handdator

Visa fullständig version : Bernth måste måla om sitt hus


BlötSnö
2015-03-24, 04:52
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/bernth-maste-mala-om-sitt-hus

Nej, det här är lite på gränsen att man sticker ut lite för mycket

Den färgsättningen är inte svensk

Ja, i Sverige håller vi oss till en färg i stort sett, säger Anders Steen (C)

Jag blir lite trött på det här. Det gick inte att inte bry sig, för det kändes så oerhört dumt.
Vad tycker ni? Fult? Snyggt? Måla om? Inte?

Poll.

Rahf
2015-03-24, 05:14
Vafan är problemet? Tegelhuset bredvid är jämförelsevis deprimerande. Jantelagen gör sig hörd.

J.V
2015-03-24, 05:19
wat

Klart fan man ska få måla vilka jävla färger man vill. Det där var ju faktiskt ganska snyggt till och med. 10/10 would hire Bernth.

filmjölk
2015-03-24, 06:09
Jag gillar enhetligt enfärgat där alla ehrm...hus är av samma svenska färg.

Olegh
2015-03-24, 06:34
"Det är inte svenskt" är ju en lysande motivering. Även om en gradient är udda så måste man ha en riktigt grov käpp uppstoppad för att irritera sig på detta.

Gpajpen
2015-03-24, 06:50
Vidrigt. Men dom ska väl känna sig viktiga också som så många andra.

filmjölk
2015-03-24, 07:03
Nu är inte jag husägare, men det är väl en jäkla massa regler som skall följas om man är det. Bor man isolerat är det nog lite friare, men bor man i ett bostadsområde får man inte bygga hur man vill, måla vilken färg man vill, man får inte heller flagga hursomhelst eller ha vad man vill på tomten.

Kan tyckas fånigt men det har säkerligen sina mlm. vettiga orsaker.

filmjölk
2015-03-24, 07:13
Dessutom finns det ALLTID någon jäkel i VARJE bostadsområde som har gjort det till sin livsuppgift att jävlas med folk, och denne jäkel drar sig inte för att processa för "sin" sak i åratal.

Så ser någon myndighet att de kontaktats av en sådan, så viker de ibland ner sig för att blidka personen och bespara sig en massa jobb, så skulden till att Bernth behöver måla om kan (sannolikt) ligga på en granne och inte en myndighet.

The_RobRoy
2015-03-24, 07:22
Anders Steen borde bli inlåst pga solbrillorna han använder..

R Scarpa27
2015-03-24, 07:30
Vad löjligt, huset är ju inte någon extrem utstickande färg ö.h
I grund och botten ligger det säkerligen inte på någon färg på huset, utan något grannbråk kanske =/

det här är extremutstickande hus :D dock så tycker jag man får göra som man vill om man äger det... annars kan man likaväl börja klaga på vilken färg bilarna på garageuppfarterna har också.

kolla dessa.

härligt

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/6f/e1/8b/6fe18bf2f37bdd72eeca14b40b5c4c97.jpg

åh en regnbåge

http://farm1.static.flickr.com/91/266642746_90fe422137.jpg

hello kitty

http://architectblog.org/wp-content/uploads/2010/09/ugly-house.jpg

prickigt värre

http://egotvonline.com/wp-content/uploads/2013/03/Ugly-polka-dot-house-paint-job-fail.jpg



och några sista ord! har det inte varit uppe någon liknande nyhet för några år sedan? känner igen det här =/

Alexton
2015-03-24, 07:34
Det är väl hans hus. Låt han måla det som han vill. Känns som ett jävla förmynderi att hålla på att säga åt folk vilken färg deras hus måste ha.

Det är ok att designa sitt hus hur fult eller extremt som helst men måla det i en annan färg än grannarna vill, då är det klippt.

Olegh
2015-03-24, 07:38
Det är väl hans hus. Låt han måla det som han vill. Känns som ett jävla förmynderi att hålla på att säga åt folk vilken färg deras hus måste ha.

Det är ok att designa sitt hus hur fult eller extremt som helst men måla det i en annan färg än grannarna vill, då är det klippt.

Nej det är det inte. För att bygga hus behöver du bygglov.

Loke
2015-03-24, 07:55
Det är väl hans hus. Låt han måla det som han vill. Känns som ett jävla förmynderi att hålla på att säga åt folk vilken färg deras hus måste ha.

Det är ok att designa sitt hus hur fult eller extremt som helst men måla det i en annan färg än grannarna vill, då är det klippt.

