handdator

Visa fullständig version : Koloiter ge mig en minut...


Sidor : [1] 2

jenni
2015-04-02, 12:34
Hej älskade kolomedlemmar, jag skulle vilja be de som vill att hjälpa till och skriva på mot jakten på noshörningar, de är utrotningshotade, rätt akut också då det finns ca 5000st kvar av dessa vackra djur.
Tyvärr finns det människor inte värda kallas för människor, och de betalar för att få jaga och skjuta dessa djur att ha som troféer :(

Så om ni har en minut över så snälla gå in och skriv på, det hjälper mer än ni anar. Puss på er*cupid*
https://www.change.org/p/u-s-fish-and-wildlife-service-revoke-licences-to-trophy-hunters-to-kill-black-rhino-it-is-murder?just_created=true

http://i.imgur.com/YSkrOPu.jpg (http://imgur.com/YSkrOPu)

saigon
2015-04-02, 12:38
Skrivit på

The_RobRoy
2015-04-02, 12:47
Det är kört. Det finns 10 miljoner+ rika kineser som är övertygade att det är bra för kropp (och främst penis) att äta noshörningshorn. Dessa betalar fantasi-summor för lite horn. det skapar en sådan efterfrågan att det nu finns det 10 miljoner+ tok-fattiga afrikaner, som ser noshörningarna som en väg ur fattig-dommen.

Om 20 år kommer det finnas ett par kvar på Zoo, och någon hård bevakad inhägnad Nationalpark, that's it.

Sopsaft
2015-04-02, 12:48
Jag tänker inte skriva på.
Noshörningen är ett onödigt stort djur som i stort antal tar alldeles för mycket av jordens resurser i anspråk. Antalet sådana djur behöver snarare minskas, inte ökas.

xodd
2015-04-02, 12:56
Jag tänker inte skriva på.
Noshörningen är ett onödigt stort djur som i stort antal tar alldeles för mycket av jordens resurser i anspråk. Antalet sådana djur behöver snarare minskas, inte ökas.

Innebär det att det är dags att börja skjuta av människor?

mangemani
2015-04-02, 12:59
synd att nishörningen är utrotningshotad, men då alla dessa listor som det skrivs på hit och dit för det mesta inte hjälper något, så ser jag ingen poäng i att skriva på.
krävs nog annat än en lista för att något ska hända och ske.

Fuark
2015-04-02, 13:02
Jag gillar konceptet men om det inte ens finns pengar med i bilden så lär ingenting hända

Mental
2015-04-02, 13:03
It is murder? komigen, bara veganer anser att det är mord.

Man kan ju inte gärna mumsa på en skinkmacka samtidigt som man påstår att jakt är mord.

ByggarBertil
2015-04-02, 13:04
Skev på, får jag en massa spam mail nu så blir jag sur.

jenni
2015-04-02, 13:15
Tack ni som skriver på

Och nej ni får inget spam :)
Tror dock ni får ett mail ifall man lyckats uppnå den mängd signaturer som krävs för att få igenom en förändring kring jakten på dem

XXXL
2015-04-02, 13:16
Innebär det att det är dags att börja skjuta av människor?

Ja fast det är vi nog inte redo för än, när jorden är så pass överbefolkad så vi får restriktioner på hur många barn vi kan skaffa e.t.c så tror jag folk kommer börja kolla efter mer extrema lösningar.

Oxe
2015-04-02, 13:22
Innebär det att det är dags att börja skjuta av människor?

hellre skjuta av människor än noshörningar

MasterChief
2015-04-02, 13:23
Noshörningen är ett grymt häftigt djur och dess unikitet gör att vi gärna binder oss emotionellt till den. Enligt National Wildlife Federation så utrotas cirka 30000 arter om året. Människans skövlingar och beteende sätter sina spår. Ser man ur ett historiskt perspektiv har dock över 99% av alla arter utrotats sedan livets begynnelse.

Oxe
2015-04-02, 13:24
Skrev på och delade vidare på FB.

Skulle min röst spela roll så använder jag den gärna, ifall det inte gör nån skillnad är det ingen uppoffring man gjort iaf.

TranceII
2015-04-02, 13:26
Den jägaren gör mer bra för noshörningarna än vad du gör Jenni. Att sälja jakträttigheter till gamla eller farliga noshörningar för hundratusentals dollar som går till konservation är något jag ser som rätt bra. Det säkerställer nog deras fortlevnad och ger motivation för regeringar och befolkningar där att bevara dem.

http://www.cnn.com/2014/01/16/us/black-rhino-hunting-permit/

Snubben
2015-04-02, 13:30
Den olagliga jakten på noshörning är förkastlig. Det Ni skriver på där handlar om att förbjuda avskjutning av dåliga avelsdjur/djur som har oönskat beteende.

Idiotiskt initiativ av folk som inte vet något. Bara idioter som inte förstår bättre skriver på.

xodd
2015-04-02, 13:49
Ja fast det är vi nog inte redo för än, när jorden är så pass överbefolkad så vi får restriktioner på hur många barn vi kan skaffa e.t.c så tror jag folk kommer börja kolla efter mer extrema lösningar.


hellre skjuta av människor än noshörningar

Det jag menar är att man får vara konsekvent i sitt tänkande när man resonerar på det sättet. Att utrota en hel art bara för att något "utnyttjar för mycket resurser" är en rätt bisarr tanke, framför allt om man ser människans sjuka utnyttjande av resurser kontra noshörningens.

jenni
2015-04-02, 13:57
Den olagliga jakten på noshörning är förkastlig. Det Ni skriver på där handlar om att förbjuda avskjutning av dåliga avelsdjur/djur som har oönskat beteende.

Idiotiskt initiativ av folk som inte vet något. Bara idioter som inte förstår bättre skriver på.

Det handlar om att skjuta djur oavsett, det regleras dåligt och det är friska djur som skjuts av trofeejägare!

Snubben
2015-04-02, 14:02
Det handlar om att skjuta djur oavsett, det regleras dåligt och det är friska djur som skjuts av trofeejägare!

Det regleras stenhårt och det är djur som kommer att skjutas vare sig du vill det eller inte då de har någon avkomma som inte gynnar deras grupp långsiktigt. Dessa länder väljer att sälja jakten på dessa djur som är sjuka för att få in $$$ för att kunna förvalta de friska noshörning, bidrar till att förhindra svartjakt, kan driva avelsprogram mm.

Du har ingen aning om vad du pratar om och det du gör är precis emot det du faktiskt vill göra - rädda noshörningen.

jenni
2015-04-02, 14:06
Det regleras stenhårt och det är djur som kommer att skjutas vare sig du vill det eller inte då de har någon avkomma som inte gynnar deras grupp långsiktigt. Dessa länder väljer att sälja jakten på dessa djur som är sjuka för att få in $$$ för att kunna förvalta de friska noshörning, bidrar till att förhindra svartjakt, kan driva avelsprogram mm.

Du har ingen aning om vad du pratar om och det du gör är precis emot det du faktiskt vill göra - rädda noshörningen.

Jag har en vän som jobbar med djur och är insatt mer än vad jag nu är, jag lägger in hennes insta så kan du se att det inte är som du tror

@simoneboinay

Hennes huvudsakliga uppdrag är dock ta hand om vilda kattdjur :)

Snubben
2015-04-02, 14:19
Jag har en vän som jobbar med djur och är insatt mer än vad jag nu är, jag lägger in hennes insta så kan du se att det inte är som du tror

@simoneboinay

Hennes huvudsakliga uppdrag är dock ta hand om vilda kattdjur :)

Jag tar ditt ord för att hon arbetar med vilda kattdjur, det betyder däremot inget. Har stött på min del av "folk som är så jävla duktiga och livsräddare och fan allt" som har trott de gjort gott men istället förstört något utav ... .



Jag får väl hoppas att jag har någon tyngd i det jag säger. Om det gör någon skillnad så är svågern just nu och skjuter av ett lejon och en leopard någonstans i Afrika med ett par ryssar (som köpt dessa s k. "trofé-djur").

Djuren kommer att skjutas av vare sig eller då (om jag minns rätt) ena är sjuk och den andra är missbildad och det är inte bra för deras lilla population om dessa sprider sig vidare. Då är det bättre att dra in några $$$ för att kunna arbeta vidare med viltvården, i det långsiktiga perspektivet.

jenni
2015-04-02, 15:55
Jag tar ditt ord för att hon arbetar med vilda kattdjur, det betyder däremot inget. Har stött på min del av "folk som är så jävla duktiga och livsräddare och fan allt" som har trott de gjort gott men istället förstört något utav ... .



Jag får väl hoppas att jag har någon tyngd i det jag säger. Om det gör någon skillnad så är svågern just nu och skjuter av ett lejon och en leopard någonstans i Afrika med ett par ryssar (som köpt dessa s k. "trofé-djur").

Djuren kommer att skjutas av vare sig eller då (om jag minns rätt) ena är sjuk och den andra är missbildad och det är inte bra för deras lilla population om dessa sprider sig vidare. Då är det bättre att dra in några $$$ för att kunna arbeta vidare med viltvården, i det långsiktiga perspektivet.

Har du något underlag för ditt uttalande ang vilka noshörningar det är som skjuts? För det är defenitivt inte farliga/skadade eller sjuka djur!
Och du har kanske även info om att det är ryssar som åker ner dit och jagar?

Det finns ingen garanti för vilka djur som skjuts! Att de auktionerar ut till rika idioter med gevär som knappast bryr sig om vilket bytet är ren o h skär utrotning!!!

xodd
2015-04-02, 16:06
Har du något underlag för ditt uttalande ang vilka noshörningar det är som skjuts? För det är defenitivt inte farliga/skadade eller sjuka djur!
Och du har kanske även info om att det är ryssar som åker ner dit och jagar?

Det finns ingen garanti för vilka djur som skjuts! Att de auktionerar ut till rika idioter med gevär som knappast bryr sig om vilket bytet är ren o h skär utrotning!!!

Man måste ju skilja på viltvård och tjuvjakt. Tjuvjakt leder till att man riskerar att utrota och är bedrövligt. Viltvård innebär att man försöker få fram en så livsduglig population som möjligt genom att just aktivt selektera bort dom djuren som inte är önskade/skadade/younameit. Om det nu är så att man säljer rätten att skjuta djur som ändå skall bort är det väl något positivt, man tjänar pengar på det som i sin tur kan återinvesteras för att främja arten.

När det kommer till viltvård av noshörning måste man dock antagligen vara oerhört försiktig när det kommer till just att skjuta av djur. Dom tar lång tid innan dom kan bli dräktiga och inte många ungar. Jämför med till exempel vildsvin (Som för övrigt får jagas nästan året runt i Sverige), där en sugga kan få sin första kull kultingar innan ett års ålder.

Tvivlar på att det rör sig om tjuvjakt när någon faktiskt betalt 350000$ för det hela, och dess utom på licens. Antagligen tar dom inte första bästa djur och skjuter det, utan dom vet mycket väl vilket djur som skall skjutas.

jenni
2015-04-02, 16:27
Man måste ju skilja på viltvård och tjuvjakt. Tjuvjakt leder till att man riskerar att utrota och är bedrövligt. Viltvård innebär att man försöker få fram en så livsduglig population som möjligt genom att just aktivt selektera bort dom djuren som inte är önskade/skadade/younameit. Om det nu är så att man säljer rätten att skjuta djur som ändå skall bort är det väl något positivt, man tjänar pengar på det som i sin tur kan återinvesteras för att främja arten.

När det kommer till viltvård av noshörning måste man dock antagligen vara oerhört försiktig när det kommer till just att skjuta av djur. Dom tar lång tid innan dom kan bli dräktiga och inte många ungar. Jämför med till exempel vildsvin (Som för övrigt får jagas nästan året runt i Sverige), där en sugga kan få sin första kull kultingar innan ett års ålder.

Tvivlar på att det rör sig om tjuvjakt när någon faktiskt betalt 350000$ för det hela, och dess utom på licens. Antagligen tar dom inte första bästa djur och skjuter det, utan dom vet mycket väl vilket djur som skall skjutas.

Det hade ju varit en annan sak om det vore till ders räddning och gynnade noshörningen, nu vittnar ju folk på plats att jakten inte går till som den ska :(

TranceII
2015-04-02, 19:17
Det hade ju varit en annan sak om det vore till ders räddning och gynnade noshörningen, nu vittnar ju folk på plats att jakten inte går till som den ska :(

Vem vittnar om det?

MasterChief
2015-04-02, 19:21
CNN har en hyggligt objektiv artikel om åsikterna i detta:

http://www.cnn.com/2014/01/10/us/black-rhino-hunting-permit/

micke81
2015-04-02, 19:27
Jag har en vän som jobbar med djur och är insatt mer än vad jag nu är, jag lägger in hennes insta så kan du se att det inte är som du tror

@simoneboinay

Hennes huvudsakliga uppdrag är dock ta hand om vilda kattdjur :)

Är Simone oxå ryska?

REDaction
2015-04-02, 19:27
Intressant artikel. Blir inte helt övertygad av detta citat:

"They've already picked out two or three black rhino males that are old, nonbreeding males that are not contributing to the population anymore," Carter said. "We know it's the right way to do it. We're relying on science and biologists. This is the best way to support the population of black rhinos."

Förövrigt, kul att du känner @simoneboinay, jenni. Följer självklart hon och BJWT :)

R Scarpa27
2015-04-02, 19:34
noshörningen blir säkert något man bara kan se i böcker i framtiden och peka och säga sådana där levde på den tiden.
precis som vi tittar på dinosaurier i böcker idag =P

usch för männskligheten, tycker synd om djuren att behöva ha människor omkring sig.
hur smarta människan än tror att den är, så är det människan som förstört jord, och bildat ett onormalt samhälle =P.

jenni
2015-04-02, 19:36
Vem vittnar om det?
Människor på plats

CNN har en hyggligt objektiv artikel om åsikterna i detta:

http://www.cnn.com/2014/01/10/us/black-rhino-hunting-permit/
Synd att de bara har med ena sidan i inslaget
Är Simone oxå ryska?
Nope, she's not :)

Intressant artikel. Blir inte helt övertygad av detta citat:



Förövrigt, kul att du känner @simoneboinay, jenni. Följer självklart hon och BJWT :)
Min barndomsvän är bästis med henne, dock har ju Simone lämnat Miami i förmån att jobba med djuren, stark tjej som jag ser upp till
BJWT är också en favorit :)

micke81
2015-04-02, 19:40
noshörningen blir säkert något man bara kan se i böcker i framtiden och peka och säga sådana där levde på den tiden.
precis som vi tittar på dinosaurier i böcker idag =P

usch för männskligheten, tycker synd om djuren att behöva ha människor omkring sig.
hur smarta människan än tror att den är, så är det människan som förstört jord, och bildat ett onormalt samhälle =P.

