handdator

Visa fullständig version : Större viktnedgång av att lägga till choklad till kosten


King Grub
2015-03-26, 13:17
Background:

Although the focus of scientific studies on the beneficial properties of chocolate with a high cocoa content has increased in recent years, studies determining its importance for weight regulation, in particular within the context of a controlled dietary measure, have rarely been conducted.

Methodology:

In a study consisting of several weeks, we divided men and women between the ages of 19-67 into three groups. One group was instructed to keep a low-carb diet and to consume an additional daily serving of 42 grams of chocolate with 81% cocoa content (chocolate group). Another group was instructed to follow the same low-carb diet as the chocolate group, but without the chocolate intervention (low-carb group). In addition, we asked a third group to eat at their own discretion, with unrestricted choice of food. At the beginning of the study, all participants received extensive medical advice and were thoroughly briefed on their respective diet. At the beginning and the end of the study, each participant gave a blood sample. Their weight, BMI, and waist-to-hip ratio were determined and noted. In addition to that, we evaluated the Giessen Subjective Complaints List. During the study, participants were encouraged to weigh themselves on a daily basis, assess the quality of their sleep as well as their mental state, and to use urine test strips.

Result:

Subjects of the chocolate intervention group experienced the easiest and most successful weight loss. Even though the measurable effect of this diet occurred with a delay, the weight reduction of this group exceeded the results of the low-carb group by 10% after only three weeks (p = 0.04). While the weight cycling effect already occurred after a few weeks in the low-carb group, with resulting weight gain in the last fifth of the observation period, the chocolate group experienced a steady increase in weight loss. This is confirmed by the evaluation of the ketone reduction. Initially, ketone reduction was much lower in the chocolate group than in the low-carb peer group, but after a few weeks, the situation changed. The low-carb group had a lower ketone reduction than in the previous period, they reduced 145 mg/dl less ketones, whereas the chocolate group had an average reduction of an additional 145mg/dl. Effects were similarly favorable concerning cholesterol levels, triglyceride levels, and LDL cholesterol levels of the chocolate group. Moreover, the subjects of the chocolate group found a significant improvement in their well-being (physically and mentally). The controlled improvement compared to the results of the low-carb group was highly significant (p <0.001).

Conclusion: Consumption of chocolate with a high cocoa content can significantly increase the success of weight-loss diets. The weightloss effect of this diet occurs with a certain delay. Long-term weight loss, however, seems to occur easier and more successfully by adding chocolate. The effect of the chocolate, the so-called "weight loss turbo," seems to go hand in hand with personal well-being, which was significantly higher than in the control groups.


Chocolate with high Cocoa content as a weight-loss accelerator. International Archives of Medicine 2015. Vol. 8 No. 55.

http://imed.pub/ojs/index.php/iam/article/view/1087/728

Ola Wallengren
2015-03-26, 17:52
Den här studien är nästan ett skämt. Det har lagt ner mycket jobb till nästan igen nytta.
Det handlar alltså om en studie över 3 veckor med 4 resp 5 personer i varje grupp.

Termy
2015-03-26, 18:27
När det ändå är en tråd om kakao uppe här så... själv får jag i mig ca 40g (100 % rent kakao) mellan 4-7 ggr i veckan. Använder det tillsammans med chokladvassle till diverse kvargröror, bakning (chokladbollar med detta är nog tamejfan i top 5 av det godaste jag har ätit).

Vet någon om det även finns negativa effekter/biverkningar vid konsumption av dylika mängder?

3bz
2015-03-26, 21:54
När det ändå är en tråd om kakao uppe här så... själv får jag i mig ca 40g (100 % rent kakao) mellan 4-7 ggr i veckan. Använder det tillsammans med chokladvassle till diverse kvargröror, bakning (chokladbollar med detta är nog tamejfan i top 5 av det godaste jag har ätit).

Vet någon om det även finns negativa effekter/biverkningar vid konsumption av dylika mängder?

Skulle väl främst vara orolig över tungmetaller isf. Har ju varit lite problem med det, det kom ju nya reglerverk osv för en tid sedan men det verkar som att det fortfarande finns t.ex. kadmium i för stora mängder i vissa produkter.