Precis så det inte är. Detta är ett perfekt exempel på hur svårt det är att bygga i Sverige, otroligt många planer som skjuts ner för att huset av någon anses fult. Det borde främst vara markägares och byggherrars problem om huset är fult.

F Ultra
2015-03-24, 08:16
Precis så det inte är. Detta är ett perfekt exempel på hur svårt det är att bygga i Sverige, otroligt många planer som skjuts ner för att huset av någon anses fult. Det borde främst vara markägares och byggherrars problem om huset är fult.

Det är väl mestadels för att de omkringboende är rädda för att det ska sänka marknadsvärdet på deras hus och att de därmed skulle behöva betala mindre i villaskatt nästa år.

DPahkamaa
2015-03-24, 08:59
Förmynderi, trams och myndighetsövertramp. Låt karln måla huset sitt i vilka färger han vill.

Alexton
2015-03-24, 09:00
Nej det är det inte. För att bygga hus behöver du bygglov.

Ja det säger sig själv och jag trodde det var något som var så uppenbart att det inte ens skulle behöva kommenteras. Ungefär som att man borde ha körkort ifall man ska köra bil.

Precis så det inte är. Detta är ett perfekt exempel på hur svårt det är att bygga i Sverige, otroligt många planer som skjuts ner för att huset av någon anses fult. Det borde främst vara markägares och byggherrars problem om huset är fult.

Som F ultra säger så är det primärt de som bor i närheten som gnäller pga de är rädda att deras hus ska se tråkigt ut i jämförelse. Its all that jante.

Du får göra rätt så mycket så länge du håller dig inom de ramar som ligger för storlek och gränser. Om du vill vara extrem kan du alltid slå upp ett staket eftersom det hela baseras på någon grannes insyn över det du bygger.

Yes
2015-03-24, 09:00
Ibland hatar jag det här landet så jävla mycket. Politikerna och alla som stödjer dem borde göra världen en tjänst och suga av en hagelbössa.

4623
2015-03-24, 09:06
Är ens färgen konstig? Har sett massvis med hus i den färgen i Skåne.

Hackenschmidt
2015-03-24, 09:09
"Det är därför vi försvarar alla människors frihet från förmynderi och påtvingad kollektivism" www.centerpartiet.se

Mental
2015-03-24, 09:13
Jag tycker man kan få måla en stor rosa penis eller en uppfläkt vagina på sin sidovägg om man så behagar.

VikG
2015-03-24, 09:20
Ja det säger sig själv och jag trodde det var något som var så uppenbart att det inte ens skulle behöva kommenteras. Ungefär som att man borde ha körkort ifall man ska köra bil.



Som F ultra säger så är det primärt de som bor i närheten som gnäller pga de är rädda att deras hus ska se tråkigt ut i jämförelse. Its all that jante.

Du får göra rätt så mycket så länge du håller dig inom de ramar som ligger för storlek och gränser. Om du vill vara extrem kan du alltid slå upp ett staket eftersom det hela baseras på någon grannes insyn över det du bygger.
Om man nu får bygglov till ett så högt staket, dvs.

Olegh
2015-03-24, 09:33
Ja det säger sig själv och jag trodde det var något som var så uppenbart att det inte ens skulle behöva kommenteras. Ungefär som att man borde ha körkort ifall man ska köra bil.


:Virro På förra sidan så verkar du ju inte ha tänkt på det.. Nog för att ironi kan vara svårt i text, men om du hävdar det i det här fallet så tänker jag anse att du ljuger.

agazza
2015-03-24, 09:33
Undrar vad byråkratin kostar i detta fallet.

XXXL
2015-03-24, 09:53
Jag undrar bara hur man mår som människa om man blir provocerad av en färg.

High1ander
2015-03-24, 10:02
I detta fall så tycker jag det var snyggt (eller rättare sagt snyggare än de andra husen).

Däremot så förstår jag och håller med om att man till viss del ska få lägga sig i "andras hus" då det finns saker som "Broken windows theory" man kanske vill åberopa. T.ex. så påverkar ju ens eget hus värde av hur "attraktivt" området är. Finns fall där hus tvångs-fråntas då folk inte städar på sin gård, etc.

Svåra är ju att dessa ärenden kräver en balansgång, men just i detta fall så känns det som att det är 90% jantelag.

Loke
2015-03-24, 10:28
I detta fall så tycker jag det var snyggt (eller rättare sagt snyggare än de andra husen).

