handdator

Visa fullständig version : Dåliga värden, hjälp!


Edling
2015-03-28, 16:00
Hejsan. Varit hos min husläkare och tagit prover på diverse saker som lever, njurar, blodvärden, testosteron värden osv. Det som vad jag anser inte vara bra tsm med min läkare är mitt blod värde på 129. Dessutom ser jag att mitt värde på 12,4 i testosteron är även de något jag oroar mig över. Jag har aldrig cykat något och tänker inte göra det i heller. Tävlade 3 tävlingar i fjol på 2 säsonger vilket blev 10 månader diet. Försöker återkomma i en stadig balans igen nu för att bygga mer massa och öka styrkan men de känns som desto mer jag tränar desto svagare blir jag. Äter i stort sätt bara diet mat men i stora mängder.

Jag förstår inte varför mitt testo och blodvärde är så lågt!?

Jag är 21 år och har styrketränat i 4år och äter 5 kg broccoli i veckan :naughty:

Henke78
2015-03-28, 20:44
12 är inte speciellt bra direkt för din ålder, det är snarare ett värde för en frisk man i 60års ålder.
vad visade shbg, fsh, lh, östradiol ?

ceejay
2015-03-28, 20:47
Ni kan inte stirra er blint på testovärdet, då det är fler parametrar än så som spelar in om det är lågt eller inte.

Henke78
2015-03-28, 21:00
Precis. Där av min fråga om dom andra värdena som spelar in.
Men.... 12 är lågt för den åldern.
Själv grävt ner mig i massa studier och tester mm när jag fick nebido för lite drygt två år sedan.

Gober
2015-03-28, 21:09
Kanske bör se över din kost, kan ju vara din "dietkost" året runt som spökar.

PureWhey
2015-03-28, 21:10
Vad är "dietkost"? 0.o

Gober
2015-03-28, 21:23
Vad är "dietkost"? 0.o

Det vet jag inte men ts skriver Äter i stort sätt bara diet mat men i stora mängder.

Om det tex innebär extremt lågt på fett så kan det ställa till det.

PureWhey
2015-03-28, 21:24
Påminner om...
http://i.imgur.com/IGjdm1P.png

AntonHA
2015-03-28, 21:33
Påminner om...
http://i.imgur.com/IGjdm1P.png

Lol är du från Billdal? :d

Tolkia
2015-03-28, 21:44
Jag förstår inte varför mitt testo och blodvärde är så lågt!?
Det kan mycket väl ha med det här att göra:
Tävlade 3 tävlingar i fjol på 2 säsonger vilket blev 10 månader diet.
Äter i stort sätt bara diet mat men i stora mängder.
Jag är 21 år och har styrketränat i 4år och äter 5 kg broccoli i veckan.
För tjejer är det mer uppenbart när man går över gränsen för vad kroppen riktigt klarar (äter för lite, äter för lite fett, tränar för mycket, vilar för lite och/eller för dåligt), eftersom man då slutar att menstruera, och det brukar man ju märka (även om man inte alltid vill förstå vad det betyder). Det brukar också kunna ta ganska lång tid innan den kommer tillbaka; det räcker liksom inte med att "äta vanligt" i några veckor för att allt skall vara fixat. För killar är det inte lika tydligt, men det betyder ju inte att kroppen inte tar stryk. Just könshormoner är rätt känsliga för vad man utsätter kroppen för och hur man återhämtar sig.

Edling
2015-03-28, 21:49
Okej tacksam för alla svar här. Det jag menade med begreppet "diet mat" var att jag äter clean mat. Typ basmat och så lite tillsatser som möjligt skippar såser osv tex

walkmail
2015-03-28, 21:58
12 är väldigt väldigt lite för någon i din ålder. I Sverige klassas det dock inte som "onormalt" om jag minns rätt, men så är den lägsta gränsen för vad som är "ok" enormt liten i Sverige också, av någon anledning. 11-32 tror jag det är, så du är sannerligen på gränsen och på en nivå där du troligtvis kommer uppleva typiska lågtesto saker som låg libido, inte så självsäker, inte speciellt driven etc etc.

Ta och kolla upp det där ordentligt.

PureWhey
2015-03-28, 21:58
Lol är du från Billdal? :d

Nej, självklart skulle inte jag ställa en sådan fråga... Dock nära, Näset.

