handdator

Visa fullständig version : kolhydrater ut i blodet


sandahl
2015-04-01, 11:20
Hej!

Efter en del sökningar utan resultat har jag en fundering.

Om vi säger att jag äter kolhydrater med ett gi värde på säg 40-50.
Kolhydraterna är då helt ute i blodet efter ca 4 timmar, men hur länge ligger dom i blodet innan det börjar sjunka igen?

Tex såhär. Jag äter lunch på jobbet ca 12.30, jag börjar träna sedan 16.30 dvs 4timmar senare när alla kolhydrater kommit ut i blodet. Trots det känner jag mig trött och orkeslös redan en halv timme in i passet, (runt 17.00) Borde inte kolhydraterna finnas kvar i blodet en halv timme efter dom nått ut i blodet?

z_bumbi
2015-04-01, 11:26
Du har förhoppningsvis alltid kolhydrater i blodet för kroppen är anpassad för att ha en något så när jämn nivå där utom just efter måltider då den höjs. När musklerna arbetar så tar de kolhydrater från sina lokala lager ute i musklerna i första hand, sen tar de kolhydrater från blodet och blodet i sin tur fylls på från levern. På sätt så behålls blodets förmåga att ge kolhydrater till hjärnan och annat viktigt.
Jag skulle snarare misstänka att du inte är återhämtad från tidigare pass, du går ut för hårt på träningen eller äter för lite totalt.

sandahl
2015-04-01, 11:29
Tack så mycket!

Återhämtad är jag. 4400 kalorier träningsdagar anses mycket men det ligga något i det du säger för jag tappar ändå vikt, det kanske är det som resluterar i att jag känner mig trött en halv timme in i passet.

Men min egentliga fråga var hur länge kolisarna stannar kvar i blodet efter att dom kommit ut, vet du det? :) långsamma kolisar pratar vi om nu.

mvh

Pretorian
2015-04-01, 16:00
Du fick väl svar?

PureWhey
2015-04-01, 16:10
Vad menar du, glukoshalt i blodet eller hur snabbt mat tas upp i kroppen?

adammh
2015-04-02, 08:43
de plockas väl upp av blodet ca 4 timmar efter intag, i absorptionsfasen. Sedan efter dessa 4 timmar går du in i postabsorptionsfasen och börjar plocka från reserver. Givetsvis tas kolisarna upp snabbare om du då tränar efter du intagit maten.

Bossebäver
2015-04-02, 10:43
de plockas väl upp av blodet ca 4 timmar efter intag, i absorptionsfasen. Sedan efter dessa 4 timmar går du in i postabsorptionsfasen och börjar plocka från reserver. Givetsvis tas kolisarna upp snabbare om du då tränar efter du intagit maten.

Det är ny information för mig att tarmarna skulle arbeta snabbare om man tränar.

Förbränner kolhydraterna snabbare är nog ordet du letar efter.

sandahl
2015-04-04, 08:49
Jag menar alltså hur länge kolisarna ligger kvar i blodomloppet efter dessa 3-4 timmar det tar för dem att komma ut i blodet.

Alltså hur länge efter dessa timmar kolhydraterna finns kvar i blodet och går att träna på innan blodsockret sjunker igen.

Till exempel såhär.
Jag äter pastan 12.30 och tränar 16.30, det är 4 timmar I mellan,
Men har jag dessa kolhydrater kvar i blodet 17.30 ? Det är 5 timmar efter intag.

King Grub
2015-04-04, 08:58
Styrketräning använder nära 100% muskelglykogen som bränsle.

Starke75an
2015-04-04, 10:18
Finns det nån annan fördel med att äta kolhydrater efter träning, förutom att fylla upp muskeln med kolhydrater till nästa pass? Har för mig att det ska göra varken till eller från ur ett muskelbyggare perspektiv dvs mps. Eller bör man få i sig kolhydrater?

exevision
2015-04-04, 10:42
Finns det nån annan fördel med att äta kolhydrater efter träning, förutom att fylla upp muskeln med kolhydrater till nästa pass? Har för mig att det ska göra varken till eller från ur ett muskelbyggare perspektiv dvs mps. Eller bör man få i sig kolhydrater?

För immunförsvaret?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=185778

sandahl
2015-04-07, 06:25
Jag menar alltså hur länge kolisarna ligger kvar i blodomloppet efter dessa 3-4 timmar det tar för dem att komma ut i blodet.

