handdator

Visa fullständig version : En lycklig liten tråd om Bob Ross


Diomedea exulans
2015-03-28, 11:41
Jag tyckte att vi kunde ha en tråd för oss som gillar Bob Ross eller tänker börja göra det. Bob var en amerikansk konstnär som under många år lärde tittarna att göra landskapsoljemålningar varje vecka i halvtimmeslånga avsnitt av tv-programmet "The Joy of Painting". Han var intressant och underhållande av flera skäl:

- Han målade väldigt naturtrogna och vackra landskap väldigt snabbt och med väldigt enkla medel. På ett par minuter kunde han skapa en fantastisk bergskedja; ett vackert barrträd tog sekunder för honom att göra.

- Han var alltid väldigt lugn och harmonisk, och uttryckte sig ofta på ett sätt som kan beskrivas som puttenuttigt, gulligt, romantiskt eller brytande mot den klassiska mansnormen. Medan han målade pratade han om (min översättning) "lyckliga små träd"; hävdade att "vi gör aldrig misstag, vi har bara lyckliga små olyckor", och beskrev buskar som "gulliga små rackare". Jag skulle vilja påstå att han inte uttryckte sig helt olikt en viss Ernst som figurerat i svensk tv på senare år.

- Apropå hans tal så hade Bob en oerhört lugnande röst. I kommentarerna till hans Youtubeklipp berättar flera tittare att de lyssnat på hans tv-program för att få lättare att somna.

- Extra underhållande blir hans persona när man får veta att han innan målarkarriären arbetade som officer inom flygvapnet.

Jag kan tyvärr inte kopiera och klistra in nu när jag skriver från mobilen, men på Youtube finns ett otal klipp från Bobs tv-program (klipp som av någon outgrundlig anledning aldrig är mer än fem minuter långa).

Ateist som jag är så tänker jag avsluta mitt inlägg på Bobs vis med ett "god bless".

Alexton
2015-03-28, 11:48
Han känns precis om de där övervintrande hippies man kan träffa i Indien, de som mumsade en del syra i sina dagar men lugnat ned sig med åren och kommit tillbaka till verkligheten.

Talet är nästan precis likdant dessutom. Mjukt, försiktigt och väldigt beskrivande.

Hackenschmidt
2015-03-28, 13:55
http://static.fjcdn.com/pictures/Bob+ross+feels+this+man+was+a+legend_496102_379076 2.jpg

Diomedea exulans
2015-03-28, 14:35
Fun fact om hans hår: Det är permanentat. Han skaffade afro under en ekonomiskt jobbig period då det skulle innebära mindre skötsel och därmed mindre pengar lagda på hårvård. Han ska tydligen ha funnit frisyren obekväm, men fortsatte ändå ha den av någon anledning. Av varumärkesskäl, gissar jag.

PixelMiner
2015-03-28, 18:26
WGN5xaQkFk0

Yes
2015-03-28, 19:10
Bob Ross får en Yes Gold Stamp of Approval.