handdator

Visa fullständig version : Svag i rodd


monsterhaj
2015-03-26, 10:55
Hej kolo. Jag har problem med roddövningen. Jag kör pendlayrodd, 5x5. Försöker göra så strikt jag bara kan. Första och andra repitionen går bra, sedan får jag problem. Idag gjorde jag 3,3,2,2,2. Större delen av rörelsen går bra, men de sista centimetrarna när stången ska slå i kroppen går bara inte. Efter settet känner jag mig inte ens trött och hade lätt kunnat göra många fler repetitioner om jag bara skippade den sista biten. Jag funderar på om detta är vanligt och jag helt enkelt använder för tung vikt, eller om det är något fel med min teknik (svårt för er att veta) eller om jag är svag i musklerna som kopplas in på slutet. Bakre deltamuskeln kanske? Vad ska jag göra? Skulle uppskatta er hjälp :)

Senilstudent
2015-03-26, 11:04
Hej kolo. Jag har problem med roddövningen. Jag kör pendlayrodd, 5x5. Försöker göra så strikt jag bara kan. Första och andra repitionen går bra, sedan får jag problem. Idag gjorde jag 3,3,2,2,2. Större delen av rörelsen går bra, men de sista centimetrarna när stången ska slå i kroppen går bara inte. Efter settet känner jag mig inte ens trött och hade lätt kunnat göra många fler repetitioner om jag bara skippade den sista biten. Jag funderar på om detta är vanligt och jag helt enkelt använder för tung vikt, eller om det är något fel med min teknik (svårt för er att veta) eller om jag är svag i musklerna som kopplas in på slutet. Bakre deltamuskeln kanske? Vad ska jag göra? Skulle uppskatta er hjälp :)
Vissa delar av rörelser är tyngre än andra. I millitärpress är första centimetrarna tyngt och därför är pushpress mycket lättare än MP. Täna upp sista centimetrarna genom att lägga upp stången i en högre startposition.

delta_mats
2015-03-26, 11:29
Vissa delar av rörelser är tyngre än andra. I millitärpress är första centimetrarna tyngt och därför är pushpress mycket lättare än MP. Täna upp sista centimetrarna genom att lägga upp stången i en högre startposition.

Njae. I militärpress är det tyngst då stången just är ovanför huvudet.

Slaxes
2015-03-26, 13:56
I millitärpress är första centimetrarna tyngt och därför är pushpress mycket lättare än MP.

Absolut inte för mig. Det är först när stången passerar förbi höjden av toppen på mitt huvud som det tar stopp i militär/strikt press för mig. Pushpress är lättare för att du börjar att accelerera vikten med benen och har användning av detta rörelsemoment under hela rörelsen. Du pressar alltså en vikt som redan rör sig i riktningen du pressar.

exevision
2015-03-26, 14:06
Beror nog på om man kör ordentliga pressar så att stången får ta just ovan bröstet och landa/stoppa eller om man vänder en bit före och kör lite flygande.

monsterhaj
2015-03-26, 14:22
Kan vi hålla oss till att diskutera rodd i den här tråden? :)

Old Nick
2015-03-26, 14:25
Beror nog på om man kör ordentliga pressar så att stången får ta just ovan bröstet och landa/stoppa eller om man vänder en bit före och kör lite flygande.

Kan ju även vara så att en del har ovanan att gå så lång ner att armbågarna dras bakåt istället för att vara rakt under handlederna. Då blir startpositionen betydligt svårare.

Slaxes
2015-03-26, 14:51
Beror nog på om man kör ordentliga pressar så att stången får ta just ovan bröstet och landa/stoppa eller om man vänder en bit före och kör lite flygande.

Hur menar du? :) Att stångens startposition är precis vid bröstmuskeln och är helt stilla i mer än 2 sekunder, typ?

slempi
2015-03-27, 21:02
Testa gå ned i vikt, släpar någon muskel så lär den komma ikapp då. Du kan även passa på att medvetet försöka köra mer strikt.

cero
2015-03-28, 01:47
Tänk på att verkligen låta skuldrorna åka fram hela vägen innan du drar upp igen, och kläm ihop dem ordentligt i toppläget. Ryggen ska även vara helt stilla, lätt att fuska i pendlay.

Har du testat andra varianter av rodd?

exevision
2015-03-28, 08:47
Hur menar du? :) Att stångens startposition är precis vid bröstmuskeln och är helt stilla i mer än 2 sekunder, typ?

Ingen speciell tid. Men att man stoppar rörelsen i stången eller iaf går till det djupet. Många vänder ju betydligt tidigare. Personligen låter jag stången hamna i en liknande position som i frontböj.