Njae människor är troligen inte det första djuret som blivit lite onödigt dominant och därmed lyckats haverera sitt eget habitat,däremot är vi troligen ganska unika i hur snabbt vi åstadkommit detta. som källa kan nämnas en ganska intressant kurva på naturhistoriska riksmuseet som visar antal arter över tid och den kurvan visar på kraftiga minskningar i artrikedom som är återkommande.

jenni
2015-04-02, 19:41
noshörningen blir säkert något man bara kan se i böcker i framtiden och peka och säga sådana där levde på den tiden.
precis som vi tittar på dinosaurier i böcker idag =P

usch för männskligheten, tycker synd om djuren att behöva ha människor omkring sig.
hur smarta människan än tror att den är, så är det människan som förstört jord, och bildat ett onormalt samhälle =P.

Tigar blir nog näst, och rätt chockerande hur snabbt hajar börjar minska, vidrigt att man i Asien föredrar hajfens soppa framför att bevara arten eller ens fiska dem på ett adekvat sätt :(

micke81
2015-04-02, 19:41
Nope, she's not :)




Tycker hon bara om att resa till Ryssland?

jenni
2015-04-02, 19:44
Tycker hon bara om att resa till Ryssland?

Nää, tror knappt hon varit där, kanske en gång med vår gemensamma vän. Hon är ju normalt baserad i us

TranceII
2015-04-02, 19:44
Människor på plats


Var kan jag läsa om det?

MasterChief
2015-04-02, 19:45
Synd att de bara har med ena sidan i inslaget

Prova att läsa hela artikeln innan du uttalar dig.

Edit: eller menar du videon? Den funkar inte på mobilen så det kan jag inte uttala mig om.

jenni
2015-04-02, 19:45
Var kan jag läsa om det?

Kontakta simone på insta så kan hon nog förse dig med den informationen :)

jenni
2015-04-02, 19:46
Prova att läsa hela artikeln innan du uttalar dig.

Jag läste den, jag uttalade mig dock om inslaget! Vilket jag även skrev

micke81
2015-04-02, 19:47
Nää, tror knappt hon varit där, kanske en gång med vår gemensamma vän. Hon är ju normalt baserad i us

Tycker du att hennes instagramkonto är trovärdigt?
Gemensam vän?,är det vanligt med vänner man aldrig träffar/träffat i din vänskapskrets?
Baserad?

MasterChief
2015-04-02, 19:48
Jag läste den, jag uttalade mig dock om inslaget! Vilket jag även skrev

Japp, förstod det försent. Editerade mitt inlägg.

jenni
2015-04-02, 19:50
Tycker du att hennes instagramkonto är trovärdigt?
Gemensam vän?,är det vanligt med vänner man aldrig träffar/träffat i din vänskapskrets?
Baserad?

Ja jag har träffat henne? Men jag bor i sverige nu och reser inte lika ofta till Miami längre. Vad menar du trovärdigt? Klart det är, hon har haft som mål att jobba med djur i flera år, men det blev bara nu nyligen som hon faktiskt flyttade ner till gården.
Med baserad menar jag bosatt, sorry tänker inte på svenska alltid

R Scarpa27
2015-04-02, 19:51
Njae människor är troligen inte det första djuret som blivit lite onödigt dominant och därmed lyckats haverera sitt eget habitat,däremot är vi troligen ganska unika i hur snabbt vi åstadkommit detta. som källa kan nämnas en ganska intressant kurva på naturhistoriska riksmuseet som visar antal arter över tid och den kurvan visar på kraftiga minskningar i artrikedom som är återkommande.

vet inte om jag tycker människans utveckling är så unik, vi själva jämför oss med allt annat och anser oss som smarta.
vem vet bananflugorna kanske flyger och skrattar åt oss hur dumma vi ser ut och beter oss.
haha.
men jag fattar endå din teori vad du menar. men allt går att se på från flera vinklar och håll :D

jenni
2015-04-02, 19:52
Japp, förstod det försent. Editerade mitt inlägg.

Ingen fara, men ja det vara bara en som intervjuades i videon,

kebne
2015-04-02, 19:54
Jenni, lovar du att det är en bra sak att skriva på?

micke81
2015-04-02, 19:54
Ja jag har träffat henne? Men jag bor i sverige nu och reser inte lika ofta till Miami längre. Vad menar du trovärdigt? Klart det är, hon har haft som mål att jobba med djur i flera år, men det blev bara nu nyligen som hon faktiskt flyttade ner till gården.
Med baserad menar jag bosatt, sorry tänker inte på svenska alltid

Syftar på att din "vän" skulle ha en "gemensam" vän med dig i Ryssland som hon känner utan att träffa/träffat personen.
Nej ett konto som till största delen har en massa bilder som knappast ger intrycket att vara tagna av inehavaren ser inte trovärdigt ut.
Du är säker på att du inte bara är ett ryskt troll? dessa är ganska vanliga inom andra sammanhang.

Baseras låter snarare som Bosatt för att göra någon form av myndighetsjobb i främmande land eller motsvarande.

MasterChief
2015-04-02, 19:55
Ingen fara, men ja det vara bara en som intervjuades i videon,

Ok, synd då artikeln faktiskt lyfte typ fyra olika synvinklar.

VikG
2015-04-02, 19:56
Vad vore big five utan noshörningen?

micke81
2015-04-02, 19:58
vet inte om jag tycker människans utveckling är så unik, vi själva jämför oss med allt annat och anser oss som smarta.
vem vet bananflugorna kanske flyger och skrattar åt oss hur dumma vi ser ut och beter oss.
haha.
men jag fattar endå din teori vad du menar. men allt går att se på från flera vinklar och håll :D

Haha bra jag gillar människor som kan se fler synvinklar än de som tycks vara uppenbara:d

delta_mats
2015-04-02, 20:02
Det är väl klart att det även finns en utbredd tjuvjakt på noshörning. Dels av utomstående trofejägare som betalar bra pengar för att bli guidade och få skjuta, dels av innevånare själva som tjänar bra pengar av att sälja hornen.

jenni
2015-04-02, 20:02
Jenni, lovar du att det är en bra sak att skriva på?
Det lovar jag, eller om du är emot dödandet av utrotningshotade arter,
Detta är ju bara en täckmantel för att få skjuta dem lagligt
Syftar på att din "vän" skulle ha en "gemensam" vän med dig i Ryssland som hon känner utan att träffa/träffat personen.
Nej ett konto som till största delen har en massa bilder som knappast ger intrycket att vara tagna av inehavaren ser inte trovärdigt ut.
Du är säker på att du inte bara är ett ryskt troll? dessa är ganska vanliga inom andra sammanhang.

Min vän bor i Miami också, vill du ha full story??
Våra familjer är vänner, jag har känt henne sedan 5års åldern, vid 20+ flyttade hon till USA, och blev roommate med Simone, de har nu varit bästa vänner i över 10år, det är så jag träffade henne pga min vän/hennes bästis.
Något mer du vill veta? :)
Kontot är till för att dela med sig av vardag och info om djurarbetet. Inga bikinibilder eller cymbaler med powerdrinks och proteinburkar i fokus.
Jag är förmodligen ett troll, jag är rysk, och tjej och ej pk, troll!

kebne
2015-04-02, 20:04
Det lovar jag, eller om du är emot dödandet av utrotningshotade arter,
Detta är ju bara en täckmantel för att få skjuta dem lagligt


Min vän bor i Miami också, vill du ha full story??
Våra familjer är vänner, jag har känt henne sedan 5års åldern, vid 20+ flyttade hon till USA, och blev roommate med Simone, de har nu varit bästa vänner i över 10år, det är så jag träffade henne pga min vän/hennes bästis.
Något mer du vill veta? :)
Kontot är till för att dela med sig av vardag och info om djurarbetet. Inga bikinibilder eller cymbaler med powerdrinks och proteinburkar i fokus.
Jag är förmodligen ett troll, jag är rysk, och tjej och ej pk, troll!
Jag och rhinos är soul brothaz/sistaz. Stora, fula och griniga, klart de ska vara kvar. Signat!

jenni
2015-04-02, 20:04
Ok, synd då artikeln faktiskt lyfte typ fyra olika synvinklar.

Kan nog finnas en fortsättning med motpartens åsikt? Det är ju rätt många involverade i ämnet, inte kan de bara låta ena sidan komma till tals? :)

jenni
2015-04-02, 20:05
Jag och rhinos är soul brothaz/sistaz. Stora, fula och griniga, klart de ska vara kvar. Signat!

*cupid*

Jakobson
2015-04-02, 20:54
Har delat på fb, hoppas du är nöjd nu!

xodd
2015-04-02, 21:06
Klart som korvspad det är dumt med tjuvjakt, men det är ju faktiskt inte det ni skriver under. Det ni skriver under ett motstånd till att skjuta av ett par gamla djur till fördel för en väldig massa pengar som kommer stå den övriga stammen till gagn och således kommer användas till att kunna bevara noshörningarna.

Eller är det helt enkelt så att det är jakt i sig ni är emot?

Blaine
2015-04-02, 21:06
Facebook-delning och påskrivning av en lista kommer att rädda noshörningarna samt vår planet.

Jakobson
2015-04-02, 21:10
Facebook-delning och påskrivning av en lista kommer att rädda noshörningarna samt vår planet.

Men va fan, något kan det ge, ju fler som nås av informationen desto bättre och så slipper man tjatiga sms också

David_wigren
2015-04-02, 21:30
Jag tänker inte skriva på.
Noshörningen är ett onödigt stort djur som i stort antal tar alldeles för mycket av jordens resurser i anspråk. Antalet sådana djur behöver snarare minskas, inte ökas.

Jordens resurser? Noshörningar är växtätare som för det mesta lever på gräs. Gräs som i många fall är anpassade för att bli betade på, och mår dessutom bättre av det. Noshörningarna tar ingen plats ifrån någon annan än oss människor. Skulle inte noshörningarna funnits där dom finns hade det istället funnits någon annan art som betar.

Blaine
2015-04-02, 21:34
Men va fan, något kan det ge, ju fler som nås av informationen desto bättre och så slipper man tjatiga sms också

Ja, det är fint med initiativ, men saken är den att detta vet de flesta redan om, och sedan tror folk att de genom att fylla i eller skriva på något tror att de agerar och gör något åt saken, medan det i själva verket är en illusion.

Efteråt lutar de tillbaka i stolen och tror på en förändring och att de har medverkat i något, men de har i själva verket inte gjort ett skit. Vill man på riktigt göra något så behövs riktiga handlingar, politik och/eller pengar inblandade.

Facebook-delning kan fungera ibland, men detta är inget sådant ärende.

Shqypnia
2015-04-02, 21:35
Jag har skrivit på. Sett flertalet dokumentär om detta. Det är ett stort problem och det är oerhört svårt att förhindra.
Oerhört tråkigt om människan utrotar de.

TranceII
2015-04-02, 21:36
Jag har skrivit på. Sett flertalet dokumentär om detta. Det är ett stort problem och det är oerhört svårt att förhindra.
Oerhört tråkigt om människan utrotar de.

Vad är ett stort problem?

svenbanan
2015-04-02, 21:38
Jag skulle gärna skriva på en lista om jag trodde det var för en god sak. Tycker inte informationen i denna tråd visat att denna "jakt" är ett problem för noshörningarnas fortlevnad. Dock är jag inte helt övertygad om motsatsen heller. Så än så länge tänker jag inte skriva på nån lista åt något håll...

Exdiaq
2015-04-02, 21:42
Hoppas att någon tagit upp det tidigare, om inte:


Jakträtt säljs som handelsvara till de som har råd (läs: det är svindyrt).
Den som säljer jakten har ett intresse i att kunna tillhandahålla jakt i det långa loppet för fortsatta inkomster.
För att kunna tillhanda hålla jakt i det långa loppet krävs en livskraftig population.
För att en livskraftig population ska kunna existera måste området kunna bära populationen (läs: vård av mat- och vattentillgångar), rätt djur måste skjutas (läs: inte honor med ungar) och tjuvjägare måste hållas borta.


Ser absolut inget som helst negativt med detta. Djuren lever ett bra liv och dör snabbt och relativt smärtfritt, tjuvjägare hålls borta, jägaren får en trofé och inte allt för sällan så får lokalt folk väldigt mycket kött (läs: en lyxvara för många).

Köpjakt är inte ett problem för arters överlevnad utan det är snarare en stark motståndare till tjuvjakten som är den jakt som verkligen hotar diverse arter.

Exdiaq
2015-04-02, 21:53
Vad är ett stort problem?

Allt! Det har jag sett flera dokumentärer om.

svenbanan
2015-04-02, 21:55
Hoppas att någon tagit upp det tidigare, om inte:


Jakträtt säljs som handelsvara till de som har råd (läs: det är svindyrt).
Den som säljer jakten har ett intresse i att kunna tillhandahålla jakt i det långa loppet för fortsatta inkomster.
För att kunna tillhanda hålla jakt i det långa loppet krävs en livskraftig population.
För att en livskraftig population ska kunna existera måste området kunna bära populationen (läs: vård av mat- och vattentillgångar), rätt djur måste skjutas (läs: inte honor med ungar) och tjuvjägare måste hållas borta.


Ser absolut inget som helst negativt med detta. Djuren lever ett bra liv och dör snabbt och relativt smärtfritt, tjuvjägare hålls borta, jägaren får en trofé och inte allt för sällan så får lokalt folk väldigt mycket kött (läs: en lyxvara för många).

Köpjakt är inte ett problem för arters överlevnad utan det är snarare en stark motståndare till tjuvjakten som är den jakt som verkligen hotar diverse arter.

Det skulle ju kunna vara ett problem om det inte är tillräckligt seriöst organiserat/övervakat från myndighetshåll. Dvs om det går att muta sig till att få rättigheterna för att skjuta några djur eller nåt liknade. Man kan ju tänka sig att vissa i så fall skulle kunna tänka sig att glida in för att tjäna lite snabba pengar och har ingen tanke på att göra detta på ett långsiktigt sätt.

Det är i alla fall ett möjligt scenario. Om det ligger till så i detta fall, eller om allt sköts på ett bra sätt har jag ingen koll på.

Sköts det tillräckligt bra så håller jag med om att det är ett bra sätt att finansiera viltvården. Men afrika är ju å andra sidan känt för att vara mer korrumperat än sicilien... Svårt att veta...

Exdiaq
2015-04-02, 22:08
Det skulle ju kunna vara ett problem om det inte är tillräckligt seriöst organiserat/övervakat från myndighetshåll. Dvs om det går att muta sig till att få rättigheterna för att skjuta några djur eller nåt liknade. Man kan ju tänka sig att vissa i så fall skulle kunna tänka sig att glida in för att tjäna lite snabba pengar och har ingen tanke på att göra detta på ett långsiktigt sätt.

