handdator

Visa fullständig version : Blanda egen gainer


Beols
2015-03-28, 05:16
Hej Kolozzeum!

Är 15 år gammal, fyller 16 i sommar och ska i sommar börja elitträna i tyngdlyftning, dvs ca 9-11 pass i veckan. Är 185cm och väger ca 70kg så fortfarande väldigt smal.

Either way! Har planer på att börja käka gainer till sommaren i samband med min elitträning. Är upplyst om att jag ska käka så mycket riktig mat som det går (gick upp 20kg under mitt första år med endast riktig mat) men när jag ska träna så hårt som jag ska så kommer jag behöva ca 4000 kalorier/dag för att gå upp stadigt, och då känner jag riktigt att energin inte finns för att sätta i mig det genom mat.

Då undrar jag: gainer, eller blanda egen? Har hittills fått förklarat för mig att gainers pretty much är slöseri på pengar, iaf dom allra dyraste. Har kollat på lite olika gainers hit och dit men har kommit fram att när det kommer till kritan så är det i vilket fall billigare att köpa egen mat, vilket leder mig till att blanda egen gainer.

Kombinationen jag hade tänkt att köra är Svenskt Kosttillskotts Core Carbs + Core Whey Protein, där jag tar 2 port Core Carbs och en port Core Whey Protein per dag, så det räcker nätt och jämnt till en månad ca. På en shaker får jag i mig ca 500 kalorier, 98 kolhydrater och 24g protein. Proteinmängden är väldigt låg men det är för att det inte är protein jag är ute efter, det är väldigt lätt att sätta i sig då det är en sån liten mängd protein som behövs; men kalorierna är något svårare.

Skulle detta funka? Har hört vissa hälso-sidoeffekter om malto som ganska markant förhöjt blodsocker, stämmer detta och borde detta vara något jag bör oroa mig för? Mycket stort tack för all hjälp, skriv i tråden om det är någon detalj som saknas, klockan är lite för mycket för att min hjärna ska kunna funka ordentligt nu. Trevlig helg! :)

Beemel
2015-03-28, 05:36
Ja, som 500 extra kalorier fungerar det utmärkt.

Två frågor,
Vad menar du med "första år med riktig mat"?
Och varför ska du börja med så mycket som 9-11 pass om dagen? hur mycket tränar du idag? hur länge har du tränat?

Beols
2015-03-28, 05:46
Ja, som 500 extra kalorier fungerar det utmärkt.

Två frågor,
Vad menar du med "första år med riktig mat"?
Och varför ska du börja med så mycket som 9-11 pass om dagen? hur mycket tränar du idag? hur länge har du tränat?

Hej!

Med "första år med riktig mat" så menar jag utan kosttillskott. Lite klumpigt uttryckt från min sida, ska ändra det nu. Tack för påpekan!

Antar att du menar 9-11 pass om veckan, 9-11 pass om dagen skulle kanske vara lite snudd på för mycket haha. Jag har för avsikt att vinna USM, JSM och tävla internationellt inom ett par år. Jag har ingenting för mig i sommar, och jag gillar tyngdlyftning riktigt mycket och jag känner mig riktigt bekväm i gymmet, så jag vill elitsatsa. I dagsläget tränar jag cirka 5-6 pass i veckan, har tränat i ca 1 år och 4 månader.

Tack för svar, uppskattas väldigt mycket. Trevlig helg på dig! :)

EDIT: Hittar ingen "Ändra" knapp på mitt första inlägg och antar att det är ett lost cause att försöka ändra det. Om ni undrar vad jag menar med "första år med riktig mat" så menar jag utan kosttillskott, bara mat!

Beemel
2015-03-28, 08:16
Hej!

Med "första år med riktig mat" så menar jag utan kosttillskott. Lite klumpigt uttryckt från min sida, ska ändra det nu. Tack för påpekan!

Antar att du menar 9-11 pass om veckan, 9-11 pass om dagen skulle kanske vara lite snudd på för mycket haha. Jag har för avsikt att vinna USM, JSM och tävla internationellt inom ett par år. Jag har ingenting för mig i sommar, och jag gillar tyngdlyftning riktigt mycket och jag känner mig riktigt bekväm i gymmet, så jag vill elitsatsa. I dagsläget tränar jag cirka 5-6 pass i veckan, har tränat i ca 1 år och 4 månader.

Tack för svar, uppskattas väldigt mycket. Trevlig helg på dig! :)

EDIT: Hittar ingen "Ändra" knapp på mitt första inlägg och antar att det är ett lost cause att försöka ändra det. Om ni undrar vad jag menar med "första år med riktig mat" så menar jag utan kosttillskott, bara mat!

Haha, jag givetvis menade jag 9-11 gånger i veckan, skyller också på den tidiga morgonen...
Känner du att du klarar av den träningsmängden och får de resultat du vill så kör hårt!
Jag tycker att malto och vassle är ett helt ok sätt att spendera 500kcal så länge man äter vettigt utöver det också (vilket du har gott om plats för på resterande kalorier)

Så lycka till!!

ddr
2015-03-28, 09:15
Har hört vissa hälso-sidoeffekter om malto som ganska markant förhöjt blodsocker, stämmer detta och borde detta vara något jag bör oroa mig för?

Nej (Framförallt inte i samband med träning). :)