handdator

Visa fullständig version : diskprotrusion


Senilstudent
2015-03-31, 21:55
Hej! Jag misstänker att jag har fått en såkallad "diskprotrusion" av dålig marklkyft. Mina symptom är exakt likadan som i den här tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=152779

Jag har ingen strålande smärta i benen eller skinkan iallafall

Hur lång tid kan det ta att få bort denna?
Hur går man tillväga?

Scratch89
2015-03-31, 23:18
Minska på de tunga marklyften och knäböjen ett tag.
Se om du blir bättre av McKenzie extensions, kolla på youtube. 15 stycken, varje/varannan timma. Har du någon utstrålning i benen?
Viktigt också att du tränar bålen så att du orkar hålla buktrycket.

Senilstudent
2015-03-31, 23:35
Jag har ingen strålande smärta i benen eller skinkan iallafall


Minska på de tunga marklyften och knäböjen ett tag.
Se om du blir bättre av McKenzie extensions, kolla på youtube. 15 stycken, varje/varannan timma. Har du någon utstrålning i benen?
Viktigt också att du tränar bålen så att du orkar hålla buktrycket.

Har inte kört marklyft eller knäböj på nästan en månad nu pga detta.

therunningman
2015-04-02, 07:31
Tränar du något idag som belastar ländryggen i dålig position (typ militärpress eller bänkpress i brygga mm)? Om du inte gör det kommer det med största sannolikhet att gå över av sig själv med tiden. Du kan troligtvis påskynda det som Scratch89 föreslår.

Av vad jag såg på din film senast verkade du svag i bål och säte men det är ju extremt svårt att avgöra på film...och jag kan ha hur fel som helst.

Jag tycker du ska gå och träffa en duktig sjukgymnast på ett idrottscenter som kan gå igenom rygg och höfter samt ge tips och övningar.

Senilstudent
2015-04-03, 20:03
Tränar du något idag som belastar ländryggen i dålig position (typ militärpress eller bänkpress i brygga mm)? Om du inte gör det kommer det med största sannolikhet att gå över av sig själv med tiden. Du kan troligtvis påskynda det som Scratch89 föreslår.

Av vad jag såg på din film senast verkade du svag i bål och säte men det är ju extremt svårt att avgöra på film...och jag kan ha hur fel som helst.

Jag tycker du ska gå och träffa en duktig sjukgymnast på ett idrottscenter som kan gå igenom rygg och höfter samt ge tips och övningar.
Ja jo jag kör faktiskt militärpress men jag kör inte bryggad bänk. Jag får fan ont av att köra McKenzie extensions, gör jag något fel :confused:

therunningman
2015-04-09, 10:19
Utan att ha sett dig påstår jag att risken är stor att du tappar hållningen i toppläget av militärpressen och lägger mycket belastning på ländryggen i en dålig position. Sluta med det tills någon som kan det har hjälpt dig...

Pressar du i bakåtböjningarna eller försöker du slappna av? Du ska inte komma så långt som möjligt och kämpa som ett djur. Gå upp en bit, stanna, försök slappna av, låt magen hänga ned i golvet. Hur känns det då?

Inte säkert att de fungerar ändå. Professionell hjälp är alltid att föredra framför oss glada amatörer.

Senilstudent
2015-04-10, 11:03
Utan att ha sett dig påstår jag att risken är stor att du tappar hållningen i toppläget av militärpressen och lägger mycket belastning på ländryggen i en dålig position. Sluta med det tills någon som kan det har hjälpt dig...

Pressar du i bakåtböjningarna eller försöker du slappna av? Du ska inte komma så långt som möjligt och kämpa som ett djur. Gå upp en bit, stanna, försök slappna av, låt magen hänga ned i golvet. Hur känns det då?