Det är i alla fall ett möjligt scenario. Om det ligger till så i detta fall, eller om allt sköts på ett bra sätt har jag ingen koll på.

Sköts det tillräckligt bra så håller jag med om att det är ett bra sätt att finansiera viltvården. Men afrika är ju å andra sidan känt för att vara mer korrumperat än sicilien... Svårt att veta...

Skippa myndigheten helt och hållet istället och problemet är löst. Det finns ingen att muta utan vill tjuvjägare jaga får de göra det på en jakträttsinnehavarens mark utan att denne får reda på det, något som kan te sig rätt svårt med tanke på vilka summor som kan gå förlorade för ägaren och vilka resurser som lokalbefolkningen kan gå miste om (kött). Det i sig är ett rätt starkt incitament att ta itu med tjuvjägare. Förenat med betydligt större risk för tjuvjägare jämfört med att muta en tjänsteman.

eiri
2015-04-02, 22:10
Det är kört. Det finns 10 miljoner+ rika kineser som är övertygade att det är bra för kropp (och främst penis) att äta noshörningshorn. Dessa betalar fantasi-summor för lite horn. det skapar en sådan efterfrågan att det nu finns det 10 miljoner+ tok-fattiga afrikaner, som ser noshörningarna som en väg ur fattig-dommen.

Om 20 år kommer det finnas ett par kvar på Zoo, och någon hård bevakad inhägnad Nationalpark, that's it.

this.

svenbanan
2015-04-02, 22:13
Skippa myndigheten helt och hållet istället och problemet är löst. Det finns ingen att muta utan vill tjuvjägare jaga får de göra det på en jakträttsinnehavarens mark utan att denne får reda på det, något som kan te sig rätt svårt med tanke på vilka summor som kan gå förlorade för ägaren och vilka resurser som lokalbefolkningen kan gå miste om (kött).

Vad händer ifall jakträttsinehavaren bestämmer sig för att "Äh fan nu vill jag dra till Las Vegas istället för att bo här på savannen. --Noshörnings REA, skjut två till priset av en, allt ska bort!!!--"? Vad ska då förhindra att han låter skjuta av alla djuren och bli miljonär över en natt?

Dessutom: Hur det ser ut just nu är väl det som är mest intressant ifall man inte vet ifall listan är bra eller anus... Dvs hur ser kontrollen ut just nu?

Exdiaq
2015-04-02, 22:26
Vad händer ifall jakträttsinehavaren bestämmer sig för att "Äh fan nu vill jag dra till Las Vegas istället för att bo här på savannen. --Noshörnings REA, skjut två till priset av en, allt ska bort!!!--"? Vad ska då förhindra att han låter skjuta av alla djuren och bli miljonär över en natt?

Dessutom: Hur det ser ut just nu är väl det som är mest intressant ifall man inte vet ifall listan är bra eller anus... Dvs hur ser kontrollen ut just nu?

Absolut ingenting. Vad förhindrar detta om en myndighet har kontroll över det hela? Absolut ingenting.

Mig veterligen är det väldigt sällsynt, av förklarliga skäl, att privata markägare som säljer jakt råkar ut för tjuvjakt. Men det är inte direkt någon jakt jag själv är det minsta intresserad av att genomföra så är ingen expert.

svenbanan
2015-04-02, 22:38
Absolut ingenting. Vad förhindrar detta om en myndighet har kontroll över det hela? Absolut ingenting.

Mig veterligen är det väldigt sällsynt, av förklarliga skäl, att privata markägare som säljer jakt råkar ut för tjuvjakt. Men det är inte direkt någon jakt jag själv är det minsta intresserad av att genomföra så är ingen expert.

Om en myndighet har kontrollen är väl tanken att diverse direktiv om hur jakten ska bedrivas måste följas, och att landägaren inte ska kunna bli miljonär över en natt. Kommer korrumption in i bilden är det såklart kört.

Vad är det som förhindrar att sveriges jägare skjuter många fler älgar än jaktlagen blivit tilldelade? Nåt i stil med att det är illegalt att skjuta fler och att de då måste ägna sig åt tjuvjakt. Enda sättet att få skjuta fler älgar är väl att jaktlaget mutar rätt person i myndigheten. Tror det är större chans att dessa mutor kan funka i afrika än sverige.

Exdiaq
2015-04-02, 22:51
Om en myndighet har kontrollen är väl tanken att diverse direktiv om hur jakten ska bedrivas måste följas, och att landägaren inte ska kunna bli miljonär över en natt. Kommer korrumption in i bilden är det såklart kört.

Vad är det som förhindrar att sveriges jägare skjuter många fler älgar än jaktlagen blivit tilldelade? Nåt i stil med att det är illegalt att skjuta fler och att de då måste ägna sig åt tjuvjakt. Enda sättet att få skjuta fler älgar är väl att jaktlaget mutar rätt person i myndigheten. Tror det är större chans att dessa mutor kan funka i afrika än sverige.

Vilket det alltid gör när det handlar om sådana summor. Då blir myndigheten ett väldigt bra verktyg för personer som vill ha snabba pengar då de med hjälp av myndighetens våld kan tvinga markägaren att upplåta sin egendom till andra som då kan tjäna storkovan utan att behöva ta hänsyn till varken egendomen eller ägaren.

Hur många jägare känner du egentligen? Pröva att insinuera att enda anledningen till att de bedriver sund viltvård är för att det sitter byråkrater med pekpinnar och se vilken reaktion du får.

jenni
2015-04-02, 22:57
Har delat på fb, hoppas du är nöjd nu!

Förstår inte varför du skriver det här när jag redan vet om det....

jenni
2015-04-02, 22:59
Hoppas att någon tagit upp det tidigare, om inte:


Jakträtt säljs som handelsvara till de som har råd (läs: det är svindyrt).
Den som säljer jakten har ett intresse i att kunna tillhandahålla jakt i det långa loppet för fortsatta inkomster.
För att kunna tillhanda hålla jakt i det långa loppet krävs en livskraftig population.
För att en livskraftig population ska kunna existera måste området kunna bära populationen (läs: vård av mat- och vattentillgångar), rätt djur måste skjutas (läs: inte honor med ungar) och tjuvjägare måste hållas borta.


Ser absolut inget som helst negativt med detta. Djuren lever ett bra liv och dör snabbt och relativt smärtfritt, tjuvjägare hålls borta, jägaren får en trofé och inte allt för sällan så får lokalt folk väldigt mycket kött (läs: en lyxvara för många).

Köpjakt är inte ett problem för arters överlevnad utan det är snarare en stark motståndare till tjuvjakten som är den jakt som verkligen hotar diverse arter.

Fast det är ju inte alls så bra, vi har bara 5000 noshörningar kvar, vi har inte råd att skjuta dem!

jenni
2015-04-02, 23:00
Sen "råkade" det skjutas en hona som hade en föl förut, råkade!!

svenbanan
2015-04-02, 23:19
Vilket det alltid gör när det handlar om sådana summor. Då blir myndigheten ett väldigt bra verktyg för personer som vill ha snabba pengar då de med hjälp av myndighetens våld kan tvinga markägaren att upplåta sin egendom till andra som då kan tjäna storkovan utan att behöva ta hänsyn till varken egendomen eller ägaren.

Hur många jägare känner du egentligen? Pröva att insinuera att enda anledningen till att de bedriver sund viltvård är för att det sitter byråkrater med pekpinnar och se vilken reaktion du får.

Vad gäller det du skriver i första stycket så kanske det stämmer. Det beror väl dock på exakt hur reglementen och befogenheter ser ut. Det finns väl tex inget som säger att myndigheten ska ha mandat att "tvinga markägaren att upplåta sin egendom". Myndigheten kan väl fortfarande ha en övergripande koll på hur många djur som maximalt får skjutas utan några sådana tilltag?

Jag känner många jägare, bla nära släktingar. Jag har inte påstått det du säger. Det är någon slags övertolkning från din sida.

Men nu är det ju dock så att i sverige ser det ut ungefär så som jag skrev. Det sitter nån myndighet och bestämmer hur många älgar, vargar mm som ska skjutas på olika platser, och mellan vilka datum man får skjuta. Anledningarna till att det finns diverse regelverk och myndigheter som övervakar att det följs är ju säkert flera. Men rimligt är väl ändå att experter som sitter på central kunskap med överblick förmodligen kan ta bättre övergripande beslut än om varje enskild jägare eller jaktlag eller markägare har alla beslut i sin hand.

Hursom så är jag inte särskilt intresserad av att diskutera vilket som är det bästa sättet att sköta detta på. Det finns säkert för och nackdelar med bägge de här varianterna. Jag har inte kunskap nog till att formulera ett vattentätt system. Däremot är jag intresserad av att veta hur det ser ut i just detta fallet. Vem styr vilka djur som ska skjutas, hur mycket påverkan från korrumption kan det tänkas finnas? Liknande grejer. Dvs det som är relevant på kort sikt för ifall den där petitionen är värd att skrivas på eller inte.

svenbanan
2015-04-02, 23:21
Fast det är ju inte alls så bra, vi har bara 5000 noshörningar kvar, vi har inte råd att skjuta dem!

Om det handlar om individer som bör skjutas av för att förbättra övriga noshörningarnas chans till överlevnad så är det tvärtom så att man inte har råd att inte skjuta dem.

Exdiaq
2015-04-03, 00:02
Fast det är ju inte alls så bra, vi har bara 5000 noshörningar kvar, vi har inte råd att skjuta dem!

Nyhet: djur förökar sig under bra förutsättningar. Köpjakt kräver ofta bra förutsättning för viltet.

Yes
2015-04-03, 00:08
Det låter som du försöker argumentera utifrån ett marknadsmässigt perspektiv. I sådana fall kan det vara värt att påpeka att noshörningarna bor granne med en massa konstiga män som springer runt med löv på fötterna och våffelstrutar på penisarna, samtidigt som de tror noshörningshornen har magiska egenskaper.

micke81
2015-04-03, 07:58
Det låter som du försöker argumentera utifrån ett marknadsmässigt perspektiv. I sådana fall kan det vara värt att påpeka att noshörningarna bor granne med en massa konstiga män som springer runt med löv på fötterna och våffelstrutar på penisarna, samtidigt som de tror noshörningshornen har magiska egenskaper.

Njae våfelstrut folket bor nog på en annan kontinent tror du finner dessa i sydamerika. och misstänker att dom flesta afrikanska urfolken har rejäl respekt för dessa gigantiska djur,dom flesta urfolken som fortfarande lever på "gammalt sätt" tycks vara nogranna med att inte störa sin omgivning och djurgrupper i onödan. däremot så har en massa asiater en del märkliga ideer om vilka delar av ovanliga djur som är viktiga för potensen,bli av med huvudvärk eller bara för god tur. SKulle föreslå att vi börjar med att sluta handla kinesiska prylar det skulle bromsa pengaflödet till dessa individer och skulle göra större skillnad.

MasterChief
2015-04-03, 09:24
SKulle föreslå att vi börjar med att sluta handla kinesiska prylar det skulle bromsa pengaflödet till dessa individer och skulle göra större skillnad.

Lycka till! Kina har världens överlägset största tillverkningsindustri och ska du inte köra 1600-tals bonde livsstil kommer du att misslyckas fatalt.

micke81
2015-04-03, 09:29
Lycka till! Kina har världens överlägset största tillverkningsindustri och ska du inte köra 1600-tals bonde livsstil kommer du att misslyckas fatalt.

Du har så rätt,den raden var skriven med en uppgiven sarkasm som är helt omöjlig att förmedla i textform.
Skulle krävas att hela västvärlden slutade handla med Kineserna och det lär nog inte hände så länge vi alla vill ha billiga prylar.

jenni
2015-04-03, 12:41
Om det handlar om individer som bör skjutas av för att förbättra övriga noshörningarnas chans till överlevnad så är det tvärtom så att man inte har råd att inte skjuta dem.

Frågan är ju om det verkligen skjuts sådanna och om det ens behövs avlägsnas djur just nu, det finns inga farliga noshörningar för omgivningen att skjuta, allt handlar om uttråkade rika män och kvinnor som jagar troféer och man lindar in det i bomull och strör socker på för att det inte ska se så hemskt ut utåt!

Snubben
2015-04-03, 15:52
Tur att Ni godhetens riddare med moraliskt övertag vet vad Ni pratar om :thumbup: Tacka tusan för FB och IG-generationen inte har en aning om hur de faktiskt kan påverka saker utanför deras dator.

Ni har verkligen inte en jädrans aning om vad Ni pratar om.

jenni
2015-04-03, 17:31
Tur att Ni godhetens riddare med moraliskt övertag vet vad Ni pratar om :thumbup: Tacka tusan för FB och IG-generationen inte har en aning om hur de faktiskt kan påverka saker utanför deras dator.

Ni har verkligen inte en jädrans aning om vad Ni pratar om.

Men du har givetvis all korrekt fakta och bevis för hur detta drivs?

Dreas
2015-04-03, 19:12
Men du har givetvis all korrekt fakta och bevis för hur drivs?Med tanke på vad killen vars licens ni vill få indragen säger så verkar ni veta väldigt lite.

Om det är så att killen betalar för att få skjuta en noshörning som måste bort och pengarna går till att förbättra förhållandena för de som är kvar, vad är problemet?

Tricklew
2015-04-03, 19:42
Hoppas att någon tagit upp det tidigare, om inte:


Jakträtt säljs som handelsvara till de som har råd (läs: det är svindyrt).
Den som säljer jakten har ett intresse i att kunna tillhandahålla jakt i det långa loppet för fortsatta inkomster.
För att kunna tillhanda hålla jakt i det långa loppet krävs en livskraftig population.
För att en livskraftig population ska kunna existera måste området kunna bära populationen (läs: vård av mat- och vattentillgångar), rätt djur måste skjutas (läs: inte honor med ungar) och tjuvjägare måste hållas borta.


Ser absolut inget som helst negativt med detta. Djuren lever ett bra liv och dör snabbt och relativt smärtfritt, tjuvjägare hålls borta, jägaren får en trofé och inte allt för sällan så får lokalt folk väldigt mycket kött (läs: en lyxvara för många).

Köpjakt är inte ett problem för arters överlevnad utan det är snarare en stark motståndare till tjuvjakten som är den jakt som verkligen hotar diverse arter.


+ Något in i helvete, denna jakten är nog räddningen och framtiden för flera utrotningshotade djur, sätter man stopp för detta kan man lika gärna radda upp noshörningarna och ta slut på dom direkt.