Alltså hur länge efter dessa timmar kolhydraterna finns kvar i blodet och går att träna på innan blodsockret sjunker igen.

Till exempel såhär.
Jag äter pastan 12.30 och tränar 16.30, det är 4 timmar I mellan,
Men har jag dessa kolhydrater kvar i blodet 17.30 ? Det är 5 timmar efter intag.



Ingen som kan svara på det?

Rahf
2015-04-07, 06:27
Vad är frågan riktat till specifikt? Om det är prestationsförmåga för styrketräning gäller Grubs svar.

Starke75an
2015-04-07, 06:53
Kan man på nått sätt kompensera dålig kost, måltiderna innan träning med nått vettigt strax innan träning? Pga av att man kanske inte ätit annan än en varmkorv för fem-sju timmar sen. Inte kosttillskott alltså.

Starke75an
2015-04-07, 07:20
Får tillägga att jag jobbar fysiskt, och brukar äta rejält 4-5 timmar före träning. Men i bland räknar man fel på nått jobb och tiden rinner iväg. Kan absolut inte träna på ny äten mage.

sandahl
2015-04-07, 09:59
Vad är frågan riktat till specifikt? Om det är prestationsförmåga för styrketräning gäller Grubs svar.

Japp, jag är helt kraftlös när jag ska träna efter jobbet och vill helrre åka hem.
Jag äter 4600kcal totalt per dag på mina 86kg och 170cm.

Detta är sedan jag börjat jobba, helgen är inga problem där finns massa ork till träning.

100g kolhydrater från fullkornspasta 4 timmar innan passet, ändå finns ingen ork efter jobbet. Jag skulle kunna tro att jag ligger på ett energi underskott därav den dåliga orken. men 4600kcal och underskott, va fan?! snittar även 530g kolisar per dag.


Vad är Grubs svar så att även vi tröga förstår?

Köttis
2015-04-07, 10:34
Det låter som du tror att kolhydraterna finns tillgängliga som energi i blodet ett tag efter måltiden och försvinner sedan (omvandlas till fett?). Så länge du inte har diabetes återgår blodsockret till normala nivåer snabbt efter måltid. Det betyder dock inte att du inte kan använda energin.

Det Grub menar är att kolhydrater är är bra för prestationen, oavsett när de intas.

Kischen
2015-04-07, 11:25
Inga konstigheter att vara trött efter att man varit och jobbat. Fysiskt är en sak, psykiskt en annan.

sandahl
2015-04-07, 13:06
Det låter som du tror att kolhydraterna finns tillgängliga som energi i blodet ett tag efter måltiden och försvinner sedan (omvandlas till fett?). Så länge du inte har diabetes återgår blodsockret till normala nivåer snabbt efter måltid. Det betyder dock inte att du inte kan använda energin.

Det Grub menar är att kolhydrater är är bra för prestationen, oavsett när de intas.

Nej alltså inte att jag går runt med högt blodsocker har jag inte trott.
Jag försöker få fram varför jag inte har någon ork att träna trotts all jävla mat jag trycker i mig. (4600 kalorier)

Om man säger att det tar 3-4 timmar innan glykogendepåerna är laddade efter måltid. Hur länge håller dom sig då laddade efter dessa 3-4 timmar?

VARFÖR ORKAR JAG INTE TRÄNA OCH KÄNNER MIG TRÖTT PÅ 4600kaloirer med 530g kolhydrater? (endast snabba efter träning)

shut teh face
2015-04-07, 13:14
Nej alltså inte att jag går runt med högt blodsocker har jag inte trott.
Jag försöker få fram varför jag inte har någon ork att träna trotts all jävla mat jag trycker i mig. (4600 kalorier)

Om man säger att det tar 3-4 timmar innan glykogendepåerna är laddade efter måltid. Hur länge håller dom sig då laddade efter dessa 3-4 timmar?

VARFÖR ORKAR JAG INTE TRÄNA OCH KÄNNER MIG TRÖTT PÅ 4600kaloirer med 530g kolhydrater? (endast snabba efter träning)
Det finns ju tusen olika anledningar till varför du är för trött, det har nog inget med kolhydrater eller energi att göra.

Du kanske tränar för mycket?

