handdator

Visa fullständig version : Vad är den fundamentala skillnaden mellan följande två individer?


walkmail
2015-03-28, 17:38
För att illustrera med ett exempel: Jag har två bekanta, som har tränat ungefär lika lång tid (ett par år, från och till) - Den ena är 175cm lång och väger runt 75kg, uppskattar 13-14% bf.

Den andra är runt 185, väger runt 90-95kg på ungefär samma BF.


De är båda "hobbygymare", dvs ingen av dem har som exempelvis lagt ner flera år på att specifikt öka i styrka eller volym - De båda kör runt 8-12 reps, tränar ungefär lika ofta.

Endå är dessa 2 nästan av exakt samma styrkestats, den mindre är till och med lite starkare i mark.

I bänk tar de båda 140-150kg, deras böjmax är också väldigt likt varandras, i mark drar den mindre killen 250 medans den större 220-230kg.

Med andra ord väger ena nästan 20kg mer, på samma bodyfat så det är inte att den ena bara väger muskelmassa medans den andra är en tjockis, å ändå är deras styrka så enormt nära varandras, bortsett från marklyft där den mindre killen är starkare.

Vad är det exakt som "skapar" såna här fenomen? Handlar det helt enkelt om genetik?

hugok
2015-03-28, 17:45
Vart musklerna fäster bland annat. Ta biceps brachii som exempel. Säg att den fäster 2 cm ut på underarmsbenet (bara höftade siffror). Om den på en annan individ sitter 3 cm ut på underarmsbenet, alltså bara en cm skillnad blir denna person 50% starkare i biceps på grund av den förlängda hävarmen.

bighulken
2015-03-28, 18:32
vinklarna!!!!
Och den kortare har ju kortare lyftväg i marken, om han inte har korta armar förstås.
Mycket handlar om vinklar i styrkelyft.
Överben, underben, rygg, längd på överarmar/underarmar osv......

filmjölk
2015-03-28, 23:36
175cm 75kg hobbygymmare som bänkar 150kg? Där har du en talang!

delta_mats
2015-03-29, 00:37
175cm 75kg hobbygymmare som bänkar 150kg? Där har du en talang!

250 kg i marklyft var inte pjåkigt heller.

svenbanan
2015-03-29, 00:52
Jag tror personerna i TS är påhittade som exempel...

Hur som helst kan det ju också skilja i koordination/teknik hos de båda. Dvs den mindre killen kanske helt enkelt har bättre koll på sin kropp och kan få till sina lyft bättre.

Dessutom kan det skilja i hurpass maxstarka och/eller explosiva de är i förhållande till sin muskelmassa. Den mindre killen kan ju vara helt utmaxad för sin massa och för att kunna lyfta ett enda gram till så behöver han bygga mer muskler, medans den större killen har massor av potential kvar att hämta utan att behöva bli tyngre...

snelhest
2015-03-29, 13:08
Olika tjocklek på benstommen.

dluddeckens
2015-03-29, 13:12
Tränar man väldigt ofta med samma person, så tenderar styrkan att bli likvärdig efter ett tag (inte helt sant förstås), men det blir ändå lite så.

Den är är svagare har ett bättre incitament att "komma ikapp" än den som är starkare har.

Mats J
2015-03-30, 13:51
Tränar man väldigt ofta med samma person, så tenderar styrkan att bli likvärdig efter ett tag (inte helt sant förstås), men det blir ändå lite så.

Den är är svagare har ett bättre incitament att "komma ikapp" än den som är starkare har.

Du tävlar mot dig själv. Sträva efter att lyfta lite mera hela tiden. Sedan spelar det noll roll om den andra är starkare eller svagare - dock spelar det roll om den andra är seriös eller inte. Jag har tränat med en tjej de senaste 5 åren, och självklart är det enormt stor skillnad i vad vi tar, men jag tränar exakt lika bra som jag gjort när jag tränat med någon som var starkare än mig. Det viktigaste är att det är en person som är lika seriös som jag.