Däremot så förstår jag och håller med om att man till viss del ska få lägga sig i "andras hus" då det finns saker som "Broken windows theory" man kanske vill åberopa. T.ex. så påverkar ju ens eget hus värde av hur "attraktivt" området är. Finns fall där hus tvångs-fråntas då folk inte städar på sin gård, etc.

Svåra är ju att dessa ärenden kräver en balansgång, men just i detta fall så känns det som att det är 90% jantelag.

Fast just det där med vad som ger värden till ett område... Det är inte kreativa skapelser som sänker värdet, det är förfall. Därför är det inte speciellt svårt att lagstifta mot att vissa fastighetsägare sänker värdet på ett helt område: Skriv i lagen att man måste måla huset regelbundet, snarare än att om man måste hålla sig till en viss färg.

Detta kommer dock aldrig accepteras av nejsägarna, för de bryr sig egentligen inte alls om områdets värde, deras kritik bottnar i helt andra saker.

tp_88
2015-03-24, 10:35
Fult, men låt vara.

Alexton
2015-03-24, 10:38
Om man nu får bygglov till ett så högt staket, dvs.

Självklart. Men som sagt om du inte har bygglov får du inte bygga någonting vilket gör diskussionen rätt poänglös.

Jag vet att när jag var yngre och familjen byggde en stor pool med ett stort poolhus så började jante-granne nummer 1 klaga på att det störde hans utsikt.
Då ansökte vi om att få sätta upp ett 2.2m högt staket och fick det beviljat.

Sen kunde han gnälla bäst han ville för han hade plötsligt ingen insyn alls bara ett fult träfärgat staket att titta på.

Baskagge
2015-03-24, 10:44
Plan- och bygglagen tycks bara gälla för privatpersoner och då är den jävligt viktig. Man häpnar över alla nya hus som stadsbyggnadskontoren uppenbarligen godkänt, det ena fulare än det andra. Här i centrala Göteborg är det fritt fram för byggherrarna att skända staden.

"Den färgsättningen är inte svensk". Hah, hur många av dessa nya monsterbyggen är inte svenska?

Tap3worm
2015-03-24, 11:08
Haha, såg det där också. Hade Bernth som bildlärare under mellan/högstadiet.

Tycker hela grejen är befängd. Hade möjligtvis haft mer förståelse om det verkligen var en extremt utstickande färg (inte för att jag hade tyckt det skulle behövas måla om i vilket fall). Det han gjort är ju tom snyggt! Lite väl mycket jantelag.

Tapeworm
- Mobilen

shadowfire
2015-03-24, 11:09
Det är iofs skillnad på om man bor där det gäller detaljplan eller inte. Där jag har mitt hus är det OK att måla det i precis vilken kulör och färg som helst. Där personen från artikeln bor, är det detaljplan som det verkar.

Jag kan förstå att om det är typ ett område som är kulturmärkt, låt säga en ö i skärgården där alla hus har en viss stil (röda stugor?) och där kommunen vill så långt det bara går bevara atmosfär och känsla. Där kanske det inte är helt OK att måla om ett hus till neongrönt, eller för den delen riva och smälla upp ett funkishus.

På den här gatan var det ju riktigt fula och deprimerande tegelhus omkring, så det verkar mest handla om att huset är målat gradient och där ffa den gulröda färgen överst som var näst intill orange kändes främmande.

Kåtlett
2015-03-24, 11:24
Vuxenmobbning. Jävla äckel till kommunalpolitiker.
Tror ni Bernth mår bra av att dom står utanför hans villa och pekar, och fördriver sin politiska agenda för att försöka sätta dit honom?

EDIT: Jag förstår detaljplaner i områden. Men detta känns ändå otroligt lindrigt. En skiftande nyans av gult, get over it.

StarkaUlf
2015-03-24, 11:28
Jag ska giva honom på moppo (Inte Bernth då).

Röda Björnen
2015-03-24, 11:33
Jag fattar verkligen inte problemet, är den riktiga motiveringen att färgen inte är svensk ?

VoDaresVins
2015-03-24, 11:41
Tycker det är fel om han måste måla om men han kunde nog hamnat i samma problem här i Finland ifall nån klagat. Här får man i teorin inte ändra utseendet på sitt hus utan godkännande av kommuns byggnadstillsyn. Oavsett planerat eller oplanerat område. Dock i praktiken gäller oftast slappare attityd i mindre kommuner.