MasterChief
2015-04-03, 19:49
Västvärldens människor har ju en tendens att projicera sina värderingar och känslor på ett sammanhang de varken förstår eller har någon verklighetsanknutning till. Det är lite samma problematik när de gapar om att man inte ska köpa skor tillverkade av barn.

jenni
2015-04-03, 19:53
Ni förstår i te, dessa rikta män gör det inte för djurens skull, deras enda intresse är trofé jakt, de skiter blankt i vem de skjuter

R Scarpa27
2015-04-03, 19:54
tror folket gett dig timmar istället för en minut nu =)...

härligt!

jenni
2015-04-03, 19:55
tror folket gett dig timmar istället för en minut nu =)...

härligt!

Tyvärr inte till det ändamålet jag hoppats på :(

MasterChief
2015-04-03, 20:00
Ni förstår i te, dessa rikta män gör det inte för djurens skull, deras enda intresse är trofé jakt, de skiter blankt i vem de skjuter

Men varför är du så fixerad vid vad som pågår i jägarens huvud om det är bra för noshörningarna och folket i Namibia? De har inte har råd med att bära på dina lyxkänslor. Tycka synd om varje djurindivid är något som bara övergödda och rika människor i den industrialiserade världen har råd med.

jenni
2015-04-03, 20:05
Men varför är du så fixerad vid vad som pågår i jägarens huvud om det är bra för noshörningarna och folket i Namibia? De har inte har råd med att bära på dina lyxkänslor. Tycka synd om varje djurindivid är något som bara övergödda och rika människor i den industrialiserade världen har råd med.

Det där var faktiskt hårt :(
Av alla gånger här på forumet så är den kommentaren ledsam, jag är för djuren, alltid för djuren och deras överlevnad,

GaindalfTheWhey
2015-04-03, 20:10
Det där var faktiskt hårt :(
Av alla gånger här på forumet så är den kommentaren ledsam, jag är för djuren, alltid för djuren och deras överlevnad,

Ge lite pengar till WWF eller Naturskyddsföreningen då. Att klicka "likes" på Facebook eller Instagram eller att skriva under petitioner online är ungefär lika effektivt som att torka före man skiter.

MasterChief
2015-04-03, 20:14
Det där var faktiskt hårt :(
Av alla gånger här på forumet så är den kommentaren ledsam, jag är för djuren, alltid för djuren och deras överlevnad,

Nej, det var inte hårt. Det är ett konstaterande att vi i vår skyddade lilla värld projicerar våra värderingar på människor som varken har råd eller möjlighet eller intresse att skydda samtliga djurindivider. Människan sätter sig själv först, vilket är helt naturligt då vi också är ett djur. Som svenskar håller på och gullar med vissa djurindivider samtidigt som de gladeligen glufsar i sig ofattbara mängder kött är ett mysterium för mig. Nu är ju du vegan såklart men jag pratar om svenskar överlag.

Sedan utrotas 100 arter om dagen och återigen så väljer människan ut sina favoriter när det pratas djurskydd.

Dreas
2015-04-03, 20:31
Det där var faktiskt hårt :(
Av alla gånger här på forumet så är den kommentaren ledsam, jag är för djuren, alltid för djuren och deras överlevnad,Om du är det så borde du också kunna se vart ditt resonemang brister?

Det är ju så att ditt synsätt i denna tråd motverkar noshörningens långsiktigaöverlevnad mer än vad jägaren i detta fall gör. Han bidrar med 340kr dollar som exempel.

TranceII
2015-04-03, 20:46
Jag ser det som sagt som något bra eftersom världen inte är perfekt och det saknas ganska stora pengar för att skydda noshörningarna.

Men man kan argumentera för att man inte skall låta rika människor leva efter andra regler och utpressa fattigare nationer bara för att de är rika. Lite som att om Sverige var urfattigt och våran nationalpark Sarek behövde skydd och Saudi erbjöd sig att beskydda det om man fick bygga en moské i nationalparken.

Latissimus Dorsi
2015-04-03, 20:56
Fråga till alla djurkramare; hade ni varit lika ledsna om det hade varit på tal om någon myggart i södra Asien som var utrotningshotad? Eller gäller er affekt bara "gulliga" djur?

Jakobson
2015-04-03, 21:08
Fråga till alla djurkramare; hade ni varit lika ledsna om det hade varit på tal om någon myggart i södra Asien som var utrotningshotad? Eller gäller er affekt bara "gulliga" djur?

Myggor är insekter, men självfallet är stora djur mer uppmärksammade oavsett gulligheten

TranceII
2015-04-03, 21:24
Fråga till alla djurkramare; hade ni varit lika ledsna om det hade varit på tal om någon myggart i södra Asien som var utrotningshotad? Eller gäller er affekt bara "gulliga" djur?

Nej, men större djur har större värde eller om deras försvinnande påverkar omgivningen mycket.

jenni
2015-04-03, 22:19
Fråga till alla djurkramare; hade ni varit lika ledsna om det hade varit på tal om någon myggart i södra Asien som var utrotningshotad? Eller gäller er affekt bara "gulliga" djur?

Jag tycker inte det går att jämföra ,

421
2015-04-03, 22:31
Skrivit på

Tricce
2015-04-14, 22:14
http://www.metro.se/nyheter/noshorningen-sudan-ar-den-sista-av-sin-art-far-livvakter-dygnet-runt/EVHodn!diBawFiFtLHc/

http://www.metro.se/_internal/gxml!0/r0dc21o2f3vste5s7ezej9x3a10rp3w$e7wz8n2sh7oyd2ng5n h5hm2p1kjy7mg/sudan.jpeg

cero
2015-04-14, 22:22
Är också nyfiken över varför man vill bevara vissa arter. Ekosystemet lär inte fallera om det är det ni är oroliga över.

Tricce
2015-04-14, 22:27
Är också nyfiken över varför man vill bevara vissa arter. Ekosystemet lär inte fallera om det är det ni är oroliga över.

Lite läsning om du nu är nyfiken :)

http://www.endangeredspeciesinternational.org/overview4.html

cero
2015-04-14, 22:31
Tricce: Det där handlar väl snarare om växter och f a regnskogar?

Tricce
2015-04-14, 22:34
Tricce: Det där handlar väl snarare om växter och f a regnskogar?

Även djur. Om du läser mer om biologisk mångfald också så förstår du.

cero
2015-04-14, 22:40
Även djur.

Om en art blir utrotad kan det å andra sidan ge möjligheter för arter i samma habitat som tidigare varit föda att försöka sig i större omsträckning och eventuellt kan det bildas nya arter långsiktigt genom avskärmning etc. Hundratusentals arter har levt och blivit utrotade på jorden - ekosystemet är ganska resilient. Å andra sidan kanske inte naturen klarar av människans teknologiska framsteg och det enorma antalet av oss som bara växer.

jenni
2015-04-14, 22:42
http://www.metro.se/nyheter/noshorningen-sudan-ar-den-sista-av-sin-art-far-livvakter-dygnet-runt/EVHodn!diBawFiFtLHc/

http://www.metro.se/_internal/gxml!0/r0dc21o2f3vste5s7ezej9x3a10rp3w$e7wz8n2sh7oyd2ng5n h5hm2p1kjy7mg/sudan.jpeg

Har läst om detta förut och dessa män som frivilligt vaktar.
Finns inget som gör mig så glad men samtidigt så ledsen som sånt här :(

jenni
2015-04-14, 22:43
Om en art blir utrotad kan det å andra sidan ge möjligheter för arter i samma habitat som tidigare varit föda att försöka sig i större omsträckning och eventuellt kan det bildas nya arter långsiktigt genom avskärmning etc. Hundratusentals arter har levt och blivit utrotade på jorden - ekosystemet är ganska resilient. Å andra sidan kanske inte naturen klarar av människans teknologiska framsteg och det enorma antalet av oss som bara växer.

De blir inte utrotade av naturlig orsak

cero
2015-04-14, 22:45
Vadå "naturlig orsak"? Även andra djur kan utrota arter på egen hand, inte bara vi människor.

jenni
2015-04-14, 22:51
Vadå "naturlig orsak"? Även andra djur kan utrota arter på egen hand, inte bara vi människor.

I det här fallet var vi duktiga medhjälpare dock :(

Daniiiel
2015-04-14, 23:00
Hört att gorillan och tigern kommer dö ut nu till sommarn av ett naturfenomen vid namn aldo? Någon som hört mer?

Latissimus Dorsi
2015-04-14, 23:51
Är också nyfiken över varför man vill bevara vissa arter. Ekosystemet lär inte fallera om det är det ni är oroliga över.

Gulliga djur är självklart mer värda.

XXXL
2015-04-14, 23:57
Är också nyfiken över varför man vill bevara vissa arter. Ekosystemet lär inte fallera om det är det ni är oroliga över.

Jag tror att vi som art inte ska börja peta i vilka andra djur som får leva/inte leva. Då är vi ute i grumliga vatten minst sagt...

kebne
2015-04-15, 00:15
Jag tror att vi som art inte ska börja peta i vilka andra djur som får leva/inte leva. Då är vi ute i grumliga vatten minst sagt...

Fast det gör vi ju oavsett..

Matsa
2015-04-15, 00:43
Jag tror att vi som art inte ska börja peta i vilka andra djur som får leva/inte leva. Då är vi ute i grumliga vatten minst sagt...

Anser du att vi är ute i grumligare vatten än om vi lämnar det helt åt slumpen och vad grundar du i så fall detta på?

XXXL
2015-04-15, 00:48
Fast det gör vi ju oavsett..

Hur då?

kebne
2015-04-15, 01:03
Hur då?

Vi påverkar alltid naturen hur vi än gör.

Sk1llz
2015-04-15, 07:43
Det fruktansvärda med tjuvjakten är att tjuvjägarna inte alltid dödar noshörningen. De lämnar noshörningen levande (se bild (http://www.resurspoolen.se/tidningen/wp-content/uploads/2014/01/Stoppa-Tjuvjakt.jpg)) och man har även sett spår av att tjuvjägarna använder granatkastare.

Snubben
2015-04-15, 07:57
Tricce: Det där handlar väl snarare om växter och f a regnskogar?

Deras fokus ligger där men de lyfter även poängen med att bevara arter just för olika habitet, lokala ekologiska system och artens möjligheter till att bidra till världen (genom forskning).

Vad folk inte förstår, som t.ex. med den där noshörningen där det är en kvar och några honor, är att hur gullig och fina Ni än må tro Ni är så är den dödsdömd. Låta den få avla sig är en av de värsta sakerna man kan göra. Inte bara kommer det bli inavel, det kommer bli så mycket inavel att rednecks i något obskyr land hade varit avundsjuka. Tror inte jag behöver förklara vad inavel leder till. Sedan att man, faktiskt, bryr sig om ett djur, som används i marknadsföringssyfte, må vara fint. Men om man har något bakom pannbenet så vet man att det finns över 2000 friska individer, av exakt samma art, några länder söderut. Exakt samma art.

Men det får man juh inga likes för på facebook och självförtroende får ingen boost.

Snubben
2015-04-15, 07:57
Det fruktansvärda med tjuvjakten är att tjuvjägarna inte alltid dödar noshörningen. De lämnar noshörningen levande (se bild (http://www.resurspoolen.se/tidningen/wp-content/uploads/2014/01/Stoppa-Tjuvjakt.jpg)) och man har även sett spår av att tjuvjägarna använder granatkastare.

Det ska väl påpekas att granatkastarna har enbart använts 1 gång, detta mot en parkstation, inte mot ett djur - jag hoppas du förstår varför.

Snubben
2015-04-15, 07:58
Det där var faktiskt hårt :(
Av alla gånger här på forumet så är den kommentaren ledsam, jag är för djuren, alltid för djuren och deras överlevnad,

... och det är det som förblindar dig från vad som faktiskt oftast är den bästa lösningen. Avskjutning, rensning och vård av habitat för en levnadsstark art.

Sk1llz
2015-04-15, 08:14
Det ska väl påpekas att granatkastarna har enbart använts 1 gång, detta mot en parkstation, inte mot ett djur - jag hoppas du förstår varför.

Blandade nog ihop det med tjuvjakt av elefanter.

Latissimus Dorsi
2015-04-15, 08:37
deras fokus ligger där men de lyfter även poängen med att bevara arter just för olika habitet, lokala ekologiska system och artens möjligheter till att bidra till världen (genom forskning).

Vad folk inte förstår, som t.ex. Med den där noshörningen där det är en kvar och några honor, är att hur gullig och fina ni än må tro ni är så är den dödsdömd. Låta den få avla sig är en av de värsta sakerna man kan göra. Inte bara kommer det bli inavel, det kommer bli så mycket inavel att rednecks i något obskyr land hade varit avundsjuka. Tror inte jag behöver förklara vad inavel leder till. Sedan att man, faktiskt, bryr sig om ett djur, som används i marknadsföringssyfte, må vara fint. Men om man har något bakom pannbenet så vet man att det finns över 2000 friska individer, av exakt samma art, några länder söderut. Exakt samma art.

Men det får man juh inga likes för på facebook och självförtroende får ingen boost.

!! :) känns som något att mata sitt ego med hur duktig man är

Snubben
2015-04-15, 08:47
!! :) känns som något att mata sitt ego med hur duktig man är

Det som är problemet, egocentriska instagrams-fjantar som kapat flera vettiga djurvårdsorganisationer. Skrämmande.

Sedan undrar man varför inte alla skriker högt över komodovarannen som sprider sig i USA, den som äter upp katterna på löpande band.

Eller den odlade Tilapian som förstör flertal sjöar genom att tränga ut flera andra arter.

Eller om den där supergäddan som äter upp ALLT i sjöar/floder i Sydamerika/Mexica/USA. Rensar ut alla andra arter, hugger på allt som rör sig.


.. nej just det. Det ser juh inte så gulligt ut på instagram som ett kattdjur eller en noshörning. Vem fan vill bli sedd med en fisk med tänder som får en vampyr att stå i skamvrån eller en komodovaran som måste dödas. *grr*

Oxe
2015-04-15, 09:20
Det som är problemet, egocentriska instagrams-fjantar som kapat flera vettiga djurvårdsorganisationer. Skrämmande.

Sedan undrar man varför inte alla skriker högt över komodovarannen som sprider sig i USA, den som äter upp katterna på löpande band.

Eller den odlade Tilapian som förstör flertal sjöar genom att tränga ut flera andra arter.

Eller om den där supergäddan som äter upp ALLT i sjöar/floder i Sydamerika/Mexica/USA. Rensar ut alla andra arter, hugger på allt som rör sig.

