handdator

Visa fullständig version : Psyliumfrön fråga.


Ozziking
2015-03-31, 18:16
Tjatja!

Man tar ju inte upp näringen i psyliumfrön, betyder det att man inte tar upp fibrerna i fröna heller? Och att de endast hjälper tarmarna att bli lite "effektivare" :D

Eftersom det står att psyliumfrön är väldigt fiberrika har jag inte vågat ge mig på dem då jag försöker hålla ett modererat fiberintag (pga lätt att få hård mage), men om det är så att man inte tar upp fibrerna och att de endast gör det lättare att skita så är det ju toppen.

Någon? :D

R Scarpa27
2015-03-31, 18:51
kan inte riktigt svara på din fråga men råder iaf alla att inte äta överdriven konsumation.

jag har åkt på cyanidförgiftning en gång, och helvete aldrig mer... (överdos av krossade linfrön)
hjärtat klappade och blev riktigt yr och låga på marken ganska länge.

StarkaUlf
2015-03-31, 19:22
kan inte riktigt svara på din fråga men råder iaf alla att inte äta överdriven konsumation.

jag har åkt på cyanidförgiftning en gång, och helvete aldrig mer... (överdos av krossade linfrön)
hjärtat klappade och blev riktigt yr och låga på marken ganska länge.

Man råkar inte ut för cyanidförgiftning av hela psylliumfrön :)

Jag antar att du inte tar upp några fibrer av fröna, eftersom det bildas en geléaktig hinna runt fröna som är bra för tarmen och sedan skiter du ut fröna hela.

Ozziking
2015-03-31, 20:16
Man råkar inte ut för cyanidförgiftning av hela psylliumfrön :)

Jag antar att du inte tar upp några fibrer av fröna, eftersom det bildas en geléaktig hinna runt fröna som är bra för tarmen och sedan skiter du ut fröna hela.

Får helt enkelt testa. :)

thel1985
2015-04-02, 16:16
Psylium innehåller ingen blåsyra, varför du inte riskerar att bli förgiftad. Fibrerna passera rakt igenom och smörjer tarmen och kan fungera som näring och tarmbakteriena. Se bara till att dricka mycket vatten då fibrerna suger åt sig vätska.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ozziking
2015-04-02, 16:32
Psylium innehåller ingen blåsyra, varför du inte riskerar att bli förgiftad. Fibrerna passera rakt igenom och smörjer tarmen och kan fungera som näring och tarmbakteriena. Se bara till att dricka mycket vatten då fibrerna suger åt sig vätska.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Toppen! för mycket fibrer gör mig hård i magen nämligen.

Tack så mycket!