handdator

Visa fullständig version : Få "ett bryt", "bli hysterisk", "flippa ur", "gå ballistisk", "tantrum"...


filmjölk
2015-03-29, 14:27
Tänk dig någon som gråter, skriker, sparkar, slår och är i det närmaste okontaktbar i sitt utbrott. Ett argt barn i affären som skriker och sparkar, någon tonåring som nerdragear och slår sönder sitt TV-spel, bärsärkagång, "roid rage", eller en hysterisk tjej som blivit jättearg, skriker, gråter, skär sig själv och kastar tallrikar för att pojkvännen har en söt tjej som vän på facebook.

Bortom ilska, helt överväldigande: "vet inte vart jag skall ta vägen arg", explosivt, våldsamt, gråtande, skrikande, överväldigande totalt jäkla väck:

Blir du ofta sådan?

filmjölk
2015-03-29, 14:39
Det här beteendet tror jag är vanligare hos pojkar än hos flickor i barnåren, men vanligare hos kvinnor än hos män i vuxen ålder.

stridis
2015-03-29, 14:40
Nej men jag är sådär känslokall zombie med undvikandetendenser istället. Kanske inte så mycket bättre.

billmaier
2015-03-29, 14:44
Har väl hänt ett par gånger, men krävs väldigt mycket för att jag ska bli sådan.

filmjölk
2015-03-29, 14:46
Nej men jag är sådär känslokall zombie med undvikandetendenser istället. Kanske inte så mycket bättre.

En aning bättre är det allt:)

King Grub
2015-03-29, 14:58
Ingen är värd min ilska, så nej.

mangemani
2015-03-29, 15:01
aldrig.
jag är en lugn, laid back och passiv människa.
de enda vrede utbrotten jag får är inombords.
eller ja, det har hänt 1 gång, allt hade bara gått fel, kändes som allt var emot en, piss dag och jag var grinig som bara den och en kille som kläckte ur sig en korkad sak, fick tyvärr känna på min vrede, vilket jag ångrade direkt efter och bad om ursäkt för senare.
men utöver den enda gången, nej.

Yes
2015-03-29, 15:03
Det har väl varit ett par tillfällen jag backat strax innan dråp, men det är extremfallen.

Jag får ingen "roid rage" över småsaker utan det krävs mycket för att jag ska tappa humöret, och till den graden att jag skulle gå bärsärk krävs det extremt mycket...

Nerdrage och hysteriska tjejer handlar ju mer om personer som aldrig blivit tagna i örat och tillsagda att skärpa sig.

XXXL
2015-03-29, 16:59
Aldrig hänt sen jag var väldigt liten men då hände det ofta.

Ilska är en sekundär känsla har jag läst någonstans, så oftast känner man något annat först innan typ rädsla eller sådär; Men jag känner oftast aldrig ens den första känslan.

Fartman
2015-03-29, 17:10
När jag var barn och tonåring fick jag ibland totala vansinnesutbrott som inte sällan var helt okontrollerade och våldsamma. Pga hur min ilska tar sig uttryck har jag när jag närmade mig vuxenlivet varit tvungen att jobba bort det där och tillåter mig numera inte direkt att bli arg för något då det bara finns risk att jag jagar upp mig och får spel och det måste liksom undvikas om jag inte vill råka förstöra mitt liv. Ilskan finns där fortfarande såklart men jag har lärt mig att tygla den hyfsat iaf även om det händer att ffa döda ting får smaka min vrede. Något jag märkt är att i takt med att jag blivit större och starkare har jag blivit väldigt mycket lugnare, kan ju såklart också ha med åldern att göra.
En rolig grej är tex att mina arbetskamrater mer eller mindre tror att jag inte kan bli arg. :)

Fartman
2015-03-29, 17:13
Det här beteendet tror jag är vanligare hos pojkar än hos flickor i barnåren, men vanligare hos kvinnor än hos män i vuxen ålder.

Det här handlar ju mycket om att en vuxen man som tillåter sig få sånna utbrott typ riskerar att hamna på kåken medans en hysterisk kvinna kan ses som ingen större fara.

mini
2015-03-29, 17:19
Nej. Kan inte minnas att jag någonsin haft något sådant utbrott.

Tolkia
2015-03-29, 18:18
Visst blir jag förbannad, jag som alla andra, men skriker, fäktar och kastar saker? Inte i mitt vuxna liv. Jag har kastat en hårborste på min morsa en gång i tonåren, men det var inte i närheten av så tillfredsställande som jag hade föreställt mig, så jag har aldrig gjort om det.

