handdator

Visa fullständig version : träning och aktivitet på gymmet utan att köra tungt?


anemon
2015-03-27, 15:51
Hej undrar vad man kan köra och hur när man känner att man behöver vila från att köra basövningar och lyfta tungt en dag?
Imorgon är det knäböj och ben övningar, är det då dåligt att idag exempel köra lätta ben spark o liknande för att få cirkulation i benen samt köra lite cuff övningar o liknande?
Eller hur ska man tänka o lägga upp det?

StarkaUlf
2015-03-27, 15:54
Jag hade istället promenerat, cyklat lugnt, utfört vardagssysslor osv.

Annars kan du ju köra väldigt lätta knäböj på kanske 50-60% med få reps, om du nu måste vara på gymmet.

King Grub
2015-03-27, 18:21
Lätta vikter utan fail bygger nästan lika mycket muskelmassa som tunga. Kroppsbyggning är latmaskens idrott. ;)

Ozziking
2015-03-27, 18:41
Trodde inte du kunde köra böj och mark? Pga skadad rygg och ben?

anemon
2015-03-27, 23:03
Lätta vikter utan fail bygger nästan lika mycket muskelmassa som tunga. Kroppsbyggning är latmaskens idrott. ;)

Man lär sig varje dag nått nytt ☺
Hur många reps/set bör man köra på? Ska det bli jobbigt så sista repen ska vara väldigt jobbig att ta eller ska det va typ 5 ifrån fail ? Fortsätt gärna om du orkar? :) :)

Arne Persson
2015-03-29, 08:56
Lätta vikter utan fail bygger nästan lika mycket muskelmassa som tunga. Kroppsbyggning är latmaskens idrott. ;)

Gäller detta rena byggare? Jag tvivlar.

XXXL
2015-03-29, 11:47
Lätta vikter utan fail bygger nästan lika mycket muskelmassa som tunga. Kroppsbyggning är latmaskens idrott. ;)

Haha vilket påstående, det där tror jag nog allt att du får backa upp.

Gnistan
2015-03-29, 12:41
Hej undrar vad man kan köra och hur när man känner att man behöver vila från att köra basövningar och lyfta tungt en dag?
Imorgon är det knäböj och ben övningar, är det då dåligt att idag exempel köra lätta ben spark o liknande för att få cirkulation i benen samt köra lite cuff övningar o liknande?
Eller hur ska man tänka o lägga upp det?

Personligen känner jag rätt tydligt om jag kört för mycket tungt. Känner mig allmänt sliten, seg i lyften, oexplosiv, sämmre teknik osv...Kan även få ont i axlar av för tung bänk.

Gnistan
2015-03-29, 12:45
Lätta vikter utan fail bygger nästan lika mycket muskelmassa som tunga. Kroppsbyggning är latmaskens idrott. ;)

Beror på vad man menar med lätta vikter och för vem.
De duktiga byggarna kör på rätt bra vikter.

SteelPulse
2015-03-29, 13:45
Lätta vikter utan fail bygger nästan lika mycket muskelmassa som tunga. Kroppsbyggning är latmaskens idrott. ;)
Precis, 12 kg räcker om man dricker gainer varannan timme.

PureWhey
2015-03-29, 13:52
Nu tolkas det hejvilt :D

exevision
2015-03-29, 13:54
Kanske detta är en av studierna som KG har i åtanke?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=220091

King Grub
2015-03-29, 14:07
Haha vilket påstående, det där tror jag nog allt att du får backa upp.

Det blir väl samma som alla tidigare gånger.

cero
2015-03-29, 14:50
Hej undrar vad man kan köra och hur när man känner att man behöver vila från att köra basövningar och lyfta tungt en dag?
Imorgon är det knäböj och ben övningar, är det då dåligt att idag exempel köra lätta ben spark o liknande för att få cirkulation i benen samt köra lite cuff övningar o liknande?
Eller hur ska man tänka o lägga upp det?

Vila vafan. Gör något annat än att träna.

Ett Orm
2015-03-29, 14:55
Fast "lätta" vikter utan fail är väl inte liktydigt med lätt träning. Nån form av utmattning måste ju till.
Sen är det ju det där med med vad exakt som menas med fail..

cero
2015-03-29, 14:58
Fast "lätta" vikter utan fail är väl inte liktydigt med lätt träning. Nån form av utmattning måste ju till.
Sen är det ju det där med med vad exakt som menas med fail..

Vad är "lätt träning" ens?

12-reppare? Om ja så är det ju säkert fullt tillräckligt för att stimulera musklerna och öka muskelmassan. Krävs ju dock att man höjer belastning regelbundet. Kan man höja belastning successivt genom att träna med 25-reppare så funkar det säkert också. Bara man blir starkare leder alla vägar till Rom liksom.

Ett Orm
2015-03-29, 15:03
Vad är "lätt träning" ens?

12-reppare? Om ja så är det ju säkert fullt tillräckligt för att stimulera musklerna och öka muskelmassan. Krävs ju dock att man höjer belastning regelbundet. Kan man höja belastning successivt genom att träna med 25-reppare så funkar det säkert också. Bara man blir starkare leder alla vägar till rom liksom.

För mig är lätt träning träning som inte är krävande/jobbig. Träning långt ifrån fail. Teknikträning eller rehab är exempel på det.

cero
2015-03-29, 15:12
För mig är lätt träning träning som inte är krävande/jobbig. Träning långt ifrån fail. Teknikträning eller rehab är exempel på det.

Nja, det tror jag inte är vad man syftar på när man säger "lätt" i detta sammanhang, utan snarare låg intensitet dvs ett lågt % av 1RM. Så typ styrkeuthållighetsträning. Kan nog i många fall vara jobbigare än tung träning.

cero
2015-03-29, 15:17
Kanske detta är en av studierna som KG har i åtanke?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=220091

Ynka 4 veckors träning?