StarkaUlf
2015-03-28, 22:00
Okej tacksam för alla svar här. Det jag menade med begreppet "diet mat" var att jag äter clean mat. Typ basmat och så lite tillsatser som möjligt skippar såser osv tex

"Clean" mat är ett konstigt begrepp, då många menar olika, så det är svårt för oss att förstå exakt vad för mat det är. Jag och många andra här på forumet räknar såser till "clean" mat, då det inte är något dåligt med såser.

Du kan väl ge exempel på vad du räknar som "clean" mat? Kyckling, kvarg, ris, broccoli?

Agitator
2015-03-28, 22:04
Testovärdet ligger ju inom normala värden så är väl inget direkt konstigt. Dessutom kanske det bara var lite lägre just när provet togs.

Det är ju inte direkt så att den som har 20 i värde kommer vara så mycket bättre och ha snyggare fysik. Det är något som avgörs via kosten och träningen. Så just testovärdet borde väl inte vara några problem?

AntonHA
2015-03-28, 22:31
Nej, självklart skulle inte jag ställa en sådan fråga... Dock nära, Näset.

Nej men jag vet vem personen är så jag tänkte om du bodde där :P Och I see what you did there

Edling
2015-03-28, 23:43
Jag äter, tex ris, pasta kyckling nötfärs kassler ägg Advokado broccoli böner och annat magert kött tonfisk havregryn osv.
Jag tränar 6 dagar i veckan. Jobbar som snickare på service och försöker ligga på ca 3300 kcal om dagen. Är på 82 pannor atm och 172 lång.
Från min senaste tävling har jag försökt trappa upp.

Edling
2015-03-29, 01:35
Vet inte varför jag inte kan redigera mina inlägg så blir en dubbel post.

Här är alla värdena som testades.

http://upload.cip.nu/pfile.php?file_id=2525

http://upload.cip.nu/pfile.php?file_id=2524

walkmail
2015-03-29, 01:41
Testovärdet ligger ju inom normala värden så är väl inget direkt konstigt. Dessutom kanske det bara var lite lägre just när provet togs.

Det är ju inte direkt så att den som har 20 i värde kommer vara så mycket bättre och ha snyggare fysik. Det är något som avgörs via kosten och träningen. Så just testovärdet borde väl inte vara några problem?

Att det är inom "normala värden" säger tyvärr ingenting. Det lägsta inom det såkallade "normala" är satt extremt lågt i Sverige (även norge om jag minns rätt), i många andra länder skulle man gett TS testo injektioner (såvida värdena inte visar sig vara högre vid några fler test). 12nmoL är väldigt lågt och kommer att föra med sig negativa effekter man inte bör ha som 21åring.

walkmail
2015-03-29, 01:42
Edling, hur mår du i övrigt? Hur stark är din libido/hur ofta tänker du på sex/har sex/masturberar du?

Känner du dig omotiverad, lat, "seg i skallen" ofta? Får du morgonstånd?

Henke78
2015-03-29, 08:43
Be få ta prover på hela hormon panelen.
shbg, fsh, lh, östradiol.

Henke78
2015-03-29, 09:18
OCH 12 är inte normalt för en 21 åring!
Inom svenska referens värden ja.
Att ha 6-35 nmol som referens oavsett ålder är galet!
Tom olika intervaller beroende på vilken kommun du kommer ifrån.

Har en polare som är runt 25 och blev nekad behandling med värdet 7nmol , läkarens svar va att det var ett helt normalt värde. Fan katastrof! Och patienten tror så klart på läkaren att felet ligger nån annanstans för att man går runt trött och hängig och allmänt nere.
Alla andra prover visade normalt.

TS:
Kan leta upp lite olika tester och studier gjorda i usa om det är av intresse?

exevision
2015-03-29, 13:20
Ett enda prov säger inget! Dessutum tränar och äter han dåligt! Inte konstigt att kroppen påverkas.

Tolkia
2015-03-29, 13:22
Jag äter, tex ris, pasta kyckling nötfärs kassler ägg Advokado broccoli böner och annat magert kött tonfisk havregryn osv.
Jag tränar 6 dagar i veckan. Jobbar som snickare på service och försöker ligga på ca 3300 kcal om dagen. Är på 82 pannor atm och 172 lång.
Från min senaste tävling har jag försökt trappa upp.
Det låter för mig som om det kanske är lite för lite fett i din "cleana" mat. Om det är som du skriver att du har bantat i 10 månader, skulle jag inte vara så förvånad över att du ligger lågt i diverse. Det kan ta ett bra tag att återhämta sig efter den typen av slitage. Jag skulle i alla fall vilja vara säker på att kost, träning och återhämtning har varit normala och efter behov ett tag innan jag började skrika om testosteronbehandling.