Edit: Jag skulle inte säga att det är vanligt hos någondera könet i vuxen ålder, så länge vi pratar om individer som är psykiskt friska.

svenbanan
2015-03-29, 18:27
När jag var i undre tonåren så slog jag sönder saker till högre och vänster då det gick mig emot. Men inte de sedan dess. Dock är det nog så att det behövs väldigt mycket för att göra mig såpass förbannad att det verkligen märks. När jag väl blir förbannad så brukar jag bli riktigt ordentligt lack. Men jag har nog ändå tillräcklig impulskontroll så jag inte vräker ur mig alltför grova könsord inne på dagis, eller spöar gamla tanter och kastar grejer omkring mig. Men jag kan skälla ut folk efter noter, som iofs förtjänar det, men som jag i vanliga fall inte skulle skälla ut.

ViktorC
2015-03-29, 18:47
Första gången jag kan minnas det hände var i lägre grundskolan, typ 3-4:an. Jag och några klasskompisar varav en jag bråkat med en del tidigare lekte "Ägget" och person jag bråkat med fuskar och drar en tennisboll i magen på mig från ca 1 meter. Jag svarade då med att slå honom över tinningen med en hockeyklubba som jag fick tag på. Slutade med att han fick åka ambulans till sjukhus och har fortfarande problem med tinnitus. Jag har aldrig skämts så mycket i mitt liv. Två sekunder efter var jag helt lugn och jag fick smeknamnet "Två sekunders dampet" av klasskamrater. Fick även en hel del besök hos kurator/psykolog.

Detta har jag haft problem med sen dess, är nu 22 år och får fortfarande anstränga mig för att inte ta ut min ilska när dom impulserna kommer. Ska dock tillägga att det är mycket mer sällan nu.

4623
2015-03-29, 18:48
Vad är ägget?

jenni
2015-03-29, 20:57
Kan inte minnas när jag blev så sist, eller jo vid fotbollsmatcher kan jag bli hysterisk

shadowfire
2015-03-29, 21:06
Hänt en gång. Runt 20 år, full som en kalaskula efter en överraskningsutflyttningsfest och missförstod en fyllechaffis som jag trodde var sen, så drog näven rätt igenom fönsterrutan på altandörren. Bra tänkt, dagen innan flyttlasset och dessutom var det en söndag dagen efter. Blev till o krypa till korset med lindad hand och försöka muta en glasmästare i byn. Skämdes så kopiöst. Hur förbannad man än må vara, så förstöra egendom och/eller skrämma andra känns onödigt.

Kan bli rosenrasande i trafiken, i renoveringen eller om jag missar ett PB-försök i källargymet, men det är mer en normal känsloreaktion bara på när saker och ting inte går som jag vill det ska gå.

Är man känslig för svordomar så ska man dock inte bevaka mig i renoveringsarbetet, för väldigt ofta går väldigt mycket inte som jag vill det ska.

XXXL
2015-03-29, 21:13
Hänt en gång. Runt 20 år, full som en kalaskula efter en överraskningsutflyttningsfest och missförstod en fyllechaffis som jag trodde var sen, så drog näven rätt igenom fönsterrutan på altandörren. Bra tänkt, dagen innan flyttlasset och dessutom var det en söndag dagen efter. Blev till o krypa till korset med lindad hand och försöka muta en glasmästare i byn. Skämdes så kopiöst. Hur förbannad man än må vara, så förstöra egendom och/eller skrämma andra känns onödigt.

Kan bli rosenrasande i trafiken, i renoveringen eller om jag missar ett PB-försök i källargymet, men det är mer en normal känsloreaktion bara på när saker och ting inte går som jag vill det ska gå.

Är man känslig för svordomar så ska man dock inte bevaka mig i renoveringsarbetet, för väldigt ofta går väldigt mycket inte som jag vill det ska.

Jaha, vi pratar om man är full nu också? Ja då har de väl blivit ett par incidenter.

