handdator

Visa fullständig version : Anfåddhet vs andningsobstruktion


ButtCoughEXTREME
2015-04-01, 09:03
Hur känner man skillnad på andfåddhet och andningsbstruktion (astma, KOL etc) ? Jag kan känna när jag spelar fotboll och springer intervaller att jag har mer att ge men att det inte finns plats i bröstkorgen för mer luft, liksom. Därav min undran.

biggusdickus
2015-04-01, 11:44
Hur känner man skillnad på andfåddhet och andningsbstruktion (astma, KOL etc) ? Jag kan känna när jag spelar fotboll och springer intervaller att jag har mer att ge men att det inte finns plats i bröstkorgen för mer luft, liksom. Därav min undran.

Finns lite olika former av astma. En besvärlig typ som jag drogs med länge var att andningen såg bra ut på standardtesterna, med det krävdes specialtester på det modernaste lunglabbet för att upptäcka att luften visserligen åkte in å ut lätt men att lungorna inte tog upp syret.

ButtCoughEXTREME
2015-04-28, 01:02
Finns lite olika former av astma. En besvärlig typ som jag drogs med länge var att andningen såg bra ut på standardtesterna, med det krävdes specialtester på det modernaste lunglabbet för att upptäcka att luften visserligen åkte in å ut lätt men att lungorna inte tog upp syret.

Okej, berätta mer; vad hade du för symptom? Jag har inget pip i rören eller så utan har bara väldigt svårt att andas in vid ansträngning. Låsta lungor.

Alka
2015-04-28, 08:25
Den typ av astma jag har gör att det känns som jag inte får ner nog mycket luft i lungorna. Ungefär som att du ger dig ut och springer och när du börjar flåsa ordentligt tar du fram ett sugrör och andas endast genom det. Med andra ord, klassisk ansträngningsastma där luftrören drar ihop sig

biggusdickus
2015-04-28, 10:58
Min astma är väldigt otypisk. Tungt att andas å tryck över bröstet låter ju mer som hjärtfel å jag har mycket riktigt fått hjärtat grundligt undersökt i minst 4 omgångar under de år jag försökt få hjälp.

Jag var även väldigt känslig om jag plötsligt böjde mig ner å tex knöt skosnöret. Då blev det nästan ridå väldigt likt ett blodtrycksfall, fast blodtrycket förstås är perfekt varje gång jag testar. Ett bra test jag kom på själv var att försöka hålla andan. Det gick max 20 sek en dålig dag mot 2 min förr.

Sista gången jag sökte innan jag fick min diagnos ville läkaren testa att förvärra mina ev astmasymptom genom en chockansträngning med maxlöpning i 6 min på lutande löpband. Det blev ingen mätbar skillnad på nånting. En läkare med nån som helst insikt borde ha reagerat på hur dåligt jag presterade iom att jag berättat hur jag flera månader kämpat för att öka min kondition, men icke.

Idag med min astmamedicin som jag fick efter 15 års tjat så kan jag åter träna mark å böj å har börjat med lite tyngdlyftnings träning med fria vikter, istället för att varit hänvisad till bekväma maskiner där man kan jobba hyfsat hårt utan att tappa andan.

Jag är inte 100% men jag får nog leva med det. Måste fortfarande sätta mig mellan tunga set å kan få ridå sämre dagar av lätta frivändningar tex.