Inte säkert att de fungerar ändå. Professionell hjälp är alltid att föredra framför oss glada amatörer.
Jag har sett till att jag inte tappar ryggen någonstans i militärpressen, gjorde det förut och fick en obehaglig känsla i ländryggen. Jepp, jag pressar i bakåtböjningar, ska sluta göra det nu men det stora problemet är att man ska göra 15 stycken varje timme och jag har helt enkelt inte tid åt det.

therunningman
2015-04-10, 11:31
Jag har sett till att jag inte tappar ryggen någonstans i militärpressen, gjorde det förut och fick en obehaglig känsla i ländryggen. Jepp, jag pressar i bakåtböjningar, ska sluta göra det nu men det stora problemet är att man ska göra 15 stycken varje timme och jag har helt enkelt inte tid åt det.

Skönt att du är såpass rörlig i axlar, bröstrygg och stark i bål.. en annan är ju inte det.

För en del blir det mycket bättre av att göra en omgång en dag och en omgång nästa dag. Märker du ingen förbättring så varför ska du plåga dig själv?

Gå och be om professionell hjälp?

Xtreme-G
2015-04-10, 11:31
det stora problemet är att man ska göra 15 stycken varje timme och jag har helt enkelt inte tid åt det.

Vi snackar 15 reps en gång per timma alltså? Börja böja upp en liten bit tills det gör ont (stå på armbågarna tex). Håll ett tag och sänk ner slappna av börja om och du kommer att kunna ta dig högre utan att det gör ont. Tillslut är du troligtvis helt utsträckt med armarna.

Senilstudent
2015-04-10, 11:58
Skönt att du är såpass rörlig i axlar, bröstrygg och stark i bål.. en annan är ju inte det.

För en del blir det mycket bättre av att göra en omgång en dag och en omgång nästa dag. Märker du ingen förbättring så varför ska du plåga dig själv?

Gå och be om professionell hjälp?
Är i Wien och har varit det den senaste veckan och har därför inte haft tillgång till någon naprapat.
Vi snackar 15 reps en gång per timma alltså? Börja böja upp en liten bit tills det gör ont (stå på armbågarna tex). Håll ett tag och sänk ner slappna av börja om och du kommer att kunna ta dig högre utan att det gör ont. Tillslut är du troligtvis helt utsträckt med armarna.
Ja, 15 reps per timme. Kommer aldrig ha tid till det.

Scratch89
2015-04-11, 11:55
Självklart behöver du inte göra 15 stycken varje timma. Få till det när du kan och kör lite extra då istället. T.ex kan man köra 15 x 2 på morgonen innan jobbet, 15 x 2 på lunchen, när man kommer hem och innan man går och lägger sig. På jobbet kan det funka att ställa sig upp, lägga händerna i ryggslutet och böja sig bakåt så långt man kommer.

Angående tekniken så försök slappna av i ryggen, låt armarna ta belastningen. Som många andra redan sagt kan det vara en bra ide att inte gå hela vägen upp direkt, utan börja lirka i ett läge där du fortfarande kan vara avslappnad i ryggen och öka på när det lossnar.

Det viktigaste är dock att du försöker undvika dåliga positioner; stå gärna hellre än att sitta, om du sitter så försök sitta med god hållning och/eller variera position ibland, tänk på att böja benen om du ska lyfta något tungt och ha gärna stöd med ena handen mot t.ex en stol om du ska plocka upp något från golvet.

Senilstudent
2015-04-11, 14:36
Självklart behöver du inte göra 15 stycken varje timma. Få till det när du kan och kör lite extra då istället. T.ex kan man köra 15 x 2 på morgonen innan jobbet, 15 x 2 på lunchen, när man kommer hem och innan man går och lägger sig. På jobbet kan det funka att ställa sig upp, lägga händerna i ryggslutet och böja sig bakåt så långt man kommer.

Angående tekniken så försök slappna av i ryggen, låt armarna ta belastningen. Som många andra redan sagt kan det vara en bra ide att inte gå hela vägen upp direkt, utan börja lirka i ett läge där du fortfarande kan vara avslappnad i ryggen och öka på när det lossnar.