Majsan86
2015-03-29, 21:23
Haha jag är verkligen en sån person, inte riktigt så våldsamt som i beskrivningen, men ändå väldigt impulsiv.
Sist jag skämdes för mig själv var på min svärmors 55-årskalas.
Min sambo sa nåt fult om min katt, och jag helt utan att tänka mig för och högt och tydligt svarar:
-Passa dig, du vet att jag älskar katten mer än dig!
"skäms"

ceejay
2015-03-29, 21:45
Kan bli tokig på spel :)

R Scarpa27
2015-03-29, 21:53
Kan bli tokig på spel :)

http://tf2chan.net/vg/src/129683642462.jpg

mangemani
2015-03-29, 21:54
minns när det gick bra för timrå ik, när typ laget var heligt här i sundsvall.
var på en utav matcherna, de åkte på däng och ett gäng inbitna timrå ik tjejer flippade helt, började skrika, slå på en massa saker och tillslut började de böla dramatiskt.
DÅ ville man fan inte leva på denna jorden nått mer, kändes som att hoppet för människan var long gone typ. töntar, ett lag har losat i hockey, inte eran mamma som har blivit skjuten, jisses, give me a break.

shadowfire
2015-03-29, 22:48
Jaha, vi pratar om man är full nu också? Ja då har de väl blivit ett par incidenter.

Egentligen borde inte spela någon roll, men det är iofs ingen hemlighet att folk tenderar generellt att bli dumma i huvudet på riktigt på fyllan.

filmjölk
2015-03-29, 23:16
Folk som slår på dator eller tv-spelskonsoller för att de förlorar orkar jag verkligen inte med. Speciellt om de är vuxna, det ligger nästan på samma låga nivå som att bli skitförbannad och otrevlig för att man förlorar i sällskapsspel, tex. Trivial Pursuit.

Jag har ibland svårt att komma överens med folk som sysslar med idrott av den anledningen, jag pallar inte med den där dåliga förlorar-, vinnarskalletypen av personlighet.

shadowfire
2015-03-29, 23:28
Folk som slår på dator eller tv-spelskonsoller för att de förlorar orkar jag verkligen inte med. Speciellt om de är vuxna, det ligger nästan på samma låga nivå som att bli skitförbannad och otrevlig för att man förlorar i sällskapsspel, tex. Trivial Pursuit.

Jag har ibland svårt att komma överens med folk som sysslar med idrott av den anledningen, jag pallar inte med den där dåliga förlorar-, vinnarskalletypen av personlighet.

förstår inte ordet "förlorar"? :devil:

filmjölk
2015-03-30, 03:09
förstår inte ordet "förlorar"? :devil:

Godmorgon! ha, jasså du är sådan du? :) Var det fel på frågorna, någon fuskade så du fick svåra, någon annan lätta, ditt lags fel eller hann du få ett utbrott redan innan partiet avbröts? :D

Kaalle
2015-03-30, 05:49
Ingen är värd min ilska, så nej.

Vad är det som har hänt egentligen?

filmjölk
2015-03-30, 05:56
Vad är det som har hänt egentligen?

Vi som är normalt lugna tenderar ju att till slut överreagera när vi blivit arga på riktigt. Istället för att skrika, gapa och gråta, kanske slå nån på käften eller liknande mer modest reaktion så gör vi en Columbine eller en Jack the Ripper.

stridis
2015-03-30, 07:36
Vi som är normalt lugna tenderar ju att till slut överreagera när vi blivit arga på riktigt. Istället för att skrika, gapa och gråta, kanske slå nån på käften eller liknande mer modest reaktion så gör vi en Columbine eller en Jack the Ripper.

Kanske bäst att sätta span på min tvillingbror då i förebyggande syfte.

agazza
2015-03-30, 08:01
2-3 gånger i mitt liv.

Men det skall gå riktigt långt och alkohol brukar behöva va inblandat.

En av de dummare händelserna så höll det hela på att mynna ut i misshandel med en sönderslagen Heineken. Men jag har nära och kära som hanterade situationen bättre än jag.

thenut
2015-03-30, 08:16
Har slagit sönder en dörr eller två i frustration, det är dock extremt ovanligt, och väldigt obehagligt.

Någon gång när jag var liten (typ 10 år eller så) fick jag riktig blackout när nån kille retade mig, kommer inte ihåg nånting men tydligen så nitade jag honom riktigt ordentligt och klippte till någon annan som försökte hjälpa honom. Sedan dess försöker jag undvika att hetsa upp mig, för det är riktigt otäckt att inte ha kontroll över vad man gör...

XXXL
2015-03-30, 09:31
Jag hade sönder en balkongdörr på fyllan en gång när jag var typ 16 men om man skulle bli så arg så man skulle kunna skada en annan människa så borde man söka hjälp alternativt aldrig mer dricka.