Möjligt att större doser av theobromine över längre perioder inte är bra, finns dock inte någon data på människor och djurstudier är väldigt problemetiskt att överföra i detta fallet. Om du ändå skulle vara orolig för det så kan du väl käka nibs eller mörk choklad istället, blir ju mindre än hälften så mycket av theobromine där.

Termy
2015-03-27, 18:43
Skulle väl främst vara orolig över tungmetaller isf. Har ju varit lite problem med det, det kom ju nya reglerverk osv för en tid sedan men det verkar som att det fortfarande finns t.ex. kadmium i för stora mängder i vissa produkter.

Möjligt att större doser av theobromine över längre perioder inte är bra, finns dock inte någon data på människor och djurstudier är väldigt problemetiskt att överföra i detta fallet. Om du ändå skulle vara orolig för det så kan du väl käka nibs eller mörk choklad istället, blir ju mindre än hälften så mycket av theobromine där.

Tack för svaret! Tungmetaller låter ju mindre trevligt. Det verkar vara svårt att få fram vettig information om det finns säkra resp. osäkra odlingsområden. Har du mer koll på det?

Produkten som köps är "Ekologisk EU-Certifierad Sverige SE Ekol 1" samt kommer från Peru.

3bz
2015-03-28, 23:32
Tack för svaret! Tungmetaller låter ju mindre trevligt. Det verkar vara svårt att få fram vettig information om det finns säkra resp. osäkra odlingsområden. Har du mer koll på det?

Produkten som köps är "Ekologisk EU-Certifierad Sverige SE Ekol 1" samt kommer från Peru.

denna (http://www.icco.org/sites/sps/documents/Cadmium%20Workshop/CABI.pdf) är från icco, där snittet i bönorna ligger på ca 0.5mg/kg

Nya rekommenderade nivåer för maxintag av kadmium är väl 2.5 µg/kg/vecka, så 175-200µg för en normal person då/vecka.

Om vi gissar på att kakao har samma koncentration av kadmium som bönorna och vi antar att du äter 40g*5 per vecka så ger det dig ett intag av 200*0,5µg= 100µg, vilket då ligger under rekommenderad maxnivå.

Problemet kan ju vara att kadmiumnivåerna kan ligga mycket högrte än så, i något test (http://www.consumerlab.com/news/More_Popular_Cocoa_Powders_Contaminated/08_05_2014/) enligt den rapporten så verkar de hittat 0.9-1.5µg/g kadmium i kakao i USA. Med de nivåerna så skulle du kunna hamna över rek. maxintag.

Att kakao är ekologiskt tror jag inte har någon större påverkan på innehåll av kadmium då det inte är något som tillförs utan verkar snarare vara så att trädet själv tar upp det ur jorden. Men konstigt nog verkar det inte som att mängden kadmium i jorden har någon påverkan på mängden kadmium i bönorna (iaf enlight rapporten från icco).

Termy
2015-03-29, 09:49
Mycket informativt. Det tackar jag för. Kanske vore en idé att minska lite på intaget då...

skyclaw
2015-05-28, 16:30
Bumpar tråden lite.
Den här studien var visst bara ett experiment för att se hur pass lättlurade media var:

http://io9.com/i-fooled-millions-into-thinking-chocolate-helps-weight-1707251800

:D

upperkatt
2015-05-28, 18:03
Bumpar tråden lite.
Den här studien var visst bara ett experiment för att se hur pass lättlurade media var:

http://io9.com/i-fooled-millions-into-thinking-chocolate-helps-weight-1707251800

:D

:hbang:

Starvation
2015-05-28, 18:43
Den här studien är nästan ett skämt. Det har lagt ner mycket jobb till nästan igen nytta.
Det handlar alltså om en studie över 3 veckor med 4 resp 5 personer i varje grupp.

Bumpar tråden lite.
Den här studien var visst bara ett experiment för att se hur pass lättlurade media var:

http://io9.com/i-fooled-millions-into-thinking-chocolate-helps-weight-1707251800

:D

Fan dom fick Ola med!

R Scarpa27
2015-05-28, 19:02
Viktupp & nergång och vad man går upp av och inte existerar ju inte överhuvudtaget heller :)
Men kul skämt iaf.

Linjedomarn
2015-05-28, 21:15
Fan dom fick Ola med!

Som det stod i länken "the study was 100 percent authentic" så det är inte konstigt att man går på det. Dock reagerade han direkt på att den inte hade nog power för att kunna tas seriöst och la inte mer tid på det.

