handdator

Visa fullständig version : Lättspjälkat protein!


Mcgregor
2015-03-31, 12:21
Hej

Jag letar efter ett lättspjälkat protein som inte innehåller mjölkprotein eller gluten. Brukade äta vasslehydrolysat men har slutat på grund av allergi. Finns det något liknande för andra proteinsorter? (Är tyvärr känslig mot sojaprotein).

agazza
2015-03-31, 12:59
eaa?

adammh
2015-04-02, 08:45
eaa/bcaa är ju fria aminosyror om du skulle vilja köra på det.

thel1985
2015-04-02, 16:21
Carnivor kanske? Vasslehydrolysat sägs inte ge allergiska reaktioner då proteinet är spjälkat till di- tripeptider samt fria aminosyror. Även beef protein från scitec fungerar, är liksom Carnivor förspjälkat och tas därför upp snabbt. Annars är väl äggprotein ett bra alternativ.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Mcgregor
2015-04-05, 20:08
Carnivor kanske? Vasslehydrolysat sägs inte ge allergiska reaktioner då proteinet är spjälkat till di- tripeptider samt fria aminosyror. Även beef protein från scitec fungerar, är liksom Carnivor förspjälkat och tas därför upp snabbt. Annars är väl äggprotein ett bra alternativ.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tack för ditt svar!

Jag har en autoimmun sjukdom (Sjögrens Syndrom), och vissa källor uppger att jag i regel bör undvika mjölkprotein, för att det ska främja inflammationer istället för att motverka. Detta gäller kanske vasslehydrolysatet jag har i hyllan? Om det inte ger allergiska reaktioner, varför undvika? Jag har som sagt ingen aning om vad jag ska göra när det gäller detta.

King Grub
2015-04-05, 20:20
Mjölk ser inte ut att vara rekommenderat att undvika https://books.google.se/books?id=UAzt1vHlkoMC&pg=PA238&lpg=PA238&dq=sj%C3%B6gren%27s+syndrome+whey&source=bl&ots=pRAa7jAQQ-&sig=-C1VFFKU1hqlanAUq7IVedhAd4U&hl=en&sa=X&ei=zoghVfrzO4WrU5CNhOAH&ved=0CFMQ6AEwBw#v=onepage&q=sj%C3%B6gren%27s%20syndrome%20whey&f=false

z_bumbi
2015-04-06, 06:49
Tack för ditt svar!

Jag har en autoimmun sjukdom (Sjögrens Syndrom), och vissa källor uppger att jag i regel bör undvika mjölkprotein, för att det ska främja inflammationer istället för att motverka. Detta gäller kanske vasslehydrolysatet jag har i hyllan? Om det inte ger allergiska reaktioner, varför undvika? Jag har som sagt ingen aning om vad jag ska göra när det gäller detta.

Prata med en dietist eller din läkare vad som gäller i kostväg, Din behandlande läkare kan skriva en remiss till en dietist eller så bor du i ett landsting/region där du får skriva egenremiss.
När man har en sjukdom är det lätt hänt att man snurrar iväg och börjar läsa de mest underliga teorierna och då kan man ibland begränsa sin kost helt onödan.

thel1985
2015-04-06, 08:03
Jag har också en auto immun sjukdom (diabetes) och mjölk tros vara orsaken till 91% av all typ-1 diabetes. Så skit i vad alla andra säger, bönderna vill sälja sitt jävla skit såklart. Vasslehydrolysat mår jag ej dåligt av men skulle ändå inte dricka det ofta. Kör på köttprotein och undvik spannmål.


Skickat med Tapatalk

King Grub
2015-04-06, 08:23
Jag har också en auto immun sjukdom (diabetes) och mjölk tros vara orsaken till 91% av all typ-1 diabetes.

Nej, det "tros" det inte... Och varför just 91%?

thel1985
2015-04-06, 08:42
"Casein is a protein found in milk which some people are intolerant to. Casein has similarities to gluten, the protein found in wheat. People that are intolerant or allergic to casein may experience a reaction that can include difficulty breathing, developing a rash and/or swelling of the mouth.

There are a number of substitutes which can be used in place of milk such as soy, coconut or almond milk.

Milk and type 1 diabetes

Cows’ milk has been linked with an increased incidence of autoimmune diseases including type 1 diabetes.

Research has indicated that the presence of cow’s insulin within cow’s milk leads to an increased number of autoantibodies which raise the risk of type 1 diabetes. The research has yet to prove conclusive enough to change health recommendations on the drinking of cow’s milk."

http://www.diabetes.co.uk/food/milk-and-diabetes.html



Skickat med Tapatalk

King Grub
2015-04-06, 08:44
Ja, det var ju precis vad du skrev. Eller inte.

thel1985
2015-04-06, 08:46
Läste 91% i en studie för flera år sedan, hittar dock ej den nu. Var publicerad i diabetologica. Det sägs vara kaseinet som kan ge korsreaktioner och orsaka antikroppsbildning, med resultatet att dessa även förstör de betacellerna i bukspottskörteln. Vid intag av mjölk så startar kroppen en kaskad av immunreaktioner och reagerar på samma sätt som om att blod från ett annat djur kommit in i bukenhålan.