Alla ni här i tråden som bekänt att ni brukat våld mot andra när ni blivit arga; Kolla upp det.

4623
2015-03-30, 09:34
När jag tnker efter så har jag slagit i sönder ett antal bord i vredesmod.

En gång var när jag hade sjukt ont i magen.

Action Fighter
2015-03-30, 09:43
Gjort sönder gaming utrustning för en stor summa pengar. Jag blir extremt sur i multiplayer spel eller cooperativa spel, oftast på mina medkamrater som suger. Blir ofta en hel del skäll på dem, resulterar väl i att jag inte är så rolig att spela med för många. Dock, om du presterar efter förväntan så blir det inga problem. Sen har jag allmänt lite skiftande temperament och småsaker kan lätt göra mig upprörd.

Yes
2015-03-30, 09:44
Jag hade sönder en balkongdörr på fyllan en gång när jag var typ 16 men om man skulle bli så arg så man skulle kunna skada en annan människa så borde man söka hjälp alternativt aldrig mer dricka.

Alla ni här i tråden som bekänt att ni brukat våld mot andra när ni blivit arga; Kolla upp det.
Alternativt kan man tycka att det är en dålig idé att försöka ge Yes på pälsen.

Kaalle
2015-03-30, 09:52
Vi som är normalt lugna tenderar ju att till slut överreagera när vi blivit arga på riktigt. Istället för att skrika, gapa och gråta, kanske slå nån på käften eller liknande mer modest reaktion så gör vi en Columbine eller en Jack the Ripper.

Tänkte mer på att svaret "ingen är värd min ilska" kan rymma rätt mycket bitterhet och trauma osv. Typ som om att det inte går att bli förbannad på folk för att man isolerat sig och inte har med någon att göra på någon djupare nivå.

Alternativt en ganska ordentlig narcissism. :)

XXXL
2015-03-30, 10:09
Alternativt kan man tycka att det är en dålig idé att försöka ge Yes på pälsen.

Men att ge igen och "Ingen ska minsann kliva på mig" beteendet är ju det jag säger är farligt.

Yes
2015-03-30, 10:42
Men att ge igen och "Ingen ska minsann kliva på mig" beteendet är ju det jag säger är farligt.
Du kan ju få sjunga kumbaya om du tycker det är bättre. Jag kommer då aldrig acceptera att bli trampad på, och absolut inte att någon brukar våld mot mig.

XXXL
2015-03-30, 10:47
Jag kommer då aldrig acceptera att bli trampad på,

Har du blivit trampad på tidigare i ditt liv och du känner att nu är du vuxen nog att kunna säga ifrån själv på egen hand? Har du blivit stark nu?

mangemani
2015-03-30, 10:49
handlade det inte om att få psykbryt bara så där? att gå bärsärkargång över minsta lilla sak?
att ge igen när någon ger sig på en är ju bara en självklarhet, men att flippa ur pga att man tex råkar tappa glassen på marken, råkar ha en dålig dag osv, det är en liten skillnad.

XXXL
2015-03-30, 11:00
handlade det inte om att få psykbryt bara så där? att gå bärsärkargång över minsta lilla sak?
att ge igen när någon ger sig på en är ju bara en självklarhet, men att flippa ur pga att man tex råkar tappa glassen på marken, råkar ha en dålig dag osv, det är en liten skillnad.

Beror väl på vad man blir utsatt för, att ge sig på allt och alla för minsta lilla det tycker jag inte är okej. Om man får en snyting kanske man ska stå på sig men om nån säger att man är ful så kanske man inte ska börja hoppa på den personens huvud.

mini
2015-03-30, 11:11
Det verkar som att uppfattningen om att hysteriska utbrott är en kvinnosak kan ifrågasättas.

Minimjölk
2015-03-30, 11:16
Kommer lite osökt att tänka på följande:
q8SWMAQYQf0

2PmyYZqoGIw

Är själv och har väl överlag alltid varit betydligt lugnare men när teknikprylar strular/segar/bråkar för mycket är det inte omöjligt att jag blir lite hårdhänt med dem. Skulle dock inte säga att jag går ballistisk då känslan försvinner nästan direkt. har aldrig så här långt kommit i samma läge i en dispyt mot en levande varelse.