C h r i s
2015-05-29, 06:54
Grub nu får du ju sluta posta tramsiga studier som denna, som du varken läst eller tror på, annars kan vi ju lika gärna plocka in Anna Skipper till forumet som "kostexpert" och se henne vilseleda massan. :)

King Grub
2015-05-29, 07:13
Vadå "varken läst"?

Skillnaden är att jag aldrig påstått att studierna jag postar är någon sanning som speglar min åsikt. Jag presenterar nya vetenskapliga studier, varken mer eller mindre, för dom som är intresserade. Men visst, finns inte intresset, slutar jag gärna. Det har jag skrivit förr. Jag behöver inte posta dom här för att ta del av dom för egen del. Jag gör det för dom som vill ha ny forskning, snabbt.

Och tummen upp för sådant här som den här studien. Jag har inget emot att bli lurad, när det är så här välgjort. Det var ingen bra studie, men arbetet omkring den med att marknadsföra och sprida den i experimentellt syfte var imponerande.

Fogel
2015-05-29, 07:49
Grub nu får du ju sluta posta tramsiga studier som denna, som du varken läst eller tror på, annars kan vi ju lika gärna plocka in Anna Skipper till forumet som "kostexpert" och se henne vilseleda massan. :)

Det är väl bättre att han postar stuider utan egna värderingar så får man själv bilda sig en egen åsikt.

Samiul Alam
2015-05-29, 07:53
Fortsätt posta! Posta mer!

Allmänt: Det är viktigt som forskare att ha läsarens förtroende i sina studier. Det kan därför vara lätt att argumentera för att sådant här är skadligt för forskningen. Det är däremot lika viktigt som forskare att kunna lita på läsarens omdöme så att människor med dåliga avsikter inte kan föra andra människor på villospår på detta sätt. Därför tycker jag sådant här snarare är nyttigt.

C h r i s: Man lär sig att utvärdera innehållet såväl som den egna reaktionen hos läsaren av rapporten.

Redan vid metod-avsnittet bör man i övrigt förstå att det inte kommer vara en särkilt trovärdigt underssökning då de instruerat deltagande i studien att äta få kolhydrater men inte tydlgt nämner att de bör ligga på underskott.

Lite skit rensar magen.:d

R Scarpa27
2015-05-29, 07:56
http://oi61.tinypic.com/25eviip.jpg

Att läsa en studie är valfritt.
:)

Linjedomarn
2015-05-29, 08:22
Grub nu får du ju sluta posta tramsiga studier som denna, som du varken läst eller tror på, annars kan vi ju lika gärna plocka in Anna Skipper till forumet som "kostexpert" och se henne vilseleda massan. :)

Har du ätit choklad varje dag nu sen du läste ett abstract på kolo?

kaer
2015-05-29, 08:35
Några stora svenska tidningar eller medier som hakade på?

Starkt av Ola att direkt slå ner på den.

C h r i s
2015-05-29, 09:50
Så ni anser alltså att alla här på forumet har förmågan att kritiskt granska en studie? Själv tror jag att många ser rubriken (som är skrivet som ett faktum), ser studien och sedan antar att informationen stämmer. I sådana fall får man förbättra rubriken, eller förtydliga att man inte har en åsikt om studien i fråga. :) Det var ju bara ett litet tag sedan flera blev förvånade att Grub postade studier utan att tro på dem.

Slippy
2015-05-29, 10:28
Fast studier handlar inte om att tro på eller inte.
Om inte forskaren ljuger, så stämmer studien.
Frågan är hur väl resultatet som studien lett till, samt de slutsatser som forskaren har dragit av dessa, kan generaliseras till en större population.

Siffror kan inte ljuga. (Om man nu inte hittat på siffrorna)

Därtill är det väl inte Grubs ansvar att bry sig om andra inte klarar av att läsa ett abstrakt eller ens en rubrik utan att tänka kritiskt?

Richter
2015-05-29, 10:34
Så ni anser alltså att alla här på forumet har förmågan att kritiskt granska en studie? Själv tror jag att många ser rubriken (som är skrivet som ett faktum), ser studien och sedan antar att informationen stämmer. I sådana fall får man förbättra rubriken, eller förtydliga att man inte har en åsikt om studien i fråga. :) Det var ju bara ett litet tag sedan flera blev förvånade att Grub postade studier utan att tro på dem.