Kaalle
2015-03-24, 12:11
Jag tycker man kan få måla en stor rosa penis eller en uppfläkt vagina på sin sidovägg om man så behagar.

Rosa går bra, bara den inte är svart, det är inte svenskt.

BlötSnö
2015-03-24, 13:00
hello kitty

http://architectblog.org/wp-content/uploads/2010/09/ugly-house.jpg


Ge mig! :d

svenbanan
2015-03-24, 16:36
Generellt sett så är det ju rätt vettigt att det finns nån slags övergripande plan som man måste rätta sig efter, så det inte blir 10 kvadratmeter stora panisar på väggarna överallt (risken är överhängande). Dock kräver ju detta att den övergripande planen är någorlunda vettig och att de som ska se till att den efterföljs lutar sig på någorlunda normala argument. Att färgen inte är svensk låter ju bara helt befängt. Det är ju nåt slags låtsasargument som de svänger sig med för att de inte vill (eller kan) säga vad de egentligen tycker. Dvs de tycker väl förmodligen det ser fult ut, men det finns inget stöd i detaljplanen för att förbjuda denna gradient, så de hittar på nåt.

Jag tyckte det var rätt snyggt med en gradient.

4623
2015-03-24, 16:37
Generellt sett så är det ju rätt vettigt att det finns nån slags övergripande plan som man måste rätta sig efter, så det inte blir 10 kvadratmeter stora panisar på väggarna överallt (risken är överhängande). Dock kräver ju detta att den övergripande planen är någorlunda vettig och att de som ska se till att den efterföljs lutar sig på någorlunda normala argument. Att färgen inte är svensk låter ju bara helt befängt. Det är ju nåt slags låtsasargument som de svänger sig med för att de inte vill (eller kan) säga vad de egentligen tycker. Dvs de tycker väl förmodligen det ser fult ut, men det finns inget stöd i detaljplanen för att förbjuda denna gradient, så de hittar på nåt.

Jag tyckte det var rätt snyggt med en gradient.

Det är helt ok att avbilda könsorgan.
http://www.svt.se/kultur/konst/skola-behaller-vaginamalning

Snubben
2015-03-24, 16:41
Det finns en lag, följ den. Punkt.

Tycker Ni det är fel? Ändra lagen.

Alexton
2015-03-24, 16:56
Det finns en lag, följ den. Punkt.

Tycker Ni det är fel? Ändra lagen.

Eftersom det bara är regeringen som får besluta om lagar så är chansen till förändring om du inte är sittande riksdagsman eller har rätt kontaker (gift/släkt med en) lika med 0.

Prop från regering -> förberedelse -> debatt -> beslut. Tar nog sin lilla tid.

Ja och sen finns en verklighet också. Det är inte bara att ändra lagar (om man nu inte är sittande politiker för då verkar man kunna skita strandskydd och bygglov osv).

Snubben
2015-03-24, 17:05
Eftersom det bara är regeringen som får besluta om lagar så är chansen till förändring om du inte är sittande riksdagsman eller har rätt kontaker (gift/släkt med en) lika med 0.

Prop från regering -> förberedelse -> debatt -> beslut. Tar nog sin lilla tid.

Ja och sen finns en verklighet också. Det är inte bara att ändra lagar (om man nu inte är sittande politiker för då verkar man kunna skita strandskydd och bygglov osv).

Det är staten som bestämmer men kommunen som ser till att den efterlevs. Påverka på kommunen, vilket du enkelt kan göra, så kommer det till en förändring.

Alexton
2015-03-24, 17:07
Det är staten som bestämmer men kommunen som ser till att den efterlevs. Påverka på kommunen, vilket du enkelt kan göra, så kommer det till en förändring.

Jag tror vi har rätt olika bild av hur mycket politiker bryr sig om protestlistor och liknande. Kanske går bättre i en liten kommun men när jag bodde i Uppsala så kunde du lika gärna spara pengarna pappret skrevs på för politikerna sket absolut fullständigt i allmänhetens åsikter. Var det inte bra PR och billigt så fick det vara.

Jockefoten
2015-03-24, 17:08
Plan- och bygglagen tycks bara gälla för privatpersoner och då är den jävligt viktig. Man häpnar över alla nya hus som stadsbyggnadskontoren uppenbarligen godkänt, det ena fulare än det andra. Här i centrala Göteborg är det fritt fram för byggherrarna att skända staden.

"Den färgsättningen är inte svensk". Hah, hur många av dessa nya monsterbyggen är inte svenska?