Det viktigaste är dock att du försöker undvika dåliga positioner; stå gärna hellre än att sitta, om du sitter så försök sitta med god hållning och/eller variera position ibland, tänk på att böja benen om du ska lyfta något tungt och ha gärna stöd med ena handen mot t.ex en stol om du ska plocka upp något från golvet.
Okej ska testa att göra som du säger. Mitt korttidsminne är inte heller det bästa så jag kommer nog att glömma lite då och då.

Senilstudent
2015-04-23, 18:11
Var nyss hos en naprapat och det var inte något probel med diskarna utan det var stelhet i rumpan, kollade även upp min axel och anledningen bakom det var att jag har tränat för lite baksida axlar. Dags att åtgärda dessa fel så att man kan börja köra igen :)

therunningman
2015-04-24, 05:50
Vad har du för fel på dina axlar?

Senilstudent
2015-04-24, 08:32
Vad har du för fel på dina axlar?
Jag har tränat knappt någon baksida axel så jag har fått en liten inklämning så jag ska bara träna lite baksida axel.

therunningman
2015-04-24, 08:59
Jag har tränat knappt någon baksida axel så jag har fått en liten inklämning så jag ska bara träna lite baksida axel.

Hoppas inte du syftar till bakre deltoideus?

Senilstudent
2015-04-24, 09:25
Hoppas inte du syftar till bakre deltoideus?
Jo?

therunningman
2015-04-24, 10:04
Då ska du nog gå och få en bättre träningsvägledning för din inklämning. :)

Mellersta deltoideus är visserligen en stabilisator av skuldran men motverkar rotatorkuffen och det måste råda styrkebalans mellan dem. Bakre deltoideus är ingen bra skulderbladsstabilisator utan det är de flesta behöver träna upp är mellersta och nedre trapezius, rhomboideer, serratus anterior, pectoralis minor.

Samt då rotatorkuffen såklart och få spänningar i alla muskler kring skuldran att släppa, ofta infraspinatus, båda pectoralis, serratus, levator scapulae, trapezius och rhomboideer.

Nu kan du få till en bra hållning och börja träna funktionellt vettiga övningar. När du behärskar dem kan du återgå till normal styrketräning helt utan smärta.

Sheogorath
2015-04-24, 10:35
+1 på therunningman här faktiskt (se på fan!). Någon som blandar in bakre deltoideus när de talar skulderhälsa är med stor sannolikhet en glad amatör, eller klåpare (ofta ej medveten om detta, dock).

Sen håller jag inte med om sista meningen. Det finns ingen garanti för att man blir av med smärta bara för att man korrigerar felaktiga parametrar. Tyvärr. Däremot gör man vad man kan i så fall.

Senilstudent
2015-04-24, 11:49
+1 på therunningman här faktiskt (se på fan!). Någon som blandar in bakre deltoideus när de talar skulderhälsa är med stor sannolikhet en glad amatör, eller klåpare (ofta ej medveten om detta, dock).

Sen håller jag inte med om sista meningen. Det finns ingen garanti för att man blir av med smärta bara för att man korrigerar felaktiga parametrar. Tyvärr. Däremot gör man vad man kan i så fall.
Mitt minne är lite dåsigt så jag minns inte exakt vad han sa men han sa iallafall att jag inte tränar någon baksida axel (vilket som jag inte gör) och att den är ganska stel.

Sheogorath
2015-04-24, 17:27
Mitt minne är lite dåsigt så jag minns inte exakt vad han sa men han sa iallafall att jag inte tränar någon baksida axel (vilket som jag inte gör) och att den är ganska stel.

Det är mycket möjligt att du skulle må bättre i dina axlar om du tränade mer baksida axel, men grejen är att om du med baksida-axlar-övningar får en massa annan träning mer eller mindre gratis (beroende på utförande): rhomboideus, trapezius, stabilisatörer för axelleden mm. Det är träning av de musklerna folk i regel behöver mer av, inte träning av just baksida axel. Hela deltoideus är en relativt ointressant muskel i alla andra hänseenden än estetik och råstyrka vid press och drag.

