handdator

Visa fullständig version : Ny idé på shoelaces


AGASaxen
2015-03-25, 23:04
Hej!

Har kommit på en ny variant utav shoelaces (edit: menade locklaces) som jag funderar på om det skulle vara värt att satsa på.

har letat runt rätt mycket på nätet men inte hittat något lika effektivt.
dessa locklaces skall man kunna spänna genom att bara dra i skosnöret utan att behöva trycka på någon knapp, de kommer vara hållbarare än vanliga eftersom de är tillverkade i metall dessutom kommer de bli mycket småa samt snygga att bära.

precis som varianten "lazylock" kommer själva flugan eller vad man ska säga på skosnörena också finnas - och till det viktigaste så kommer de passa alla sorters snören tjocka som smala.

vad tror ni? kan det vara värt att säga upp sig från jobbet och satsa helhjärtat på denna variant utav shoelaces eller är marknaden redan så pass mättad?

Jansson_84
2015-03-25, 23:12
Jag skulle ju inte säga upp mig från jobbet om jag inte hade gjort en hel del efterforskningar och uppbackningar på att det kommer att bli succé.
Du kan inte göra det på sidan av jobbet först som test för att känna av marknaden?

AGASaxen
2015-03-25, 23:21
Jag skulle ju inte säga upp mig från jobbet om jag inte hade gjort en hel del efterforskningar och uppbackningar på att det kommer att bli succé.
Du kan inte göra det på sidan av jobbet först som test för att känna av marknaden?

Ja de är ju faktiskt sant! är nog smartare att ha jobbet kvar som tryghet som du säger :) har börjat på att försöka göra en egen prototyp på jobbet men kommer bli en ruskig utmaning eftersom de är så pass små detaljer. tänkte därefter (om de skulle bli bra vill säga) åka till nån by och fråga folk vad de tycker om dessa samt ta med mig lite andra varianter utav locklazes som jämförelse så får de säga vad de tycker :)

Vet dock inte om ja vågar göra allt själv - skulle vilja ha med nån driven person i detta och bolla ider och kunskap med om hur man går tillväga för att lyckas, tror dock inte ja känner någon sån typ utav person :(.

Jansson_84
2015-03-25, 23:44
Lyckas du få fram en prototyp, så finns ju möjligheten att leja bort arbetet till ett företag som har rätt utrustning som skulle kunna massproducera varan.
Men du bör kolla upp efterfrågan innan, och även räkna ut vad materialkostnaden skulle gå på inklusive arbetskostnaden. Eventuellt så skulle du ju kunna göra en mindre provserie och försöka skapa kontakter genom att höra dig för med företag som skulle kunna tänka sig att köpa din produkt.

Jansson_84
2015-03-25, 23:49
Det som är det viktiga är ju den rena förtjänsten på produkten.
Är produkten billig att tillverka och du kan sälja den med en god vinstmarginal samtidigt som du vet att finns en stor efterfrågan på din produkt. Att den på något positivt sätt skiljer sig från redan liknande existerande produkter. T.e.x att den som du säger har en bättre hållbarhet, den kanske är något smidigare att använda, att den har en snygg tilltalande design eller är något billigare i inköp än de andra liknande produkterna.

Jens.Andersson
2015-03-26, 00:47
Fråga om du inte kan få tjänstledigt istället för att säga upp dig. Du skrev att du gjort din prototyp på jobbet? Det finns regler om att du inte får starta en näringsverksamhet som konkurrerar med ditt nuvarande arbete. Kolla upp så det inte blir en krock där.