PBL gäller för alla. Problemet är att vi inte bara har en Plan och bygglag. Boverket har även instiftat en Plan och byggförordning, tillsynen av den sker av respektive kommuns byggnadsnämnd. OCH I DEN sker många tolkningsfrågor.

Snubben
2015-03-24, 17:11
Jag tror vi har rätt olika bild av hur mycket politiker bryr sig om protestlistor och liknande. Kanske går bättre i en liten kommun men när jag bodde i Uppsala så kunde du lika gärna spara pengarna pappret skrevs på för politikerna sket absolut fullständigt i allmänhetens åsikter. Var det inte bra PR och billigt så fick det vara.

Oroa dig inte, jag jobbar i närheten av fritidspolitiker och har inte mycket över för dessa. Men som med allt annat i världen så handlar det om att "klia min rygg så kliar jag din". Tyvärr.

XXXL
2015-03-24, 17:11
Måste han betala det eller går de på nån försäkring? För om han inte behöver betala det själv så är de väl inget att gaffla om.

R0B
2015-03-24, 17:33
Det är Bernth som har ansvaret att kolla vilka färger som är ok innan han målar, så det kommer definitivt vara han som får betala.

Anton Fräs
2015-03-24, 17:42
Ibland hatar jag det här landet så jävla mycket. Politikerna och alla som stödjer dem borde göra världen en tjänst och suga av en hagelbössa.

Well said

spoon
2015-03-24, 17:44
Det finns en lag, följ den. Punkt.

Tycker Ni det är fel? Ändra lagen.

Vad säger den lagen? Att huset är målat i en "osvensk" färg låter väl vagt.

Baskagge
2015-03-24, 17:48
PBL gäller för alla. Problemet är att vi inte bara har en Plan och bygglag. Boverket har även instiftat en Plan och byggförordning, tillsynen av den sker av respektive kommuns byggnadsnämnd. OCH I DEN sker många tolkningsfrågor.

Jo i teorin gäller det alla. I verkligheten är situationen en annan. Kommunen eller en större byggherre kan i princip bygga hur som helst eftersom de bara ändrar detaljplanen så den passar dem. Det är ju ingenting man skulle lyckas med som privatperson.

ChuckTesta
2015-03-24, 19:43
Anders Steen borde bli inlåst pga solbrillorna han använder..

Ja, brillorna ser inte riktigt svenska ut faktiskt.

Extremt fånigt, men jag tror att det är som filmjölk säger med regler etc. för husägare


Lite komiskt är det dessutom att man ser typ 4-5 olika husfärger i klippet och han syftar väl antagligen på röd när han säger att vi använder oss av mer eller mindre en färg?

XXXL
2015-03-24, 19:47
Det är Bernth som har ansvaret att kolla vilka färger som är ok innan han målar, så det kommer definitivt vara han som får betala.

Jag tänkte att de kanske var nån annan som gjorde bort sig och gav han okej.

Andy.da.wohoo
2015-03-24, 20:11
Så otroligt löjligt. Sämst argument också.

GaindalfTheWhey
2015-03-24, 21:01
ibland hatar jag det här landet så jävla mycket. Politikerna och alla som stödjer dem borde göra världen en tjänst och suga av en hagelbössa.

+1.

akAn
2015-03-24, 21:06
Från PBL:



Bygglov

2 § Det krävs bygglov för.....

3. annan ändring av en byggnad än tillbyggnad, om ändringen innebär att....

c) byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt. Första stycket 3 c gäller bara om byggnaden ligger i ett område som omfattas av en detaljplan.

Så det hela är enklare än det verkar i artikeln.

Men å andra sidan så hade väl inte rubriken "Ärende hanteras korrekt enligt plan och bygglagen" gett lika många klick.

PixelMiner
2015-03-24, 21:31
Det finns en lag, följ den. Punkt.

Tycker Ni det är fel? Ändra lagen.

Samtidigt är det inte kommunen som bestämmer. De kan bara tolka lagen. Sedan kan man överklaga kommunens beslut. Då kan domstolen köra över kommunen ifall de tycker att kommunen har vantolkat lagen.

Läser man hela artikeln så hittar man följande stycke:
"Exakt vad det betyder är det upp till politikerna i kommunens byggnadsnämnd att avgöra. Husägaren kan sedan överklaga ärendet.