.. nej just det. Det ser juh inte så gulligt ut på instagram som ett kattdjur eller en noshörning. Vem fan vill bli sedd med en fisk med tänder som får en vampyr att stå i skamvrån eller en komodovaran som måste dödas. *grr*

Skulle dom djuren ens varit där från första början ?
Det är männsklig girighet som stått för mycket av det också, för man är mot att utrota djur, betyder inte att man är för inplantering av "främmande" djur i en fauna som kommer utrota dom befintliga djuren

XXXL
2015-04-15, 10:54
Vi påverkar alltid naturen hur vi än gör.

Men aldrig så direkt.

Mart|n
2015-04-15, 11:36
Hoppas att någon tagit upp det tidigare, om inte:


Jakträtt säljs som handelsvara till de som har råd (läs: det är svindyrt).
Den som säljer jakten har ett intresse i att kunna tillhandahålla jakt i det långa loppet för fortsatta inkomster.
För att kunna tillhanda hålla jakt i det långa loppet krävs en livskraftig population.
För att en livskraftig population ska kunna existera måste området kunna bära populationen (läs: vård av mat- och vattentillgångar), rätt djur måste skjutas (läs: inte honor med ungar) och tjuvjägare måste hållas borta.


Ser absolut inget som helst negativt med detta. Djuren lever ett bra liv och dör snabbt och relativt smärtfritt, tjuvjägare hålls borta, jägaren får en trofé och inte allt för sällan så får lokalt folk väldigt mycket kött (läs: en lyxvara för många).

Köpjakt är inte ett problem för arters överlevnad utan det är snarare en stark motståndare till tjuvjakten som är den jakt som verkligen hotar diverse arter.

/Thread

cero
2015-04-15, 12:55
Sedan undrar man varför inte alla skriker högt över komodovarannen som sprider sig i USA, den som äter upp katterna på löpande band.

Eller den odlade Tilapian som förstör flertal sjöar genom att tränga ut flera andra arter.

Eller om den där supergäddan som äter upp ALLT i sjöar/floder i Sydamerika/Mexica/USA. Rensar ut alla andra arter, hugger på allt som rör sig.

Fast, som sagt, på vilket sätt är detta ett problem? Arter har skapats och utrotats sedan liv på jorden uppkom helt utan mänsklig interaktion. Är det automatiskt något dåligt med rovdjur som rensar ut ett habitat? Om födan tar slut lär rovdjuren börja jaga varandra alt flytta vidare och låta andra arter föröka sig, så ekosystemet anpassar sig. Supergäddans framfart kanske leder till mer biologisk mångfald långsiktigt, vem vet liksom?

Snubben
2015-04-15, 13:32
Fast, som sagt, på vilket sätt är detta ett problem? Arter har skapats och utrotats sedan liv på jorden uppkom helt utan mänsklig interaktion. Är det automatiskt något dåligt med rovdjur som rensar ut ett habitat? Om födan tar slut lär rovdjuren börja jaga varandra alt flytta vidare och låta andra arter föröka sig, så ekosystemet anpassar sig. Supergäddans framfart kanske leder till mer biologisk mångfald långsiktigt, vem vet liksom?

Bortplockande av en art kan leda till ett förfall av en helt system. Detta kan berör en enkel biotpop till en hel biom. Detta i sig påverkar massa andra saker och till slut oss människor.

Arter har defintivt kommit och gått, men det har varit genom egen kraft. Inte att man tar en ödla från sydafrika och planterar denna i kusten på Spanien. Den har inga utvecklade naturliga fiender som kan hålla balans i systemet. Vill du läsa mer om sådana saker så googla Australien och införande av olika typer av djur och hur det har påverkat dem, allt från insekter till större djur.

jenni
2015-04-15, 15:42
Det som är problemet, egocentriska instagrams-fjantar som kapat flera vettiga djurvårdsorganisationer. Skrämmande.

Sedan undrar man varför inte alla skriker högt över komodovarannen som sprider sig i USA, den som äter upp katterna på löpande band.

Eller den odlade Tilapian som förstör flertal sjöar genom att tränga ut flera andra arter.

Eller om den där supergäddan som äter upp ALLT i sjöar/floder i Sydamerika/Mexica/USA. Rensar ut alla andra arter, hugger på allt som rör sig.


.. nej just det. Det ser juh inte så gulligt ut på instagram som ett kattdjur eller en noshörning. Vem fan vill bli sedd med en fisk med tänder som får en vampyr att stå i skamvrån eller en komodovaran som måste dödas. *grr*

Ok, du verkar ju veta så mycket bättre än alla andra, för att inte säga vet bäst t.o.m så du kanske kan dela med dig av din kunskap och varifrån du hittat stöd för dina påståenden ?

kebne
2015-04-15, 15:49
Ska man se det helt krasst så blir allt vi gör eller inte gör helt naturligt oavsett effekter.

Daniiiel
2015-04-15, 16:02
Ska man se det helt krasst så blir allt vi gör eller inte gör helt naturligt oavsett effekter.

Det onaturliga blir naturligt? *mind blown*

Snubben
2015-04-16, 08:22
Ok, du verkar ju veta så mycket bättre än alla andra, för att inte säga vet bäst t.o.m så du kanske kan dela med dig av din kunskap och varifrån du hittat stöd för dina påståenden ?

Damerna först.

jenni
2015-04-16, 09:08
Damerna först.

Nej nej, vi är ju så jämställda och könsneutrala här på kolo, så börja du min herre...
Det är ju ändå du som ropat högst här i tråden

Dreas
2015-04-16, 09:43
Nej nej, vi är ju så jämställda och könsneutrala här på kolo, så börja du min herre...
Det är ju ändå du som ropat högst här i trådenFast du har startat en tråd om hur fel det är att jägaren har pröjsat ordentliga pengar för att få skjuta en Noshörning.

Du borde ju då ha bra på fötterna när du bidrar till häxjakt på en individ. En individ som vill försöka förbättra för övriga Noshörningar genom det han gör.

Daniiiel
2015-04-16, 09:50
Att tro att någon rik jävel som vill ha en trofé av ett utrotningshotat djur faktiskt vill hjälpa till känns lagom naivt. Om alla jägare sen vill tycka att dessa perversa typer är hjältar så får man väl tycka det. Om det faktiskt hjälper så är det ju bra men det resonemanget som förs hör man av jägarna varenda jävla år och är ingen absolut sanning.

Snubben
2015-04-16, 09:51
Nej nej, vi är ju så jämställda och könsneutrala, så börja du min herre...
Det är ju ändå du som ropat högst här i tråden

Oj, att du nämner ordet jämställdhet. Håll i hatten, sent ska syndarna vakna. Men det är inte det vi ska diskutera nu.



Men det är svårt att ge källor när man inte vet vad som direkt frågas efter men eftersom du citerade inlägget så kör jag på det.

Är det Tiapianen du vill veta mer om? 1 (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/aqc.699/abstract) 2 (http://www.thehindu.com/todays-paper/tp-national/tp-tamilnadu/invasive-fish-species-will-destroy-states-wetlands-warns-researcher/article5584874.ece) 3 (http://www.slowfood.com/slowfish/pagine/eng/pagina.lasso?-id_pg=44) 4 (http://www1.american.edu/ted/tilapia.htm)

Komodovaranen? Det var inte en komodovaran, någon annan liknande krabat, my bad 1 (http://www.aol.com/article/2015/04/15/invasive-lizards-in-florida-are-eating-cats/21172742/) 2 (http://www.usatoday.com/videos/news/nation/2015/04/15/25811759/) 3 (http://www.salon.com/2015/04/13/florida_officials_declare_war_on_invasive_cat_eati ng_lizards/) 4 (http://myfwc.com/news/news-releases/2015/april/09/nile-monitor)



Här (http://townhall.com/tipsheet/katiepavlich/2013/11/18/ignorant-antihunters-freak-out-over-woman-who-legally-killed-a-lion-n1748813)är en artikeln, något biased dock, men som lyfter bra ett perspektiv (om man ser förbi skalet av "vi har rätt ni fel"-attityden).


Här kan du läsa om den där auktionen som en jaktklubb i USA fick rörande att skjuta en noshörning, säger inte att det text är den allsmäktiga rätta saken men den lyfter några intressanta tankar. Självfallet källor i slutet. Likväl en bra artikel om att jägare inte skjuter för "haha döda lejon, trofé, high five" utan bryr sig mer om bevarandet av djurarten än trofén. Lyfter både positiva och negativa saker (bara för man står med ett ben på en sida så ska man alltid utmana sina egna idéer, eller hur?:

Här (http://conservationmagazine.org/2014/01/can-trophy-hunting-reconciled-conservation/). Den tar t.ex. upp det som berör det du länkar till, rörande avskjutning av noshörning.

Is there such evidence? According to a 2005 paper by Nigel Leader-Williams and colleagues in the Journal of International Wildlife Law and Policy the answer is yes. Leader-Williams describes how the legalization of white rhinoceros hunting in South Africa motivated private landowners to reintroduce the species onto their lands. As a result, the country saw an increase in white rhinos from fewer than one hundred individuals to more than 11,000, even while a limited number were killed as trophies. (http://conservationmagazine.org/2014/01/can-trophy-hunting-reconciled-conservation/)

Still, the elephants of Zimbabwe and the white rhinos of South Africa seem to suggest that it is possible for conservation and trophy hunting to coexist, at least in principle. It is indeed a tricky, but not impossible, balance to strike.

It is noteworthy that the Leader-Williams’ 2005 paper recommended that legal trophy hunting for black rhinos be focused mainly on older, non-breeding males, or on younger males who have already contributed sufficient genetic material to their breeding groups. They further suggested that revenues from the sale of permits be reinvested into conservation efforts, and that revenues could be maximized by selling permits through international auctions. Namibia’s own hunting policy, it turns out, is remarkably consistent with scientific recommendations.

But if an endangered species as charismatic as the black rhinoceros is under such extreme threat from poaching, then perhaps the message that the species needs saving has a larger problem to address than the relatively limited loss of animals to wealthy hunters. The real tragedy here is that the one rhino that will be killed as a result of Saturday’s auction has received a disproportionate amount of media attention compared to the hundreds of rhinos lost to poaching each year, which remain largely invisible. And while there remains at least a possibility that sanctioned trophy hunts can benefit the black rhino as they have for the white rhino, there is only one possible consequence of continued poaching. It’s one that conservationists and hunters alike will lament. – Jason G. Goldman | 15 January 2014






Har du tid över kan du spendera en stund att läsa den här artikeln (http://www.pnas.org/content/98/10/5446.short) för att få ett annat perspektiv på arter som flyttas av människor- bra och dåliga sidor.



Sedan är jag inte för allt inom jakt och viltvård, börja ana att du tror det. Jag är väldigt tveksamt till följande:


Specifik avel för djur som ska bli mer exotiska men föds upp för att skjutas (http://www.bloomberg.com/graphics/2015-hunting-mutant-big-game-in-south-africa/)



Skjuta för jakttroféer där det inte finns tankar om bevaring/vård av art. Njaoeeee (http://www.idausa.org/campaigns/wild-free2/habitats-campaign/anti-hunting/hunters/trophy-hunting/)



Nu hittar jag inget om supergäddan som äter allt. Kommer inte på namnet på rackarn. *jorgen*


Där fick du lite smått och gott, har du mer specifik fråga så kör på. Har lite artiklar på mailen och annat från olika konversationer som jag har byggt min uppfattning om saker och ting. Utöver det som jag själv har gjort, med vapen eller spade i min hand.

Ursäkta stavfel och sådant, sitter lite dumt till. *hug*



Nu säger jag liten att detta är den magiska lösningen på alla problem i världen. Men för mig, med den bakgrund och den kunskap jag besitter, så anser jag att det, just nu, är rätt väg att gå då det inte finns några bättre alternativ (med avskjutning, viltvård, privatjakt mm.)

Dreas
2015-04-16, 09:56
Att tro att någon rik jävel som vill ha en trofé av ett utrotningshotat djur faktiskt vill hjälpa till känns lagom naivt. Om alla jägare sen vill tycka att dessa perversa typer är hjältar så får man väl tycka det. Om det faktiskt hjälper så är det ju bra men det resonemanget som förs hör man av jägarna varenda jävla år och är ingen absolut sanning.Vad är problemet med att skjuta av en noshörning som är skadlig för stammen/lider?

Jag är ingen jägare, jag är mest ett stort fan av ordning och reda. TS har en åsikt som mer verkar känslobaserad än faktastyrd. Att bedriva häxjakt baserat på känslor som fåtts pga. faktabrist är vad jag vänder mig emot.

Daniiiel
2015-04-16, 10:02
Vad är problemet med att skjuta av en noshörning som är skadlig för stammen/lider?

Jag är ingen jägare, jag är mest ett stort fan av ordning och reda. TS har en åsikt som mer verkar känslobaserad än faktastyrd. Att bedriva häxjakt baserat på känslor som fåtts pga. faktabrist är vad jag vänder mig emot.

Det är inga problem alls. Men hur många missbildade supergamla noshörningar tror du det finns i en redan pytteliten population gentemot antalet rika jägare som gärna vill ha ett huvud på väggen. Tror du att de tar paus i 10 år när det inte finns några "sjuka och missbildade" exemplar kvar? Knappast du börjar de skjuta av fullt friska individer tills det bara finns ett par fina manliga noshörningar kvar som får avla. Då kan man i framtiden börja snacka om inavel på riktigt.

Dreas
2015-04-16, 10:08
Det är inga problem alls. Men hur många missbildade supergamla noshörningar tror du det finns i en redan pytteliten population gentemot antalet rika jägare som gärna vill ha ett huvud på väggen. Tror du att de tar paus i 10 år när det inte finns några "sjuka och missbildade" exemplar kvar? Knappast du börjar de skjuta av fullt friska individer tills det bara finns ett par fina manliga noshörningar kvar som får avla. Då kan man i framtiden börja snacka om inavel på riktigt.Ja, men vilken väg ska man ta? Ta in de här 340 000 dollarna där pengarna ska gå till att gynna befintlig stam och enligt vad dom säger motarbeta tjuvjägare eller förbjuda allt och inte få in några pengar? Samtidigt som vissa av djuren får lida både kortsiktigt och långsiktigt. Nu menar jag inte på stamnivå.

Daniiiel
2015-04-16, 10:11
Ja, men vilken väg ska man ta? Ta in de här 340 000 dollarna där pengarna ska gå till att gynna befintlig stam och enligt vad dom säger motarbeta tjuvjägare eller förbjuda allt och inte få in några pengar? Samtidigt som vissa av djuren får lida både kortsiktigt och långsiktigt. Nu menar jag inte på stamnivå.

Hur mycket pengar av dessa 340 000 dollar tror du går till bevaring och hur mycket går rakt ner i korrupta fickor?

Snubben
2015-04-16, 10:14
Hur mycket pengar av dessa 340 000 dollar tror du går till bevaring och hur mycket går rakt ner i korrupta fickor?