Skillnaden mellan 133 och 129 i Hb mellan mättillfällena skulle jag säga ligger inom felmarginalen; Hb kommer ju att variera en del beroende på hur mycket du har druckit den dag provet tas osv.

Obs att det är ganska svårt, för att inte säga omöjligt, för oss över internet att säga något vettigt om hur du mår eller vad det ev. är för fel på dig, eftersom vi inte vet något mer än det du skriver här och inte har sett dig. Det är väldigt lätt att vara expert på internet men väldigt svårt att hjälpa till på riktigt.

Edling
2015-03-29, 15:06
Jag är extremt tacksam för allt stöd här och det ger mig ett lende på läpparna!
Jag är den som tar träningen till de yttersta ja ni vet orkar inte fler reps men gör de sista. Det kan vara så att det handlar om överträning?

I allmänt är jag ganska trött om dagarna och libidon är inte mycket att hänga julgranen inte haft sex på hur länge som helst trotts jag träffar tjejer är inte sugen för 5 öre, masturberar kanske 1 gång en gång i månaden kanske
Morgon stånd har jag inte haft på vet inte hur länge i heller haha

walkmail
2015-03-29, 15:51
I allmänt är jag ganska trött om dagarna och libidon är inte mycket att hänga julgranen inte haft sex på hur länge som helst trotts jag träffar tjejer är inte sugen för 5 öre, masturberar kanske 1 gång en gång i månaden kanske
Morgon stånd har jag inte haft på vet inte hur länge i heller haha


Är du seriös? 21 år gammal, runkar kanske 1 gång i månaden och är inte sugen på sex för fem öre, samt i stort sett aldrig morgonstånd?

I din ålder (eller ja, jag är bara några år äldre och är fortfarande sådan) har jag sex på tankarna i stort ett 50-100ggr per dag, masturberar 4-6ggr i veckan såvida jag inte har sex. Morgonstånd varje dag.

Men med tanke på dina låga värden är det inte konstigt egentligen, 12 är som jag tidigare sa oerhört lågt för en 21åring, du bör ha åtminstone 20.

Lägg till mer fett till din kost, kör en månad på det och se om du får någon förändring, kolla testot igen.

Hur länge har du varit såhär .. "asexuell" ?

Gober
2015-03-29, 16:28
Att förlora libido är vanligt för personer som kört lång och hård diet. Ta det lite lugnt med träningen ett tag, men framförallt se över kosten. Ät mer och höj fettet.

Edling
2015-03-29, 16:54
Ja detta fenomenet har ju förkommit sedan jag började satsa på stenhårda dieter med påfyllningar under helgerna. Ska testa öka med mer fett, klämde nyss en blodpudding :p

cero
2015-03-29, 17:54
Påminner om...
http://i.imgur.com/IGjdm1P.png

:laugh:

Är inte det där Grub?

Edling
2015-04-03, 14:00
Fick svar angående blod värdena och de misstänkte någon infektion i kroppen trots jag känner mig helt frisk. Känns som jag får ta detta i egna händer och se över kosten. Blir lite mer vila från träningen ni under påsk och ordentligt med mat så får vi se vad nästa vecka har att erbjuda.

Edling
2015-05-20, 20:16
Kör en bump nu igen. Vart på hälsoundersökning på jobbet förra veckan. Blodvärdena där visade återigen på 130. Och jag upplever trotts ökad mängd mat, fett och diverse tillskott i förhoppningar på att få upp testosteronet och min libido men den är fortfarande kass, iallafall min libido.

Blir till att ringa doktorn imorgon igen och få ordning på denna skiten. Hur slö som helst på mitt jobb och detta håller helt enektl inte. Kan inte leva på koffein 24/7

Gpajpen
2015-05-21, 08:25
Har man tagit sig till tävlingsnivå (3 ggr) har man knappast stora problem med egenproduktion av testot.

Edling
2015-05-21, 08:35
Att dra ner sig på de kroppsfettsnivåerna bidrar till problem med hormonera det är ett faktum men köra en säsong på år borde man ju åtminstone kunna klara av utan att de ska bli så här kasst