Enligt Lars Brask, jurist på Boverket, har Regeringsrätten varit ganska generös i tidigare fall. En husägare som byggde ett hus som såg ut som en igloo fick exempelvis rätt. Och även ett hus som var rosa bland 260 gröna hus tilläts behålla sin färg"

Så bara gubben överklagar, så har han nog stora chanser att slå kommungubbarna på fingrarna i högre instans.

R0B
2015-03-24, 22:04
Jag tänkte att de kanske var nån annan som gjorde bort sig och gav han okej.

Ah, klart. Borde jag förstått:smash:

High1ander
2015-03-24, 22:26
Fast just det där med vad som ger värden till ett område... Det är inte kreativa skapelser som sänker värdet, det är förfall. Därför är det inte speciellt svårt att lagstifta mot att vissa fastighetsägare sänker värdet på ett helt område: Skriv i lagen att man måste måla huset regelbundet, snarare än att om man måste hålla sig till en viss färg.

Detta kommer dock aldrig accepteras av nejsägarna, för de bryr sig egentligen inte alls om områdets värde, deras kritik bottnar i helt andra saker.

Kreativa skapelser kan nog sänka det uppfattade värdet hos "konservativa". Som sagt, i detta fall tycker jag hans alternativ är bättre än deras, och att deras "inte är tillräckligt enhetliga för att hans ska sticka ut för mycket".

Jag kan nog tänka mig att samma "jantelags-människor" där tänker saker som:
Nej, nu blir vi ett hippie-samhälle, och snart är det väl fritt fram för graffitimålningar också.


Personligen så gillar jag själv att resa till länder/städer som har koder, t.ex. i USA på västkusten så upplever jag en jävla skillnad i kvalite/värde på hus som har samma estetiska stil än sådana där det lite mer är "fuck it, ha vilken stil ni vill".

T.ex. Santa Barbara som har vita hus med tegeltak, och en "halv-spansk" stil är riktigt fint, men andra städer som Ventura är lite sämre...

Olegh
2015-03-24, 23:02
Nej det är inte oväsentligt hur huset ser ut om det står bland andra hus. Det är därför som det finns verktyg för att reglera detta.


MEN det hela handlar ju om att dels beakta om det finns någon särskild stil som kan anses öka områdets attraktivitet och dels att beakta hur pass utstickande formen/färgen/brevlådan är. Som det stod i artikeln och som Pixelminer påpekade verkar kutym i högre instans vara att hellre fria än fälla för den enskilda bostadsägaren.

I det här fallet torde det vara solklart eftersom det 1) Inte ens finns någon enhetlighet att tala om och 2) Färgsättningen sticker inte ut särskilt mycket.

kaffekopp
2015-03-25, 13:03
han borde kollat upp vilka regler som gällde i området han bor i.

i göteborg har vi t.ex pepparkaks staden i landala, om nån målar sitt hus grönt där bör man få jaga personen med en högaffel. Om nån gör nån radikal förändring på landshövdings husen bör man göra samma. vissa områden har ett utseende som är kulturellt och historiskt viktigt och jag tycker det borde bevaras. och jag antar att det är det han menar med att det inte ser "svenskt" ut, även om han har uttryckt sig lite klumpigt.

Vill man ha en frihet att göra vad man vill med sitt hus kan man alltid bosätta sig i ett område där reglerna inte är så strikta. men att ge alla fritt fram att ändra hur de vill, vart de vill låter jävligt dumt i mina öron.
Jag är inte historiskt konservativt, jag föredrar många moderna byggnader, men allt har sin plats.

Snubben
2015-03-25, 13:07
Vad säger den lagen? Att huset är målat i en "osvensk" färg låter väl vagt.

Från PBL:



Så det hela är enklare än det verkar i artikeln.

Men å andra sidan så hade väl inte rubriken "Ärende hanteras korrekt enligt plan och bygglagen" gett lika många klick.

Argumentet "..målat i en osvensk färg" är efterblivet. Vad den där center-vedträt babblar om vet jag inte men det är inte det som kan vara skälet. Området har med stor sannolikhet någon typ av plan eller liknande och denna måste följas. Detta är att förhindra att någon "förstör" området med att sätta ett bajsbrunt hus bredvid ett neonrosa. Man får tycka vad man vill om det men så är det. Tänkt dig innerstan i en större stad om alla fastighetsägarna fick göra precis vad de ville med sitt hus och dess fasader. Då hade det nog sett väldigt ... sunkigt ut.