Kommer dock på mig själv att jag blivit oerhört mindre irriterad eller arg på saker de senaste fem åren eller så, håller väl på att bli vuxen helt enkelt.

filmjölk
2015-03-30, 11:17
Det här har inte samma sak som självförsvar, bli förbannad eller ens aggressivitet. Du kan mycket väl mörda folk utan att bli sådan här.

Det här är hysteriskt, argt, ledset, okontrollerbart, "vet inte vart jag skall ta vägen" vansinnesutbrott jag frågar om.

Några exempel från Youtube:

n5qHIbohZa8

UpxYbcbCgkc

FJye229QbVs

Yes
2015-03-30, 11:34
Har du blivit trampad på tidigare i ditt liv och du känner att nu är du vuxen nog att kunna säga ifrån själv på egen hand? Har du blivit stark nu?
Jag har alltid kunnat säga ifrån. Hurså? Har du problem med folk som lärt sig stå upp för sig?

Yes
2015-03-30, 11:40
Det här har inte samma sak som självförsvar, bli förbannad eller ens aggressivitet. Du kan mycket väl mörda folk utan att bli sådan här.

Det här är hysteriskt, argt, ledset, okontrollerbart, "vet inte vart jag skall ta vägen" vansinnesutbrott jag frågar om.

Det där är ju att ha impuls och känslokontroll som en fyraåring med ADHD. Då talar du om något helt annat än det jag menar.

Diomedea exulans
2015-03-30, 11:50
Jag har en något osund relation till ilska. När jag blir utsatt för ett övergrepp av något slag blir jag rädd, ledsen, eller förvirrad och undrar om det är mig eller den andra det är fel på. Dessa negativa känslor bär jag sedan runt inom mig, och de kommer ibland ut i form av vrede riktat till personer jag känner mig trygg med. Det kan t ex ta sig i uttryck att min pappa frågar mig någonting under en tidpunkt jag inte vill bli tilltalad, varpå jag snäser av honom.

Men nej, aldrig några utbrott.

Onigiri
2015-03-30, 13:41
Är alltid lugn och hetsar aldrig upp mig.

Utöver när detta händer

http://27.media.tumblr.com/tumblr_lvv2zriwFW1r5ewopo1_500.png

Då släpper allt vad rätt och fel innebär och all form av moral och sans är inte närvarande i ungefär 3-5 sekunder för att sedan återgå till normalnivå.

ViktorC
2015-03-30, 15:13
Vad är ägget?

Haha nu blev jag osäker på om det verkligen heter det eller om det var nåt som vi kallade leken bara.

Men deltagare 1 kastar en boll i marken och säger namnet på random deltagare (deltagare 2 kan hen få heta). Deltagare 2 ska då fånga bollen och sedan träffa någon av de andra deltagarna (som fram tills bollen är fångad springer ifrån den, när deltagare 2 fångar bollen ska alla stanna). Blir man träffad får man ett ägg/prick/whatever och vid tre ägg åker man ut.

Något i den stilen var det. :smash:

shadowfire
2015-03-30, 16:04
Är alltid lugn och hetsar aldrig upp mig.

Utöver när detta händer
hahaha den där är ju så galen, men jag vet inte om jag blir arg och slår sönder saker o ting... snarare viker mig dubbel och känner mig klen :D

shadowfire
2015-03-30, 16:16
Det verkar som att uppfattningen om att hysteriska utbrott är en kvinnosak kan ifrågasättas.

Hysteri är väl iofs ett uttryck som relaterar till just könet kvinna och ett visst beteende? Om jag inte minns fel så har det något med livmoder o grejs att göra så som det uppkom (grekland?) och sedermera blev ett uttryck till kvinnor i ett frustrerat stadie?

Raseriutbrott är nog motpolen kanske, där tenderar man det att se till det maskulina genuset som upphovsmakare. Här på forumet pratar man ibland om "roid rage" och då oftast riktat mot/för män med aggressiva ageranden. (med all rätt kanske ska tilläggas).

Olegh
2015-03-30, 16:23
Nä, inte längre. Något riktigt psykbryt har jag aldrig haft, men som ung, tjock och finnig wow-spelare så var jag rätt gapig. Skrek och svor när det inte gick bra.

Numera har jag som mest femsekunders raseriutbrott där jag muttrar för mig själv. Sen är det som vanligt efter nån minut. Det tjänar ju aldrig nåt till att gapa, väsnas och höja blodtrycket. Antingen är det inget att bli förbannad över, eller så hjälper det inte att bli förbannad.