Jag har ofta hamnat i lägen, när jag vill gå ned i vikt, och tränat 6-7 dagar i veckan, att jag inte kan träna mer, oavsett hur mycket jag äter, och jag kan inte äta mindre för då orkar jag inte träna, då har det varit vardagsmotionen man kunnat skruva på. Principen är att kroppen orkar inte vad som helst bara för du äter.. du kanske till och med äter för mycket.

BengtBurk
2015-04-07, 15:17
Nej alltså inte att jag går runt med högt blodsocker har jag inte trott.
Jag försöker få fram varför jag inte har någon ork att träna trotts all jävla mat jag trycker i mig. (4600 kalorier)

Om man säger att det tar 3-4 timmar innan glykogendepåerna är laddade efter måltid. Hur länge håller dom sig då laddade efter dessa 3-4 timmar?

VARFÖR ORKAR JAG INTE TRÄNA OCH KÄNNER MIG TRÖTT PÅ 4600kaloirer med 530g kolhydrater? (endast snabba efter träning)
Vad jobbar du med? Hur mycket tränar du? Hur mycket sover du? Det finns fler variabler som kan förklara din trötthet.

Sverker
2015-04-07, 16:52
Nej alltså inte att jag går runt med högt blodsocker har jag inte trott.
Jag försöker få fram varför jag inte har någon ork att träna trotts all jävla mat jag trycker i mig. (4600 kalorier)

Om man säger att det tar 3-4 timmar innan glykogendepåerna är laddade efter måltid. Hur länge håller dom sig då laddade efter dessa 3-4 timmar?

VARFÖR ORKAR JAG INTE TRÄNA OCH KÄNNER MIG TRÖTT PÅ 4600kaloirer med 530g kolhydrater? (endast snabba efter träning)

Du har en lever som lagrar leverglykogen efter måltiden. Det är den bufferten som gör det omöjligt att svara på frågan om hur länge.

Men pröva att ta ett träningsuppehåll på en eller två veckor. Ladda dina batterier ( fysiskt och psykiskt ) så du längtar till träningen.

Starke75an
2015-04-07, 18:02
Håller med Sverker. Vila kan göra underverk. Men du kan testa nån kopp kaffe nån timme innan träning och se om det gör nån skillnad. Funkar för mig. Enda "kosttillskott" jag använder. Sällan jag känner mig trött i min träning, ändå har jag kroppsjobb.

Har delat mina pass i ett tyngre och ett lättare pass.

Bra musik kan göra det lite lättare att tända till.

Rahf
2015-04-07, 21:48
Nej alltså inte att jag går runt med högt blodsocker har jag inte trott.
Jag försöker få fram varför jag inte har någon ork att träna trotts all jävla mat jag trycker i mig. (4600 kalorier)

Om man säger att det tar 3-4 timmar innan glykogendepåerna är laddade efter måltid. Hur länge håller dom sig då laddade efter dessa 3-4 timmar?

Glykogendepåerna är fulla tills du utför anaeroba aktiviteter, alltså sådant som ger pump och mjölksyra. Jag tror inte det är problemet.

King Grub
2015-04-07, 21:51
Jag tror du letar efter att hitta ork i maten, men det är troligtvis inte brist på föda som gör dig trött.

sandahl
2015-04-21, 11:13
Hej alla!

Det var en kombination av energi underskott och ovanan att jobba så mycket.

Jag höjde upp och äter nu ca 4900kcal och står stabilt +-0 på vågen :)

Tack för era svar iallafall!


Jag har en annan fundering, jag ligger på 550g+ kolhydrater, 140g fett ca. När blir det egentligen för mycket fett? jag äter ca 20-30g fett per måltid förutom runt träningen då blir det inget fett. Men iochmed att jag måste äta närmare 5000kcal blir det jätte svårt att lyckas komma upp i det.

kan jag fortsätta med detta fett intaget? :)

Mvh

StarkaUlf
2015-04-21, 11:53
kan jag fortsätta med detta fett intaget? :)

Mvh

Det går utmärkt.

sandahl
2015-04-21, 12:01
Det går utmärkt.


Tack Ulf, det tror jag med efter lite sökande här :)

Spettet
2015-04-21, 12:03
Får man fråga vad du jobbar med? 5k kcal är väldigt mycket*drool*

Ozziking
2015-04-21, 12:10
Du kan också testa käka lite snabba kolhydrater 20-30 minuter innan träning och testa om det ger dig mer energi.