Samtidigt är det inte kommunen som bestämmer. De kan bara tolka lagen. Sedan kan man överklaga kommunens beslut. Då kan domstolen köra över kommunen ifall de tycker att kommunen har vantolkat lagen.

Läser man hela artikeln så hittar man följande stycke:
"Exakt vad det betyder är det upp till politikerna i kommunens byggnadsnämnd att avgöra. Husägaren kan sedan överklaga ärendet.

Enligt Lars Brask, jurist på Boverket, har Regeringsrätten varit ganska generös i tidigare fall. En husägare som byggde ett hus som såg ut som en igloo fick exempelvis rätt. Och även ett hus som var rosa bland 260 gröna hus tilläts behålla sin färg"

Så bara gubben överklagar, så har han nog stora chanser att slå kommungubbarna på fingrarna i högre instans.

Oja, definitivt. Därför han ska prata med dom och självfallet få följer bara kommunen lagen. Men det är där kruxet är, precis som du skriver, kommunen tolkar lagen. Tolkar. Det gör att det hela är en gråzon och om man .. tja .. kan använda sig av.

akAn
2015-03-25, 14:21
Argumentet "..målat i en osvensk färg" är efterblivet. Vad den där center-vedträt babblar om vet jag inte men det är inte det som kan vara skälet. Området har med stor sannolikhet någon typ av plan eller liknande och denna måste följas. Detta är att förhindra att någon "förstör" området med att sätta ett bajsbrunt hus bredvid ett neonrosa. Man får tycka vad man vill om det men så är det. Tänkt dig innerstan i en större stad om alla fastighetsägarna fick göra precis vad de ville med sitt hus och dess fasader. Då hade det nog sett väldigt ... sunkigt ut.



Oja, definitivt. Därför han ska prata med dom och självfallet få följer bara kommunen lagen. Men det är där kruxet är, precis som du skriver, kommunen tolkar lagen. Tolkar. Det gör att det hela är en gråzon och om man .. tja .. kan använda sig av.

Argumentet att det ser osvensk ut vet jag inte varför han sa. Om du läser den delen av lagen som jag klippte in så ser du att det inte är så mycket tolkningsfråga utan bara det att han hade behövt bygglov, vilket jag antar att han inte skaffat sig

Snubben
2015-03-25, 14:31
Argumentet att det ser osvensk ut vet jag inte varför han sa. Om du läser den delen av lagen som jag klippte in så ser du att det inte är så mycket tolkningsfråga utan bara det att han hade behövt bygglov, vilket jag antar att han inte skaffat sig

Självklart, men utformningen för vad du får och inte få göra är en tydningsfråga från kommunen sida. Staten sätter ramverket, kommunen tyder och ser till att den följs. Det är en enorm gråzon.

Loke
2015-03-25, 15:20
Argumentet "..målat i en osvensk färg" är efterblivet. Vad den där center-vedträt babblar om vet jag inte men det är inte det som kan vara skälet. Området har med stor sannolikhet någon typ av plan eller liknande och denna måste följas. Detta är att förhindra att någon "förstör" området med att sätta ett bajsbrunt hus bredvid ett neonrosa. Man får tycka vad man vill om det men så är det. Tänkt dig innerstan i en större stad om alla fastighetsägarna fick göra precis vad de ville med sitt hus och dess fasader. Då hade det nog sett väldigt ... sunkigt ut.

Det finns ju jätteenkla sätt att slippa grannar som har konstiga färger på sina hus helt utan lagar. Till exempel kan man köpa all kringliggande mark och sen arrendera ut den för husbygge med kontrakt där man lovar att hålla sig till vissa färger. Eller så kan man skita i att ta in någon annan. Har man inte råd att köpa så mycket mark så får man antingen flytta dit marken är billig... eller lära sig att fucking acceptera andra människors viljor utan att lägga sig i.

Varför skulle det nödvändigtvis bli sunkigt? Verkade det sunkigt i det här fallet? Varför skulle någon göra sitt eget hus sunkigt? Om man inte vill sköta om det och det ligger på en attraktiv plats, varför inte bara sälja?

Snubben
2015-03-25, 15:47
Det finns ju jätteenkla sätt att slippa grannar som har konstiga färger på sina hus helt utan lagar. Till exempel kan man köpa all kringliggande mark och sen arrendera ut den för husbygge med kontrakt där man lovar att hålla sig till vissa färger. Eller så kan man skita i att ta in någon annan. Har man inte råd att köpa så mycket mark så får man antingen flytta dit marken är billig... eller lära sig att fucking acceptera andra människors viljor utan att lägga sig i.