VoDaresVins
2015-03-30, 16:31
Är alltid lugn och hetsar aldrig upp mig.

Utöver när detta händer

http://27.media.tumblr.com/tumblr_lvv2zriwFW1r5ewopo1_500.png

Då släpper allt vad rätt och fel innebär och all form av moral och sans är inte närvarande i ungefär 3-5 sekunder för att sedan återgå till normalnivå.

Lite likadan. Skulle ha igång en gammal gräsklippare för nåt år sen. Ryckte i startsnöret för nära handtaget så drog fast nageln i gasreglaget. Gjorde så ont så ja ville spy. Gick efter närmast käpp och gav gräsklipparen en omgång trots sjuk hand. När ja kolla upp stod kusins unge och tittade förskräckt på. Försökte förklara orsaken fast det inte fanns nån orsak att slå en gräsklippare med en käpp. *slap*

kebne
2015-03-30, 16:31
Hysteri är väl iofs ett uttryck som relaterar till just könet kvinna och ett visst beteende? Om jag inte minns fel så har det något med livmoder o grejs att göra så som det uppkom (grekland?) och sedermera blev ett uttryck till kvinnor i ett frustrerat stadie?

Raseriutbrott är nog motpolen kanske, där tenderar man det att se till det maskulina genuset som upphovsmakare. Här på forumet pratar man ibland om "roid rage" och då oftast riktat mot/för män med aggressiva ageranden. (med all rätt kanske ska tilläggas).

Och jag undrar lite hur mini kom fram till slutsatsen att det inte skulle vara en kvinnosak från det som sagts här (inte för att jag påstår att det är en kvinnosak).

För att det inte är kvinnor som sagt att de gör det? Att män inte påstår att de gör det? Det är inga problem att bygga argument som baseras på sociala faktorer att kvinnor inte medger sig göra det och att män inte säger något om det.

Man kan lika gärna länka till de där ryssvideosarna med folk som kör på trottoarer osv och säga "titta, det är flest kvinnor som vevar/skriker/jiddrar", för det är det i de videosarna. Killarna tjafsar mot kanske drar kniv/pistol men det är mest macho mot macho och inget händer alternativt de blir nerlagda på marken. Kvinnorna sparkar och slår utan konsekvens.

shadowfire
2015-03-30, 16:35
Det är dock skönt att få skälla ut en brädbit i bygget när något går fel, bara att få ställa sig framför brädbiten och vråla lite svordomar i två sekunder. Det motsatta, att försöka kapsla in känslor, försöka att aldrig bli arg - kan resultera i en rejäl kollaps på sikt. Man måste få vara glad, arg, ledsen eller sur. Hur man uttrycker känslor är inte samma sak som att man uttrycker känslor. Att uttrycka känslor ser jag bara som positivt beroende på hur'et. Det som avgör är hur man uttrycker känslor som speglar på andra människor. Vänner, partners. I de flesta fall som vuxen så behövs det inga "utbrott" för att hantera en meningsskiljaktighet.

shadowfire
2015-03-30, 16:38
å för att förtydliga, begreppet hysterisk syftar i sig på kvinnokönet, men samma fenomen finns hos det manliga släktet men kallas där idioti.

Olegh
2015-03-30, 16:43
Va? Skulle det vara vedertaget? Har jag svårt att tro.

shadowfire
2015-03-30, 16:52
Va? Skulle det vara vedertaget? Har jag svårt att tro.

Hysteri som begrepp syftar på det feminina könet (och har blivit något som vår moderna värld har spunnit vidare på). Hysteriskt tillstånd är t.ex. då man står handlingsförlamad och skriker rätt ut, gammal beskrivning. Finns någon koppling till gammal grekisk mumbojumbo.

kebne
2015-03-30, 16:54
Hysteria syftar på uterus/hystera (livmoder) ja.

Olegh
2015-03-30, 16:59
Fint hörrni, då har jag lärt mig nåt idag också. :)

Rikard Jansson
2015-03-30, 18:29
Har hänt tre gånger i mitt liv, alla tillfällen samma vecka. Det var ingen bra vecka :D

edit: jag var själv vid alla tre tillfällena och ingen hörde mig vråla.

O_Wao
2015-03-31, 10:46
Har flippat en gång i vuxen ålder, skäms fortfarande och kommer aldrig sätta mig i en sån situation att det råkar hända igen.

