handdator

Visa fullständig version : Farligt skippa uppvärmning?


Muppppen
2015-03-26, 03:28
Senast jag skulle träna var jag så satans trött. Värmde upp lite på maskincykel och började sen direkt med chins och pullups, lite ryggmaskiner mm.. Orkade inte värma upp så jag gick direkt på mina arbetsvikter. Funkade bra och tog mindre energi samt tid. Brukar alltid värma upp annars men nu orkade jag inte. Ville bara få passet gjort och dra. Undrar om det är farligt på något sätt?

Rahf
2015-03-26, 03:34
Rent anekdotiskt så presterar jag bättre, och har inte dragit på mig någon skada, när musklerna har fått ordentligt blodflöde till sig. Hjärnan vaknar också till.

Shqypnia
2015-03-26, 08:21
Min uppvärmning består alltid av gångband/cykel på 5-10 minuter. Sen är det bara köra på med vikter direkt.

Peter.B
2015-03-26, 08:36
Jag kan tycka att det beror lite på vad man ska göra. Chins utan extravikt kan jag göra praktiskt taget utan uppvärmning, eller en väldigt liten uppvärmning. Att gå på arbetsvikter direkt i exempelvis marklyft skulle inte falla mig in, känns som att be om en skada.

perl
2015-03-26, 08:59
Min uppvärmning består alltid av ett set på lättare vikt i basövningarna, säg att jag kör på 80 i bänk i arbetssetten så tar jag ett set med ca 50*8 innan detta. Sen om det räcker eller inte är oklart men har inte skadat mig än iaf. Alla isolationsövningar kör jag efter basövningar och då anser jag mig uppvärmd :)
Sen om man ska köra ettor på maxvikt tror jag nog kanske man ska köra 2 lättare stegrande set innan men det säger sig självt då jag är tveksam att många går och maxar rakt av utan förberedelser.

Arnoldski
2015-03-26, 09:16
Från min egen erfarenhet är det åldersberoende.

När jag var 20-25 var det bara att slänga sig på bänken och köra igång. Idag när jag är närmare 40 får jag ont på varenda ställe om jag inte noga vrmer upp först. Först lite flås eller allmän genomblödning med typ crosstrainer, sen lite rotator-warm ups och sen övningsspecifik uppvärmning. Avsluta med töjning, och lågbelastningsset -annars får jag ont överallt.

Naturligtvis min subjektiva sanning.

bighulken
2015-03-26, 09:23
Från min egen erfarenhet är det åldersberoende.

När jag var 20-25 var det bara att slänga sig på bänken och köra igång. Idag när jag är närmare 40 får jag ont på varenda ställe om jag inte noga vrmer upp först. Först lite flås eller allmän genomblödning med typ crosstrainer, sen lite rotator-warm ups och sen övningsspecifik uppvärmning. Avsluta med töjning, och lågbelastningsset -annars får jag ont överallt.

Naturligtvis min subjektiva sanning.

+1....
same för mig, förr i tiden, typ på 80-90-talet kunde jag bara börja köra, men en viss stege på vissa övningar, typ böjen, marken.

Men nu knarrar det rejält innan warm up!!!!.......iofs mera/tyngre vikter nu också.

Men, warm up, och sedan stega upp i vikter på den avsedda övningen, är nog bra att göra, på längre sikt........

ARMSTARK
2015-03-26, 09:39
Min filosofi är att varför värma upp en annan muskel än den man ska köra, därför börjar jag alltid med lättare vikter i den övningen jag ska köra och stegar upp till arbetsvikterna.
Att köra hela viktmaget direkt låter som ett garanterat sjukhusbesök, inte bra.

hildrutt
2015-03-26, 09:43
Jag kör alltid 5 minuter gång för att "vakna" till. Sedan kör jag lättare vikter 3-4 set upp till min arbetsvikt. Det beror också lite på vilken muskelgrupp jag ska träna.

Ozziking
2015-03-26, 10:12
innan mina pull/pushpass kör jag alltid 10 minuter crosstrainer för att få upp värme och fokus, sedan cuffrotationer och allmän axeluppvärmning för att sedan gå in på 2-4 uppvärmningsset i bänk/mark/militärpress. Känns bäst så.

Innan benpass kör jag 5 minuters motioncykel kombinerat med handledstöjning, efter det Joe defranco's limber 11 för uppvärmning av underkropp.

z_bumbi
2015-03-26, 10:21
Min filosofi är att varför värma upp en annan muskel än den man ska köra,bra.

Min filosofi är att kroppens olika delar sitter ihop och att man därför värmer upp allt som kan involveras i träningen dvs hela kroppen.

Gnistan
2015-03-26, 12:38
Senast jag skulle träna var jag så satans trött. Värmde upp lite på maskincykel och började sen direkt med chins och pullups, lite ryggmaskiner mm.. Orkade inte värma upp så jag gick direkt på mina arbetsvikter. Funkade bra och tog mindre energi samt tid. Brukar alltid värma upp annars men nu orkade jag inte. Ville bara få passet gjort och dra. Undrar om det är farligt på något sätt?