Du tycker att den medlem som bidrar med mest värde på hela brädan, ska snäppa upp sig ännu mer?

KG får inte förutsättningslöst dela med sig av sin nyhetsbevakning till oss, men det är helt okej att andra kommer undan med att posta vilka värdelösa teorier som helst och framföra dem som sanning?

King Grub
2015-05-29, 10:37
Själv tror jag att många ser rubriken (som är skrivet som ett faktum), ser studien och sedan antar att informationen stämmer. I sådana fall får man förbättra rubriken, eller förtydliga att man inte har en åsikt om studien i fråga. :)

Det är oftast en översättning av abstraktets titel eller sammanfattande slutsats.

Och nej, det "får" man inte. Jag kommer inte att skriva sammanfattningar eller förtydliganden av studier eller översätta dom eller liknande. Din åsikt är noterad... och ignorerad.

C h r i s
2015-05-29, 10:48
Fast studier handlar inte om att tro på eller inte.
Om inte forskaren ljuger, så stämmer studien.
Frågan är hur väl resultatet som studien lett till, samt de slutsatser som forskaren har dragit av dessa, kan generaliseras till en större population.

Siffror kan inte ljuga. (Om man nu inte hittat på siffrorna)

Nja, det är ju en sanning med modifikation. I många fall finns det alldeles för många variabler inblandade för att en studie skall stämma till 100% för att "siffrorna" säger så. Faktorer som man exkluderat, medvetet eller inte, som påverkar. Siffror kan vara missvisande.

Det jag vill ha sagt är att jag tror att många antar att studier som postas redan har granskats, det är liksom inte speciellt vanligt på forum att folk gör inlägg utan någon åsikt överhuvud taget. Vi är väl alla medvetna om hur vanligt det är med folk som roffar åt sig "fakta" utan att tänka? Värt att förtydliga att man inte granskat studien, tycker jag. :)

Nåväl, endast min åsikt.

C h r i s
2015-05-29, 11:10
Du tycker att den medlem som bidrar med mest värde på hela brädan, ska snäppa upp sig ännu mer?

KG får inte förutsättningslöst dela med sig av sin nyhetsbevakning till oss, men det är helt okej att andra kommer undan med att posta vilka värdelösa teorier som helst och framföra dem som sanning?

Han har väl lika stor rätt att skriva vad han vill som någon annan. Lika stor rätt som jag har att tycka att rubrikerna oavsiktligt blir missvisande då gemene man inte har förmågan att kritiskt granska den följande studien.

Ja, jag tycker att man borde förtydliga rubriken.

King Grub
2015-05-29, 11:12
Den här trådens rubrik är en översättning av "Consumption of chocolate with a high cocoa content can significantly increase the success of weight-loss diets".

Vad skulle jag "förtydliga" menar du? Dra en annan slutsats? Eller haft en tidsmaskin så jag kunde sett att dom några månader senare skulle avslöja att det var en hoax?

Samiul Alam
2015-05-29, 11:22
Så ni anser alltså att alla här på forumet har förmågan att kritiskt granska en studie? Själv tror jag att många ser rubriken (som är skrivet som ett faktum), ser studien och sedan antar att informationen stämmer. I sådana fall får man förbättra rubriken, eller förtydliga att man inte har en åsikt om studien i fråga. :) Det var ju bara ett litet tag sedan flera blev förvånade att Grub postade studier utan att tro på dem.

Alla borde ha eller sträva efter att utveckla den förmågan.

Rubriken är ett påstående. Under rubriken finns vad som ska vara stöd för påståendet.

Du sätter din egen tröskel för hur mycket stöd ett påstående ska komma med för att du ska ta till dig det. Vissa läser och nöjer sig. Andra testar själva och ser om det funkar efter egen erfarenhet. Hur gör du?

C h r i s
2015-05-29, 11:31
Den här trådens rubrik är en översättning av "Consumption of chocolate with a high cocoa content can significantly increase the success of weight-loss diets".

Vad skulle jag "förtydliga" menar du? Dra en annan slutsats? Eller haft en tidsmaskin så jag kunde sett att dom några månader senare skulle avslöja att det var en hoax?

