handdator

Visa fullständig version : Öka basövningsstyrka och massa


BTA51
2015-04-02, 15:50
Jag är 25, 177 lång och väger 81. Ligger på kaloriplus. Har framförallt tränat kampsport och basövningar men nu tänkte jag köra bara gym och löpning fram till hösten och målet är att få upp styrkan i basövningar och öka massa. Hur hade ni lagt upp träningen?

Mina maxlyft vet jag inte men mina 5x5 lyft är för närvarande:

Bänk: 75
Stående militärpress: 37.5
Marlyft: 130
Knäböj: 95
Stångrodd: 70

Dessa har jag fått fram genom att köra Stronglift nu några veckor under våren. Knäböjen och marken ökade bra men båda pressövningarna fick jag knappt några ökningar alls och känns som alla övningarna tagit ganska mycket stopp nu. I och med att jag har fler dagar på mig nu och kan träna i princip varje dag i veckan tänkte jag gå över till nån form av split istället och slänga på lite mer volym. Målet är i första hand att få upp dessa lyften ytterligare men skulle också gärna få upp massan i de mesta. Hur hade ni lagt upp träningen? Hela veckan är fri och jag är van vid att träna både mycket volym och nästan varje dag så är ganska fritt att lägga upp hur ni vill.

Över vintern körde jag rullande 4-split (ben, bröst/triceps, rygg/biceps och axlar/underarmar) utan vilodagar som funkade bra och där jag ökade väldigt mycket så det är vad jag funderat på att köra igen.

BTA51
2015-04-02, 15:52
Jag tar kreatin, whey, HMB och omega-3 ifall det är intressant.

BTA51
2015-04-02, 15:54
Det jag framförallt väger mellan är 3-split eller 4-split. 4-split för att mina axlar ligger lite efter så det är skönt att kunna ge dem lite extra fokus, 3-split för att få in varje muskelgrupp oftare. 4-split ger också mer vila så kanske lägre skaderisk om man tänkt köra ganska hårt och utan vilodagar?

Edit: Menar såklart inte att jag helt låter bli att vila utan känner jag mig sliten eller har ont nånstans så vilar jag.

PureWhey
2015-04-02, 17:03
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

alphahanen2
2015-04-02, 17:12
Gillar P/P/L väldigt mycket för tillfället. Sen gäller det att lyfta tungt/lätt, sikta på progression samt äta och vila mycket.

maattee10
2015-04-02, 17:26
Gillar P/P/L väldigt mycket för tillfället. Sen gäller det att lyfta tungt/lätt, sikta på progression samt äta och vila mycket.

+1 på allt!