Raschmus
2015-03-31, 10:58
Ytterst sällan.

stridis
2015-03-31, 10:59
Har flippat en gång i vuxen ålder, skäms fortfarande och kommer aldrig sätta mig i en sån situation att det råkar hända igen.

Nu blev jag väldigt nyfiken i en strut här men vad var det för situation?

stridis
2015-03-31, 11:04
Har hänt tre gånger i mitt liv, alla tillfällen samma vecka. Det var ingen bra vecka :D

edit: jag var själv vid alla tre tillfällena och ingen hörde mig vråla.

Har aldrig vrålat eller så men någon gång har jag gått ut på en nattlig promenad och sparkat på en lyktstolpe i frustration. Det ger rejäla blåmärken. Föga förvånande gör det ont även om man kör lösa sparkar och har vana skenben.

Ser det dock inte som någon hysteri eller liknande.

spoon
2015-03-31, 11:05
Det händer emellanåt. Mer sällan nuförtiden än tidigare. Oftast så bara svartnar det och jag kan inte kontrollera det. Då kan jag höra mig själv skrika ut svordomar eller komma på mig med att ha slagit till eller sönder något. Förr kunde jag bli skogstokig på saker som inte "fungerade" numera försöker jag ta ett steg tillbaka för att se mer klart på problemet.

Rikard Jansson
2015-03-31, 11:10
Tillfälle ett: skulle lasta av ett paket brädor med hjullaste och fastnade med gafflarna i några rullkedjor och kom inte lös. Fick frispel och välte ut paketet över kedjorna. (alltså typ 5 ton plankor). Den ångrade jag, gjorde kvällens jobb brutalt jobbigt.

Tillfälle två: Skulle dra ut en kloss ur en pall när jag jobbade med en hammare, svårt att förklara men slog iallafall mig själv i knät allt jag orkade med hammaren. Första gången behöll jag lugnet - den andra gången 30 min senare gick det inte lika fint :D

Tillfälle tre: den här var värst, men kommer inte riktigt ihåg vad jag gjorde. Skulle byta plast på en stor stålrulle och tror jag tappade rullen på foten. Smärtan var inte så farlig men det var ett riktigt tråkigt, långdraget och boegigt jobbmoment som gjorde att droppen rann över.

mini
2015-03-31, 11:14
Det verkar som att uppfattningen om att hysteriska utbrott är en kvinnosak kan ifrågasättas.

Och jag undrar lite hur mini kom fram till slutsatsen att det inte skulle vara en kvinnosak från det som sagts här (inte för att jag påstår att det är en kvinnosak).


Jag har inte dragit någon slutsats om beteendet. Jag funderade kring attityderna kring det.

kebne
2015-03-31, 11:18
Jag har inte dragit någon slutsats om beteendet. Jag funderade kring attityderna kring det.

Jo jag insåg det och det har du nog rätt i beroende på hur man definierar fenomenet. Jag tror/kan tänka mig att den sorten där det bara svartnar och folk inte vet vad de gör är vanligare bland män och att den mer beräknande för att skapa uppmärksamhet eller få som man vill är vanligare hos kvinnor.

Latissimus Dorsi
2015-03-31, 11:46
Väldigt sällan men ser jag helt rött i typ 30 sekunder. Sen är jag lugn som en filbunke

TheOne1994
2015-03-31, 12:51
Tillfälle ett: skulle lasta av ett paket brädor med hjullaste och fastnade med gafflarna i några rullkedjor och kom inte lös. Fick frispel och välte ut paketet över kedjorna. (alltså typ 5 ton plankor). Den ångrade jag, gjorde kvällens jobb brutalt jobbigt.

Tillfälle två: Skulle dra ut en kloss ur en pall när jag jobbade med en hammare, svårt att förklara men slog iallafall mig själv i knät allt jag orkade med hammaren. Första gången behöll jag lugnet - den andra gången 30 min senare gick det inte lika fint :D

Tillfälle tre: den här var värst, men kommer inte riktigt ihåg vad jag gjorde. Skulle byta plast på en stor stålrulle och tror jag tappade rullen på foten. Smärtan var inte så farlig men det var ett riktigt tråkigt, långdraget och boegigt jobbmoment som gjorde att droppen rann över.

otursförföljd :)

vissa dagar ska man stanna hemma...