Om man frågar mig så är uppvärmningen viktig för mig för att kunna prestera bra. Och mina axlar skulle inte må bra av ett slarv med det.
När jag var yngre och tävlade så kunde det hända någon gång att man började köra på lite högre vikter än man normalt började på.

BengtBurk
2015-03-26, 14:10
Jag rekommenderar både en generell (http://thewinningedge.se/posts/11/uppvarmning-infor-maxning) och en grenspecifik uppvärmning i början av passet plus acklimatiseringsset vid varje ny övning. Både för att minska skaderisken och för att prestera bättre.

cero
2015-03-26, 14:13
Allmänuppvärmning + övningsspecifik stegring

Huungg
2015-03-26, 14:16
Min generella uppvärmning består av att snabbt som fan slänga av mig byxor och jacka, ta ut bältet och skorna från väskan, sen springa till powerracket innan någon annan hinner ta det. Redan där är jag genomsvett!

mangemani
2015-03-26, 14:20
värma upp, oavsett ålder, bör man.
5-10 min utav sitt pass till uppvärmning är typ ingenting jämfört med fördelarna.
skadorna kanske inte kommer pang boom, bara så där(ja om man inte har otur dvs) utan de kan komma senare.

frys
2015-03-26, 21:37
Jag värmer upp med cykel/crosstrainer i 5 minuter för att sedan foamrolla och göra lite aktiveringsövningar tex mage/core tar typ 20 minuter innan jag rör min första stång.

På mindre övningar/maskiner kör ja ett set på 60-70% av arbetsvikten o sen går jag rakt på. Medans på böj stegrar jag 20kg i taget från stången med få reps tills arbetsvikt

cero
2015-03-26, 23:06
JPå mindre övningar/maskiner kör ja ett set på 60-70% av arbetsvikten o sen går jag rakt på.

Även på maskiner brukar jag stegra, typ om arbetsvikten är 80 KG så blir det:

20x10
5 sek vila
20x5
5 sek vila
40x5
5 sek vila
60x5
5 sek vila
70x1
1-2 minuter vila
arbetsvikt

Hela rutinen går på typ 3 minuter innan varje övning, lätt värt. Aldrig dragit på mig någon allvarlig skada sedan jag började med det. På köpet får man teknikträning.

frys
2015-03-26, 23:35
Tex bencurl gör jag 6-8x15kg som uppvärminig o sen går jag 3x10 på 25kg tex

5 sec vila? känns som det blir ett enda stort set(Giant? ;p) Kör alltid 30-60s vila minst på lättare övningar o 2-3 på dom större

andeem
2015-03-27, 11:09
Jag rampar upp vikterna i den övning jag ska köra, fyra set med början på tom stång. Upplever att det funkar bäst för mig.

greger3
2015-03-27, 11:47
Min filosofi är att varför värma upp en annan muskel än den man ska köra, därför börjar jag alltid med lättare vikter i den övningen jag ska köra och stegar upp till arbetsvikterna.
Att köra hela viktmaget direkt låter som ett garanterat sjukhusbesök, inte bra.
Samma här!
Förstår inte riktigt varför man ska värma upp på cykel och sen träna armar tex..

mangemani
2015-03-27, 12:02
Samma här!
Förstår inte riktigt varför man ska värma upp på cykel och sen träna armar tex..

finns 2 olika uppvärmningar, en är motion, få upp pulsen och som sätter igång cirkulationen och sedan så har vi uppvärmning där man kör övningen/övningarna med lätt vikt, för att få igång allt i kroppen samt de muskler som man ska arbeta med, så bör man göra båda dessa.

vitsen med cykel/gåband/whatever är att få igång blodcirkulationen i kroppen(inte för att enbart värma upp benen som många tycks tro) och blodcirkulation i kroppen innan en fysisk aktivitet är bara positivt då det gör musklerna i hela kroppen mer tänjbara, mjuka, transporterar näring till musklerna med mera. sen efter motionen så kan man värma upp med lätta vikter fokuserat på de muskler som man nu ska arbeta med under passet för att göra de mer förberedda för vad som komma skall.

att gå in på gymmet helt ouppvärmd och stel i kroppen och hoppa på vikterna direkt sliter rätt så rejält på kroppen vilket i längden, inte är så bra.

slempi
2015-03-27, 12:05
Det är skonsammare för lederna att börja med låg belastning. Detta förutsätter att samma leder som du ska belasta tungt är de som du belastar lågt.

Slaxes
2015-03-27, 13:13
Min filosofi är att varför värma upp en annan muskel än den man ska köra, därför börjar jag alltid med lättare vikter i den övningen jag ska köra och stegar upp till arbetsvikterna.
Att köra hela viktmaget direkt låter som ett garanterat sjukhusbesök, inte bra.

Word

cero
2015-03-27, 15:40
5 sec vila? känns som det blir ett enda stort set(Giant? ;p) Kör alltid 30-60s vila minst på lättare övningar o 2-3 på dom större

Ja, det är ju uppvärmningsvikter som bara har syfte att få musklerna varma. Innan och mellan arbetssetten så vilar jag 1-2 min.