Köp hur mycket mark du vill. Kommunen bestämmer ändå i slutändan vad du får och inte får göra med dit


Varför skulle det nödvändigtvis bli sunkigt? Verkade det sunkigt i det här fallet? Varför skulle någon göra sitt eget hus sunkigt? Om man inte vill sköta om det och det ligger på en attraktiv plats, varför inte bara sälja?

För man, tja, kanske slutar ta hand om huset. Du kanske målar det bajsbrunt, din granne grisrosa, nästa granne neonblått, nästa regnsbågsfärger, någon ritar lite symboler, några gör ett hello kittyhus. Vilket gör att hela området blir en pannkakssmet av hittepå. Eller så gör dom inget. Betonggrått. Överallt.

Och om det är det man vill ha så kör på, men förankra det i kommunen först.

Fjanteri att folk har åsikter om detta. Ni har själva röstat fram stöd för reglerna, följ dom då. Tycker Ni dom suger så gå in och förändra dom.

Jag kan bara tala för mig själv och jag vill ha kvar det som det är, orka bo i ett regnbågskollektiv av idioter utan smak. Fy.

kebne
2015-03-25, 16:06
Har jag röstat fram dessa regler? Didnt know.

Snubben
2015-03-25, 16:06
Har jag röstat fram dessa regler? Didnt know.

Har du röstat för att förändra dom?

kebne
2015-03-25, 16:08
Har du röstat för att förändra dom?

Nej det tror jag inte men det var inte det som undrades heller :) Sen så är ju röstande i Sverige i allmänhet paketlösningar.

Snubben
2015-03-25, 16:18
Nej det tror jag inte men det var inte det som undrades heller :) Sen så är ju röstande i Sverige i allmänhet paketlösningar.

Dåså.



;)




Jo men här tycker jag man ska rikta sig mot kommunpolitikerna och då är det, oftast, sakpolitik som styr. Specifika frågor som kan t.ex. vara byggnation om område eller att "nu ska vi tillåta picnic i parken". :)

Oxe
2015-03-25, 16:22
Kan man begära att ett område är för osvenskt och man måste svenskificera det

kebne
2015-03-25, 16:23
Det är även i sammanhanget lustigt att vi i det här sammanhanget vill hålla saker homogent och bestämma vad som är "Ok" när vi i allmänhet ska stå för någon sorts "vi gillar olika".

Snubben
2015-03-25, 16:25
Det är även i sammanhanget lustigt att vi i det här sammanhanget vill hålla saker homogent och bestämma vad som är "Ok" när vi i allmänhet ska stå för någon sorts "vi gillar olika".

Visst är det underbart.Du borde skaffa dig ett jobb inom den kommunala sektorn och vara när apolitikerna men inte så pass nära att man faktiskt måste arbeta med dom. Varje dag är fyllda av skratt och tårar. :d

Snubben
2015-03-25, 16:25
Kan man begära att ett område är för osvenskt och man måste svenskificera det

Kan du inte lägga det som ett medborgarförslag i din kommun? :laugh:

spoon
2015-03-25, 16:35
Argumentet "..målat i en osvensk färg" är efterblivet. Vad den där center-vedträt babblar om vet jag inte men det är inte det som kan vara skälet. Området har med stor sannolikhet någon typ av plan eller liknande och denna måste följas. Detta är att förhindra att någon "förstör" området med att sätta ett bajsbrunt hus bredvid ett neonrosa. Man får tycka vad man vill om det men så är det. Tänkt dig innerstan i en större stad om alla fastighetsägarna fick göra precis vad de ville med sitt hus och dess fasader. Då hade det nog sett väldigt ... sunkigt ut.



En av anledningarna till att jag älskar Oslo. Här står vanliga villor grannar med höghus. Tegelbyggnader grannar med trähus och så vidare. När allt blir likriktat så blir det så tråkigt.

Snubben
2015-03-25, 16:36
En av anledningarna till att jag älskar Oslo. Här står vanliga villor grannar med höghus. Tegelbyggnader grannar med trähus och så vidare. När allt blir likriktat så blir det så tråkigt.

Jo men jag tror nog ändå att "där" i Oslo så finns det en grov plan på vad som får återfinnas och inte. Om du slänger upp ett skrikrosa hus med en gigantiskt penisformad skorsten så är jag rätt säker att du hade fått riva ner det mesta..