handdator

Visa fullständig version : Tips på cheat day mat? (Inte pizza!)


Stadde
2015-03-25, 23:23
Hallu!

Istället för att sitta och proppa i sig onyttigheter så tänkte jag köra stora lass mat på "cheat/refeed"-dagarna. Mat är allt ;)

Har lite brist på inspiration dock, så tänkte att ni säkert har bra tips på schyst mat man kan trycka i sig. Håller mig dock gärna borta från pizza, kebab, hamburgare, friterade matvaror och liknande vanliga råd (och klassiskt bakiskäk).

Vad har ni för tips samt vad käkar ni på era "cheat/refeed"-dagar? :d

jmkdavid
2015-03-25, 23:36
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=65397

cero
2015-03-26, 03:26
Dra en fet köttfärslasange med absurda mängder goudaost. Toppas med färska svarta oliver och sköljes ned med en iskall Dr Pepper. Tacka mig senare min vän.

R Scarpa27
2015-03-26, 07:38
kör inga cheatdagar.

ska du köra cheatdag fast endå inte äta godis, snacks,pizza eller hamburgare m.m

hamburgare är inte friterad? och är kanonmat som du kan göra med nötkött,magrare ost , dressing osv.

annars har jag ingen aning, 5 kg ostkaka kanske?, dippa i en hink med drottningsylt.

cero
2015-03-26, 07:47
Re-feed lite då och då är bra grejer på deff. Då vill man ju fylla på med hyfsad mat och inte bara ostkaka.

Spettet
2015-03-26, 07:49
Varför inte är mer av den mat du redan äter?

Annars slänga ihop en pastasallad och lite glass till efterrätt.

Beemel
2015-03-26, 07:55
Jag personligen använder inte cheatdagar. Men hade jag gjort det så hade det nog blivit thaimat med massor av ris till. Pasta och köttfärssås. Lasange. Korv/biff stroganov.
Jag äter det mesta av detta under vanliga dagar också. Men jag skulle helt enkelt äta mer än vad kaloribudgeten vanligtvis medger. Hela grejen med en cheatdag skulle för mig vara att strunta i att väga maten.

cero
2015-03-26, 08:10
Jag personligen använder inte cheatdagar. Men hade jag gjort det så hade det nog blivit thaimat med massor av ris till. Pasta och köttfärssås. Lasange. Korv/biff stroganov.
Jag äter det mesta av detta under vanliga dagar också. Men jag skulle helt enkelt äta mer än vad kaloribudgeten vanligtvis medger. Hela grejen med en cheatdag skulle för mig vara att strunta i att väga maten.

Väger du allt du äter? *cry*

Mickee
2015-03-26, 08:12
Cheatdays ser jag som en dag där jag äter allt jag är sugen på, oavsett om det anses vara "nyttigt" eller "onyttigt". Så det tråkiga svaret blir just, vad är du sugen på? Och om du inte vet så kan du ju också fråga dig om du verkligen behöver en cheatday?

Refeeddays ser jag mer som samma käk jag deffar med fast drar ner lite på fettet och öser på med kolhydrater i form av ris, potatis, havregryn osv.

Men om du vill ha en lista är ju några förslag:
Lasange
Tacos
Enchiladas
Sushi
Hamburgare (hemmagjorda givetvis ;))
Fläskfilégryta med hasselbackpotatis
En jävla massa rostat bröd :D
Glass.

Shqypnia
2015-03-26, 08:28
Vad är din absoluta favoritmat? Något mamma lagar? Be henne laga något gott och ät ALLT.
Eller ät det du alltid gör utan att räkna överhuvudtaget.

Beemel
2015-03-26, 09:24
Väger du allt du äter? *cry*

Ja.
Det är inte särskilt jobbigt. Lagar ofta till en hel påse kycklingfileer i stöten och fördelar det sen lika över ett visst antal måltider.
Använder oftast hela burkar kvarg/keso (och dylikt) på en gång.
Och i dessa fall så står ju vikten angiven på förpackningen.
Men alla andra råvaror väger jag.
Har gjort så i flera år så det är inget jag tänker på eller tycker är jobbigt. Det går per automatik. Tar ungefär en minut extra i anspråk vid varje matlagning. Bokför allt med en app i telefonen. Knappast något jag skulle klassa som besvärligt.
Att lägga typ 3-4 minuter per dag för att hålla koll på vad jag äter är en fullt rimlig investering av tid tycker jag.

vicarious
2015-03-26, 09:40
Man kan ha cheatdays av olika anledningar men för de flesta så är det väl för att få slappna av mentalt angående maten och då känns det väl mest logiskt att äta det man är mest sugen på just då.