Senilstudent
2015-04-25, 10:59
Det är mycket möjligt att du skulle må bättre i dina axlar om du tränade mer baksida axel, men grejen är att om du med baksida-axlar-övningar får en massa annan träning mer eller mindre gratis (beroende på utförande): rhomboideus, trapezius, stabilisatörer för axelleden mm. Det är träning av de musklerna folk i regel behöver mer av, inte träning av just baksida axel. Hela deltoideus är en relativt ointressant muskel i alla andra hänseenden än estetik och råstyrka vid press och drag.
Det var något i den stilen han sa, han sa att jag bör träna mer baksida axel och ifall det var för att träna just axeln eller rhomboideus etc vet jag inte men den övning han rekommenderade var utåtrotationer (eller så kan det ha varit inåtrotationer men jag tror inte det) vilket som jag inte tror är den bästa övningen för exakt baksida axlar.

Sheogorath
2015-04-25, 22:03
Korrekt. Tränar nästan bara infraspinatus och teres minor. Man får med rhomboideus och lite trapezius om man låter skulderbladet följa med i rörelsen också.

Senilstudent
2015-04-26, 11:57
Korrekt. Tränar nästan bara infraspinatus och teres minor. Man får med rhomboideus och lite trapezius om man låter skulderbladet följa med i rörelsen också.
Hur lång tid befarar du att det kommer att ta för mig att kunna köra bänk osv normalt igen?

Sheogorath
2015-04-26, 17:37
Hur lång tid befarar du att det kommer att ta för mig att kunna köra bänk osv normalt igen?

Helt omöjligt för mig att ens ge dig en uppskattning. T.o.m. när man undersökt en patient som man känner väl och har en precis diagnos är det svårt att ge den typen av prognoser (vid axelproblem märk väl, vissa nervrotssmärtor från ryggen är lättare) eftersom det finns så fantastiskt många faktorer som samverkar, där "vad kommer patienten göra efter besöket?" är den viktigaste. Och det vet ju inte jag.

MrSvahn
2015-04-28, 11:53
Låter som att vi har liknande problem, kollade igenom tråden du länkade och inser att jag får gå tillbaka till ruta ett och börja om med extensions tills jag är bra i ryggen.

Skadade ländryggen i slutet av februari och fick rehabövning att just böja mig bakåt och/eller trycka upp från golvet. Blev bättre och fick börja med diverse bålövningar i rep (TRX).

Ivrig att börja med marklyft drog jag igång för drygt tre veckor sedan och ökade successivt då jag ej kände smärta. Nu igår hade jag plötsligt ont i ryggen igen när jag skulle marka. Det gör dock inte ont om jag "tappar formen" och drar med lite rundad ryggen utan endast om jag spänner ryggen och får en liten svank.

Har funderingar att gå till napprapat eller röntga ryggen men det e så jääävla dyrt bara *gah!*

Senilstudent
2015-05-02, 16:05
Okej, nu har jag ingen smärta i axeln iallafall, jag testade att köra lite spjutpress med en hantel och jag kom upp i 13 kg vilket som var max för denna hanteln och det kändes inte där heller, ska gå och kolla med min naprapat om några dagar och vilar ut mig tills dess.

Senilstudent
2015-05-02, 16:30
Skulle sheograth kunna vara snäll och svara i tråden plix *cry*

Sheogorath
2015-05-03, 10:21
Skulle sheograth kunna vara snäll och svara i tråden plix *cry*

Hmm... Vad vill du att jag ska svara på?

Senilstudent
2015-05-03, 23:11
Hmm... Vad vill du att jag ska svara på?
Mitt förslag om hur jag ska gå tillväga med min axel, några förklaringar till att det inte längre gör ont, var det ens impingement jag hade?