... så för att det finns korrupta personer så ska man .. skita i det?

Dreas
2015-04-16, 10:17
Hur mycket pengar av dessa 340 000 dollar tror du går till bevaring och hur mycket går rakt ner i korrupta fickor?Förhoppningsvis mindre än om man inte gjort det samtidigt som pengarna till något vettigt är signifikant mycket högre än om man inte gjort det. Då tänker jag förbjuda all typ av avskjutning. Då blir det tjuvjakt istället.

Daniiiel
2015-04-16, 10:18
... så för att det finns korrupta personer så ska man .. skita i det?

Jag har inte lösningen på problemet men tror man att lyxjakt är lösningen så är man lika naiv som tjejen som tror att några namnunderskrifter hjälper.

Dreas
2015-04-16, 10:21
Jag har inte lösningen på problemet men tror man att lyxjakt är lösningen så är man lika naiv som tjejen som tror att några namnunderskrifter hjälper.Man får välja det som långsiktigt verkar mest hållbart. Av att förbjuda allt och inte ha några lagliga alternativ alls eller utveckla dagens riktning, vilket känns mest hållbart?

Snubben
2015-04-16, 10:22
Jag har inte lösningen på problemet men tror man att lyxjakt är lösningen så är man lika naiv som tjejen som tror att några namnunderskrifter hjälper.

Jag förstår ditt perspektiv - jag tror att det du kallar lyxkjakt är den bästa lösningen, just nu. Sedan är inte korruptionen så stor som man tror men den finns där, tyvärr. Speciellt på statlig nivå. :(

TomasB
2015-04-16, 10:42
Skrivit på, oavsett om det hjälper eller inte vill jag ge mitt lilla stöd.

jenni
2015-04-16, 10:46
Fast du har startat en tråd om hur fel det är att jägaren har pröjsat ordentliga pengar för att få skjuta en Noshörning.

Du borde ju då ha bra på fötterna när du bidrar till häxjakt på en individ. En individ som vill försöka förbättra för övriga Noshörningar genom det han gör.
Det var inte trådens syfte, jag undrade ifall det fanns medlemmar som ville hjälpa till med sitt stöd för sakens skull och fick ist massa ungtuppar som läxar upp mig och kallar mig naiv osv

Skrivit på, oavsett om det hjälper eller inte vill jag ge mitt lilla stöd.

Vad bra :)

kebne
2015-04-16, 10:54
Jenni kanske är naiv ibland men hon har iaf ett gott hjärta och är villig att diskutera sina ståndpunkter.

Snubben
2015-04-16, 11:05
Ett god intention kan också vara en dold katastrof.

kebne
2015-04-16, 11:08
Ett god intention kan också vara en dold katastrof.

Det kan det absolut vara men det är en annan fråga.

Daniiiel
2015-04-16, 11:22
Jag förstår ditt perspektiv - jag tror att det du kallar lyxkjakt är den bästa lösningen, just nu. Sedan är inte korruptionen så stor som man tror men den finns där, tyvärr. Speciellt på statlig nivå. :(

Jag tror vi är av så skilda uppfattningar av hur stor korruptionen är i dessa länder att det blir svårt att diskutera denna fråga. Men till alla er ya sayers hur många sjuka individer tror ni det finns i den pyttelilla populationen? Tror ni de slutar tillåta lyxjakt när/om alla dessa redan blivit utrensande när de får 340 000 dollar för ett ynka djurhuvud i ett land som tillhör en världsdel där korruption är vardagsmat?

Daniiiel
2015-04-16, 11:23
Det var inte trådens syfte, jag undrade ifall det fanns medlemmar som ville hjälpa till med sitt stöd för sakens skull och fick ist massa ungtuppar som läxar upp mig och kallar mig naiv osv



Vad bra :)

Ungtuppar?

Snubben
2015-04-16, 11:28
Jag tror vi är av så skilda uppfattningar av hur stor korruptionen är i dessa länder att det blir svårt att diskutera denna fråga. Men till alla er ya sayers hur många sjuka individer tror ni det finns i den pyttelilla populationen? Tror ni de slutar tillåta lyxjakt när/om alla dessa redan blivit utrensande när de får 340 000 dollar för ett ynka djurhuvud i ett land som tillhör en världsdel där korruption är vardagsmat?

I en perfekt värld, ja. I världen som nu, nej. Däremot kommer det minska ner tjuvjakten, vilket är viktigare (just nu) än att en tossig gammal gubbe får skjuta ett djur.

Daniiiel
2015-04-16, 11:49
I en perfekt värld, ja. I världen som nu, nej. Däremot kommer det minska ner tjuvjakten, vilket är viktigare (just nu) än att en tossig gammal gubbe får skjuta ett djur.

Ja det gör det garanterat och visst kortsiktigt är ju detta bättre än tjuvjakt men jag vidhåller att det är naivt att tro att detta är en bra långsiktig lösning.

Daniiiel
2015-04-16, 11:54
Sen kan man ju undra hur många tjuvjägare som blir tillfångatagna och torterade för att bli upphängda i något träd någonstans för att statuera exempel*popcorn*

AeternusRex
2015-04-16, 13:11
Sen kan man ju undra hur många tjuvjägare som blir tillfångatagna och torterade för att bli upphängda i något träd någonstans för att statuera exempel*popcorn*

Det finns ju flera länder i Afrika som har soldater som.aktivt jagar tjuvjägare med "order" om likvidering. Sen att dom säkert mutas bort är la en annan fråga.

PureWhey
2015-04-16, 13:30
Det regleras stenhårt och det är djur som kommer att skjutas vare sig du vill det eller inte då de har någon avkomma som inte gynnar deras grupp långsiktigt. Dessa länder väljer att sälja jakten på dessa djur som är sjuka för att få in $$$ för att kunna förvalta de friska noshörning, bidrar till att förhindra svartjakt, kan driva avelsprogram mm.

Du har ingen aning om vad du pratar om och det du gör är precis emot det du faktiskt vill göra - rädda noshörningen.

Exakt så är det.

REDaction
2015-04-16, 14:09
Tycker gott och väl vi kan börja sälja tillstånd för att skjuta av gamla tanter och gubbar. Dom tillför ju inte mycket ändå och pengarna kan gå till barn som behöver det mer.

;)

Snubben
2015-04-16, 14:25
Tycker gott och väl vi kan börja sälja tillstånd för att skjuta av gamla tanter och gubbar. Dom tillför ju inte mycket ändå och pengarna kan gå till barn som behöver det mer.

;)

I och med överbefolkningen .... *kissass*

jenni
2015-04-16, 14:38
Ben Carter från Dallas Safari Club (som anordnade auktionen) påstår att de valt ut en gammal hane som inte kan föröka sig längre och hindrar unga hanar att para sig med honorna.

Jeff Flocken från www.ifaw.org menar dock att man inte kan säga när en vuxen hane slutar kunna föröka sig, det finns inga studier gjorda på det. Har området en "problem" noshörning ska denne flyttas! Inte dödas!

Hela artikeln finns på http://news.nationalgeographic.com/

Angående att pengarna skulle användas till noshörningarnas fördel finns det ingen information alls som kan styrka att pengarna går dit de ska utan hamnar på ett konto tillhörande Game Products Trust Fund säger Teresa Tellecky från Humane Society International's wildlife department,

Snubben och Co: jag vet inte vad ni bråkar om men jag är av åsikten att djuren liv är mer värda än deras död. Och att en rik gamer ska kunna köpa sig möjlighet att jaga ner djur av nöje är vidrigt och oetiskt.

jenni
2015-04-16, 14:41
Sen vill jag även påpeka återigen att denna diskussion var ej syftet med tråden, hade det varit en annan koloit hade denne anmält för trådkapning dock tycker jag det är bra med åsikter och argument samt info, men försök hålla er till ämnet, att kalla mig för diverse saker och dumförklara mig får ni göra i någon annan tråd om ni känner sånt extremt behov för det

kebne
2015-04-16, 14:45
Om det inte finns några belägg för att pengarna går dit de ska så är det en väldigt tveksam idé.

Daniiiel
2015-04-16, 14:46
Sen vill jag även påpeka återigen att denna diskussion var ej syftet med tråden, hade det varit en annan koloit hade denne anmält för trådkapning dock tycker jag det är bra med åsikter och argument samt info, men försök hålla er till ämnet, att kalla mig för diverse saker och dumförklara mig får ni göra i någon annan tråd om ni känner sånt extremt behov för det

Kan det vara så att du inte hänger med i det som diskuteras och inte bryr dig särskilt mycket när du inte kan lägga upp det på instagram?

jenni
2015-04-16, 14:50
Om det inte finns några belägg för att pengarna går dit de ska så är det en väldigt tveksam idé.
Ja, så att hävda att det är för en god sak rent ekonomiskt håller ju inte

Kan det vara så att du inte hänger med i det som diskuteras och inte bryr dig särskilt mycket när du inte kan lägga upp det på instagram?

Jag hänger med, men håller inte med
Eh, och du vet vad jag har på min insta eller?

REDaction
2015-04-16, 14:52
I och med överbefolkningen .... *kissass*

Noshörningar försvinner för dom är för några, människan förintar sig själv för vi är för många. Visar bara att lagom alltid är bäst :) Slutsatsen är alltså, fler noshörningar, mindre människor!

kebne
2015-04-16, 14:53
Ja, så att hävda att det är för en god sak rent ekonomiskt håller ju inte



Jag hänger med, men håller inte med
Eh, och du vet vad jag har på min insta eller?

Tanken kan ju fungera praktiskt kanske om det går till så som det beskrivs. Men om inte ens pengarna kommer dit de ska så är det i princip bara oetiskt.

Snubben
2015-04-16, 14:54
Ben Carter från Dallas Safari Club (som anordnade auktionen) påstår att de valt ut en gammal hane som inte kan föröka sig längre och hindrar unga hanar att para sig med honorna.

Jeff Flocken från www.ifaw.org menar dock att man inte kan säga när en vuxen hane slutar kunna föröka sig, det finns inga studier gjorda på det. Har området en "problem" noshörning ska denne flyttas! Inte dödas!

Hela artikeln finns på http://news.nationalgeographic.com/

Angående att pengarna skulle användas till noshörningarnas fördel finns det ingen information alls som kan styrka att pengarna går dit de ska utan hamnar på ett konto tillhörande Game Products Trust Fund säger Teresa Tellecky från Humane Society International's wildlife department,

Snubben och Co: jag vet inte vad ni bråkar om men jag är av åsikten att djuren liv är mer värda än deras död. Och att en rik gamer ska kunna köpa sig möjlighet att jaga ner djur av nöje är vidrigt och oetiskt.

Problemet är större och kan inte förenklas till satsen "en rik gamer ska kunna köpa sig möjlighet att jaga ner djur av nöje är vidrigt och oetiskt".

Däremot så har, som du själv skriver, vi hijackat din tråd. Sorry. *hug* Vi får diskutera på en annan plats en annan gång. Nu är solen framme så då blir det väl Orangeriet i en desperat tanke om att sommaren är här och reflektera över alla hippies. :cool:

Daniiiel
2015-04-16, 14:55
Ja, så att hävda att det är för en god sak rent ekonomiskt håller ju inte



Jag hänger med, men håller inte med
Eh, och du vet vad jag har på min insta eller?

Eh, jag har inte "insta" så nej varför skulle jag.

Om du nu förstår vad är det är vi pratar om varför kallar du det trådkapning när det är den söta noshörningen du så gärna vill rädda som vi pratar om? Eller är underlaget för tråden enbart att man får skriva "jag skrev under!" ????

jenni
2015-04-16, 15:01
Tanken kan ju fungera praktiskt kanske om det går till så som det beskrivs. Men om inte ens pengarna kommer dit de ska så är det i princip bara oetiskt.
Finns inget stöd gör det nej :(
Problemet är större och kan inte förenklas till satsen "en rik gamer ska kunna köpa sig möjlighet att jaga ner djur av nöje är vidrigt och oetiskt".

Däremot så har, som du själv skriver, vi hijackat din tråd. Sorry. *hug* Vi får diskutera på en annan plats en annan gång. Nu är solen framme så då blir det väl Orangeriet i en desperat tanke om att sommaren är här. :cool:
Men läste du resten eller var det bara den kommentaren som fastnade.

Glöm ej solglasögonen ;)

Eh, jag har inte "insta" så nej varför skulle jag.

Om du nu förstår vad är det är vi pratar om varför kallar du det trådkapning när det är den söta noshörningen du så gärna vill rädda som vi pratar om? Eller är underlaget för tråden enbart att man får skriva "jag skrev under!" ????
Läser du ens inläggen, jag skrev att jag tycker det är bra och viktigt att det diskuteras även om det är trådkapning *facepalm*

Snubben
2015-04-16, 15:02
Ja, så att hävda att det är för en god sak rent ekonomiskt håller ju inte?

Fast precis som du hugger mig nu för att jag säger att det går till A så säger du att det går till B. Båda säger saker utan att faktiskt koppla det till vad folk säger. Man kanske ska det lite försiktigt med det. :)

Snubben
2015-04-16, 15:05
Men läste du resten eller var det bara den kommentaren som fastnade.

Jag läser bara det som anbehagar mig.

:d


Glöm ej solglasögonen ;)

Har inga, första året jag faktiskt kan bära några. Ska bli spännande vad det blir för några. :cool:

Daniiiel
2015-04-16, 15:06
Finns inget stöd gör det nej :(

Men läste du resten eller var det bara den kommentaren som fastnade.

Glöm ej solglasögonen ;)


Läser du ens inläggen, jag skrev att jag tycker det är bra och viktigt att det diskuteras även om det är trådkapning *facepalm*

jesus kristus ge mig styrka...

Kan du förklara hur det är trådkapning när vi pratar om noshörningen du skapade en tråd om för att mirakulöst hjälpa med några underskrifter när du inte skrivit ut diskussionsunderlag?

kebne
2015-04-16, 15:06
Finns inget stöd gör det nej :(

Men läste du resten eller var det bara den kommentaren som fastnade.

Glöm ej solglasögonen ;)


Läser du ens inläggen, jag skrev att jag tycker det är bra och viktigt att det diskuteras även om det är trådkapning *facepalm*

http://www.oag.gov.na/report/reports/885_GameProductsTrustFund_2007_09.pdf

Där är redovisning för 2007 eller nåt så kan man se hur pengarna kommit in och vad de använts till. Kanske finns nyare någonstans också men där kan man iaf börja antar jag.

jenni
2015-04-16, 15:13
Fast precis som du hugger mig nu för att jag säger att det går till A så säger du att det går till B. Båda säger saker utan att faktiskt koppla det till vad folk säger. Man kanske ska det lite försiktigt med det. :)
Nu menade jag inte dig, utan de som anordnade auktionen :D
Jag läser bara det som anbehagar mig.

