handdator

Visa fullständig version : Har bara tillgång till "skräpmat".


shshrage
2015-03-24, 16:07
Hej, jag bor i Italien och har inte tillgång till spis, mitt kök är outrustat så jag kan inte laga mat direkt, men jag har tillgång till ugn som jag använder ibland.
Har börjat träna och vill ha lite synpunkter på mina måltider, jag har ett BMI på 24.3-24.9 ungefär, så lite lätt överviktig.
Mitt mål med träningen är att bygga lite på musklerna då man inte aktiverar dom på samma sätt som i Sverige, där lyfter man ju diverse saker lite då och då, samt gå ner i vikt/minska i fettprocent.

Alright, såhär kan en vecka se ut matmässigt, jag har bra koll på kalorierna och har sen jag flyttat ner hit stadigt gått ner ett par kg, så bara för att maten kan klassas som skräpmat så ligger jag inte dåligt kalorimässigt sett.

Måndag: Fryspizza+Baguette (Salami/ ost och skinka/ kyckling)
Tisdag: Skrovmål med ost+bacon+ägg, ingen sås, snålt med bacon. Curryketchup på pommesen
Onsdag: Carbonara/Köttbullar+pasta, Baguette
Torsdag: Ostburgare+pommes, eventuellt en baguette också.
Fredag: Pizza med Tomater, Mozzarella, lök, paprika, majs, jalapenos, pepperoni.
Lördag: Kyckling kiev+pommes (inte restaurang, halvfabrikat)+fryspizza/baguette
Söndag: Valfri pasta+Färdiggrillad kycking+potatis


Samt ibland ett par cider, chips (dragit ner på det nu när jag börjat träna, samt köper bara 30g påsar)/liten chokladkaka eller mandariner, ibland äter jag även caesarsallad osv, blir lite olika varje vecka men brukar hålla koll på kalorierna.
Förstår att det är omöjligt att veta näringsinnehållet i allt det här, men känns det som att jag bör komplettera med något? Har bra tillgång till diverse frukter/grönsaker men somsagt kan jag inte tillaga det, har någon halvstor affär med hyffsat sortiment inom nära avstånd.

Samt två frågor till, är det bättre att byta ut majonäs mot curryketchup? Det blir ju mindre kalorier, men man måste ju räkna med att majonäsen även är mer näringsrik?
Såhär kan en "typisk" pizza se ut, http://i.gyazo.com/acd7d5ef5a8e2d4a3ef5b2529b31b662.png ,någon som har lust att gissa kalorier i en sån? Toppingen är det jag beskrev som Fredagens måltid, måste ju vara avsevärt mycket mindre kalorier än en svensk turkpizza?

shshrage
2015-03-24, 16:18
Glömde säga, det är alltid "hemlagad" mat (bortsett från halvfabrikaten kanske), riktiga burgare samt bröd, så vet inte om det egentligen är skräpmat. Länkade en bild på en pizza,, burgare är väl inte så hemskt dåligt heller? Köttfärs, ägg, en skiva bacon, ost, samt vitt bröd? Skulle ju vara det vita brödet som är dåligt då?

R Scarpa27
2015-03-24, 19:40
ingen skräpmat...
dock har jag ingen aning om din helhet per dag, övriga mål syftar jag på.
1 måltid på ett dygn kan vara kanonbra även om den består av godis, hamburgare, pizza osv om resten av dagskosten är något annat som täcker upp resten, för du ska räkna på helheten av dygnet, sen är ju allt beroende på personen och målet.

och hemlagade hamburgare och pizza äts flertal ggr i veckan här med, precis som vilken annan mat som helst p f k.

men går absolut aldrig avgöra vad som är bäst för dig.
ingen anin om kaloribudget, deff, bulk, övrig kost osv osv....

i think u get it.
det är inte hälsosamt att äta enbart 3 pizzor varje dag, inte heller hälsosamt att äta enbart ris och kyckling 3 ggr per dag och inget mer.
variation och helhet @ kostcirkeln.

shshrage
2015-03-24, 19:48
ingen skräpmat...
dock har jag ingen aning om din helhet per dag, övriga mål syftar jag på.
1 måltid på ett dygn kan vara kanonbra även om den består av godis, hamburgare, pizza osv om resten av dagskosten är något annat som täcker upp resten, för du ska räkna på helheten av dygnet, sen är ju allt beroende på personen och målet.

och hemlagade hamburgare och pizza äts flertal ggr i veckan här med, precis som vilken annan mat som helst p f k.

men går absolut aldrig avgöra vad som är bäst för dig.
ingen anin om kaloribudget, deff, bulk, övrig kost osv osv....

i think u get it.
det är inte hälsosamt att äta enbart 3 pizzor varje dag, inte heller hälsosamt att äta enbart ris och kyckling 3 ggr per dag och inget mer.
variation och helhet @ kostcirkeln.