Goldman Sachs
2015-03-27, 11:00
För mig är refeeds ett måste om jag ligger högre eller lika med ett underskott på 500kcal/dag. Det bidrar alltid till att jag tappar vikt snabbare samt bidrar till mer fysisk och mental ork (främst sistnämnda så klart). Säkert väldigt individuellt när det gäller ökat vikttapp, men det har helt klart haft påverkan under mina deffperioder.

På mina refeeddagar käkar jag lätt fram till middagen och drar även in ett konditionspass så att jag kan dra på en riktig värstingmåltid och efterrätt ;) Blir till att anpassa sig lite till vad tjejen är sugen på, men oftast blir kör jag på två thairätter med extra kyckling ;)

Beemel
2015-03-27, 11:13
För mig är refeeds ett måste om jag ligger högre eller lika med ett underskott på 500kcal/dag. Det bidrar alltid till att jag tappar vikt snabbare samt bidrar till mer fysisk och mental ork (främst sistnämnda så klart). Säkert väldigt individuellt när det gäller ökat vikttapp, men det har helt klart haft påverkan under mina deffperioder.

På mina refeeddagar käkar jag lätt fram till middagen och drar även in ett konditionspass så att jag kan dra på en riktig värstingmåltid och efterrätt ;) Blir till att anpassa sig lite till vad tjejen är sugen på, men oftast blir kör jag på två thairätter med extra kyckling ;)

Du kan väl omöjligen tappa mer vikt om du på en dag äter mer än om du skulle äta mindre?? Möjligtvis då genom att du gör av med mer genom högre intensitet på träning efter detta, men då hamnar du också på ett högre genomsnittligt överskott.

Goldman Sachs
2015-03-27, 12:02
Du kan väl omöjligen tappa mer vikt om du på en dag äter mer än om du skulle äta mindre?? Möjligtvis då genom att du gör av med mer genom högre intensitet på träning efter detta, men då hamnar du också på ett högre genomsnittligt överskott.

Ja det trodde jag också första deffen, men efter att ha dokumenterat allt följande deffar så är så inte fallet. Blir om än något snarare mer overksam dagen efter.

Snabbt gissat så tror jag det har med leptinvärden eller liknande att göra, även om en dags refeed säkert inte påverkar dessa särskilt mycket. I mitt fall är jag ändå ganska säker på att det inte rör sig om den klassiska"kalorier ut > kalorier in"-förklaringen :)

Old Nick
2015-03-27, 13:11
Jag skulle, precis som du själv säger att du vill göra, äta MAT. I regel blir det en fredag då familjen käkar tacos och då lastar jag hur mycket som helst och dricker öl till.

Jag skulle dock inte vara främmande för att äta pizza eller hamburgare. Det är liksom också mat, även om det kanske är väl kaloririkt. Att sitta och mumsa chips, kakor och smågodis hela kvällen utan kontroll är dock något jag aldrig skulle göra. Bättre att hålla det till enstaka måltider.

En refeed får en att må bra och orka med resten av deffen. Vikterna formligen flyger upp dagen efter. Att sitta och grisa har rakt motsatt verkan. Man blir modstulen, hungrig och har ingen lust att vare sig deffa eller träna dagarna efter.

Padde
2015-03-30, 10:15
Öl fläskesvål samt nötter i mängder sen blir det tryck i gymmet och dasset dagen efter

Kaalle
2015-03-31, 08:30
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a3/Somtam_kaiyang_khaoniaow.jpg

Spettet
2015-03-31, 09:40
Varför inte göra en moder glad om ni firar påsk vill säga och äta dubbla portioner på påskafton.

Mickee
2015-03-31, 09:46
Varför inte göra en moder glad om ni firar påsk vill säga och äta dubbla portioner på påskafton.

Ja det är ett ypperligt tillfälle!
Själv ska jag samla pluspoäng hos farmor genom att äta lite efterrätt också.
Är en dödssynd att inte äta åtminstone en kaka av varje när det bjuds, så under diet är man inte populär ;)