handdator

Visa fullständig version : Bröstproblem


Klove
2015-03-30, 15:20
Tja

För två veckor sedan precis, sträckte jag, låste eller nått liknande bröstet när jag värmde upp militärpressen. Drog hem och tänkte att det går över (gjorde mycket ont när jag spände bröstet. En ilande huggkänsla mitt på bröstet, övre delen). Men jag har fortfarande ont när jag spänner bröstet, otroligt irriterande då det hindrar mig från att köra bröst.. Rygg och vissa axelövningar funkar dock.

Någon som vart med om nå liknande och har nå tips på hur jag blir av med det så snabbt som möjligt? Misstänker att det är någon blandning från tunga djupa bröstdips och då jag sträckte mig eller vad jag nu gjorde på militärpressen. Har slutat med dipsen nu.

Känner dessutom av det i bröstet om jag tar ett djupt andetag, ilande "huggkänsla" som sagt....

Tack på förhand!

Sheogorath
2015-03-30, 16:05
Låter som att du fått en muskelbristning i övre delen av bröstmuskeln.

Klove
2015-03-30, 16:15
Låter som att du fått en muskelbristning i övre delen av bröstmuskeln.

Låter lite brutalt då jag liksom kan köra bröstövningarna till viss del, det är bara då jag verkligen klämmer åt det gör ont, tex har jag kunnat bänka och så om jag inte klämmer åt i toppläget. Men det är om jag tex ouppvärmd klämmer åt bröstet smärtan kommer som starkast, också om jag sitter på toa och ska ta tag i papper med vänster hand, alltså korsa med armen så gör det ont..

Nu säger jag ju emot mig själv lite grann när jag säger att jag kan köra bröstövningar, men det jag menar är att jag inte kunnat köra det fullt ut pga av smärtan, idag tex gjorde det för ont vid uppvärmningen så körde rygg istället.. Kände fortfarande av det i bröstet med det gick att härda.

Sheogorath
2015-03-30, 16:42
Bröstet är en stor muskel med flera olika funktioner och det är fullt möjligt att du känner av skadan i vissa rörelser eller delar av rörelser men inte i andra. En ilande huggkänsla i själva muskeln kan inte gärna vara mycket annat än en muskelbristning. Det betyder inte att hela muskeln är sönder, bara vissa stråk.

Sheogorath
2015-03-30, 17:58
Om problemet mer sitt i bröstbenet kan det vara en revbenslåsning också. Ganska vanligt att råka ut för just vid dips.

Klove
2015-03-30, 19:02
Om problemet mer sitt i bröstbenet kan det vara en revbenslåsning också. Ganska vanligt att råka ut för just vid dips.

Hoppas det är det sistnämnda, misstänker att det är av dipsen för hade liknande i höstas efter tunga bröstdips, fast då försvann det efter någon dag bara! Men om det nu är det, är det ofarligt att träna bröst ändå (i rörelser som inte gör ont såklart)? Eller är det smartast att bara ta det lugnt så det inte blir värre?

Tack!

Sheogorath
2015-03-30, 19:09
Rörelser som inte gör ont kan du träna oavsett. Är det en låsning går det ofta att "knäcka till" (du kan ju pröva att andas in djupt och samtidigt sträcka dig högt uppåt-bakåt med armarna; smäller det till och värken försvinner har du mobiliserat låsningen). Muskelbristningar ska rehabiliteras korrekt från start för att läka på bästa sätt.

Scratch89
2015-04-11, 12:01
Det funkar också bra att lägga sig på rygg på en rulle/foam roller över just den punkten och böja sig bakåt. Knäpp händerna i nacken och håll ihop armbågarna framför ansiktet. Luta dig bakåt, andas ut, slappna av.

Budgetvarianten är att fylla en drickaflaska med vatten och använda istället. :D