handdator

Visa fullständig version : Noobgains?


MrXpert
2015-04-01, 23:22
När man börjar gymma så utvecklas man och blir starkare i ett snabbt tempo. Ju längre man har gymmat ju längre tid tar det att se resultat. Ja, ni vet vad jag snackar om även om jag förklarat lite slarvigt.

Men hur länge brukar dessa så kallade noobgains hålla i sig? Har tre teorier om när noobgainesen börjar avta.

1. När ens styrka har nått en viss grad. T.ex. man ökar snabbt i vikt i böj tills man når 1rep max på 150kg (random vikt vald).

2. Efter man gymmat en viss tid avtar det. Efter t.ex. 2 år så får man kämpa lite extra för att öka...

3. Det börjar avtå direkt. Det går lite trögare o och lite trögare hela tiden efter att man stigit in på gymmet.

Så t.ex. jag, en 18 årig kille som gymmat seriöst i över ett år, tränar på 85kg 10x3 i bänk, 110kg 10x3 i böj (smith), 110kg 10x3 i rak mark, 40kg 10x3 i militärpress och kroppsvikt + 10kg x10 i chins. När börjar mina noobgains avta? Kommer jag kunna öka snabbt hela detta året också? Eller vad tror ni? :)

MrSvahn
2015-04-02, 08:37
Intressant frågeställning, är i samma sits. Tränat ganska exakt 6 månader och är uppe på 140 i böj, 150 i mark och 75 i bänk.Har dragit på mig en ryggskada för 3v sedan och det lär ta några veckor att rehabilitera, kan därför inte köra mark eller böj i nuläget.

Det ger mig tid att öva bänken (som jag skippat helt pga handledsproblem tidigare) så på så sätt är det väl positivt.

Å andra sidan har jag en kompis som tränat drygt ett år, han ligger på drygt 70kg bänk, 110kg mark och 90-100kg i böj tror jag (inte tränat med honom sen i julas). Den stora skillnaden där är att han är ganska liten @~180csm och 75kg medan jag är betydligt större och har mer kroppsfett@190cm och 93kg. Kan det spela in, jag inbillar mig att det är lättare för kroppen att omvandla fett till muskler än det är att bygga "från luft"

ARMSTARK
2015-04-02, 09:30
Det tråkiga svaret är nog att det är lika individuellt som det genetiska maxet för var och en. Mellan 6 och 12 månader brukar det generellt hålla i sig.

Fliptones
2015-04-02, 09:35
Kan det spela in, jag inbillar mig att det är lättare för kroppen att omvandla fett till muskler än det är att bygga "från luft"

Jag är inte helt på det torra med detta, men tror att det är rätt omöjligt att omvandla fett till muskler. Jag har även för mig att jag läst att det bästa utgångsläget att packa på sig muskler, är vid en lägre fettprocent.

Men hey - vem är jag att komma här och tro? :)

Glad påsk!

F Ultra
2015-04-02, 14:22
När man börjar gymma så utvecklas man och blir starkare i ett snabbt tempo. Ju längre man har gymmat ju längre tid tar det att se resultat. Ja, ni vet vad jag snackar om även om jag förklarat lite slarvigt.

Men hur länge brukar dessa så kallade noobgains hålla i sig? Har tre teorier om när noobgainesen börjar avta.

1. När ens styrka har nått en viss grad. T.ex. man ökar snabbt i vikt i böj tills man når 1rep max på 150kg (random vikt vald).

2. Efter man gymmat en viss tid avtar det. Efter t.ex. 2 år så får man kämpa lite extra för att öka...

3. Det börjar avtå direkt. Det går lite trögare o och lite trögare hela tiden efter att man stigit in på gymmet.

Så t.ex. jag, en 18 årig kille som gymmat seriöst i över ett år, tränar på 85kg 10x3 i bänk, 110kg 10x3 i böj (smith), 110kg 10x3 i rak mark, 40kg 10x3 i militärpress och kroppsvikt + 10kg x10 i chins. När börjar mina noobgains avta? Kommer jag kunna öka snabbt hela detta året också? Eller vad tror ni? :)

Skulle snarare säga det är :

4. Beror på hur långt ifrån ditt genetiska max som du befinner dig.

z_bumbi
2015-04-02, 14:59
Jag tror den största bromsen ligger i att man inte anpassar träningen till vad man redan uppnått och att man inte jobbar långsiktigt. Första tre månaderna kan man t ex få väldigt snabba framsteg från helt otränad om man prioriterar snabba styrkeökningar då det i mycket handlar om att lära sig övningarna. Väljer man istället att prioritera en mer långsiktigt plan så kan man fortsätta öka i ett jämnare tempo och antagligen till en högre nivå eftersom man aldrig når en riktigt platå samt håller sig betydligt längre från max så man kan hålla en högre volym trots att man blir mindre sliten.
Typexemplet på den första varianten är de som kör SL5x5 utan att förstå att de blir inte bättre tränande bara för att de vilar 10 min mellan varje set för att orka då seten hela tiden är så nära max.