:d



Har inga, första året jag faktiskt kan bära några. Ska bli spännande vad det blir för några. :cool:
:confused: har du haft nässkada eller pga synen?

jesus kristus ge mig styrka...

Kan du förklara hur det är trådkapning när vi pratar om noshörningen du skapade en tråd om för att mirakulöst hjälpa med några underskrifter när du inte skrivit ut diskussionsunderlag?
Blanda inte in Jesus hör nu

Du förstår nog vad jag menar, så dum är du inte...

http://www.oag.gov.na/report/reports/885_GameProductsTrustFund_2007_09.pdf

Där är redovisning för 2007 eller nåt så kan man se hur pengarna kommit in och vad de använts till. Kanske finns nyare någonstans också men där kan man iaf börja antar jag.
Det var intervju från 2015

Daniiiel
2015-04-16, 15:15
Nu menade jag inte dig, utan de som anordnade auktionen :D

:confused: har du haft nässkada eller pga synen?


Blanda inte in Jesus hör nu

Du förstår nog vad jag menar, så dum är du inte...


Det var intervju från 2015

WHooooooot.......så dum är jag nog för jag fattar inte ett skit om något du skriver just nu. Detta verkar vara en återvändsgränd av episka mått så /leaving thread confused as hell*gah!*

Snubben
2015-04-16, 15:16
:confused: har du haft nässkada eller pga synen?


OT: Synen: burit glasögon i flera år men gjorde en operation förra februari men då blev det inga solglasögonen på grund av andra saker som hände. Men nu - Solbrilletajm. :cool:

jenni
2015-04-16, 15:18
WHooooooot.......så dum är jag nog för jag fattar inte ett skit om något du skriver just nu. Detta verkar vara en återvändsgränd av episka mått så /leaving thread confused as hell*gah!*
:d bäst så kanske
OT: Synen: burit glasögon i flera år men gjorde en operation förra februari men då blev det inga solglasögonen på grund av andra saker som hände. Men nu - Solbrilletajm. :cool:

Aha, ok have fun then :)

kebne
2015-04-16, 15:19
Nu menade jag inte dig, utan de som anordnade auktionen :D

:confused: har du haft nässkada eller pga synen?


Blanda inte in Jesus hör nu

Du förstår nog vad jag menar, så dum är du inte...


Det var intervju från 2015


Nu vet jag inte om det ändrats mycket men i den där verkar det se rätt ok ut (på så sätt att det inte är massor med administration iaf)

http://www.insight.com.na/the-game-products-trust-fund/

Här nämner de att det verkar vara problematiskt att så mycket att pengarna inte används utan att stiftelsen verkar gå med så mycket "vinst".

PureWhey
2015-04-16, 18:08
Hahaha, rolig 'diskussion'...

jenni
2015-06-18, 01:24
http://i.imgur.com/8Yu2K5E.jpg (http://imgur.com/8Yu2K5E)

Finns inte tillräckligt med ord för att beskriva den avskyn jag känner för dessa människor.


OBS, för att inte förarga någon koloit så vill jag betona att det är högst frivilligt att skriva på namninsamlingen, helt frivilligt!

https://www.change.org/p/mr-chen-wu-yulin-governor-please-shut-down-the-yulin-dog-meat-festival-in-guangxi-china

R Scarpa27
2015-06-18, 06:48
http://i.imgur.com/8Yu2K5E.jpg (http://imgur.com/8Yu2K5E)

Finns inte tillräckligt med ord för att beskriva den avskyn jag känner för dessa människor.


OBS, för att inte förarga någon koloit så vill jag betona att det är högst frivilligt att skriva på namninsamlingen, helt frivilligt!

https://www.change.org/p/mr-chen-wu-yulin-governor-please-shut-down-the-yulin-dog-meat-festival-in-guangxi-china

Hur fan kan detta vara lagligt rent djurplågeri och dödande. :devil:

awesomooo
2015-06-18, 07:14
Ja folk förtjänar samma behandlig som dom utsätter djuren för.

Red Apple
2015-06-18, 08:24
Hycklare.

jenni
2015-06-18, 08:40
Hycklare.

Du kanske kan utveckla vad du menar?

The_RobRoy
2015-06-18, 09:10
"My husband is a policeman and I also work at a state-run company. We don't want trouble. But we don't want to give up the most important local customs," resident Zhang Bing said. "So we went to my mother-in-law's home at a remote village last weekend and ate dog meat with family and friends.

"The dogs we eat are raised by local villagers just like pigs and chicken," she said. "The summer solstice tradition of eating dog and lychees has been long held in the countryside. It became a festival as more and more dog meat restaurants opened in Yulin in the past decades. Residents would invite friends to go out and enjoy dog meat hot pot there.

"Yulin people eat dog meat in all seasons, just like Cantonese eat chicken every day and foreigners eat beef. I miss last summer when friends got together and enjoyed dog meat and lychees at the crowded restaurants at night. It did look like a wonderful festival."

CalleP
2015-06-18, 09:12
Ja folk förtjänar samma behandlig som dom utsätter djuren för.

http://i.imgur.com/MvNEavu.jpg?1

Red Apple
2015-06-18, 10:15
Du kanske kan utveckla vad du menar?

Vad gör den här hundfestivalen till något värre än att någon äter en biff? Ett djur får lida och sen avlivas för att mat ska ställas på bordet, det händer varje dag jorden runt, men bara för att det är hundar så ballar alla ur.

ceejay
2015-06-18, 10:16
Ptja, en del punkter.

I sverige lider inte djuret innan slakt.
Dödandet går snabbt.
De har ett bra liv med grönbete.

I kina sitter djuren i burar i hela sitt liv, eller en stor del av slutet av sitt liv. De blir misshandlade helt enkelt.

PureWhey
2015-06-18, 10:16
Vad gör den här hundfestivalen till något värre än att någon äter en biff? Ett djur får lida och sen avlivas för att mat ska ställas på bordet, det händer varje dag jorden runt, men bara för att det är hundar så ballar alla ur.

#sanning

Ptja, en del punkter.

I sverige lider inte djuret innan slakt.
Dödandet går snabbt.
De har ett bra liv med grönbete.

I kina sitter djuren i burar i hela sitt liv, eller en stor del av slutet av sitt liv. De blir misshandlade helt enkelt.

Nja, inte i alla fall iaf.

YfaZeIxHFUM

" A significant number of the dogs sold on the market, according to Chinese activist investigations, are stolen household pets or are watch dogs of rural families. "

Red Apple
2015-06-18, 10:18
Ptja, en del punkter.

I sverige lider inte djuret innan slakt.
Dödandet går snabbt.
De har ett bra liv med grönbete.

I kina sitter djuren i burar i hela sitt liv, eller en stor del av slutet av sitt liv. De blir misshandlade helt enkelt.

Vad har situationen i Sverige med saken att göra? Grisar behandlas inte heller särskilt bra i Kina, vad är det som gör det så mycket värre att hundarna behandlas likadant? Och långt ifrån alla hundar som slaktas blir misshandlade och missskötta.

ceejay
2015-06-18, 10:21
Du vet mycket väl varför folk reagerar på/varför det är mycket värre att hundar slaktas och äts. Jag förstår att du vill göra någon sorts neutral diskussion av det, men det går int tror jag.

PureWhey
2015-06-18, 10:30
Vilket är idiotiskt. Kolla på Vice-videon, folk behandlar hundarna som matdjur. Varför ska resten av världen komma in och styra deras mattraditioner? Idioti.

Jakobson
2015-06-18, 10:41
Vilket är idiotiskt. Kolla på Vice-videon, folk behandlar hundarna som matdjur. Varför ska resten av världen komma in och styra deras mattraditioner? Idioti.

För att hundar har en helt annan mentalitet än boskapsdjur
Vad är det för fel på er som argumenterar

Kåtlett
2015-06-18, 10:48
Vilket är idiotiskt. Kolla på Vice-videon, folk behandlar hundarna som matdjur. Varför ska resten av världen komma in och styra deras mattraditioner? Idioti.

Hundar är framavlade helt annorlunda än vanligt boskap. Ren idioti att inte förstå att en sådan basal sak kan skapa upprörda känslor.

PureWhey
2015-06-18, 11:33
Bara för att ni har blivit uppväxta med dom som sällskapsdjur som absolut inte ska ätas, försök att se det ifrån andra perspektiv. Inte så lätt för alla.

Red Apple
2015-06-18, 12:30
Du vet mycket väl varför folk reagerar på/varför det är mycket värre att hundar slaktas och äts. Jag förstår att du vill göra någon sorts neutral diskussion av det, men det går int tror jag.

Jag har aldrig påstått att jag inte vet det. Jag säger bara att det är hyckleri.

Särskilt meningar som "ord kan inte beskriva den avsky jag känner för dessa människor", Jenni är mig veterligen inte avhållsam från kött och är således precis lika illa själv, men det är okej att hata dessa människor bara för att de har en annan kultur och andra mattraditioner? Dumheter.

PureWhey
2015-06-18, 13:02
Jag har aldrig påstått att jag inte vet det. Jag säger bara att det är hyckleri.

Särskilt meningar som "ord kan inte beskriva den avsky jag känner för dessa människor", Jenni är mig veterligen inte avhållsam från kött och är således precis lika illa själv, men det är okej att hata dessa människor bara för att de har en annan kultur och andra mattraditioner? Dumheter.

:thumbup:

jenni
2015-06-18, 13:10
Jag har aldrig påstått att jag inte vet det. Jag säger bara att det är hyckleri.

Särskilt meningar som "ord kan inte beskriva den avsky jag känner för dessa människor", Jenni är mig veterligen inte avhållsam från kött och är således precis lika illa själv, men det är okej att hata dessa människor bara för att de har en annan kultur och andra mattraditioner? Dumheter.

Jag anser att du inte har korrekt uppfattning om saken.
Det är enorm skillnad, detta handlar om djur som missköts/misshandlas/slaktas på ett smärtsamt sätt, det är inte acceptabelt, sedan är dessa hundar inte boskap! Det är stor skillnad på boskap och ett djur som är avlad för sällskap och har mer utvecklad intelligens.
Sedan är mitt personliga svar ja, på frågan om det är ok att avsky människor med ohumana traditioner, jag avskyr likaså hedersvåld som också är en tradition i vissa kulturer. Men jag hatar djurmisshandel ännu mer, det är nog det som jag hatar allra mest i världen.
Vi människor har ett ansvar för djur, speciellt de arter vi tar i vår vårdnad, det som dessa kineser gör är avskyvärt!
Och du har alltså fel, eller så har du bara inte sett filmerna och inte ens det klippet i länken.

Och hur vet du om jenni är eller inte är avhållsam ifrån kött? Och vilket kött?

svenbanan
2015-06-18, 14:35
Inte mer fel att äta hundkött än det är att äta kyckling.

Om nu hundarna är uppfödda under riktigt usla förhållanden så är det ju såklart inte bra. Men det har ju inget att göra med huruvida det är rätt eller fel att "äta hund". Kycklingar som får bo så trängt att de mer eller mindre står på varandra har det inte så bra heller. Lösningen verkar ju inte vara att sluta äta kyckling. Snarare att förbättra uppfödningen.

Hur är det med människans näst bästa vän, hästen? Får man äta eller inte?

Mental
2015-06-18, 14:42
http://landartheconqueror.files.wordpress.com/2012/05/koma-comic-strip-dont-worry-youre-too-cute-to-eat.jpg?w=640

Dilemmat för en djurätande djurägare, äta eller inte äta?

mangemani
2015-06-18, 15:08
07:37
SFb8eDQaDWU

Red Apple
2015-06-18, 16:21
Jag anser att du inte har korrekt uppfattning om saken.
Det är enorm skillnad, detta handlar om djur som missköts/misshandlas/slaktas på ett smärtsamt sätt, det är inte acceptabelt, sedan är dessa hundar inte boskap! Det är stor skillnad på boskap och ett djur som är avlad för sällskap och har mer utvecklad intelligens.

Nej, det är inte en enorm skillnad. Dels så misshandlas och missköts inte alla kötthundar i asien, även om de reportage du har tagit del av verkar vilja få det att framstå på det viset. De misssköts och misshandlas i själva verket i samma utsträckning som kor och grisar i den delen av världen (ändå i en alldeles för stor utsträckning, men inte på det omfattande sätt du verkar tro). Det är inte heller Golden Retrievers eller labradorer de äter, utan hundar framavlade för att ätas. Lite som en kelgris kontra en slaktgris.

Sedan är mitt personliga svar ja, på frågan om det är ok att avsky människor med ohumana traditioner, jag avskyr likaså hedersvåld som också är en tradition i vissa kulturer. Men jag hatar djurmisshandel ännu mer, det är nog det som jag hatar allra mest i världen.
Vi människor har ett ansvar för djur, speciellt de arter vi tar i vår vårdnad, det som dessa kineser gör är avskyvärt!
Och du har alltså fel, eller så har du bara inte sett filmerna och inte ens det klippet i länken.

Jag vet att ditt svar är ja, och det är därför jag tycker att du är en hycklare. Dina känslor är grundade i att du tänker på vissa djur som boskap och på vissa djur som sällskapsdjur. Förståeligt men långt ifrån rationellt.

Och hur vet du om jenni är eller inte är avhållsam ifrån kött? Och vilket kött?

Jag sa inget om att veta någonting. Men du är alltså vegetarian /äter enbart svenskt, ekologiskt fairtradekött?

jenni
2015-06-18, 16:39
Inte mer fel att äta hundkött än det är att äta kyckling.

Om nu hundarna är uppfödda under riktigt usla förhållanden så är det ju såklart inte bra. Men det har ju inget att göra med huruvida det är rätt eller fel att "äta hund". Kycklingar som får bo så trängt att de mer eller mindre står på varandra har det inte så bra heller. Lösningen verkar ju inte vara att sluta äta kyckling. Snarare att förbättra uppfödningen.

Hur är det med människans näst bästa vän, hästen? Får man äta eller inte?

Detta är inte boskapsdjur, de har inte blivit uppfödda i ändamålet: föda

anvihl
2015-06-18, 16:42
Detta är inte boskapsdjur, de har inte blivit uppfödda i ändamålet: föda

Det är inte vilda djur heller. Älgar, rådjur, vildsvin, harar, fåglar etc.

Red Apple
2015-06-18, 16:42
Detta är inte boskapsdjur, de har inte blivit uppfödda i ändamålet: föda

Jo.

jenni
2015-06-18, 16:44
*kissass*Nej, det är inte en enorm skillnad. Dels så misshandlas och missköts inte alla kötthundar i asien, även om de reportage du har tagit del av verkar vilja få det att framstå på det viset. De misssköts och misshandlas i själva verket i samma utsträckning som kor och grisar i den delen av världen (ändå i en alldeles för stor utsträckning, men inte på det omfattande sätt du verkar tro). Det är inte heller Golden Retrievers eller labradorer de äter, utan hundar framavlade för att ätas. Lite som en kelgris kontra en slaktgris.