Skickat med Tapatalk

King Grub
2015-04-06, 08:48
Den studien har avfärdats.

http://www.nature.com/ejcn/journal/v59/n5/full/1602104a.html

thel1985
2015-04-06, 08:49
"The 'A1' genetic variant of beta-casein in milk has been linked to type 1 diabetes (T1D). The keystone piece of supporting evidence is an ecological study positively correlating the incidence of T1D with amount of A1 beta-casein consumption per capita. Of relevance, A1 beta-casein consumption is also positively correlated with latitude, itself implicated in T1D through vitamin D deficiency. Ecological and biological evidence convincingly implicate vitamin D deficiency in T1D. Latitude is a confounder of the ecological data that underpin the hypothesis that A1 beta-casein in cow's milk is a causative factor in T1D."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/19100644/


Skickat med Tapatalk

King Grub
2015-04-06, 09:13
"The keystone piece of supporting evidence is an ecological study" den diskuteras i reviewartikeln jag länkade.

thel1985
2015-04-06, 09:28
Värt att tänka på "But is milk really all that it's chalked up to be? According to heavily biased, privately-funded industry research, well, yes. It is the research being done in academia, by scientists whose interests do not lie in the profit of the dairy industry but (hopefully) in the goodness of humanity, that is suggesting that cow's milk may very well be a dangerous choice."
http://www.examiner.com/article/why-dairy-is-scary-autoimmune-diseases



Skickat med Tapatalk

thel1985
2015-04-06, 09:32
Man får också komma ihåg att mjölkindustrin självfallet vill genomföra studier som visar på att det är ofarligt. Sunt förnuft både råda och det säger att man inte ska amma ett annat djur då en del av komjölksproteinerna inte är samma som i mänsklig bröstmjölk.
Vassle tror jag inte är lika skadligt men kasein vet jag många som mår dåligt av, allt från stress, svårt med fokus till kraftig nedstämdhet.


Skickat med Tapatalk

z_bumbi
2015-04-06, 09:34
När man har en sjukdom är det lätt hänt att man snurrar iväg och börjar läsa de mest underliga teorierna och då kan man ibland begränsa sin kost helt onödan.

Det där blev mer profetiskt än jag hade tänkt mig.

Till TS: Som sagt få hjälp från sådana som är utbildade och som vet vad sjukdomen innebär för dig.

exevision
2015-04-06, 11:45
Man får också komma ihåg att mjölkindustrin självfallet vill genomföra studier som visar på att det är ofarligt. Sunt förnuft både råda och det säger att man inte ska amma ett annat djur då en del av komjölksproteinerna inte är samma som i mänsklig bröstmjölk.
Vassle tror jag inte är lika skadligt men kasein vet jag många som mår dåligt av, allt från stress, svårt med fokus till kraftig nedstämdhet.

Jag vet många, även jag själv, som mår bra och får riktigt fina träningsresultat av mjölk och mejeriprodukter. Så då säger vi att mjölk är riktigt bra för träningen!

Mcgregor
2015-04-06, 19:46
Jag har också en auto immun sjukdom (diabetes) och mjölk tros vara orsaken till 91% av all typ-1 diabetes. Så skit i vad alla andra säger, bönderna vill sälja sitt jävla skit såklart. Vasslehydrolysat mår jag ej dåligt av men skulle ändå inte dricka det ofta. Kör på köttprotein och undvik spannmål.


Skickat med Tapatalk

Jag håller med dig.

Jag vill ta bort allt som inte är "bra" att äta. Det vill säga, om vasslehydrolysatet är dåligt vill jag undvika det. När jag tog bort det röda köttet och införde vegetariska måltider frekventare (äter vitt kött och vegetariskt varje dag), mådde jag faktiskt mycket bättre. Min sjukdom blev förstås inte bättre (den är kronisk) utan mitt allmänna mående (känner mig "klarare" till sinnet). Jag tog också bort vasslehydrolysatet när jag läste om dess negativa inverkan på människor med autoimmuna sjukdomar. Håller helt med dig om mjölkindustrin. Finansierad forskning kan få allt att framstå som nyttigt.

Äggprotein leder dock till flatulens (väderspänningar). Kött undviker jag, ägg ger mig gaser, mjölk ska undvikas. Vad för protein finns då kvar? Vad gäller "lättspjälkade" proteiner finns kanske inte så många? Men fler proteinsorter måste finnas?

thel1985
2015-04-07, 17:19
Ja du kan välja hampaprotein, jarrow tillverkar det. Även risprotein finna att få tag i (smakar hemskt).
Har du uteslutit vete? Kanske räcker för att du ska känna dig klarare? Griskött gör mig seg i skallen men inte nöt. Känner mig oerhört pigg med bara fisk men nötkött
Ibland mår jag bra av, kändes inte lika bra då jag bara åt fisk. Men om du ska testa något så kanske du kan prova köttproteinhydrolysat. Jag är skeptisk till Vasslehydrolysat också eftersom att det är från mjölk men kanske har det att göra med att en del tillsätter leucin i hydrolysatet, vilket, lika bcaa, sänker serotoninet och dopaminet och man ( i alla fall jag) känner sig mindre alert och driven efter intag av rent leucin (även i form av bcaa).



Skickat med Tapatalk

Sverker
2015-04-07, 18:08
Man behöver inte tillsätta leucin till ett vasslehydrolysat. Allt vassleprotein innehåller 15 % leucin.

Att fundera kring ris, vete eller hampprotein är att välja sämre alternativ. De proteinerna innehåller mindre EAA än mjölkproteinerna som är fullvärdiga och lättspjälkade.

Givetvis uppfyller soja många kraven man kan ha på ett protein men även soja är starkt allergent. Ser inte riktigt vinsten med att ersätta mjölk med soja eller mandel. Är man allergisk är det inget alternativ men vill man ha ett lättspjälkat protein med högt näringsvärde är mjölk i topp. Vet man sedan att mjölkproteinet kan komplettera vete, ris och havre är valet självklart.