han en trollkarl. Du får själv välja vad du tror är rimligast.

INGET av det han skrivit tyder på att han ligger på energiunderskott. Vi kan inte få någon som helst information av eventuellt över/underskott av det han skriver. Det enda vi vet är att han inte går ned i vikt.

Eller hon. Vad vet jag.

Hur får du det till att inget tyder på energiunderskott när hen äter ~1400kcal/dag och har ett dagsbehov på ~2100?

Världen är inte så svart och vit som du verkar tro. Det finns olika anledningar till att folk platåar, hormonrubbningar är en av dem, sjukdomar är en annan. Att ligga på underskott och inte tappa vikter på en-två veckor händer. Mitt rekord är 2,5 vecka trotts ett underskott på lite över 1000kalorier om dagen. Sen tappade jag 3kg på två dagar.

Det finns undantag till den gyllene regeln.

Jokester
2015-04-03, 18:46
Hur får du det till att inget tyder på energiunderskott när hen äter ~1400kcal/dag och har ett dagsbehov på ~2100?

Världen är inte så svart och vit som du verkar tro. Det finns olika anledningar till att folk platåar, hormonrubbningar är en av dem, sjukdomar är en annan. Att ligga på underskott och inte tappa vikter på en-två veckor händer. Mitt rekord är 2,5 vecka trotts ett underskott på lite över 1000kalorier om dagen. Sen tappade jag 3kg på två dagar.

Det finns undantag till den gyllene regeln.

Du motsäger ju dig själv köttskalle.
Dessutom bör ts ställas ut på museum om han inte tappar vikt trots underskott.

Pretorian
2015-04-03, 18:47
Prova att äta färre kalorier. Se vad som händer.

FairtradeDave
2015-04-03, 18:52
Du motsäger ju dig själv köttskalle.
Dessutom bör ts ställas ut på museum om han inte tappar vikt trots underskott.

Hur är det med läsförmågan?

herre-fucking-gud vad du lyckas tilta mig nu. Hur i helvete kan du inte förstå vad jag skrev? Och hur kan du hävda att jag säger emot mig själv när jag säger att det finns undantag till regeln och t.o.m nämner två förklaringar till det?

Action Fighter
2015-04-03, 18:56
Du kan faktiskt stå stilla i vikt under diet p.g.a. vattenansamling, efter ett tag går du alltid ned rätt snabba kilon under en kortare period dock. Viktnedgång är inte nödvändigtvis linjärt, är ganska ofta som det inte är det.

http://www.leangains.com/2010/01/how-to-deal-with-water-retention-part.html

Beemel
2015-04-03, 20:18
Hur får du det till att inget tyder på energiunderskott när hen äter ~1400kcal/dag och har ett dagsbehov på ~2100?

Världen är inte så svart och vit som du verkar tro. Det finns olika anledningar till att folk platåar, hormonrubbningar är en av dem, sjukdomar är en annan. Att ligga på underskott och inte tappa vikter på en-två veckor händer. Mitt rekord är 2,5 vecka trotts ett underskott på lite över 1000kalorier om dagen. Sen tappade jag 3kg på två dagar.

Det finns undantag till den gyllene regeln.

Nej, Är det ett underskott går man ner i vikt det är hela definitionen på underskott... går man inte ner i vikt så ligger man inte på underskott. Oavsett vad detta faktum beror på så kvar står faktum. Det är den nedgångna vikten (sett över tid och inte från dag till dag) som definerar vilket underskott man ligger på.

Och än en gång går man inte ner i vikt ligger man inte på underskott!

Action Fighter
2015-04-03, 20:38
Nej, Är det ett underskott går man ner i vikt det är hela definitionen på underskott... går man inte ner i vikt så ligger man inte på underskott. Oavsett vad detta faktum beror på så kvar står faktum. Det är den nedgångna vikten (sett över tid och inte från dag till dag) som definerar vilket underskott man ligger på.

Och än en gång går man inte ner i vikt ligger man inte på underskott!

Exakt, dock ska man inte vara orolig om det tar ett par dagar eller så och man står still. Rätt vare är så kommer man gå ned om allt är på plats! :)

FairtradeDave
2015-04-03, 20:41
Nej, Är det ett underskott går man ner i vikt det är hela definitionen på underskott... går man inte ner i vikt så ligger man inte på underskott. Oavsett vad detta faktum beror på så kvar står faktum. Det är den nedgångna vikten (sett över tid och inte från dag till dag) som definerar vilket underskott man ligger på.