Ajasoro
2015-03-31, 20:20
Nä, jag värdesätter självbehärskning. Givetvis blir jag arg och höjer rösten ibland, men att helt vilt kasta saker omkring mig och skrika? Nä.

Hysteria syftar på uterus/hystera (livmoder) ja. Precis! Ett annat ord som härstammar från uppfattningen att kvinnor är galna: engelskans lunatic. Jag fick lära mig att det kommer från luna för måne, och syftar på att vissa kvinnor får PMS under mensen. Sen vet jag inte hur mycket det stämmer, fullmånen är väl nog för att vara upphov för ordet.

R Scarpa27
2015-03-31, 20:22
http://www.spf.se/spf/uploads/L5142/Toy%20rubrik_stand.jpg

Diomedea exulans
2015-03-31, 20:24
Jag är förvånad att ingen har dragit exempel baserade på datorspel. De utflippningar jag har sett som orsakats av att det har gått dåligt i datorspel...

saigon
2015-03-31, 20:44
Inte så ofta jag blir arg nu för tiden, men idag hände det. Hade varit ute med dottern på gården utanför, och hon hade trampat i hundskit utan att jag sett det. Hon i full fart in ända till vardagsrummet med skorna på. Skitkul att sanera det.

Då blev jag redigt förbannad, inte på dottern såklart, utan lata hundägare som inte plockar upp efter sig. Tror jag skrek en del ramsor som inte barn kanske skulle höra, och slog lite i ytterdörren. Haha pinsam man blir när man blir arg. Men man samlar väl på sig lite ilska mellan gångerna det brister antar jag.

Samma sak hände för typ 5 månader sen, skrev då en lapp (Oj va svensk man är*gah!*). Slutade då med att det blev en chatt i trapphuset med en massa lappar under där dom försvarade sig osv. Lovar att jag ska ta det personligen nästa gång jag stöter på dom ;)


Annars var det ju vardagsmat när man var yngre och spelade mycket, att man blev så arg så det nästan svartnade. Idag krävs det väldigt mycket för att man ska bli arg i ett spel.

kebne
2015-03-31, 20:59
Nä, jag värdesätter självbehärskning. Givetvis blir jag arg och höjer rösten ibland, men att helt vilt kasta saker omkring mig och skrika? Nä.

Precis! Ett annat ord som härstammar från uppfattningen att kvinnor är galna: engelskans lunatic. Jag fick lära mig att det kommer från luna för måne, och syftar på att vissa kvinnor får PMS under mensen. Sen vet jag inte hur mycket det stämmer, fullmånen är väl nog för att vara upphov för ordet.
Då har du lärt dig fel angående lunatic. Visst att det syftar på månen och dess påverkan men inte för mens/PMS.

R Scarpa27
2015-03-31, 21:03
Jag är förvånad att ingen har dragit exempel baserade på datorspel. De utflippningar jag har sett som orsakats av att det har gått dåligt i datorspel...

kolla sidan 2.

Diomedea exulans
2015-03-31, 21:24
kolla sidan 2.

Tack. :smash:

AeternusRex
2015-04-01, 07:32
Nu förtiden är jag kontrollerbart arg. Oftast iaf. För 5 år sedan hade jag minst ett anfall av bärsärk i veckan för femton år sedan var det nog dagligen.

jenni
2015-04-01, 21:05
Kom på något som får mig att tappa all behärskning och gör mig både förbannad, hysterisk och elak, det är om någon kittlar mig, det är nog det värsta man kan göra mot mig

R Scarpa27
2015-04-01, 21:08
Kom på något som får mig att tappa all behärskning och gör mig både förbannad, hysterisk och elak, det är om någon kittlar mig, det är nog det värsta man kan göra mot mig

http://fc00.deviantart.net/fs4/i/2004/250/8/1/_tickle__emote__by_struballs.gif

jenni
2015-04-01, 21:21
http://fc00.deviantart.net/fs4/i/2004/250/8/1/_tickle__emote__by_struballs.gif

Behave! :whipped:

svenbanan
2015-04-02, 00:01
Kom på något som får mig att tappa all behärskning och gör mig både förbannad, hysterisk och elak, det är om någon kittlar mig, det är nog det värsta man kan göra mot mig

Fast det vette fan om det räknas. Om man blir kittlad så tappar man ju kollen rent fysiskt och ligger och kippar efter luft mellan skrattanfallen och får inte i sig syre.

Jag tror de flesta skulle balla ur av waterboarding också... ;)