Jag vet att ditt svar är ja, och det är därför jag tycker att du är en hycklare. Dina känslor är grundade i att du tänker på vissa djur som boskap och på vissa djur som sällskapsdjur. Förståeligt men långt ifrån rationellt.



Jag sa inget om att veta någonting. Men du är alltså vegetarian /äter enbart svenskt, ekologiskt fairtradekött?

Jag tror du har missat en viktig detalj, detta handlar inte om "boskaps-hundar" detta handlar om hundar som växt upp och levt med människor i familjer, de är mentalt på en helt annan stadie!
Så hur är jag en hycklare då?

Svar ja, helst äter jag inte kött alls när jag gör det är det svenskt ekologiskt fairtrade eller viltkött

jenni
2015-06-18, 16:45
Jo.

Inte de som det handlar om här!!!!!

jenni
2015-06-18, 16:46
Det är inte vilda djur heller. Älgar, rådjur, vildsvin, harar, fåglar etc.

Vilddjur är inte uppfödda och har inte levt som sällskapsdjur !

Red Apple
2015-06-18, 17:00
*kissass*

Jag tror du har missat en viktig detalj, detta handlar inte om "boskaps-hundar" detta handlar om hundar som växt upp och levt med människor i familjer, de är mentalt på en helt annan stadie!
Så hur är jag en hycklare då?

Svar ja, helst äter jag inte kött alls när jag gör det är det svenskt ekologiskt fairtrade eller viltkött

Inte de som det handlar om här!!!!!

Att djuren växt upp med familjen gör inte att de inte är ämnade att ätas. Man gjorde länge samma sak med grisar i Sverige. Bra att du äter kött ansvarsfullt, men du är fortfarande en hycklare :)

Och tagga ner med utropstecknena. De förlorar helt sin innebörd när du använder dem efter varannan mening.

jenni
2015-06-18, 17:03
Att djuren växt upp med familjen gör inte att de inte är ämnade att ätas. Man gjorde länge samma sak med grisar i Sverige. Bra att du äter kött ansvarsfullt, men du är fortfarande en hycklare :)

Och tagga ner med utropstecknena. De förlorar helt sin innebörd när du använder dem efter varannan mening.

Jag anser att EQ är väldigt relevant i den frågan

Blir ju så till mig, fingrarna letar sig automatiskt till !

Nordenator
2015-06-18, 17:14
Jag gillar hur bra de var på att presentera hur de kommit fram till allt detta.

Visste ni att det potentiellt finns en ring av kycklingsmugglare i Mölndal, som eventuellt kräver hundratusentals kycklingliv per vecka? De kanske växer upp i små burar - vissa kanske till och med är stulna från din granne. Skriv under här (https://www.youtube.com/watch?v=dQw4w9WgXcQ).

jenni
2015-06-18, 17:16
Men förstår ni inte skillnaden på medvetandet hos djur, boskap och sällskapsdjur?
Sociala djur har utvecklat socialkognitiva förmågor i en helt annan utsträckning än boskapsdjur?!

Red Apple
2015-06-18, 17:24
Grisar är oerhört sociala djur. Kossor dansar till musik och har bästa vänner.

jenni
2015-06-18, 17:26
Grisar är oerhört sociala djur. Kossor dansar till musik och har bästa vänner.

Det är skillnad på boskap, där de föds, lever och göds för ett ändamål

PureWhey
2015-06-18, 17:30
Hahaha, snälla. Så om en hundfarm som producerar hundar med ändamålet att de ska bli mat är det mao ok? Aight.

My brain hurts.

Red Apple
2015-06-18, 17:32
Det är skillnad på boskap, där de föds, lever och göds för ett ändamål

Skillnaden ligger i din uppfattning och inget annat.

PureWhey
2015-06-18, 17:33
Skillnaden ligger i din uppfattning och inget annat.

Exakt.

jenni
2015-06-18, 17:36
Hahaha, snälla. Så om en hundfarm som producerar hundar med ändamålet att de ska bli mat är det mao ok? Aight.

My brain hurts.

Men purewhey! Det är just det, detta är infångade och stulna husdjur till största delen, de har ett helt annant EQ

jenni
2015-06-18, 17:38
Skillnaden ligger i din uppfattning och inget annat.

Nej,
Har du haft med hundar att göra ens? För du verkar inte förstå hur stor skillnad det är

Red Apple
2015-06-18, 17:42
Nej,
Har du haft med hundar att göra ens? För du verkar inte förstå hur stor skillnad det är

Jag har en hund. Men jag har även spenderat mycket tid med kossor, grisar och får under min uppväxt, vilket du inte verkar ha gjort.

Red Apple
2015-06-18, 17:44
Men purewhey! Det är just det, detta är infångade och stulna husdjur till största delen, de har ett helt annant EQ

Det är ungefär lika sant som Petas antiullkampanj som påstod att lamm blir flådda när man tar vara på ullen. Vissa hundar blir stulna men det är några enstaka procent av alla som äts under festivalen.

jenni
2015-06-18, 17:49
Jag har en hund. Men jag har även spenderat mycket tid med kossor, grisar och får under min uppväxt, vilket du inte verkar ha gjort.
Där har du fel äpplet
Det är ungefär lika sant som Petas antiullkampanj som påstod att lamm blir flådda när man tar vara på ullen. Vissa hundar blir stulna men det är några enstaka procent av alla som äts under festivalen.

För mig räcker dessa procent för att tycka att det ej ska få förekomma

PureWhey
2015-06-18, 17:49
Nej det är det inte till största delen.

jenni
2015-06-18, 17:51
Nej det är det inte till största delen.

Jo i det här fallet handlar det om just sådana hundar

PureWhey
2015-06-18, 17:52
detta är infångade och stulna husdjur till största delen
Fel

kebne
2015-06-18, 17:54
Ni kommer inte komma överens.

jenni
2015-06-18, 17:58
Fel

Aha, du kanske kan upplysa mig då?

PureWhey
2015-06-18, 18:00
Aha, du kanske kan upplysa mig då?

Det är framför allt hemlösa hundar som finns i överflöd.

jenni
2015-06-18, 18:00
Ni kommer inte komma överens.

Förstår inte ens vitsen med att käfta emot, vill man skriver man på, berörs man inte så låter man bli

Red Apple
2015-06-18, 18:00
Där har du fel äpplet


För mig räcker dessa procent för att tycka att det ej ska få förekomma

Okej. Om du har spenderat mycket tid med boskapsdjur och ändå gör den här skillnaden när du pratar om hundar så är du inte bara dum, du är dessutom en rätt hemsk människa. Boskapsdjur är ofta oerhört fina och kärleksfulla och det är genuint synd att du verkar sakna förmågan att se det hos dem.

Som kebne säger kommer vi inte komma överens, så jag lägger ner den här diskussionen nu.

jenni
2015-06-18, 18:02
Det är framför allt hemlösa hundar som finns i överflöd.

Det är en hel del stulna hundar, hundar som tas för "hemlösa" trots att de har ägare.
Och vad spelar det för roll om de är hemlösa, det ger inte dessa "människor" rätt att behandla dem som de gör

jenni
2015-06-18, 18:03
Okej. Om du har spenderat mycket tid med boskapsdjur och ändå gör den här skillnaden när du pratar om hundar så är du inte bara dum, du är dessutom en rätt hemsk människa. Boskapsdjur är ofta oerhört fina och kärleksfulla och det är genuint synd att du verkar sakna förmågan att se det hos dem.

Som kebne säger kommer vi inte komma överens, så jag lägger ner den här diskussionen nu.

Bra lägg ner, du förstår ändå inte så bra beslut äpplet!

Jens.Andersson
2015-06-18, 18:28
Håller med äpplet. Om du är en köttätare är du en hycklare Jenni.

jenni
2015-06-18, 18:33
Håller med äpplet. Om du är en köttätare är du en hycklare Jenni.

Då har du inte läst mitt svar

Jens.Andersson
2015-06-18, 18:37
Så om jag föder upp hundar i det enda avseendet att slakta dem, får de fairtrade-certifierat och uppföder dem med ekologisk föda, då kan jag förvänta dig att komma till min hundrestaurang? Eller snarare, du hade inte haft några problem alls med mitt slakteri, inte mer än med något annat slakteri i Sverige. Är det korrekt?

Exdiaq
2015-06-18, 18:38
Knowlton lyssnar inte alltid på Rogan och spänner ut taggarna lite väl mycket ibland. Men det är sannerligen värt att lyssna på, speciellt för de som kategoriskt emot jakt på "utrotningshotade" djur.

Corey Knowlton is an international hunting expert, known recently for winning a $350,000 auction to kill a black rhino in Namibia. He is also known for working with hunter Jim Shockey on television shows "The Professionals" and "Uncharted"

8A1D-f_meFY

HookersUnited
2015-06-18, 18:39
Mina 5 cent,

Allt liv har ett värde. Socialt eller biologiskt.
Vi har sällskapshundar (socialt värde) i drivor och känner därför starkare när hundar exponeras för vidrig behandling, till skillnad mot grisar. Som mest troligt funkar lika bra som sällskapsdjur men som av tradition är käk.

Och Svensk djurhållning är väldigt långt ifrån så bra som allmänheten tror.

4623
2015-06-18, 18:43
Och Svensk djurhållning är väldigt långt ifrån så bra som allmänheten tror.

Hur är den då?

Militärer på utlandstjänst i Kosovo fick uppdrag där de skulle åka runt och skjuta av hundar. Är det fel menar ni? Bara för att ni tycker de är bra som sällskapsdjur.

jenni
2015-06-18, 18:49
Så om jag föder upp hundar i det enda avseendet att slakta dem, får de fairtrade-certifierat och uppföder dem med ekologisk föda, då kan jag förvänta dig att komma till min hundrestaurang? Eller snarare, du hade inte haft några problem alls med mitt slakteri, inte mer än med något annat slakteri i Sverige. Är det korrekt?

Studera socialkognitiva förmågor hos djur uppväxta i familjer som sällskapsdjur och boskapsdjur på en farm, sedan kan vi diskutera

jenni
2015-06-18, 18:50
Hur är den då?

Militärer på utlandstjänst i Kosovo fick uppdrag där de skulle åka runt och skjuta av hundar. Är det fel menar ni? Bara för att ni tycker de är bra som sällskapsdjur.

Är det inte skillnad på att skjuta och avliva dem på så sätt och att långdraget plåga dem

jenni
2015-06-18, 18:53
Mina 5 cent,

Allt liv har ett värde. Socialt eller biologiskt.
Vi har sällskapshundar (socialt värde) i drivor och känner därför starkare när hundar exponeras för vidrig behandling, till skillnad mot grisar. Som mest troligt funkar lika bra som sällskapsdjur men som av tradition är käk.

Och Svensk djurhållning är väldigt långt ifrån så bra som allmänheten tror.

Grisar är väldigt bra som tamdjur, de är snabblärda och smarta när de väl är i socialt samspel, men som boskap böir ju inte djuren utvecklade socialt och har lägre EQ

Jens.Andersson
2015-06-18, 18:53
Studera socialkognitiva förmågor hos djur uppväxta i familjer som sällskapsdjur och boskapsdjur på en farm, sedan kan vi diskutera

För det är någonting du gjort menar du eller?

Så allt handlar om de är familjedjur eller inte? OK men mina slakthundar ska växa upp på en farm, identiskt som på en sådan du i nuläget tycker är OK för gris/nöt. Under dessa omständigheter så tycker du nu alltså att det är OK att äta hund?

jenni
2015-06-18, 19:01
För det är någonting du gjort menar du eller?

Så allt handlar om de är familjedjur eller inte? OK men mina slakthundar ska växa upp på en farm, identiskt som på en sådan du i nuläget tycker är OK för gris/nöt. Under dessa omständigheter så tycker du nu alltså att det är OK att äta hund?

Ja. Självfallet har jag läst studier och iakttagelser på ämnet.

Hur medvetna djur är anser jag rätt väsentligt.

För att ta ett jätteenkelt exempel, ägaren till en hund fick hjärtattack, hunden hämtade hjälp, tror du en kossa hade gjort samma sak?

Jens.Andersson
2015-06-18, 19:04
Ja. Självfallet har jag läst studier och iakttagelser på ämnet.

Hur medvetna djur är anser jag rätt väsentligt.

För att ta ett jätteenkelt exempel, ägaren till en hund fick hjärtattack, hunden hämtade hjälp, tror du en kossa hade gjort samma sak?

Jag är övertygad om att en gris hade kunnat göra samma sak. Och kossor är inte så dumma som du verkar tro.

AQjhJYSTuBc

Men du verkar skifta i orsak hela tiden. Handlar det nu om intelligens menar du?

jenni
2015-06-18, 19:09
Jag är övertygad om att en gris hade kunnat göra samma sak. Och kossor är inte så dumma som du verkar tro.

AQjhJYSTuBc

Men du verkar skifta i orsak hela tiden. Handlar det nu om intelligens menar du?

Det som det egentligen handlar om är sällskapshundar som stjäls/fångas in plågas och sedan slaktas!
Vad du diskuterar har inget med namninsamlingen att göra

Jens.Andersson
2015-06-18, 19:18
Det som det egentligen handlar om är sällskapshundar som stjäls/fångas in plågas och sedan slaktas!
Vad du diskuterar har inget med namninsamlingen att göra

Vad du diskuterar menar du? Så att äta hund gick från att vara fel på grund av att de är sällskapsdjur, till att de inte växt upp på en farm, till att de är för intelligenta och nu att de stjäls och plågas (trots att det nu endast var en liten bråkdel man trodde detta hände). Med andra ord tycker du inte det är fel att äta hund om den bara växt upp på en farm som andra slaktdjur.

Jag tycker också det är fel att djur stjäls och plågas. Det gäller inte bara hundar.

jenni
2015-06-18, 19:21
Vad du diskuterar menar du? Så att äta hund gick från att vara fel på grund av att de är sällskapsdjur, till att de inte växt upp på en farm, till att de är för intelligenta och nu att de stjäls och plågas (trots att det nu endast var en liten bråkdel man trodde detta hände). Med andra ord tycker du inte det är fel att äta hund om den bara växt upp på en farm som andra slaktdjur.

Jag tycker också det är fel att djur stjäls och plågas. Det gäller inte bara hundar.

Jag ville enbart belysa det som sker just nu och ifall någon känner sig manad att skriva på är det mer än välkommet
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7372417&postcount=182

Red Apple
2015-06-18, 19:27
Jens <3