Och än en gång går man inte ner i vikt ligger man inte på underskott!

Du behöver verkligen inte försöka förklara hur energiunderskott fungerar för mig, för jag är väldigt medveten om det. Det är intressant att du själv tar upp det faktum att det handlar sett över tid, när ni samtidigt verkar ignorera det när det gäller TS. En månad kan verka vara lång tid, men har hen drabbats av infektioner, hormonrubbningar eller annat så kan hen mycket väl ligga på energiunderskott utan att gå ner i vikt pga av t.ex. vätskesamling som Action Fighter påpekade.

Jag tjafsar inte emot att energiunderskott krävs för att gå ner i vikt, jag säger emot att ni ser det som en absolut att man gå ner i vikt trotts att det kan finns orsaker som förhindrar detta trots energiunderskott. Eller förnekar du helt och hållet att platåer existerar och tror att all viktminskning är linjär?

Och jag påstår inte heller att det är vanligt. Jag sa det även tidigare att i tråden att i regel gäller det att man inte ligger på underskott om man inte går ner i vikt. Men att helt förneka att det skulle finnas någon anledning till att en människa inte går ner i vikt trots underskott på en 30dagars period är fan ignorant och efterblivet.

Och nä, det där är verkligen inte definitionen av underskott. Det där är din lilla egna påhittade definition som visar på hur lite koll du har på kausalitet.

Carlo Fatface
2015-04-03, 21:06
Prova att äta färre kalorier. Se vad som händer.



Jag skulle göra precis tvärtom om jag låg på~800 kcal underskott och hamnat på en platå.

Men vi är alla olika.

Pretorian
2015-04-04, 08:03
Jag skulle göra precis tvärtom om jag låg på~800 kcal underskott och hamnat på en platå.

Men vi är alla olika.

TS ligger inte på 800 i underskott. TS räknar fel både på intag och förbrukning.

Action Fighter
2015-04-04, 10:26
TS ligger inte på 800 i underskott. TS räknar fel både på intag och förbrukning.

Verkar faktiskt som du har rätt här av att läsa trådstarten igen. TS verkar ju inte vara särskilt hård i sina beräkning. Skulle säga att han får ta och strikta till sina beräkningar. När han vet att han ligger på underskott så kommer han gå ned sett över en längre period. Dock kan självklart vattenretention inträffa ändå men jag upplever personligen att detta enbart händer när man kommer på lägre kroppsfett. Inträffar i princip alltid runt 12% att jag får en platå, sen en till runt 10%. Aldrig gått lägre än så men i år ska vi ned på ensiffrigt.

hoffmetal
2015-04-04, 12:10
2100 kcal på 170 cm 90 kg låter väldigt högt för en deff. Jag skulle nog säga att TS ska ligga på runt 1500-1800 kcal om dagen.

Enligt mina egna erfarenheter så verkar det mer rimligt. När jag vägde 100 kg på 180 cm deffade jag på 1500 kcal. Fick fina resultat av det. Ibland blev det självklart högre intag men jag gick aldrig över 1800 kval.

MuskelMasen
2015-04-04, 12:51
2100 kcal på 170 cm 90 kg låter väldigt högt för en deff. Jag skulle nog säga att TS ska ligga på runt 1500-1800 kcal om dagen.

Enligt mina egna erfarenheter så verkar det mer rimligt. När jag vägde 100 kg på 180 cm deffade jag på 1500 kcal. Fick fina resultat av det. Ibland blev det självklart högre intag men jag gick aldrig över 1800 kval.


Wat. Hur stort underskott var det?!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

hoffmetal
2015-04-04, 12:54
Wat. Hur stort underskott var det?!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Runt fem hundra. Hög bf dock. Nu har väl ts dock inte specificerat vad hans bf ligger på.

MuskelMasen
2015-04-04, 12:56
Runt fem hundra. Hög bf dock. Nu har väl ts dock inte specificerat vad hans bf ligger på.


Kan inte ha tränat eller varit särskilt aktiv med sån låg förbrukning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

hoffmetal
2015-04-04, 13:06
Kan inte ha tränat eller varit särskilt aktiv med sån låg förbrukning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jodå. Körde en 5x5. Detta var för typ två år sen så det var mycket nybörjargains. Man blev starkare utan att äta liksom.

Nu kör jag dock så pass tunga vikter så jag måste öka mitt intag. Annars pallar jag inte lyfta.