Nej självklart, men jag syftar lite om att detta kan vara hyffsat varierade måltider, eller om jag bör komplettera med något? Käka en morot om dagen t.ex, kalorimässigt har jag hyffsad koll på att jag ligger OK på, men ibland äter jag ju bara 1gång om dagen för att hålla mig bra kalorimässigt, men kan man få i sig det nödvändiga av en pizza? Bör jag variera mina måltider mer? Lite grönsaker osv har jag tillgång till t.ex, samt kan utesluta vissa måltider för andra. Länkade en bild på pizzan,, så man har en liten humm iaf. Någon som kan bedömma ett sådant mål?
Det där är allt jag äter, så ingen övrig kost.

R Scarpa27
2015-03-24, 20:30
Nej självklart, men jag syftar lite om att detta kan vara hyffsat varierade måltider, eller om jag bör komplettera med något? Käka en morot om dagen t.ex, kalorimässigt har jag hyffsad koll på att jag ligger OK på, men ibland äter jag ju bara 1gång om dagen för att hålla mig bra kalorimässigt, men kan man få i sig det nödvändiga av en pizza? Bör jag variera mina måltider mer? Lite grönsaker osv har jag tillgång till t.ex, samt kan utesluta vissa måltider för andra. Länkade en bild på pizzan,, så man har en liten humm iaf. Någon som kan bedömma ett sådant mål?
Det där är allt jag äter, så ingen övrig kost.

att äta ett mål en gång per dag blir inte lätt att få i sig allt om måltiden inte är buffe och aptiten är god.

det är helt omöjligt fortfarande att avgöra, men... extra sallad absolut, det är inte negativt.

pizzan såg inte stor ut heller och 1 sådan pizza per dag och inget mer är inte hälsosamt i längden.
känn efter lite själv, du känner din kropp bäst men småråd kan man alltid få men det sista får man känna av själv.

shshrage
2015-03-26, 12:44
Hm, läst på litegranna om deffning m.m.. jag vill ju gå ner i vikt, samt behålla så mycket muskler som möjligt, just nu går jag bara ner i vikt, vet inte hur det ser ut på muskelsidan, men jag äter ganska lite proteiner (antar jag?, postade matschema i trådstarten)
Tips på vettiga grejer för att öka den? Vill helst inte käka proteinpulver, men om inget annat finns så..
Mozzarella+tomater? Är inte en så stor fan av "rå" mozzarella, så alla tips uppskattas!

Har köpt morötter och börjat käka ett par råa om dagen, vad får jag ut av det?

Pretorian
2015-03-26, 16:04
Morötter??? Du kan väl lägga till lite mer kött. Kanske bara är fördomar men jag trodde det fanns bra mat i italien.

Mitt tips är att dra ner på fettet och öka proteinet.

shshrage
2015-03-26, 17:50
Morötter??? Du kan väl lägga till lite mer kött. Kanske bara är fördomar men jag trodde det fanns bra mat i italien.

Mitt tips är att dra ner på fettet och öka proteinet.

Tips på vettiga sätt att göra det? Restaurangmat som du kan tänka dig är bra? *Utan att köpa entrecoté/andra bra köttbitar för 150kr/måltid*
Somsagt har jag ju inget vettigt kök så jag kan inte riktigt välja mat själv.
Ja det finns nog bra mat i Italien, det är nog inte "skräpmat" jag äter men om man bara tittar snabbt på min matlista så kanske det ser ut som det, därför jag la det i titeln.
Svårt att hitta en bra proteinkälla för mig.

Starvation
2015-03-26, 18:13
Matlistan ser inte direkt dålig ut. Du kommer ju undan med en jävla massa skräp när du tränar. Det enda som fattas är protein. Tillgång till pulver eller något annat som innehåller protein? Måste kunna skaffa någon bad källa till protein tycker jag.

R Scarpa27
2015-03-26, 19:31
Hm, läst på litegranna om deffning m.m.. jag vill ju gå ner i vikt, samt behålla så mycket muskler som möjligt, just nu går jag bara ner i vikt, vet inte hur det ser ut på muskelsidan, men jag äter ganska lite proteiner (antar jag?, postade matschema i trådstarten)
Tips på vettiga grejer för att öka den? Vill helst inte käka proteinpulver, men om inget annat finns så..
Mozzarella+tomater? Är inte en så stor fan av "rå" mozzarella, så alla tips uppskattas!

Har köpt morötter och börjat käka ett par råa om dagen, vad får jag ut av det?

bättre syn och fördel att köra bil nattetid.