Va? Förtydliga att studien inte behöver spegla din åsikt när du gör inlägget. Du vet väl mycket väl att det finns mängder av människor här som ser det du skriver som sanning.

Alla borde ha eller sträva efter att utveckla den förmågan.

Rubriken är ett påstående. Under rubriken finns vad som ska vara stöd för påståendet.

Du sätter din egen tröskel för hur mycket stöd ett påstående ska komma med för att du ska ta till dig det. Vissa läser och nöjer sig. Andra testar själva och ser om det funkar efter egen erfarenhet. Hur gör du?

Tyvärr så är det ju inte så. :)

King Grub
2015-05-29, 11:33
Förtydliga att studien inte behöver spegla din åsikt när du gör inlägget.

Haha, nej. Folk får tänka själva. Kommer inte att ske. Tror du att jag skall bifoga disclaimers i alla inlägg jag gör har du fel. Helt absurt.

olle lindblad
2015-05-29, 11:42
http://www.dn.se/livsstil/halsa/chokladstudie-var-blasning-for-dokumentarfilm/
Jag bara älskar slutklämmen. Man kan ju hoppas att detta kan bidra till åtminstone lite källkritik och eftertanke innan chockrubrikerna tas fram. ”Nyckeln är att utnyttja journalisternas otroliga lathet. Om du presenterar informationen helt rätt, då kan du forma historien som framträder i medierna nästan som om du skrev nyheten själv. I själva verket är det också bokstavligen vad vi gjorde, eftersom många reportrar bara kopierade och klistrade in vår text”, skriver John Bohannon.

exevision
2015-05-29, 11:46
Som i övriga världen så måste alla tänka och ansvara för sina egna beslut.
Jag gillar alla studier som läggs fram. Och jag tänker själv, behöver inte ha någon som gör det åt mig även om andras åsikter kan vara intressanta.

C h r i s
2015-05-29, 11:48
Haha, nej. Folk får tänka själva. Kommer inte att ske. Tror du att jag skall bifoga disclaimers i alla inlägg jag gör har du fel. Helt absurt.

Vadå alla inlägg? Nej, i det inledande inlägget med studien. Jag "tror" inte att du ska göra någonting, jag tycker. :)

King Grub
2015-05-29, 11:49
Som sagt, kommer aldrig att ske.

anvihl
2015-05-29, 12:24
Vadå alla inlägg? Nej, i det inledande inlägget med studien. Jag "tror" inte att du ska göra någonting, jag tycker. :)

Lägg ned och låt grub vara. Jag är sjukt tacksam att grub delger studier som jag själv inte har kunnat få spaning på. Det är en självklarhet att det inte är grubs egna åsikter eller ställningstagande han postar utan bara "rena" studier, tror du något annat får det stå för dig och dina gelikar.

http://data2.whicdn.com/images/101027509/original.gif

C h r i s
2015-05-29, 12:42
Lägg ned och låt grub vara. Jag är sjukt tacksam att grub delger studier som jag själv inte har kunnat få spaning på. Det är en självklarhet att det inte är grubs egna åsikter eller ställningstagande han postar utan bara "rena" studier, tror du något annat får det stå för dig och dina gelikar.

http://data2.whicdn.com/images/101027509/original.gif

Jo, jag märker att ni blir upprörda. Han har dock gett sitt svar, och jag är nöjd så slut på kapitlet. :)

frosch
2015-06-07, 15:14
Såg precis dokumentären om studien, väldigt intressant. För de som kan tyska finns programmet i sin helhet nedan.

http://webapp.zdf.de/mediathek/page/beitrag?aID=2418780&cID=1457670

Bossebäver
2015-06-08, 15:13
Eller haft en tidsmaskin så jag kunde sett att dom några månader senare skulle avslöja att det var en hoax?


Jag har läst värre påståenden på kolozzeum än att du skulle ha en tidsmaskin. Jag har heller aldrig tvivlat på det faktum att du mycket sannolikt äger en tidsmaskin.

Gober
2015-06-08, 15:15
Jag har läst värre påståenden på kolozzeum än att du skulle ha en tidsmaskin. Jag har heller aldrig tvivlat på det faktum att du mycket sannolikt äger en tidsmaskin.

Historierna är många, som när Grub stal en lastbil full med fläskfilé iförd He-Man dräkt.